آموزش های کنکور

صفر تا صد و نکات مهم انتخاب رشته 1401

صفر تا صد و نکات مهم انتخاب رشته 1401

نوع چینش انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱:

گزینش دانشجو در هر کدوم از رشته های امتحانی بین داوطلبایی که مجاز به انتخاب رشته هستن، صورت می گیره. از این رو همه ی افرادی که مجاز به انتخاب رشته هستن، با مراجعه به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org بدون پرداخت هیچ هزینه ای، انتخاب رشته محل های مورد علاقه خودشون و انجام بدن. شیوه ی انتخاب رشته کنکور به این صورته که هر کسی مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته از بین رشته محل های مربوط به گروه آزمایشی ثبت نامی خودشونن. البته داوطلبای تجربی باید دقت کنن که انتخاب رشته برای چهار رشته ی پزشکی،داروسازی،‌ دندانپزشکی و دامپزشکی از طریق سایت سنجش انجام میشه. درنتیجه متقاضیای دانشگاه آزاد باید کد رشته محل های رشته های گفته شده رو تو فرم انتخاب رشته کنکور وارد کنن؛ اما بقیه ی کد رشته محل ها را زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت این دانشگاه وارد کنن. لازم به ذکره کسانی که تمایل به ثبت نام در رشته های بدون کنکور دارن، باید انتخاب رشته خودشون رو به همراه انتخاب رشته کنکور سراسری و در این 150 انتخاب وارد کنن.

حق انتخاب 150 رشته محل در انتخاب رشته، قدرت مانور زیادی به هر فرد می ده تا بتونه با دست باز رشته محل های مورد علاقه خود رو انتخاب کنه. درنتیجه ترتیبی که باید برای انتخاب رشته در نظر گرفته بشه صرفا و صرفا ترتیب علاقه داره و باید صرفا بر مبنای اولویت خودتون باشه. سازمان سنجش به فرم انتخاب رشته فرد می رسه تا آخرین انتخاب رو نخونه سراغ برگه نفر بعد نمی ره؛ مگه اینکه در انتخابی قبول شده که در اینجا اعلام قبولی رو صادر می کنه و انتخابای بعدی بررسی نمی شه. برای مثال شما تو فرم انتخاب رشته خودتون 100 کد رشته محل رو تو فرم آوردین؛ سازمان سنجش به ترتیب انتخابای شما رو از بالا بررسی می کنه در صورتی که به طور مثال تو انتخاب 59 قبولی برای شما مشخص بشه، متوقف می شه و اعلام قبولی می کنه.

نوع چینش انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

از 150 انتخاب فرد، حدود 20 تا 30 درصد به رشته محل هایی مختص شده که داوطلب شانس کمی برای قبولی تو اون داره و به اصطلاح به این مدل انتخاب ها، خوشبینانه میگن. مثلا رشته پزشکی روزانه دانشگاه تهران برای کسی که رتبه 1200 منطقه یک رو داره یه انتخاب خوشبینانه ست. حدود 50 تا 60 درصد انتخابا باید به انتخابای منطقی اختصاص داده بشه. انتخاب منطقی برای کسی با رتبه 1200، یعنی انتخاب رشته محل هایی که سال قبل با رتبه حدود 1000 تا 1401 تو اون جا قبول شدن. باقی مونده انتخابای داوطلب به انتخابایی اختصاص پیدا می کنه که خیال داوطلب رو از قبولی راحت می کنه. معمولا کمتر اتفاق میوفته کسی که رتبه 1200 داشته نتونه جایی قبول بشه که پارسال با رتبه 1600 تو اون قبول نشدن. پس انتخاب رشته محلایی که با رتبه های بالاتر از رتبه های ما تو اون قبول شدن تضمین قبولی برای داوطلبه.

سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه رزمندگان، سهمیه مناطق، سهمیه جانبازان و ایثارگران، خانواده شهدا و غیره است. از بین این سهمیه ها و سهمیه مناطق برای هر کسی در نظر گرفته می شه؛ یعنی همه ی داوطلبا سهمیه مناطق رو دارن. علاوه بر اون برای کسایی که سهمیه ای غیر از سهمیه مناطق دارن، یه سهمیه مجزا در نظر گرفته می شه؛ درنتیجه هر داوطلبی می تونه یه سهمیه منطقه و یک سهمیه غیر از سهمیه مناطق داشته باشه. اگه کسی تنها مشمول تاثیر سهمیه مناطق تو کنکور باشه که فقط با همون سهمیه گزینش شده و انتخاباش بررسی می شه، اما در صورتی که برای افرادی که دو سهمیه ای تو کارنامه اولیه فرد یک رتبه در سهمیه غیر مناطق و یه رتبه تو سهمیه مناطق قرار می گیره، اما تو پذیرش نهایی، سهمیه ای برای فرد اعمال می شه که شانس قبولی رو در اون سهمیه بیشتر میکنه؛ درنتیجه تنها یکی از سهمیه ها برای هر فرد تو کنکور در نظر گرفته می شه. تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار قابل توجه و حیاتی است. نکته مهم اینه که تو انتخاب رشته کنکور سراسری برای همه ی رشته های تجربی، ریاضی، انسانی، زبان و هنر رتبه در سهمیه مهم تر از رتبه کشوریه.  کسایی که تو کنکور مشمول سهمیه مناطق یعنی یکی از سهمیه های منطقه یک، منطقه دو و یا منطقه سه می شن.

تاثیر بومی گزینی در کنکور ۱۴۰۱:

تو انتخاب رشته کنکور سراسری نوع گزینش به شکل بومی گزینی کنکور سراسریه. بومی گزینی به این معنیه که تو بعضی رشته محل ها اولویت با کساییه که تو اون بوم قرار می گیرن. سهمیه بومی تو انتخاب رشته داوطلبای همه ی رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان تاثیر بسزایی میذاره علی الخصوص تو انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۱.

تاثیر بومی گزینی در کنکور ۱۴۰۱

برخی از رشته ها سهمیه بومی گزینی استانی دارن، بعضی ناحیه ای، برخی قطبی و یا کشوری. در همه ی حالتا غیر از سهمیه کشوری، شانس قبولی دانش آموزی که از سهمیه بومی گزینی برای یه رشته محل استفاده می کنه بیشتر از کسیه که از یه بوم دیگه برای همان رشته محل متقاضیه. برای مثال در نظر بگیرین یه نفر از کرمان تونسته با رتبه 12000 منطقه 3 و 45000 کشوری تو رشته ی پرستاری دانشگاه کرمان قبول بشه، اما فردی از بوشهر با رتبه 10000 منطقه 3 نتونسته در همان دانشگاه و همان رشته قبول بشه. دلیلش رو می دونین؟ دلیلش تو تاثیر سهمیه بومی گزینی تو کنکور سراسری پیدا میشه. به خاطر همین به داوطلبا توصیه می کنیم به مدل گزینش رشته های تحصیلی تو انتخاب رشته شون که تو فصل دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 قرار گرفته، توجه داشته باشن.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *