ویژه کنکور

مزایا و معایب ماندن پشت کنکور

پشت کنکور ماندن برای سال ۱۴۰۳

پشت کنکور ماندن برای سال ۱۴۰۳، اولین راهکاری است که به ذهن تمامی داوطلبانی که رتبه مناسبی را کسب نکرده و یا در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود، قبول نشده اند می رسد. اما توصیه کارشناسان کنکور سراسری گاماس 20به داوطلبان کنکوری این است که در صورت مجاز بودن به انتخاب رشته، حتما فرم انتخاب رشته خود را به صورت اصولی تکمیل نموده و در صورتی که در رشته مورد علاقه خود قبول نشدند، برای سال آینده تلاش کنند.پشت کنکور ماندن برای سال 1403 به خودی خود یکسری برنامه ریزی هایی را می طلبد که افراد بتوانند بر اساس این برنامه ریزی ها، در کنکور سال آینده رتبه قبولی مناسبی را کسب کنند. این برنامه ریزی ها شامل مواردی مانند انتخاب هدف، برنامه ریزی برای مطالعه، دوری از حاشیه و گذاشتن زمان کافی برای مطالعه و تست می باشند.داوطلبان برای پشت کنکور ماندن راه یک ساله ای را پیش رو دارند که در انتها با داشتن برنامه ریزی درست و اصولی می توانند به موفقیت دست یابند. در یک برنامه ریزی موفق باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت

پشت کنکور بمانین یا نه!

هر سال، چندین هزار داوطلب در کنکور سراسری شرکت می کنند، که تعدادی به هدف رسیده و عده ای دیگر یک یا چند سال دیگر نیز برای هدف خود می جنگند. تعدادی این بار به موفقیت رسیده و عده ای پس از گذراندن چند سال از عمر با ارزش خود بازهم به خواسته ی دلشان نرسیده و به رشته هایی که شاید در همان سال اول نیز پذیرفته می شدند، تن خواهند داد. اما علت این تفاوت چیست؟

جدیت در رسیدن به هدف:

اینکه چرا یه سری از پشت کنکوریا به هدفشون میرسن و چرا بعضیا نمیرسن رو باید تو جدیت شون بگردیم!

شرطای پشت کنکور ماندن:

اول، تنبل نباش!

تنبلی! چی هست؟ اگه تو انجام کاری، همه ی توانمون را به کار نگیریم، یعنی داریم تنبلی میکنیم.

آخرین باری که تنبلی کرده ایم را به یاد بیاوریم. اگه میخوایم تنبل نباشیم، باید در انجام هر کاری همه ی توانمون رو به کار بگیریم. هرکسی میگه درس خوندن کار آسونیه، بنظر من دروغ میگه. درس خوندن نیاز به استقامت، تلاش و البته اراده داره.

دوم، اراده داشته باش:

اراده، چیزیه که تحلیل میره!

ما سه تا مغز داریم:

  • اول، عاطفی.
  • دوم، خزنده.
  • سوم، منطقی.

اراده ی ما به خاطر مغز منطقی ما و مغز منطقی ماست که اراده رو میسازه. مسیر سخت چیه؟

مگه میشه مسیری سخت باشه؟ این جمله بی معنیه. مسیر سخت یعنی مسیر ترسناک که این ترس مغز رو تحریک میکنه. یا اینکه مسیر خسته کننده است و هیچ جذابیتی نداره، مثلا نشستن سر کلاس کنکور میمونه. نکته اینجاست که ما میخوایم تو مسیر سخت کوش بودن قدم بذاریم. باید حواسمون به نیازای هر سه مغزمون باشه.

پشت کنکور بمانین یا نه!

کارایی برای سخت کوش بودن:

  • اراده؛ برای شروع از مغز منطقی کمک بگیر اما خیلی کم تا خسته نشین.
  • انگیزه؛ مغز عاطفی به ما نیرو میده.
  • مدیریت زمان؛ ما باید کارای خوب زیادی انجام بدیم.

سوم، پشت کنکوریه سخت کوش باش:

قدم اول و با اراده برداری نصف کار و انجام دادی!

اول از همه باید کمی اراده داشته باشی. اصلا مهم نیست مسیرت چقدر طولانی و سخته. این قدم مربوط به قانون 5 دقیقه است. هر کاری رو که میخواین انجام بدین، چه دوست دارین چه دوست ندارین، فقط 5 دقیقه انجام بدین. بعد از پنج دقیقه اگه دوس نداشتین ادامه ندین.

در مورد دروسی که به اونا عشق نمی‌ورزین بسیار حائز اهمیته. شما نمی‌تونین منابع کنکور رو تغییر بدین؛ پس باید خودتون رو وفق بدین. گفتم که درس خوندن کار آسانی نیست. مغز خودتون رو به درس خوندن عادت بدین:

مغز سعی داره تا هر کاری رو به شکل یک عادت در بیارید.

اگه شما در سال کنکورتون مشکل خاصی نداشتید، پس احتمالا عادت به درس خوندن اونجورب که باید شکل نگرفته. شروع کنید، مغز شما آماده است؛ مغز رو اونجوری که میخواین تربیت کنین تا براتون کار کنه. از عادات سال گذشته ی خود که می دونید تاثیر منفی رو شما داشته، دوری کنین.

لیستی از کارایی که نباید انجام بدین:

یه لیست درست کنین و به خودتون هشدار بدین که امسال این کارا رو انجام نمیدم. اگه میتونین تنبلی رو از خودتون دور کنین و سخت کوش باشین، به پرسش و پاسخای زیر که شاید بتونه در تصمیم گیری برای پشت کنکور موندن کمک تون کنه توجه کنین.

چند سال میشه پشت کنکور موند؟

پشت کنکور موندن برای دخترا:

دخترا میتونن هرچند سال که میخوان پشت کنکور بمونن!

پشت کنکور موندن برای پسرا:

اما پسرا به خاطر خدمت سربازی محدودیتایی دارن، میتونن دو کنکور شرکت کنن، اما بعد از اون باید به خدمت سربازی اعزام شن.

البته راه کارایی مثل ثبت نام تو بعضی کدرشته های دانشگاه آزاد و بعد از قبولی، انصراف از اونا هم وجود داره. آیا در صورت قبولی تو رشته های روزانه میتونیم پشت کنکور بمونیم؟!

در مورد کدرشته های سراسری اینکار رو نمیشه کرد؛ بعد از ثبت نام در کدرشته های سراسری و قبولی، از انتخاب کدرشته های روزانه تو سال بعدی محروم میشین.

برای کنکور امسال بخونم یا سال بعدی؟

هیچ تصمیمی بی نقص نیست! پشت کنکور موندن در شرایطی تصمیم درستیه که مزایای اون از معایبش بیشتره.

چرا امسالم باید کنکور شرکت کنم؟

حتی اگه برای این کنکور امیدی ندارین، تلاش خودتون رو قطع نکنین؛ ادامه بدین با همه ی قوا و هرگز ناامید نشین، حتی اگر به هدفتون نرسین. پس این فرصت طلایی رو از دست ندین. حتی اگه تصمیم گرفتین که حتماً پشت کنکور بمونین، کنکور امسال رو شرکت کنین و دانسته هاتون رو بسنجید. و از همه مهمتر شرایط کنکور رو تجربه کنین. حالا می‌تونین با اعتماد به نفس بیشتری برای سال بعدی آماده بشین. تجربه ی شرکت تو کنکور و رفتن به جلسه و حالات روانی روز کنکور را دارین و مواجهه ی دوباره با اون آسون تر میشه. علاوه بر این، شما با شرکت تو کنکور امسال و استفاده از همه ی توان، فرصت بیشتری برای تصمیم گیری دارید و با آگاهی بیشتری بین رفتن به دانشگاه یا پشت کنکور موندن انتخاب می کنین.

مزایای پشت کنکور موندن:

اول، زمان بیشتر مطالعه: شما یه فرصت خیلی بزرگ نسبت به بچه های کنکوری سال بعد دارین و اون زمان بیشتر شما برای مطالعه است.

دوم، امتحان نهایی:

امتحان نهایی ندارین و مدرسه نمیرین. پس زمانی برای مطالعه ی تشریحی تلف نمیشه. البته این نکته رو فراموش نکنین که کنکوری ها رقبای تازه نفس هستن و باید جدی باشین تا بتونین در دور رقابت بمونید.

مزایای پشت کنکور موندن

سوم، فرصت تمرین و تکرار بیشتر:

شما فرصت تمرین و تکرار بیشتری برای کنکور دارین. می‌تونین کتابای تست بیشتری بزنین. نواقص خودتون رو برطرف کنین. نخونده هاتون رو بخونین. نقاط ضعف تون رو به نقاظ قوت تبدیل کنین و در مجموع فرصت مطالعه ی بیشتری خواهین داشت.

چهارم، تجربه بیشتر پشت کنکوریا:

تجربه ی بیشتر باعث میشه شما تو سال دوم هم آزمونای بیشتری داده باشین پس مشکلات احتمالی تون برای جلسه کنکور کمتر شده است.

پنجم، شناخت خطاهای عادات مطالعاتی:

بیشتر خطاها و اشتباهات تون رو شناختین، پس مشکلات کمتری خواهین داشت. از طرفی عادتای مطالعاتی خودتون رو فهمیدید و برنامه ریزی بهتری داشته باشین.

ششم، نیاز کمتر به کلاسای تقویتی:

اگه از کلاسای تقویتی استفاده کردین، در سال دوم نیاز کمتری خواهین داشت و جزوه ها و مطالب برای شما حاضرند. پس از این نظر زمان زیادی ذخیره کردین.

معایب پشت کنکور موندن و سختیای اون:

اول، حرفای دیگران:

بعضی از دوستاتون به دانشگاه رفتن و برخی شرایط مشابه شما دارن. باید یاد بگیرین که حرفا و کارای دیگران تاثیری رو شما نذاره.

دوم، ممکنه شکست بخورین:

ممکنه سال دوم پیشرفتی در رتبه شما حاصل نشه و حتی افت نیز داشته باشین. مثلا امکان داره تعداد شرکت کنندگان بیشتر شه و رتبه بدتری کسب کنین.

معایب پشت کنکور موندن و سختیای اون

سوم، مشکلات پیش بینی نشده برای پشت کنکوریا:

مشکلات پیش بینی نشده ای در این سال براتون پیش بیاد. باید آمادگی همه اینا رو داشته باشین.

چهارم، استرس و بحرانای عاطفی برای پشت کنکوریا:

همیشه شرایطی تو جامعه و حتی در جهان حاکم میشه که استرس روی شما و خانواده غالب میشه و حالات روانی  معمولی و آرامش از جامعه گرفته میشه. مشکلات شخصی مثل بیماری، بحران عاطفی، موقعیت ازدواج و غیره پیش بیاد.

پنجم، تغییر در ظرفیت رشته و سهمیه ها:

پشت کنکور موندن و خدمت سربازی:

همونطور که گفتیم پسرا فقط میتونن 2 بار پشت کنکور بمانن.

4 توصیه مهم برای پشت کنکوریا

توصیه به پشت کنکوری ها

1.تهیه چک لیست مزایا و معایب برای شخص شما:

تمام عوامل موثر و توانایی های خود را در نظر بگیرید.می‌توانید یک برگه بردارید ، آنرا به دو ستون تقسیم کنید. در یکی مزایا و در دیگری معایب را بنویسید. تمام عوامل را در نظر بگیرید،از جرئی ترین ها تا مسائل جدی‌تر و کلی‌تر.

2.سنجیده عمل کنید:

نسنجیده تصمیم نگیرید پشت کنکور ماندن یک چاقوی دو لبه است.میتواند فرصتی بزرگ یا اشتباهی جبران ناپذیر باشد.

3.با خانواده خود مشورت کنید:

با خانواده ی خود مشورت کنید. شرایط خانواده را نیز در سال آینده در نظر بگیرید.
مثلا ممکن است خواهر یا برادر شما در آستانه ی ازدواج باشند و این مساله میتواند تاثیر زیادی بر کیفیت و کمیت مطالعه ی شما بگذارد.

4.از کنکور امسال دست نکشید:

مهم تر از همه ازکنکور امسال دست نکشید؛ اگر تلاش خود راقطع کنید، سال بعد نیز تلاش کافی را نخواهید کرد.اگر حتی هنوز شروع نکرده اید، از همین لحظه برای کنکور سال موردنظر تلاش کنید؛ شروع کنید، موفقیت منتظر شماست.

بررسی انواع دانش آموزی که پشت کنکوری می شوند

1.دانش آموزی که سال اول را خوب درس خوانده ولی در رشته ای که دوست داشته پذیرفته نشده است.

این فرد می تواند گزینه خوبی برای پشت کنکور ماندن باشد، اگر مواردی که در پایین پست گفته شده را عملی کند از پشت کنکور ماندن خود نتیجه خوبی می گیرد.

2.دانش آموزی که از نیمه دوم سال یا در نزدیکی کنکور درس خواندن را رها کرده و به امید نتیجه بهتر در سال بعد زمان خود را سپری می کند.

این دانش آموز اصلا مورد خوبی برای پشت کنکور ماندن نیست و صرفا زمان خود را هدر می دهد، فرصت زیاد به شما انگیزه و انرژی نمی دهد حتی بالعکس انرژی طبیعی شما را نیز می گیرد.

3.دانش آموزی که امسال انتخاب رشته کرده و دانشگاه روزانه قبول شده است اما از انتخاب رشته خود پشیمان است.

اصلا منطقی نیست که فردی برای دو سال بعد خود پشت کنکور بماند، اگر شرایط محرومیت از کنکور سال بعد خود را به کمک کارنامه سبز و درخواست آن نتوانید لغو کنید بهتر است به دانشگاه بروید.

4.دانش آموزی که علاقه خود را نمی شناسد و فقط به امید قبول شدن دانشگاهی بهتر تصمیم به پشت کنکور ماندن دارد؟یکی از شرایط الزامی موفقیت در سال پشت کنکور، علاقه به هدف و درس خواندن است، فرد باید هدف خود را بشناسد و با همه ی وجود خواهان آن باشد.

5.دانش آموزی که رشته مورد علاقه خود را قبول می شود ولی علاقمند به تحصیل در دانشگاه های برتر است و تصمیم دارد در انتخاب رشته خود فقط دانشگاه هایی مانند تهران را انتخاب کند.

پشت کنکور ماندن مسیری طولانی است، اگر رشته مورد علاقه خود را قبول می شوید بخاطر نوع دانشگاه پشت کنکور نمانید چون ممکن است سال بعد شانس قبولی رشته مورد علاقه را نیز نداشته باشید.

6.دانش آموزی که در سال قبل یک سری اشتباهات را عامل شکست در کنکور خود می داند و تصمیم دارد در سال بعد آن ها را تکرار نکند.

اگر اشتباهات خود را تکرار نکند و بتواند روحیه خود را در سال پشت کنکور حفظ کند نتیجه خوبی را از پشت کنکور ماندن می گیرد.

7.دانش آموزی که رشته خوبی قبول نشده است و فقط به فکر دانشگاه رفتن است.

قبل از انتخاب رشته خوب فکر کنید، ببینید به چه کاری علاقه دارید، اگر علاقه شما به درس خواندن است پشت کنکور بمانید اگر علاقه شما در کار آزاد است پس وقت خود را هدر ندهید.

8.دانش آموزی که از درس خواندن خسته شده ولی در کنکور نتیجه خوبی نیز نگرفته است.

اگر علت خستگی شما مشکلات گذشته است که با برطرف کردن آن ها دوباره انرژی می گیرید، می توانید به پشت کنکور ماندن امیدوار باشد، واقع بینانه شرایط خود را بررسی کنید، اگر توانایی درس خواندن ندارید از درس فاصله بگیرید، زمان و عمر خود را بین انبوهی از کتاب ها وحسرت ها هدر ندهید.

سوالات متداول

1.چند سال میتوان پشت کنکور ماند؟

دختران میتوانند هرچند سال که میخواهند پشت کنکور بمانند.اما پسران به دلیل خدمت سربازی دارای محدودیت هایی هستند، میتوانند دو سال کنکور شرکت کنند، اما بعد از آن باید به خدمت سربازی اعزام شوند. البته راه کارهایی مثل ثبت نام در بعضی کدرشته های دانشگاه آزاد و پس از قبولی، انصراف از آن، هست.

2.آیا در صورت قبولی در رشته های روزانه میتوانیم پشت کنکور بمانیم؟

طبق مصوبه جدید شما در هر صورتی (حتی قبولی در دوره های روزانه) می توانید در کنکور سراسری سال بعد بدون هیچ محدودیتی شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *