اخبار کنکور

رفع محرومیت کنکور 1402

رفع محرومیت کنکور 1402

کنکور سراسری ی از جمله آزمون هایی می باشد که داوطلبان زیادی از طریق شرکت در آن، به دانشگاه وارد شده و به ادامه ی تحصیل در دوره ی کارشناسی دانشگاه های سراسری و آزاد می پردازند. در سال های قبل تعدادی از داوطلبان بنا به عللی از شرکت در این آزمون محروم می شدند! البته مصادیق این ممنوعیت ها در دفترچه ی ثبت نام کنکور سراسری عنوان شده است. به همین جهت کسانی که مجاز به ثبت نام کنکور سراسری نبودند، باید از راه های رفع محرومیت قانونی مطلع شده و بدین شکل موانع موجود بر سر راه کنکور خود را از بین ببرند. داوطلبانی که بدون رفع محرومیت اقدام به شرکت در کنکور سراسری می کنند، متخلف شناخته می شوند و از ادامه ی تحصیل منع خواهند شد.

ثبت نام و شرکت تو کنکور سراسری شرایط و ضوابط خاص خودش رو داره. داوطلبایی که قصد ثبت نام تو کنکور سراسری ۱۴۰۲ رو دارن، باید شرایط و ضوابط آزمون کنکور رو رعایت کنن. علاوه بر این، محرومیتایی برای بعضی از شرکت کنندگان کنکور سراسری وضع شده که دانش آموزا باید از اون آگاهی داشته باشن.

تو سالای قبل دانش آموزایی که تو کنکور شرکت کرده و تو دانشگاه روزانه پذیرفته شده بودن، حق شرکت تو آزمون سراسری سال بعد رو نداشتن. این داوطلبا باید درخواست رفع محرومیت می دادن. در حال حاضر این محرومیت برداشته شده، اما امکان داره مجددا اعمال بشه.

شیوه ی ثبت درخواست رفع محرومیت از کنکور ۱۴۰۲:

متقاضیانی که شامل محرومیت از کنکور سراسری میشن، لازمه موانع موجود سر راه کنکور شون رو برطرف کنن. بعضی از این محرومیتا تو سال جاری برداشته. برای مثال داوطلبایی که تو سالای قبل تو دوره روزانه دانشگاه ها پذیرفته شده بودن، حق شرکت تو کنکور سال بعد رو نداشتن. سال قبل با رای دیوان عدالت اداری، این محرومیت لغو شد.

با وجود این که یه سالی میشه که با رای دیوان عدالت اداری قانون محرومیت از کنکور برداشته شده، اما امکان داره این محرومیتا مجددا اعمال بشن. در ادامه روش لغو محرومیت روزانه از کنکور توضیح داده شده تا اگه دوباره این قانون اعمال شد، داوطلبا بتونن برای درخواست رفع محرومیت اقدام کنن.

مراحل ثبت درخواست لغو محرومیت روزانه از کنکور ۱۴۰۲:

  • اول، ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org.
  • دوم، انتخاب گزینه ی ورود به سیستم از منوی سمت چپ سازمان سنجش.
  • سوم،‌ درج نام کاربری و رمز عبور.
  • چهارم، انتخاب گزینه درخواست جدید.
  • پنجم، انتخاب نوع آزمون سراسری، سال و انتخاب درخواست مجوز شرکت تو آزمون سال بعد.
  • ششم،‌ درج شماره پرونده و شماره داوطلبی.
  • هفتم، شرح درخواست.

کدام دسته از متقاضیان از ثبت نام کنکور سراسری 1402 محروم هستند؟

موارد زیادیی مشمول قانون محرومیت از شرکت در آزمون سراسری هستند که در این مطلب به پنج مورد از مهم ترین آن ها می پردازیم.

متقاضیان محروم کنکور 1402

  • اول، فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکیمشمول طرح نیروی انسانی اجباری.
  • دوم، داوطلبان دارایمنع نظام وظیفه و مشمول خدمت.
  • سوم، افراد دارایتعهد خدمت به ارگان ها، دستگاه های اجرایی و یا حتی دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم.
  • چهارم، دانشجویاندوره های روزانه در صورت عدم انصراف از دانشگاه تا تاریخ 25 اسفند ماه هر سال.
  • پنجم، افرادی کهدو بار موفق به پذیرش در دوره ی روزانه گشته اند.

شرایط رفع محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری 1402 چگونه است؟

  • بر طبق مندرجات دفترچه ی راهنمای ثبت نام کنکور، داوطلبانی که سال های قبلدر رشته های روزانه سراسری پذیرفته شده اند؛ اما ثبت نام نکردند و یا کسانی که در حال تحصیل در دانشگاه های روزانه هستند می توانند در آزمون سراسری سال 1402 شرکت نموده و دیگر نیازی به ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش نخواهند داشت. البته این شرایط در صورت ثبت انصراف پیش از تاریخ 25  اسفند ماه 1401 می باشد.
  • دانشجویانی کهدر دوره های روزانه تحصیل می کنند، اگر مجاز به ثبت نام در کنکور سراسری می باشند که دارای شرایط عمومی و اختصاصی نام نویسی بوده و حداکثر تا تاریخ 25 اسفند ماه 1401 انصراف قطعی از تحصیل حاصل کنند. در غیر این صورت حتی اگر داوطلب موفق به قبولی در آزمون گردد نیز با او به عنوان فرد متخلف برخورد می شود و اجازه ادامه ی تحصیل در رشته قبولی جدید از او سلب خواهد شد. این دسته از متقاضیان نیز باید به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش مراجعه کرده و تقاضای خود را مبنی بر رفع محرومیت ثبت نمایند.
  • فارغ التحصیلان رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت، مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان درمقطع کاردانی باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور یا 30 بهمن ماه خدمات خود را تمام کرده باشند؛ اگر که در دوره دکتری عمومی رشته هایی مانند دندان پزشکی، پزشکی و داروسازی مورد پذیرش قرار بگیرند، می توانند دوره ی خدمات خود را بعد از پایان تحصیل انجام دهند.

مراحل رفع محرومیت از کنکور سراسری 1402 به چه صورت است؟

مراحل رفع محرومیت از کنکور سراسری 1402 به چه صورت است؟ 

رفع محرومیت دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های روزانه:

در سال های قبل، متقاضیان پذیرفته شده در دوره های روزانه که تمایل به تحصیل دوباره در کنکور سراسری و رشته های روزانه داشتند، باید برای رفع محرومیت شرکت در کنکور سراسری به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه نموده و با ثبت و ارسال درخواست اینترنتی فرآیند مربوطه را انجام دهند. بر طبق جدیدترین اطلاعیه منتشر شده در این باره، در سال 1401 دیگر نیازی به ارسال درخواست در سایت سنجش نمی باشد و داوطلبان می توانستند بدون محرومیت، در کنکور سراسری 1401 شرکت نمایند؛ اما در آخر با پذیرفته شدن در رشته سراسری و روزانه جدید باید اقدام به پرداخت شهریه ی معین نمایند. احتمال دارد در سال 1402 نیز نیازی به رفع محرومیت دانشجویان مشغول به تحصیل در دوه روزانه نباشد، اما باید تا تاریخ 25 اسفند ماه 1401 انصراف خود در دانشگاه را ثبت کنند.

رفع محرومیت فارغ التحصیلان رشته های پزشکی که مشمول طرح نیروی انسانی هستند:

همان طور که پیش تر اشاره شد، افرادی که در رشته های گروه پزشکی وزارت بهداشت فارغ التحصیل گشته اند و موظف به گذراندن طرح نیروی انسانی هستند، اگر موفق به قبولی در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی گردند، امکان گذراندن دوره ی خدمت بعد از پایان دوره تحصیل خود را خواهند داشت.

رفع محرومیت از داوطلبان دارای منع نظام وظیفه:

این متقاضیان به جهت رفع محرومیت باید در زمان تعیین شده دفترچه اعزام به خدمت خود را تکمیل نموده و همزمان در کنکور سراسری 1402 نیز ثبت نام نمایند و پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و در صورت قبولی در دانشگاه می توانند با استفاده از شرایط و قوانین سربازی از معافیت تحصیلی بهره مند گردند.

توصیه مشاورای گاماس ۲۰ به داوطلبای کنکور 1402:

در نظر داشته باشین کسایی که سیستم پاسخگویی سازمان سنجش با درخواست شون مبنی بر بررسی اولویت بعدی موافقت کرده، عموما برای ورودی بهمن ماه می تونن وارد دانشگاه شن. این موضوع به این خاطره که اعلام نتایج بررسی درخواست، زمان مشخصی نداره. بنابراین پیشنهاد می شه، تو دانشگاهی که قبول شدین ثبت نام کرده و منتظر نتیجه باشین.

در صورت موافقت سازمان سنجش، با شما مثل دانشجوی انتقالی برخورد شده و از ترم دوم باید در دانشگاه مقصد شروع به تحصیل کنین. در این صورت واحدای عمومی که تو ترم اول پاس کردین، تطبیق می خوره. در صورتی هم که با درخواست شما موافقت نشه، حداقل شانس ثبت نام تو قبولی اولیه تون رو از دست ندادین.

با توجه به باطل شدن قانون محرومیت پذیرفته شدگان روزانه، داوطلبای پذیرفته شده تو دوره ی روزانه سال قبل هم می تونن تو کنکور امسال ثبت نام کنن.

سوالات متداول شما:

اول، متقاضیانی که دو بار در دوره ی روزانه پذیرفته گشته اند، چگونه می توانند نسبت به رفع محرومیت از کنکور اقدام نمایند؟

این افراد، دیگر نیازی به ارسال درخواست در سایت سنجش را ندارند و می توانند بدون انجام این روند نسبت به ثبت نام کنکور اقدام نمایند.

دوم، شیوه ی رفع محرومیت از کنکور سراسری 1402 برای مشمولین منع نظام وظیفه به چه صورت است؟

این متقاضیان باید در هنگام تعیین شده دفترچه اعزام به خدمت خود را تکمیل نموده و همزمان در کنکور ثبت نام نمایند و پس از اعلام نتایج مطابق با قوانین ایست خدمت، معاف می شوند.

سوم، آیا دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی از ثبت نام در کنکور 1402 محروم می شوند؟

دانشجویانی که در حال تحصیل هستند، باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1402 فارغ التحصیل شوند و یا تا روز 25 اسفند ماه 1401 از رشته مورد تحصیل خود انصراف دهند.

سخن پایانی :

در این متن به بررسی رفع محرومیت کنکور 1402 پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید همه ی سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید و در صورت داشتن هر نوع نظر آن را با ما و دیگر دانش آموزان و کاربران دیگر در میان بگذارید تا همگی از آن استفاده کنیم. همچنین می توانید در صورت داشتن هر گونه تجربه ای آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

1 فکر در مورد “ رفع محرومیت کنکور 1402

  1. احمد گفت:

    سلام من سال ۱۴۰۰از دانشگاه روزانه انصراف دادم ودر کنکور ۱۴۰۱شرکت کردم فرهنگیان قبول شدم متاسفانه مصاحبه رد شدم الان هم روزانه عربی قبول شدم میخوام نرم و دانشگاه آزاد بخونم وکنکور ۱۴۰۲ثبت نام کنم آیا میتونم محرومیتی وجود نداره و اگه سال ۱۴۰۲ فرهنگیان قبول بشم میتونم انصراف بدم چون یه بار انصراف دادم از ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *