صفر تا ۱۰۰ کنکور 1403

سلام دوست من، این روزها حالت چطوره؟ امیدوارم خوب باشی و از فرصت هات به درستی استفاده کنی. همیشه وقتی می خواستم برای دوستای کنکوری خودم مقاله آماده کنم؛ یاد روزهای کنکور خودم میوفتم. به اون روزا که فکر می کنم، هر لحظه به لحظه اش رو تجسم می کنم و به خودم میگم که مشکل و دغدغه ی کنکوری چی میتونه باشه؟ و چی واقعا میتونه اونو توی مسیر درست خودش قرار بده؟

به یاد دارم که اواخر تیرماه بود که تصمیم گرفتم برای کنکور شروع به درس خوندن کنم و به اون رشته ی دانشگاهی که دوستش داشتم فکر میکردم؛ به خاطر همین خیلی مصمم بودم و میدونستم مسیر راحتی رو پیش رو ندارم. اما یه مشکلی که داشتم این بود که نمیدونستم از کجا و چطوری باید شروع کنم! همه کسایی که میخوان برای کنکور شروع به درس خوندن کنن، همین مشکلات رو دارند و حسابی سردرگم میشن. اگه شما نمیخواین در این مسیر سردرگم شین، به خوندن ادامه بدین.

اول از همه با خودت روراست باش!

همه ما انسان ها تجسمی از آینده خودمون داریم و وقتی بهش فکر می کنیم و خودمون رو توی اون موقعیت تصور می‌کنیم، ذوق و خوشحالی خاصی سراغمون میاد. این آینده‌ای که قراره برامون ساخته بشه به برداشتن قدم‌هایی نیاز داره؛ این راه پر از سختی هایی که در این راه میکشی. این سختی ها باعث رشد شما خواهد شد. پس اگر می خوای آینده ی خودتو بسازی و به چیزهایی که دوست داری برسی، باید اول از همه محکم باشی و از پس روزهای سخت کنکور بر بیای.

قدم اول، هدف خودت رو مشخص کن.

همونطور که میدونید، هیچ مسیری بدون مقصد نیست و البته که هیچ راننده ای نیست که بدون مشخص کردن مقصد خودش ماشین رو روشن و حرکت کنه. کنکور هم مثل یه مسیری میمونه که میتونه شما رو به مقصدی که دارید برسونه. البته اگه مسیر رو به درستی شناسایی کنید، چیزهایی که لازم دارید رو فراهم کنید و در سختی ها و روزهای دشوار کم نیارید، باید هدف داشته باشی! حالا چرا باید از اول هدف رو مشخص کنیم؟

وقتی اول از همه اهداف خودت رو مشخص کنی، خیلی بهتر میتونی این مسیر رو سپری کنی. پس اول از همه باید هدف خودت رو روی یک کاغذ بنویسی. بدون که توی این مدت نباید به چیز دیگری به غیر از هدفت فکر کنی.

صفر تا ۱۰۰ کنکور

 

قدم دوم، شناخت بهترین منابع:

مثال قدم قبل رو به یاد داری! همون مسیر و مقصدی که دربارش صحبت کردیم. اگر بخوایم مسیر و مقصد رو براتون مثال بزنیم؛ منابع مانند وسیله نقلیه ای که قراره شما رو به مقصد برسونه. اگر وسیله ای که انتخاب میکنی مناسب نباشه، نمیتونه شما را به مقصد برسونه. اما اگر وسیله درستی رو پیدا کنی و منابع مناسبی را انتخاب کنی که همه نکات رو پوشش بده، قطعاً شما رو به قبولی کنکور نزدیک تر می کنه.

برای تهیه کردن منابع کنکور باید حتما چند تا نکته رو در نظر داشته باشید:

حتما میدونید که منابع خیلی زیادی در بازار وجود دارند که شما باید با توجه به شرایط خودتون یکی از آنها رو انتخاب کنید. منابع کنکور به دو دسته تقسیم می شن: کتاب های کمک آموزشی و دی وی دی های آموزشی که هر کدام دارای مزیت هایی هستن. کتاب های کمک آموزشی به وسیله ی اساتید سرشناس و انتشارات معتبر به چاپ رسیدن که دارای بار علمی قابل اعتمادی هستند.

دی وی دی های آموزشی هم با هدفی تولید شدن که مطالب رو قابل فهم تر و ساده تر برای شما بیان کنند. این منابع هم توسط اساتید سرشناس و انتشارات معتبر تولید میشن و شما میتونید در زمان کوتاه تری به تسلط برسید.

منابع کنکور ۱۴۰۱

قدم سوم، برنامه ریزی:

برای شروع کنکور، خیلیا فکر میکنن برنامه ریزی خیلی ساده است و خودشون میتونن این کار رو انجام بدن! برای مثال شنبه ریاضی بخونن، یکشنبه زیست بخونن و روز بعدش ادبیات رو تموم کنن و بعد تست بزن! همینجاست که یه سری اشتباهات رو انجام میدن؛ اما خیلی از داوطلبان کنکور هستند که شب و روز درس خوندن، کلی زحمت کشیدن، اما نتیجه خوبی نخواهند گرفت! ولی اگه برنامه ریزی مناسبی داشته باشین، میتونین به هدف خودتون برسید. فردی که برنامه رو مینویسه باید در این زمینه یه پا کارشناس باشه و بر اساس مهارت های شما و تجربه خودش برنامه‌ریزی کنه.

یک برنامه خوب چه ویژگی هایی میتونه داشته باشه؟

  • اول از همه، هدف شما باید توی اون برنامه مشخص بشه.
  • دوم؛ باید خودتون رو بشناسید و نقاط ضعف و قوت تون رو مشخص کنید.
  • سوم، شرایط مدرسه، خونه و رفت آمد تون رو در نظر بگیرید تا زمانبندی دستتون باشه.
  • چهارم؛ برنامه بلندمدت تنظیم کنید. این برنامه باید شامل همه دروسی باشه که قراره بخونید و زمانبندی تون و از روز اول تا روز کنکور داشته باشید.
  • برنامه میان مدت تنظیم کنید. این برنامه مشخص میکنه شما از یک تاریخ مشخص باید یه مقدار درس مشخصی رو بخونید و تست بزنید. این برنامه رو میتونید ماهانه تنظیم کنید یا با برنامه آزمون های آزمایشی هماهنگ شید.
  • نوبتی هم باشه به سراغ برنامه هفتگی می ریم که باید مشخص کنید قراره توی هفته چه مطالبی از چه دروسی را بخونید و مرور کنید و در نتیجه برای هر کدوم چند تا تست حل کنین. بهترین روش اینه که برنامه هر هفته یک روز قبل از شروع مطالعه تنظیم بشه.

توام دنبال رتبه خوب تو کنکور تجربی هستی؟

این مطلب رو بخون:بهترین راهنمای برنامه‌ریزی کنکور تجربی

برنامه ریزی کنکور

 

قدم چهارم، مشاوره خوب:

در واقع، مشاور خوب، حکم راهنما رو برای شما داره. شما اگر مشاوره درستی رو انتخاب نکنین، قطعاً در مسیر گم خواهید شد. پس باید به سراغ شخص یا اشخاصی برید که به ‌درستی شما رو راهنمایی کنن. کسانی که خودشون این راه رو به خوبی گذرونده باشن و بتونن نکات و مطالب مهمی را به شما بگن. شما هم باید از تجربیاتشون استفاده کنید.

قدم پنجم، انتخاب کتاب های مناسب و کمک درسی:

همانطور که در قدم دوم به شما توضیح دادیم، کتاب های مناسبی را باید برای شروع انتخاب کنین.  کتاب هایی مناسبند که نکات مهمی رو بیان و مفهوم مطلب رو به خوبی به شما منتقل کنن.  حتی در برخی از مواقع مطالب را با هم ترکیب کرده و یک دیده ترکیبی نسبت به این مطلب به شما یاد بدن؛ اما عیب کوچیکی دارن، این که حجمشون ممکنه یک مقداری زیاد باشه و شما نتونید در زمان مشخصی تمام دروس رو جمع بندی کنید. به خاطر همین، شما میتونین از دی وی دی های آموزشی استفاده کنید که ممکنه برای شما قابل فهم تر و ساده تر باشه.

مشاوره خوب چه تاثیری تو رتبه کنکور داره؟

چرا باید از خدمات مشاوره رایگان کنکور استفاده کنیم؟

 مشاوره خوب برای کنکور

قدم ششم، آزمون های آزمایشی:

آزمون های آزمایشی بر اساس یک برنامه ریزی منطقی جلو میرن و برای تمام دروس فرصت مرور و جبران میذارن. توی هر آزمون میتونین سطح یادگیری خودتون رو در مباحث گذشته بسنجید و با سطح رقیبانتون رو ارزیابی کنین. این باعث میشه تا روند پیشرفت تون رو آنالیز کنین و بدونید مطالعه ای که انجام دادین نتیجه بخش بوده یا نه.

علاوه بر این، با آزمونهای آزمایشی می تونین با مدیریت آزمون آشنا شید که باعث میشه استرستون رو کنترل کنید و مدیریت زمان داشته باشید. همچنین با انواع سوالهای مباحث آشنا خواهین شد و به صورت کلی آزمون ها میتونن یک شبیه ساز خوب برای کنکور باشن.

آزمون های آزمایشی کنکور ۱۴۰۱

قدم هفتم، دوره های جمع بندی:

ممکنه شما نتونید خودتون رو به یک سری از مباحث برسونید؛ اما جای نگرانی نیست! زمانی که شما در آزمون های آزمایشی شرکت کردید، دوره های جمع بندی وجود داره که میتونین خودتون رو به بقیه برسونید. اگر هم خودتون رو به مباحث رسونده باشید، خیلی راحت در دوره‌های جمعبندی میتونین مباحث را در ذهن خودتون تثبیت کنید تا خیالتون از این مباحث راحت بشه.

دوس داری از دوره های جمع بندی بیشتر بدونی؟
حتما این مطلب رو بخون: چطوری باید درس بخونیم؟

دوره های جمع بندی کنکور

قدم هشتم، امید و باور به خود!

خیلی از مواقع می بینیم که بسیاری از داوطلبان کنکور میگن واقعا میشه ما هم به فلان رشته مورد علاقه‎مون برسیم؟ یعنی امکان داره دانشگاه تهران قبول شم؟ یا میگن که آقا ما کجا دانشگاه تهران کجا؟ دانشگاه شریف کجا؟ و اصلاً باور ندارن که اونا هم میتونن توی رشته خوبی قبول بشن! ببینید برای شروع و موفق شدن باید از همین حالا خودتون رو در موقعیت مجسم کنید و مصمم باشید که به رشته خودتون خواهید رسید و واقعاً در این مسیر از دل و جون مایه بذارید و در نتیجه باید مطمئن باشید که شما هم مثل بقیه که تونستن، میتونید.

مشاوره کنکور تجربی ​اگه درست باشه میتونه تو مسیرت بهت شتاب بیشتری بده!

تاثیر باور مثبت در کنکور

سخت گذشت اما شاهنامه پایانش خوش است:

دوست من باید بدونی که هر چقدر هدف بزرگتری داشته باشی تلاش و اراده تو هم باید به او نسبت بزرگتر بشه تا بتونی به اون مقصدی که میخوای برسی. اما اگه این مسیر آسون بود همه میتونستن به این جایگاه برسن و لازم نبود این همه درباره کنکور صحبت بشه. پس حالا که قدم توی این مسیر گذاشتی، باید بدونی که این مسیر پیشرفت های زیادی داره و تو نباید دست از تلاش بکشی.

آرزوی ما موفقیت شما عزیزانه.