چگونه درس بخوانیم

چگونه زیست شناسی بخونیم؟

چگونه زیست شناسی بخونیم

اگر شما هم به دنبال این هستید که بدانید چگونه زیست بخوانیم تا بهترین نتیجه را در کنکور سراسری 1401 کسب کنیم این مقاله برای شماست! اگر بخواهیم که در کنکور رتبه‌ای در حد توجه داشته باشیم باید حداقل درس زیست را 50 درصد بزنیم و این یعنی مهم‌ترین درسی که در کنکور تجربی با آن سروکار داریم، درس زیست‌شناسی است.

بدون یادگیری عمیق و مفهومی درس زیست‌شناسی باید با رؤیای پذیرش در رشته پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و سایر رشته‌هایی که رتبه‌های عالی در کنکور تجربی را می‌طلبند، خداحافظی کنیم. اما نگران نباشید! ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه زیست بخوانیم و برای اینکه در درس زیست‌شناسی کنکور موفق باشیم، باید چه کنیم.

zist

روش‌های صحیح مفهومی خواندن زیست‌شناسی

وقتی که می‌خواهیم به پرسش چگونه زیست بخوانیم پاسخ دهیم به این موضوع برمی‌خوریم که چگونه باید درس زیست‌شناسی را عمیق و مفهومی یاد بگیریم و از پس سؤالات ترکیبی و مفهومی زیست‌شناسی کنکور بربیاییم. برای مفهومی خواندن درس زیست‌شناسی باید مراحل زیر را در پیش بگیریم:

آشنایی با موضوع هر فصل

ما برای اینکه بتوانیم درس زیست‌شناسی کنکور را مفهومی یاد بگیریم، باید ابتدا طرحی از هر فصل در ذهنمان بسازیم که قرار است دقیقاً با مطالعه این مبحث، به چه موضوعی دست پیدا می‌کنیم. تا زمانی که ندانیم چه می‌خواهیم بخوانیم نمی‌توانیم مفاهیم موجود در آن را درک کنیم. روخوانی سریع هر فصل می‌تواند ما را با مفاهیم اصلی آن آشنا کند.

مطالعه زیر و بر هر فصل

در زمان خواندن هر فصل باید بتوانیم به‌خوبی مفاهیم نهفته در پس هر مبحث را مطالعه و درک کنیم. ما باید توجه ویژه‌ای به نمودارها، تصاویر و جدول‌های موجود در هر فصل داشته باشیم و بدانیم که درک مفاهیم هر فصل در گروی تسلط به‌تمامی متن و تصاویر کتاب درسی است.

از تست‌زدن غافل نشوید!

یکی از راه‌هایی که می‌توانیم بهتر مفاهیم مبحث موردمطالعه را درک کنیم این است که به سراغ زدن تست‌های مفهومی از روی کتاب تست‌های معتبر و مناسبی برویم که توسط مشاور کنکور کاربلدی که ما را راهنمایی می‌کند، معرفی می‌شود.

حاشیه‌نویسی و خلاصه‌نویسی

زمانی می‌توانیم بگوییم که زیست‌شناسی کنکور را فراگرفته‌ایم که بتوانیم به ساده‌ترین شکل ممکن آن را توضیح دهیم. وقتی که بتوانیم مفاهیم هر فصل را به‌صورت خلاصه‌نویسی یا حاشیه‌نویسی به کار ببریم، می‌توانیم زمانی که قصد داریم مرورهای پایانی را انجام دهیم، برای این پرسش که چگونه زیست را در دو ماه بخوانیم، به‌سادگی به خلاصه‌هایمان مراجعه خواهیم کرد.

نحوه مطالعه زیست‌شناسی

برای پاسخ به این پرسش که چگونه زیست بخوانیم و بتوانیم حداقل زیست را 50 درصد بزنیم، باید شیوه درستی از مطالعه را در پیش بگیریم. به طور بسیار خلاصه شیوه مطالعه زیست‌شناسی شامل مراحل زیر است:

  • مطالعه کتاب درسی و منابع
  • زدن تست‌های آموزشی
  • خلاصه‌نویسی و مرور
  • زدن تست‌های مفهومی
  • مرور مباحث و زدن تست‌های ترکیبی
  • مرور و جمع‌بندی خلاصه‌ها و سؤالات علامت‌داره
چگونه زیست شناسی بخونیم

چند درصد زیست‌شناسی بزنیم تا پزشکی قبول شویم؟

قبولی در رشته پزشکی نیازمند رتبه‌ای بسیار عالی و در حد زیر 1000 است. برای قبولی در این رشته باید بتوانیم حداقل زیست را 50 درصد بزنیم. همان‌طور که می‌دانیم دانستن اینکه چگونه زیست بخوانیم در تحقق این هدف نقش مهمی ایفا می‌کند.

اما این نکته را باید در ذهن داشته باشیم که درست است که درس زیست‌شناسی کنکور درسی با بالاترین ضریب و تعداد سؤالات در کنکور است اما قبولی در رشته پزشکی حاصل داشتن رتبه‌ای عالی است که در نتیجه کسب درصدهای بالا و قابل قبولی از همه دروس به دست می‌آید.

نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشیم این است که برای قبولی در رشته پزشکی در دانشگاه‌های دولتی و روزانه در شهرهای بزرگی مانند تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و… به درصد زیست بالاتری نسبت به دانشگاه‌های غیردولتی یا شبانه یا دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرستان‌ها نیاز است و در مراحل تحصیل پزشکی هم تسلط بر زیست‌شناسی حرف اول را خواهد زد.

اهمیت توجه به بودجه‌بندی در زیست کنکور

بودجه‌بندی درس زیست‌شناسی

یکی از مواردی که به ما کمک می‌کند تا چگونه زیست بخوانیم و برای هر فصل درس زیست برنامه‌ریزی کنیم، آشنایی با بودجه‌بندی درس زیست‌شناسی در کنکور است. در ادامه بودجه‌بندی این درس برای کنکور سراسری 1401 بیان می‌شود.

شما باتوجه‌به بودجه‌بندی درس زیست‌شناسی در کنکور تجربی می‌توانید برای برنامه‌ریزی مطالعه، خلاصه‌نویسی، تست‌زدن، مرور و جمع‌بندی آن اقدام کنید. توجه به فصل‌ها و مباحثی که از آن ها در بودجه‌بندی این درس تست بیشتری مطرح می‌شوند، می‌توانند در این که زیست را 50 درصد بزنیم، تأثیرگذار باشند.

درصورتی‌که شما از آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری هستید که در ماه‌های آخر مانده به کنکور می‌گویید که باید زیست را در 2 ماه بخوانیم، آگاهی از بودجه‌بندی این درس می‌تواند به شما کمک کند که فصل‌های تست خیز درس زیست را بهتر بخوانید.

نگاهی به بودجه‌بندی زیست‌شناسی کنکور 1401 به تفکیک موضوع

نحوه تست‌زنی در درس زیست‌شناسی

این که چگونه درس بخوانیم همیشه یکی از سؤالات دانش آموزانی است که سودای موفقیت را در سر دارند و نمی‌دانند که باید چطور دروس گوناگون رشته خود را مطالعه کنند.

درس زیست‌شناسی هم یکی از آن درس‌های مهمی است که اغلب دانش‌آموزان به دنبال پاسخ اینکه چگونه زیست بخوانیم و بهترین روش مطالعه و تست‌زنی در این درس چگونه است، ساعت‌های زیادی را صرف می‌کنند و از معلمان و مشاوران کنکور خود این سؤالات را مطرح می‌کنند و شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر از مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور گاماس 20 هم استفاده کنید.

برای تست‌زنی در این درس شما باید چند گام بردارید:

  • متن کتاب درسی را به‌خوبی مطالعه کنید.
  • درس‌نامه‌های کتاب‌های کمک‌آموزشی را به‌دقت بخوانید.
  • از بهترین و معتبرترین کتاب تست‌هایی که برای هر پایه توسط مشاور کنکور به شما معرفی شده است، تست‌ها را به‌صورت آموزشی بزنید.
  • اشکالات خود را بررسی و مجدداً مطالعه کنید.
  • در حدود 24 ساعت بعد به سراغ زدن تست‌های مفهومی رفته و نتیجه را با خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی ثبت کنید.

 

سؤالات پرتکرار

در ادامه قصد داریم به بررسی سوالات پرتکرار شما در این حوزه بپردازیم. پس در ادامه نیز ما را همراهی کنید.

  1. کدام مباحث زیست اهمیت کمتری دارند؟

ازآنجایی‌که سؤالات ترکیبی در درس زیست‌شناسی بیشتر مطرح می‌شوند، نمی‌توان گفت که برخی فصل‌ها اهمیت کمتری دارند اما تعداد تست مطرح شده از مباحث تبادل گازی و تقسیم یاخته کمتر از سایر موضوعات است.

  1. بهترین روش برای پاسخگویی به سؤالات زیست‌شناسی؟

توجه به متن و خواسته سؤال و رد گزینه‌های احتمالی به همراه دقت به شمارش در سؤالات شمارشی زیست می‌تواند روش‌های مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات زیست باشند.

  1. چگونه زیست بخوانیم تا فراموش نکنیم؟

مطالعه مفهومی زیست با مرور مستمر و تست‌زنی بعد از هر فصل به جلوگیری از فراموشی زیست کمک می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *