برنامه ریزی کنکور

اهمیت آزمون آزمایشی

اهمیت آزمون آزمایشی

اهمیت آزمون آزمایشی و هدف از شرکت در آزمون آزمایشی و اقدامات قبل و پس از آزمون آزمایشی

اهمیت آزمون آزمایشی در چیست؟ دکتر کلاهدوز رتیه برتر کنکور تجربی و مشاور کنکور گروه گاماس۲۰

اهمیت آزمون آزمایشی

برای روشن شدن موضوع یک مثال ساده می زنم. اگر قرار باشد برای رسیدن به یک محل از یک وسیله نقلیه استفاده کنیم، رسیدن به مقصد مهمتر است یا آن وسیله نقلیه؟

طبیعتا پاسخ صحیح مقصد مورد نظر است. حال اگر بدانیم آزمون آزمایشی حکم وسیله ای را دارد که قرار است ما را به مقصد اصلی که کنکور سراسری است برساند پاسخ به سوال مطرح شده آسان می شود.
خیلی از دانش آموزان در پاسخ خیلی راحت و با اطمینان می گویند که کنکور مهمتر است اما هنگام درس خواندن یا برنامه ریزی فقط و فقط آزمون آزمایشی را ملاک قرار می دهند و گاها برای نتیجه ی بهتر در آزمون آزمایشی کارهایی انجام می دهند که به ضرر کنکور است.

با شروع مجدد سال تحصیلی اغلب دانش آموزان به ویژه دانش آموزان کنکور ی درصدد شرکت در آزمون های آزمایشی و افزایش کیفیت مطالعه ی خود هستند. اما بیش از نیمی از دانش آموران هدف از شرکت در آزمون را نمی دانند، آنها تنها به دنبال کسب رتبه و تراز هستند و با عدم کسب تراز موفق در اولین آزمون سست شده و تا پایان سال دیگر آن طور که باید تلاش نمی کنند. با مطالعه ی مطلب زیر هدف را دانسته و در همین اوایل سال دست از تلاش برندارید

اهمیت آزمون آزمایشی

۱٫ هدف شرکت در آزمون این است که سطح دانش و آموخته های خود را بسنجید و ببینید که آیا درسی را به شکلی مطالعه کرده اید که پاسخگوی سوالات تستی باشید و در سطح سوالات کنکوری مطلب را آموخته اید یا نیاز است روش مطالعه ی خود و ساعت مطالعه را افزایش دهید.

۲. آزمونهای آزمایشی نقش بسزایی را در شناخت سطح درسی هر دانش آموز ایفا میکنند، به این علت توصیه میکنیم دانش آموزان دبیرستانی حداقل در سالی که قرار است کنکور دهند در یک آزمون آزمایشی معتبر شرکت نمایند تا نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسند.

٣. نکته ی بسیار کلیدی این هست که مهمتر از کسب تراز و رتبه در آزمون ، تحلیل سوالات پس از آزمون است به عبارتی تحلیل آزمون بسیار مهمتر از خود آزمون است دقت کنید که حتی سوالاتی که صحیح پاسخ داده اید راهم تحلیل نمایید و پاسخنامه را مطالعه کنید زیرا ممکن است در پاسخنامه روش حلی ساده تر و بهتر از راه حل شما ارائه شده باشد.

و اما علت بررسی سوالات غلط اینست که شما ضعف خود در مبحث مورد نظر را یافته و نکات آن را یادداشت کنید و برای هفته های آتی آن مباحث را بار دیگر با دقت بیشتر و تعداد تست بیشتر مطالعه کرده و آن را ببندید و کنار بگذارید.

بنابراین شرکت در آزمون آزمایشی فرصتی است که باید از آن به بهترین شکل ممکن در جهت کسب موفقیت استفاده کنید، شرکت در آزمون به تنهایی کافی نیست بلکه این تلاش و پشتکار شما چه قبل از آزمون و چه بعد از آزمون است که مکمل آزمون دادن است.

بعد از آزمون با تحلیل سوالات چه سوالاتی که صحیح پاسخ داده اید و چه سوالاتی که غلط، ریشه ی مشکلات درسی خود را بیابید و راه حل آنها را برای موفق شدن در آزمون اصلی(کنکور) بیابید.

موفقیت در آزمون های آزمایشی 

نتیجه ی خوب گرفتن در آزمون آزمایشی قطعا مثبت و حائز اهمیت است ولی نه به هر قیمتی… بسیار دیده شده که دانش آموزان در آزمون های آزمایشی نتیجه ی خوب کسب کرده ولی در کنکور سراسری به نتیجه ی مناسب نرسیده اند. این دقیقا بیان کننده ی طرز استفاده اشتباه از آزمون آزمایشی است گاهی نیاز است برای نتیجه ی بهتر در کنکور مثلا در یک یا چند درس بسته به شرایط دانش آموز از مباحث آزمون فاصله گرفت که طبیعتا باعث افت در نتیجه آزمون خواهد شد اما در نهایت تاثیر مثبتی در نتیجه کنکور سراسری دارد.

این موضوع جزء مواردی است که دانش آموزان بسیار از انجام آن واهمه دارند. ولی باید اندک اندک دیدگاهمان را اصلاح کنیم. در این راه کمک گرفتن از مشاور کنکور خیلی میتونه موثر باشه برای انتخاب مباحث درست و در واقع شخصی سازی برنامه آزمون آزمایشی.

آزمون علاوه بر اینکه باعث سنجش دانسته های شما و رقابت با سایر دانش اموزان می شود نکات مثبت دیگری را در خود دارد که اگر آنها را رعایت کنید می تواند به نتایج بهتری در ازمون ها و سپس در کنکور برسید.

غلط ها را کاهش دهید

یکی از مشکلات بیشتر دانش آموزان این است که تعداد غلط هایشان بالاست و این باعث می شود که سوالاتی که درست پاسخ داده اند نیز تاثیر مثبت خود را از دست بدهند و دانش اموز نتواند درصد مناسبی برای آن درس کسب کند. برای کاهش این تعداد غلط #هدف گذاری درست و منطقی به دانش آموزان پیشنهاد می شود. هدف گذاری معقول و واقع بینانه و متناسب با آن چیزی که به درستی و باکیفیت مطالعه کرده اید و برای آن تست و تمرین کافی انجام داده اید ،

قبل از شروع ازمون و حتی قبل از ازمون های تستی که در منزل انجام می دهید باعث می شود که کنترل بیشتری رو خود داشته باشید که همه ی سوالات را پاسخ ندهید و سوالاتی که اطمینان کافی از پاسخ درست انها دارید را فقط جواب بدهید و سوالات شک دار را کنار بگذارید و از این طریق تعداد غلط های خود را کم کنید ولی هدف گذاری فقط زمانی درست است که شما آن را از روی هیجانات و انتظارات نابجا و یا رقابت با دوستانتان انجام ندهید.

در هر آزمون سعی کنید نقاط قوت خود را در این هدف گذاری ها حفظ کنید و فقط در یک یا دودرس هدف گذاری خود را بالا ببرید.

مدیریت زمان

مشکل دیگری که شامل حال بسیاری از دانش آموزان می باشد عدم مدیریت زمان در ازمون است.اول اینکه باید سعی کنید برای هر درس کمی زمان اضافه بیاورید تا بتوانید بعد از مطالعه ی سوالات همه ی دروس عمومی یا اختصاصی مجددا به عقب بازگردید. این کار باعث می شود که بتوانید سوالات همه ی درس ها را بخوانید و هیچ درسی را رها نکنید و هم اینکه بتوانید روی درس ها و سوالاتی که تسلط زیادی روی آنها دارید بازگردید و درصد بهتری را از آن خود کنید.

برای اینکه مدیریت زمان را به درستی انجام دهید باید ابتدا سوال هایی را انتخاب کنید که از درست پاسخ دادن به آنها مطمئن هستید و هم چنین جواب دادن به آنها خیلی وقت گیر نباشد که فرصت پاسخ به سایر سوالات را از دست ندهید. برای اینکه بتوانید سوالات دشوار و وقت گیر را از سایر سوالات تشخیص دهید این کار را حتما در منزل تمرین کنید تا به طور کامل تسلط پیدا کنید. بعد از اینکه آنها را تشخیص دادید مطابق میل خود علاماتی کنار آنها قرار دهید تا در زمان بازگشت بتوانید به راحتی آنها را پیدا کرده و پاسخ بدهید.

هرچند ممکن است این کارها به نظرتان کمی سخت باشد ولی شک نکنید که با چند بار تمرین به راحتی می توانید این کارهارا انجام بدهید . پس از همین امروز شروع کنید تا بتوانید در کنکور به راحتی از این روش ها استفاده کنید و موفقیت را از آن خود بکنید.

با آرزوی موفقیت در سال تحصیلی جدید

خانم کلاهدوز

دندانپزشکی تهران

کنکور تجربی ، کنکور سراسری ، کنکور ریاضی ، مشاور کنکور ، مشاوره کنکور ، گاماس ۲۰ ، اهمیت آزمون آزمایشی

2 فکر در مورد “ اهمیت آزمون آزمایشی

  1. سحر گفت:

    آزمونی که متعادل باشه ، نه مثل قلمچی باشه نه مثل گزینه دو رو میتونید پیشنهاد بدید ؟؟؟

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      سلام و ارزوی موفقیت
      منظورتون از آزمون متعادل چی هست؟ برنامه ازمون اهمتی زیادی داره که برنامه و فاصله ازمون های قلم چی استاندارد هستند. در خصوص مقایسه ازمون موسسات مختلف داخل کانال میتونین مطالب ر و مطالعه کنید.
      پیشنهاد میکنم به ازمون های انلاین رایگان گاماس۲۰ هم سر بزنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *