معرفی رشته های پرطرفدار تجربی

معرفی رشته پرستاری

معرفی رشته پرستاری

معرفی کامل رشته پرستاری| پرستاری چیست؟

رشته پرستاری در میان بیست رشته کنکور تجربی طرفداران مخصوص به خود را داشته و افراد زیادی خواهان شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به منظور تحصیل در این رشته هستند. لذا هر ساله متقاضیان کثیری به دنبال راه های کسب رتبه قبولی در دانشگاه های سراسری و پرستاری بدون کنکور 1402 می باشند تا بتوانند پس از فارغ التحصیل شدن، به عنوان پرستار مشغول به کار شوند. یاری نمودن به پزشکان، دادن داروها ی بیمار مطابق به دستورات پزشک معالج، ثبت مشخصات بیمار در پرونده ی پزشکی انجام دادن کارهای تزریقاتی و …از جمله وظایفی است که پرستاران بر عهده دارند بنابراین پیش از اقدام به انتخاب و تحصیل در رشته پرستاری، از تمامی جنبه ها، آن را مورد بررسی قرار دهید.

معرفی رشته پرستاری به افرادی که قصد تحصیل در آن را دارند، کمک بسیار بزرگی خواهد بود. دانشجویان پرستاری از آناتومی گرفته تا آشنایی با داروها و فیزیولوژی، همه چیز را یاد می‌گیرند. پرستاران عضوی از کادر درمان بیمارستان‌ها هستند که برای سلامت عمومی بسیار تلاش می‌کنند. از وظایف آن‌ها می‌توان به ارائه مراقبت‌های قبل و بعد عمل، نظارت بر تجویزدارو، انجام تزریقات، گرفتن نمونه بیمار، نبض، دما و فشارخون، ارائه حمایت عاطفی از بیماران و بستگان و… اشاره کرد.

برای ورود به این شغل، فرد باید دارای روحیه دلسوز، فداکار، صبور و مهارت‌های ارتباطی خوب باشد و بتواند بیماران را درک کند. همچنین به دلیل ساعات کاری تمام وقت بتواند آرامش خود را تحت هر شرایطی حفظ کرده و فشار کاری را تحمل کند. در ادامه قصد داریم تا با معرفی رشته پرستاری شما را بیشتر با این رشته آشنا کنیم.

شرایط قبولی در رشته پرستاری

رشته پرستاری از جمله رشته‌هایی است که از محبوبیت بالایی برخوردار است و از مجموعه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به شمار می‌آید. با معرفی رشته پرستاری فهمیدیم که از جمله رشته‌هایی است که از محبوبیت بالایی برخوردار است و از مجموعه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به شمار می‌آید.

برای ورود به این رشته و داشتن این شغل، باید در کنکور شرکت کرده و رتبه مناسبی کسب کنید. در این مرحله، بسته به هدف شما که قصد دارید در چه نوع دانشگاهی درس بخوانید، مثلا دولتی یا آزاد یا پردیس خودگردان و…، باید تلاش و پشتکار بالایی داشته و هر روز به میزان مشخصی درس بخوانید. برای بالا بردن ساعت مطالعه ابتدا از کم شروع کرده و سپس هر روز نیم ساعت به ساعات مطالعه خود اضافه کنید.

یکی دیگر از شروط رشته پرستاری داشتن روح و جسم سالم است تا بتوانید بهترین برخورد را با بیماران و همراهان آن‌ها داشته باشید. همچنین برای قبولی در این رشته باید سخت تلاش کنید تا در زمان کنکور رتبه قابل‌قبولی را به دست آورید. همچنین می‌توانید از مشاوره کنکور کمک بگیرید تا شما را در این مسیر راهنمایی کند.

قبولی در رشته پرستاری

رتبه قبولی برای رشته پرستاری

در معرفی رشته پرستاری می‌توانیم به رتبه قبولی اشاره کنیم. در کارنامه کنکور برای رشته پرستاری رتبه کشوری و تراز را باید ملاک قرار داد. برای مثال محدوده تراز قبولی در این رشته 7100 تا 8200 بوده و رتبه مورد نیاز برای دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران، حدودا از 25009 تا 33218 و واحد کرج از 28900 تا 35105 است. همچنین با توجه به واحدهای دانشگاهی متفاوت میزان رتبه نیز متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره کنکور گاماس 20 کمک بگیرید.

درباره دانشگاه‌های دولتی نیز درصدهای متفاوتی وجود دارند. برای مثال آخرین رتبه کشوری قبول شده در  کنکور پرستاری دانشگاه روزانه تهران 24401، دانشگاه اصفهان  3489، دانشگاه خرم آباد 33239 و مانند این‌ها است. اگر بخواهیم به تفکیک منطقه به قبولی‌های روزانه دانشگاه تهران نگاهی بیندازیم، می‌توانیم به شرح زیر بپردازیم:

  • آخرین رتبه قبول شده در منطقه 1: 4897
  • آخرین رتبه قبول شده در منطقه 2: 9132
  • آخرین رتبه قبول شده در منطقه 3: 4833

مهارت و توانایی‌های لازم برای رشته پرستاری

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برخی داوطلبان به آن توجه نمی‌کنند توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در این رشته است. اگر با تیپ‌های شخصیتی MBTI آشنایی داشته باشید، بهتر است بدانید که تایپ‌های شخصیتی ESFJ ,ESFP, ISTJ, ISFP, ISFJ از مناسب‌ترین افراد برای این رشته هستند. اگر بخواهیم به تفکیک توانایی‌ها مواردی را مثال بزنیم، می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

  • داشتن مهارت ارتباطی بالا برای ارتباط برقرار کردن با بیماران، همراهان بیمار و همکاران
  • استفاده سریع و به جا از دانسته‌ها برای تشخیص بیماری‌ها و اقدام به مراقبت از بیمار
  • توجه زیاد به جزئیات هنگام اجرای دستورات پزشک برای مراقبت از بیمار
  • انعطاف پذیری بالا در هنگام تغییر شرایط
  • توانایی کار کردن به صورت گروهی
  • آن‌تایم بودن و مدیریت زمان
  • صبوری بالا

کار تیمی در شغل پرستاری بسیار حائز اهمیت است.

در رشته پرستاری چه وظایفی برعهده پرستارمی باشد؟

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص رشته پرستاری آشنایی با وظایف شغلی در این حیطه می باشد که به چند موارد در ادامه مطلب اشاره شده است.

  • بررسی چگونگی حالت و وضعیت سلامت بیمار
  • شرح حال و معاینه فیزیکی و ثبت نمودن مشخصات بیمار در پرونده ی پزشکی
  • ارائه گزارشات پرستاری
  • همکاری با بخش های مختلف بیمارستان
  • دادن داروها ی بیمار طبق دستورات پزشک
  • انجام دادن کارهای تزریقاتی، تزریق خون، تمیز کردن و پانسمان زخم های بیماران
  • یاری نمودن به پزشکان و سایر کادر بیمارستان
  • شناسایی و پذیرش بیمار
  • پیگیری‌های مراقبتی، درمانی در پایان شیفت

شرایط ورود به رشته پرستاری بدون کنکور

سازمان سنجش با توجه به نیاز خود نسبت به نیروی انسانی متخصص در حوزه پرستاری تعدادی از رشته‌های پیراپزشکی را به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی ارائه می کند و این به آن معناست که نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد که آیا هرسال این اتفاق رخ می دهد یا خیر. شرایط پرستاری بدون کنکور ۱۴۰۲ به این شکل است که حتما داوطلبان می بایست دیپلم تجربی داشته باشند و شرط معدل برای قبولی در این رشته (معدل کل دیپلم) 15 است.

دروس رشته پرستاری

در ادامه معرفی رشته پرستاری می‌توانیم به دروس آن بپردازیم. یک دانشجوی پرستاری در دوره کارشناسی باید 130 واحد بگذراند که 22 واحد آن دروس عمومی، 15 واحد دروس پایه، 54 واحد دروس تخصصی، 18 واحد دروس کارآموزی و 21 واحد دروس کارآموزی در عرصه هستند.

بعد از گذراندن این واحدها و گرفتن مدرک کارشناسی، اگر پرستار بخواهد ادامه تحصیل دهد، می‌تواند در 22 رشته کارشناسی ارشد و در گرایش‌هایی مانند مراقبت‌های ویژه، پرستاری اورژانس، پرستاری سالمندی، داخلی جراحی، مراقبت ویژه نوزادان، روان پرستاری و… درس بخواند و دوره‌های مربوطه را بگذراند.

دوره کارشناسی ارشد اولین مقطع تحصیلی در کارشناسی است که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر می‌گیرد و حداقل طول این دوره 2 و حداکثر آن 3 سال است. تعداد کل واحدهای ارشد رشته پرستاری 32 واحد بوده که شامل دروس اصلی 7 واحد، دروس تخصصی 19 واحد و پایان نامه 6 واحد است.

بازار کار رشته پرستاری

پرستاری از جمله رشته‌هایی است که دقیقا پس از اتمام دوره تحصیلی می‌توانید وارد بازار کار شوید و شغل و حقوقتان تضمین شده است. با اینکه این رشته سختی‌های فراوانی دارد اما بازار کار خوبی داشته و کمتر کسی را می‌بینیم که با این رشته بیکار باشد. امکان پیشرفت در این رشته با توجه به تغییر و تحول‌های چند سال اخیر هم در ایران و هم در خارج کشور زیاد است. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از مشاوره کنکور تجربی کمک بگیرید تا با معرفی رشته پرستاری شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

توجه به جزئیات از ویژگی‌های مهم یک پرستار است.

درآمد یک پرستار

اگر بخواهیم راجب درآمد یک پرستار صحبت کنیم، باید بگوییم در واقع این موضوع به نوع بیمارستان، سابقه و شهر مورد نظر، متفاوت است. اما به صورت کلی میزان حقوق آن‌ها بین بازه 4 تا 10 میلیون است. البته این مقدار درآمد برای پرستارها با توجه به زحمت زیاد آن‌ها مخصوصا در دوران کرونا بسیار کم است.

معایب و مزایای پرستاری

در واقع این موضوع که شغل پرستاران و وارد شدن آن‌ها به بازار کار در پایان تحصیل برای آن‌ها تضمین شده است، از مزایای این شغل محسوب می‌شود. از دیگر مزایا می‌توان به شناخته شده بودن این شغل، جایگاه اجتماعی خوب آن در میان مردم و تقویت حس انسان دوستی و خدمت به مردم اشاره کرد. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله‌های معرفی رشته پرستاری اطلاعات بیشتری کسب کنید.

از جهت دیگر، درآمد پرستاران نسبت به سختی کار آن‌ها بسیار کم است؛ به گونه‌ای که میان درآمد یک پزشک و یک پرستار با وجود سختی و فشار کار یکسان تفاوت فاحشی وجود دارد. شیفت‌های طولانی و یکسان نبودن شرایط باعث خستگی زیاد شده و قرارگرفتن در معرض افراد آسیب دیده و بیمار باعث فشارهای روحی روانی زیادی بر آن‌ها می‌شود. همچنین چون در کشور کمبود نیروی پرستار وجود دارد امکان بازنشستگی زود هنگام آن‌ها نیست. همچنین افراد باید 2 سال طرح پرستاری بگذرانند.

دانشگاه‌های ارائه دهنده پرستاری

در این مقاله به معرفی رشته پرستاری پرداختیم، دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند که سالانه پذیرای تعداد زیادی از داوطلبان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستند. این دانشگاه‌ها تشکیل شده از دانشکده‌های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی، علوم تغذیه و رژیم شناسی، بهداشت، توان بخشی، طب سنتی و فناوری‌های نوین پزشکی هستند. از جمله برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده پرستاری به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی البرز
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
  • دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

سختی‌ها و مشکلات پرستاری

در واقع هر شغلی سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد اما در معرفی رشته پرستاری باید درباره مشکلات این رشته بگوییم تا درباره آن اطلاعات بیشتری به دست آورید. هیچ شغلی را نمی‌توانید پیدا کنید که سراسر دارای حسن باشد و  هیچ ایرادی نداشته باشد. با دانستن ایرادات این رشته حقایق را بهتر دانسته و بهتر و با دید دقیق‌تری می‌توانید این شغل را انتخاب کنید.

بهتر است بدانید که پرستاران بخش دولتی حقوق بالاتری نسبت به پرستاران بخش خصوصی دارند. وقتی درآمد پرستاری را با شغل‌های دیگر مقایسه می‌کنیم، به نسبت خوب به نظر می‌آید. اما در نظر بگیرید زحمت و فشار کار پزشکی و پرستاری تا حد زیادی مثل هم است؛ درحالی که تفاوت فاحشی بین درآمد این دو شغل وجود دارد.

دومین مورد از معایب این شغل، شیفت‌های سنگین با تعداد بیماران زیاد است؛ به گونه‌ای که برخی پرستاران از شدت فشار کاری زیاد حتی به زندگی خصوصی خود نیز نمی‌توانند توجه کنند. از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد وجود بیماران بدحال با وضعیت جسمانی نامناسب است که در روحیه پرستاران تاثیر منفی می‌گذارد.

زحمات پرستاران مخصوصا در دوران کرونا غیر قابل جبران است.

ادامه تحصیل ارشد و دکتری پرستاری

برای ادامه تحصیل پرستاران در مقطع کارشناسی ارشد، حداقل طول دوره مجاز 2 سال و حداکثر طول دوره 3 سال است. از شرایط و نحوه پذیرش در این رشته باید بدانید که در ابتدا در آزمون ورودی شرکت کرده و در آن قبول می‌شوید. از دیگر شرایط می‌توان به سلامت کامل جسمی و روانی و داشتن مدرک کارشناسی اشاره کرد.

دکترای رشته پرستاری از بالاترین مقاطع تحصیلی بوده و دانش‌آموختگان این دوره می‌توانند عضو هیئت علمی شوند و فعالیت کنند. دانشجویان علاقه مند به تحصیل درمقطع دکتری رشته پرستاری ۱۴۰۲ در صورت داشتن شرایطی از جمله موارد زیر می توانند برای تحصیل در این مقطع اقدام نمایند.

  • داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی
  • قبولی در امتحانات اختصاصی ورود به دوره دکتری PHD
  • داشتن معرفی نامه، مبنی بر صلاحیت تحصیل در دوره دکتریPHDحداقل از ۲ نفر از استادان قبلی داوطلب
  • کسب نمرهٔ قبولی در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی

 

مدارک زبان جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته پرستاری

نام مدرک

حد نصاب نمره

MHLE

50

TOEFL

48

IELTS

50

MELAB

70

داشتن روحیه سالم از مهمترین فاکتورهای شغل پرستاری

کلام آخر

در مقاله فوق با آشنا شدن درباره شرایط رشته پرستاری اطلاعاتی درباره آن کسب کردید و حالا با دید بازتری می‌توانید این رشته را انتخاب کرده و در آن تحصیل کنید. فهمیدید که این رشته با همه مزایا، معایبی نیز دارد و با توجه به توانایی‌هایتان ببینید که آیا می‌توانید سختی‌ها را تحمل کنید و در این مسیر پا بگذارید یا نه. شما می‌توانید با مشاوران گاماس مشورت بگیرید تا با راهنمایی و معرفی رشته‌های پرطرفدار تجربی و معرفی رشته پرستاری شمارا در این مسیر راهنمایی کنند.

 

سوالات متداول

با توجه به سوالات زیادی که در این باره از مشاوران ما سوال می‌شود قصد داریم در ادامه به رایج ترین آن‌ها درباره معرفی رشته پرستاری پاسخ دهیم.

  1. رشته پرستاری چند سال است؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا در رشته پرستاری تحصیل کنید، 5 سال است.

  1. رشته پرستاری تا چه سنی پذیرش دارد؟

شرکت در کنکور و قبولی در رشته پرستاری محدودیت سنی ندارد.

  1. هر ترم پرستاری چند ماه است؟

هر ترم پرستاری حدود 4 ماه طول می‌کشد.

  1. فرق رشته پرستاری و مامایی چیست؟

طول تحصیلی مامایی 4 سال و پرستاری 5 سال است و همچنین پرستار‌ها در گرایش‌های مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند اما ماماها نقش موثری در زایمان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *