برنامه ریزی کنکور, مطالب انگیزشی

تضمین موفقیت در کنکور

مشاور کنکور

تضمین موفقیت در کنکور و آوردن رتبه زیر 1000 چطوریه؟ چه راهکار هایی تضمین موفقیت در کنکور را برای من به ارمغان میاره؟

صحبت های دکتر برزگر دانشجو دندانپزشکی بابل ، مشاور کنکور گروه گاماس20 را درباره تضمین موفقیت در کنکور از دست ندید

 

 

تضمین موفقیت در کنکور

سلام. دکتر برزگر هستم. دانشجوی دندانپزشکی بابل. عضو گروه مشاوره گاماس بیست.

اگه با خیلی از کنکوری‌ها تو تابستون حرف بزنیم می‌بینیم هدفشون رسیدن به رشته‌ها و دانشگاه‌های برتره. اما هر چه به ماه‌های آخر کنکور نزدیک می‌شیم می‌بینیم همون دواطلبان ایده‌آل‌گرا به رتبه‌ها و دانشگاهای معمولی راضین یا بعضاً به سال بعد فکر می‌کنن. چرا؟ ب

اید راه‌حل‌ها و دستورالعمل‌ها رو خوب یاد بگیرین تا به نتیجه برسین. تا اصولی بلد نباشین، در مسیر درست رسیدن به هدفتون قرار نمی‌گیرین. هدفت رو برای خودت شفاف کن. براش با تمام وجود بجنگ. تضمین موفقیت در کنکور راه حلای خودشو داره کوتاه نیا

اولین چیز، داشتن ایمان و توکل به خداست. قبل اینکه سراغ روش مطالعه و تست‌زنی بری، معنویاتت رو زیاد کنی. با آرامش و قدرت قلب اینکه خدا پشتیبانته پیش می‌ری. دست از تلاش نمی‌کشی. حکمت و تدبیر خدا رو با مغز محدود نسنجید. تو بهترین زمان ممکن به نتیجه زحمات خودون و بیشتر می‌رسین. همچنین به خودتون و استعداد و توانایی‌های خودتون ایمان داشته باشین.

بریم سراغ مطالعه و تست‌زنی. داشتن یک منبع آموزشی مناسب. مهم‌ترین منبع برای رتبه برتر شدن تو کنکور، کتاب درسیه. از اونجایی که منبع طراحی تست کنکور سراسری کتاب درسیه و سوالی خارج از اون طراحی نمی‌شه، در همه درس‌ها به خصوص زیست، شیمی و دین و زندگی، کتاب درسی رو حتماً مطالعه کنید. بعد برای منبع آموزشی مکمل که هم امکان آموزش بیشتر و هم بانک تست باشه برای تمرین و تکرار بیشتر. سعی نکنید اتاق مطالعه‌تون رو پر از منبع کنید. برای هر درس حداکثر دو تا داشته باشین. یک کتاب باکیفیت داشته باشین. به جای این که چند تا کتاب داشته باشین و کامل نخونین، یه کتاب خوب داشته باشین و چندبار بخونین. نتیجه‌ای که می‌گیرین شگفت انگیزه.

ساعت مطالعه بالا داشته باشین. بهتون کمک می‌کنه منابع مطالعاتی خودتون رو که شامل کتاب درسی و کتاب کمک آموزشی یا منباع دی وی دی رو با کیفیت مطالعه کرده و نمونه سوال حل کنید بعدش.فعالیت‌‌های غیردرسی مثل باشگاه رفتن، مهمونی رفتن، تفریح کردن و… رو تا حد امکان محدود کنید و برنامه ریزی براشون داشته باشین. اگه می‌خواین برنامه ریزی درسی تون خوب باشه باید برنامه ریزی غیر درسی‌تون هم خوب باشه. برنامه داشتن رو محدود به مطالعه نکنید.
موفقیت در کنکور

رسیدن به ساعت مطالعه بالای 10 ساعت یک روزه اتفاق نمیفته. آهسته و پیوسته ساعت مطالعه رو زیاد کنید. با 8 ساعت بستگی به شرایط شروع کنید و به تدریج هر هفته نیم ساعت اضافه شه و بعد از یکی دو ماه به ساعت مطالعه دلخواهتون برسید.

مهارت حل تست. تست زنی و تکنیک‌هاش رو یاد بگیرین. این دو مزیت براتون داره، از یه جهت هم درس رو یاد می‌گیرین مثلاً ریاضی و فیزیک و گرامر زبان و قواعد عربی که صرفاً مطالعه کفاف نمی‌ده. برای درس‌ها زمان کافی بذارید. از طرف دیگه تست زنی باعث می‌شه خودتون رو ارزیابی کنید. نقطه ضعف رو تبدیل به نقطه قوتتون می‌کنه.

نکته بعدی شرکت در آزمون‌‌های استاندارده. اگه روش مطالعه خودتون رو دارین، با منبع خاصی پیش می‌رین، با برنامه‌ریزی متخصصی پیش می‌رین، واقعاً دارین تو مسیر پیش می‌رین؟ ازش نتیجه می‌گیرین؟ این باعث می‌شه اشکالاتتون لحظه به لحظه معلوم می‌شن. و می‌تونین برطرفشون کنین.

مورد آخر اینکه برای درسا خلاصه نویسی کنید. مباحث حجمشون قابل توجه هست. باید در فواصل زمانی منظم یادآوری بشن. بازدهی در حداقل زمان زیاد بشه. در کنار مطالعه، قسمت‌‌های مهم و سوال خیز و فرار رو توی دفترچه مخصوص بنویسید. وقت یادآوری، انرژِی کمی ازتون می‌گیره و بیشتر به تست می‌پردازین.

موارد دیگه ای که باید بهش توجه کنین:

اول، سعی کنین تو مکانای عمومی مثل اتوبوس، مترو و غیره تردد نکنین تا از ابتلا به بیماری های مسری در امان بمونین. حتما تو حالت قرنطینه قرار بگیرین و حد الامکان از آدمای بیمار، حتی اعضای خانواده تون فاصله بگیرین. خانما هم باید سر جلسه آزمون هیچ مشکلی نداشته باشن و از بعضی مواردی که حالات طبیعی شون رو به هم می زنه دوری کنن؛ راهکارایی هم برای این مسئله وجود داره.

دوم، از خوندن مطالب جدید دوری کنین. دیگه زمان خوندن مطالب جدید گذشته.

سوم، سعی کنین از افراد یا موقعیتایی که استرس تون رو بالا می برن، دوری کنین.

چهارم، حتما تا چند روز باقیمونده صبح زود از خواب بیدار شین و مثل کنکور تست زدن رو شروع کنین.

پنجم، تستای سالای قبل رو با در نظر گرفتن شرایط کنکور مرور کنین. تو این مرحله به زمان بندی، ترتیب درسا، تغذیه ی بین تست زدن، سردی و گرمی هوا، نشستن و غیره توجه کنین.

ششم، توی تست زدن تو این روزا این نکته بسیار مهم رو به یاد داشته باشین که شما امکان داره که تست بعضی سالا رو بسیار خوب و بعضی دیگه رو بسیار بد بزنین. تو حالت اول مغرور نشین تا کنکور رو دست کم بگیرین و تو حالت دوم نا امید نشین که اعتماد به نفس و امیدتون رو از دست بدین. این خاصیت کنکوره.

هفتم، نکات و خلاصه های تون رو مرور کنین. البته فقط و فقط مرور نه خوندن برای یادگیری عمیق.

هشتم، حتما تغذیه مناسبی داشته باشین. به شیوه ای که کمبود ویتامین یا مواد معدنی یا موارد دیگه رو نداشته باشین تا تو سیستم بدن شما اختلالی به وجود نیاد. حتما حتما از همین الان تمرین کنین که هر ۱ ساعت از کنکور فقط و فقط ۶۰ ثانیه اون رو بدون فکر کردن به سوالا به تغذیه اختصاص بدین. حتما تو روز کنکور آب و شکلات و بادام و پسته و خوراکیای دیگه که خوردن اونا سریع و شما به اون علاقه مندین همراه داشته باشین.

برای تضمین موفقیت در کنکور چکار کنیم؟

نهم، ورزش و تمرین صبحگاهی داشته باشین. در حد نرمش نه ورزش سنگین که عوارضی مثل گرفتگی عضلات رو دنبال داشته باشه.

دهم، تو روز کنکور حتما لباس گرم بپوشین. دو حالت داره یا محل امتحان تون سرده که مشکلی به وجود نمیاد؛ ولی در صورت گرم بودن می تونین لباس تون رو از تن در بیارین.

یازدهم، وسایلی مثل مداد، تراش، پاک کن و غیره که مورد نیاز کنکوره رو همراه داشته باشین.

نکته بسیار مهمتر اینه که اگه به هر دلیلی شما موفق نشدین که کنکور رو اون گونه که باید و شاید پاس کنین:

ممکنه شما این جوری فکر کنین و واقعی نباشه. یعنی چون شما ایده آل فکر می کردین حالا با تنها ندونستن چند تست فکر می کنین که کنکور بسیار بد بوده؛ این در حالیه که رتبه های برتر میانگین اونا ۵۰ تا ۶۰ است یعنی نزدن حدود ۴۰ درصد سوالا هم باعث نمیشن که شما رتبه ۱ نشین.

یا واقعیه که تو اون صورت ناراحتی اون فقط یه هفته خواهد بود و بعد از اون شما موضوع رو فراموش و مجددا شروع می کنین. مطمئن باشین اطرافیان دغدغه و زمان کافی برای مدتا درباره ی ناکامی شما فکر کردن ندارن. پس راحت باشین.

براتون آرزهای بهترین‌هارو دارم.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *