چگونه درس بخوانیم

چگونه شیمی بخوانیم؟

چگونه شیمی بخوانیم

همان‌طور که می‌دانید شیمی یکی از دروس مهم کنکور تجربی و ریاضی است؛ پس بر هر دانش آموز کنکوری واجب است که نحوه صحیح مطالعه این درس را یاد بگیرند. در هرکدام از زیرگروه‌های رشته تجربی و ریاضی، درس شیمی ضریب معینی دارد. برای مثال درس شیمی در زیرگروه 1 تجربی یعنی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و بیشتر پیراپزشکی‌ها ضریب 9 را دارد ولی در زیرگروه دوم یعنی رشته‌ای مثل داروسازی ضریب 12 را دارد. اولین سوال هر دانش آموز کنکوری این است که چگونه شیمی بخوانیم؟

در ادامه این مقاله به بررسی مباحث مهم شیمی کنکور و مفاهیم شیمی و… می‌پردازیم.

مباحث آسان و مهم شیمی کنکور

اولین سوال هر دانش آموز کنکوری این است که چگونه شیمی بخوانیم؟ برای کسب درصد بالا در شیمی ابتدا باید به بررسی هر فصل از این درس بپردازیم. در سال دهم درس شیمی دارای 3 فصل بوده که فصل 1 و 2 مربوط به ساختار لوویس است و بیشتر این دو فصل را فصل‌های حفظی شیمی کنکور تشکیل می‌دهند.

شیمی یازدهم نیز از 3 فصل تشکیل شده که 2 فصل اول آن جزو فصل‌های حفظی و آسان کنکور هستند. افرادی که حفظیات قوی دارند، می‌توانند شیمی یازدهم را به‌خوبی پاسخ دهند.

سال دوازدهم نیز چهارفصل دارد که فصل‌های 3 و 4 جزو فصل‌های مهم و آسان به شمار می‌روند. فصل‌های 1 و 2 به دلیل پیچیدگی و ترکیب آن با فصل‌های اسید و باز و محلول و نامحلول به زمان بیشتری برای یادگیری نیازمند هستند و جزو مباحث ترکیبی شیمی به شمار می‌آیند.

به طور خلاصه فصل‌های آسان و مهم به ترتیب زیر هستند:

  • فصل 1 شیمی دهم با دو تست در کنکور
  • جدول تناوبی و روند آن، خواص مواد، دسته‌بندی و رفتار عناصر فصل یک شیمی یازدهم با دو تست در کنکور
  • انرژی، ظرفیت گرمایی، دما و سینتیک و مسائل مربوط به آن در فصل 2 شیمی یازدهم با 4 تست در کنکور
  • مسائل استوکیومتری در فصل یک شیمی یازدهم با 6 تست در کنکور

درس شیمی یکی از دروس مهم کنکور

چگونه مسائل شیمی را حل کنیم؟

پس از فهمیدن اینکه چگونه شیمی بخوانیم و پس از شروع خواندن، نوبت می‌رسد به بخش‌های مختلف درس شیمی که یکی از بخش‌های آن شامل بخش‌های حفظی و نسبتاً آسان و بخش دوم شامل مسائل شیمی می‌شود. حل کردن مسائل شیمی تنها نیاز به تمرین بسیار دارد.

بسیاری از افرادی که در المپیاد شیمی شرکت می‌کنند با اینکه با علم شیمی آشنایی زیادی ندارند ولی به‌راحتی می‌توانند به مسائل شیمی پاسخ صحیح بدهند. به‌طورکلی در کنکور سراسری سؤالاتی که مربوط به مباحث ترکیبی شیمی هستند از چالش‌برانگیزترین سؤالات به شمار می‌آیند.

در پاسخ به مسائل شیمی علاوه بر تسلط به مباحث مربوطه، سرعت در حل مسائل نیز از پارامترهای مهم محسوب می‌شود. طبق کنکورهای اخیر مسائل شیمی نیمی از بودجة شیمی کنکور را شامل می‌شود یعنی حدود 50 درصد یا بیشتر که تقریباً 17 الی 18 سؤال که نسبت به سؤالات حفظی کمی مفهومی‌تر هستند.

روش حل مسئله در آزمون‌های مدرسه عموماً به‌صورت تشریحی و وقت‌گیر و طولانی است. به‌جای روش سنتی روش بهتر و سریع‌تری ابداع شده که به آن کسرهای پیش‌ساخته می‌گویند که تقریباً 80 درصد مسائل از این طریق حل می‌شوند.

از دروس تاثیر گذار در کنکور شیمی است

نحوه خواندن درس شیمی برای کنکور

یکی از روش‌ها و پاسخ‌های درست به سؤال چگونه شیمی بخوانیم، فهم درست و اصولی هریک از مباحث این درس است. در ابتدا شما باید توجه ویژه‌ای به تدریس استاد در کلاس درس داشته باشید. خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری در حین تدریس استاد، کمک زیادی به شما برای مرور مباحث می‌کنند. سعی کنید در همان کلاس درس اگر سؤال و ابهامی دارید برطرف کنید.

قدم دوم برای خواندن شیمی کنکور مرور کردن است. یکی از شیوه‌های مرور کردن تست‌زنی بوده که این امر برای تثبیت مباحث پیشین یکی از بهترین روش‌ها است. قدم سوم تست‌زنی است که شما می‌توانید قبل از جلسه آزمون، تست سال‌های اخیر کنکور را با دقت بررسی کنید و خود را مورد سنجش قرار دهید. برای یادگیری درست و مرور و تست‌زنی همة موارد گفته شده ضروری هستند که در کنار این‌ها می‌توانید از کتاب‌های کمک‌درسی و منابع تست‌زنی درست استفاده کنید.

مشاور کنکور در رابطه با چگونه شیمی بخوانیم نیز اطلاعات گسترده‌ای را در اختیارتان می‌گذرد. کلیک کنید.

رمز گذاری دروس شیمی برای یادگیری بیشتر

بهترین کتاب‌های تست‌زنی شیمی کنکور

نکته قابل‌توجه اینجاست که سؤال‌های کنکور سراسری از خود متن کتاب درسی طرح می‌گردند. طبق روند سؤالات کنکور طی چندین سال اخیر نشان می‌دهند که مفاهیم شیمی سخت‌تر شده و سؤالات رو به مفهومی شدن می‌روند. برای پیشرفت در درس شیمی همان‌طور که گفتیم می‌توانید از کتاب‌های کمک‌آموزشی برای درس شیمی و تست‌زنی استفاده کنید.

اولین و بهترین کتاب کمک‌درسی برای شیمی کتاب مبتکران است. در این کتاب ضمن لحن صمیمی، همة مباحث مهم شیمی کنکور و هرآنچه که برای کنکوری‌ باید بدانید به شما توضیح داده شده‌اند. همچنین در این کتاب تست‌ها تقسیم‌بندی‌شده‌اند؛ یعنی تست‌های ساده و دشوار و تست‌های بسیار مهم و… از یکدیگر تفکیک شده‌اند که این تفکیک باعث شده که دانش آموزانی که دچار کمبود وقت هستند بر اساس نیاز خود به تست‌های هر بخش پاسخ دهند.

دومین کتاب کمک‌آموزشی برای درس شیمی خیلی سبز است. یکی از رقبای سخت کتاب مبتکران، شیمی خیلی سبز است که دو نوع تست A و Z دارد که سری‌های A  سؤال‌های آموزشی و سوال های Z تست‌هایی با ایده جدید بوده که برای درصد بسیار بالا مناسب هستند.

سومین کتاب کمک‌آموزشی نشر الگو بوده که حجم این کتاب در مقایسه با قبل کمتر است و در این کتاب خلاصه‌های طلایی، آزمون‌های جامع تألیفی، پاسخ تشریحی کامل و… آورده شده‌اند. کتاب‌های دیگری نیز از جمله فار نیز در بازار وجود دارد که شامل آزمون‌های طبقه‌بندی‌شده و جامع است که این کتاب تست‌های سخت و مفهومی دارد و برای افراد ضعیف توصیه نمی‌شود.

کتاب خیلی سبز شیمی کنکور

بودجه‌بندی شیمی

به‌طورکلی تعداد سؤالات شیمی برای داوطلبان تجربی 35 سوال بوده که زمان پاسخگویی به آن نیز 35 دقیقه است. سؤالات از شماره 236 تا 270 چیده شده‌اند. برای داوطلبان ریاضی نیز همین روال بوده و فقط شماره سوال از 201 تا 235 است. طبق سؤالات اخیر کنکور، تعداد سؤالاتی که از شیمی دهم آمده 8 سوال، از پایه یازدهم 14 سوال، از پایه دوازدهم 13 سوال طرح خواهد شد. به‌طورکلی بودجه‌بندی شیمی کنکور به شرح زیر است:

    • پایه دهم
      1. فصل اول: 3 سوال
      2. فصل دوم: 3 سوال
      3. فصل سوم: 2 سوال
  • پایه یازدهم
      1. فصل اول: 4 سوال
      2. فصل دوم: 4 سوال
      3. فصل سوم: 6 سوال
    • پایه دوازدهم
      1. فصل اول: 3 سوال
      2. فصل دوم: 4 سوال
      3. فصل سوم: 4 سوال
      4. فصل چهارم: 2 سوال

سخن پایانی

چگونه شیمی بخوانیم از جمله سوالات متداولی است که افراد کنکوری دائما با آن درگیر هستند. برای کسب موفقیت در آزمون کنکور باید به درس شیمی توجه ویژه‌ای داشت. برای این کار ابتدا باید فصل‌های آسان و کم حجم خوانده شوند. سپس فصل‌های پرحجم‌تر و سخت‌تر و مسائل خوانده شوند. برای این کار می‌توانید از کتاب‌های تست زنی همچون مبتکران و خیلی سبز و نشرالگو استفاده کنید. برای راهنمایی بیشتر و رسیدن به سوال چگونه درس بخوانیم می‌توانید از مشاور کنکور گاماس 20 کمک بگیرید.

سوالات پرتکرار

در ادامه به بررسی مهم‌ترین سوالات پرتکرار دانش‌آموزان کنکوری خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

  1. کدام فصل های شیمی را برای کنکور بخوانیم؟

برای کسب درصد بالا در این درس باید کل کتاب شیمی خوانده شود. چنانچه اگر دچار کمبود وقت هستید پیشنهاد می‌شود که فصول 1 و 2 شیمی دهم و 1 و 2 فصول یازدهم و فصول 3 و 4 شیمی دوازدهم حتما مطالعه شود.

  1. ترتیب خواندن مباحث شیمی برای کنکور چیست؟

به طور کلی و با توجه به سطح شما ابتدا بهتر است دروس حفظی این درس خوانده شود و سپس مسائل و سوالات شمارشی و مفهومی مطالعه شوند.

  1. فصل‌های حفظی شیمی کنکور کدام است؟

فصل یک و دوم شیمی دهم و همچنین فصل یک و دوم شیمی یازدهم و فصل سوم و چهارم شیمی دوازدهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *