برنامه ریزی کنکور, ویژه کنکور

کنکور و خانواده| والدین کنکوری ها بخوانند!

کنکور و خانواده و تاثیر آن ب موفقیت دانش آمور. کنکور و خانواده جه تاثیری بر روان دانش آموز کنکوری دارد ؟

دکتر کر دانشجو پزشکی بابل رتبه برتر کنکور تجربی و مشاور کنکور گروه مشاوره گاماس۲۰

کنکور و خانواده

با سلام خدمت والدین گرامی , همانطور که مستحضرید در زمان کنکور فرزندتان ممکن است دچار یکسری فشارهای روانی  (یا همان استرس ) شود .
اما مسلما نقش شما عزیزان در کنترل این استرس بسیار مهم و حیاتی خواهد بود .

حال وظیفه شما در قبال فرزندتان در این برهه زمانی خاص چیست ؟

نکته اول و البته مهمی که باید دقت کنید این است که بدانید و بپذیرید که فرزندتان برای تحقق آرمانشهر شما چشم به جهان نگشوده و هر شخص دارای یک سری علائق و سلائق خاص خود است که وی را از سایرین تمییز میدهد.
پس بهتر است که راهنمایی و هدایت دلسوزانه ی فرزند را جایگزین اجبار بر او نمایید .

اما چگونه ؟

شما میبایست با توجه به وظیفه و بر اساس تجربه خود و با نشان دادن مزایا و معایب مسیر های گوناگون روی را در امر تصمیم گیری یاری کنید اما برایش تصمیم نگیرید و بگذارید تصمیم گیرنده نهایی خودشان باشند.

کنکور زدگی والدین چیست؟

کنکور به عنوان یک معضل و چالش جدی در نظام آموزش کشور شناخته شده که عوارض ناشی از آن به نظام تعلیم و تربیت ما سرایت کرده و تبدیل به یک پدیده اجتماعی مهم شده است، همچنین شرایط اقتصادی، روانی، آموزشی و تربیتی، هدف گذاری و نیروی انسانی، جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | بایدها

1.بالا بردن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس انسان­‌ها از ابتدا تا حد زیادی در محیط خانواده شکل می­گیرد. والدین وظیفه دارند تا شخصیت فرزندان خود را از کودکی تا نوجوانی شکل دهند و با انجام کار­هایی که در این جهت کمک‌­کننده­ هستند، باعث افزایش اعتماد به نفس در آن­ها شوند. ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس زمینه­‌ساز موفقیت انسان‌­ها در تمامی مراحل زندگیشان خواهد شد. مقایسه کردن با سایر افراد، انتظارات غیرواقعی و اهداف بلندپروازانه، تصور اهدافی برای فرزندان که خود به آن‌ها نرسیده‌اند و … از جمله مواردی است که به اعتماد به نفس در دوران کنکور لطمه می‌زند.

2.تفریح کردن با فرزندان کنکوری خود

برنامه­‌ریزی برای گذراندن وقت با فرزندان، یکی از اصلی‌­ترین نکاتی است که والدین باید به آن توجه کنند. تفریح با گروه همسالان از نیاز­های اساسی هر فرد است، اما جایگاه و نقشی را که اعضای خانواده در مسیر پیشرفت و موفقیت در زندگی شخصی، تحصیلی و کاری دارند را نباید دست کم گرفت.

وقت گذراندن با فرزندان و ایجاد روابط صمیمانه و دوستانه علاوه بر افزایش اعتماد طرفین باعث بهبود روابط عاطفی و نزدیکی اعضای خانواده به یکدیگر می­‌شود به همین دلیل است که نقش خانواده برای کسب موفقیت در کنکور بسیار پررنگ است.

3.تشویق کردن فرزندان کنکوری خود

تشویق کردن فرزندان و استفاده از جملات انرژی­بخش، یکی­ دیگر از وظایف اصلی والدین است که علاوه بر تاثیر مثبتی که در روحیه فرزندان دارد می­تواند باعث پیشرفت آن­ها در تمامی زمینه­ها باشد. تاثیر مستقیم جملات انرژی بخش و تشویق­های پدر و مادر در بهبود شرایط روحی و روانی فرزندان را نباید نادیده گرفت.

این تشویق‌ها در قالب‌های مختلفی مانند هدایای کوچک، مهمانی‌های خارج از منزل و حتی تشکرها و تقدیرهای کلامی می‌تواند نقش بسیار مهمی در انگیزه‌بخشی برای موفقیت در کنکور داشته باشد.

4.حمایت کردن از فرزندان کنکوری خود

یکی از نیاز­های اساسی داوطلبان کنکور حمایت شدن از سوی خانواده تحت هر شرایطی است. موفقیت و یا عدم موفقیت در کنکور، تاثیری در علاقه و طرز فکر پدر و مادر بر فرزند خود ندارند و این مسئله­‌ای است که باید برای داوطلبان روشن شود. البته این مسئله باید برای والدین هم روشن باشد که کنکور صرفاً یک آزمون و یکی از راه‌های پیش روی فرزند آن‌هاست. ارزش وجودی انسان­‌ها فراتر از درصد و رتبه کنکور است و عدم موفقیت در این آزمون نمی­تواند تاثیری در محبت و علاقه والدین نسبت به فرزند خود داشته باشد.

هزاران راه و شغل برای موفقیت وجود دارد و همه آن‌ها لزوماً از دانشگاه‌های مطرح کشور نمی‌گذرند؛ مگر چند نفر در مجموع در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند؟ آینده شغلی و موفقیت تمام آن‌ها تضمین شده است؟

5.فراهم کردن شرایط آرامش‌بخش برای فرزندان کنکوری خود

کاهش رفت و آمدها، کاهش صداهای مزاحم، رعایت برخی موارد در آشپزی (پرهیز از طبخ غذاهایی با بوی نامطبوع) و به طور کلی افزایش شرایط آرامش‌بخش در خانه برای آن دسته از خانواده­هایی که داوطلب کنکوری دارند، ضروری است. اما نکته مهم در این رابطه رعایت اعتدال است. ایجاد محدودیت در ماه آخر برای به ثمر نشستن زحمات داوطلبان از نیاز­های اصلی است؛ اما در نظر داشته باشید در صورت ایجاد محدودیت­های زیاد از حد، داوطلبان در تنگنا قرار خواهند گرفت و از نظر روحی آسیب خواهند دید؛ یعنی این فشار را روی خود حس می‌کند که تمام شرایط برای من فراهم شده است و حتماً حتماً باید نتیجه عالی بگیرم.

نقش خانواده در موفقیت داوطلبان کنکور | نبایدها

1.مقایسه  کردن ممنوع

مقایسه افراد با یکدیگر از اشتباهات جبران‌ناپذیر والدین است؛ به دلیل اینکه هر فرد شخصیت و ویژگی­‌های منحصر به فرد خود را دارد و در نتیجه رویکرد و دستاورد­های آن با دیگری متفاوت است. این کار نه تنها باعث ایجاد استرس و اضطراب در داوطلبان می­شود، در برخی موارد باعث بروز علائم افسردگی نیز خواهد شد؛ زیرا افراد گمان می­کنند، کافی نیستند و این حس فقدان از نظر روحی آن­ها را در وضعیت نادرستی قرار می‌­دهد.

2. عدم سخت­گیری و کنترل

همانطور که گفتیم لازم است تا خانواده از برنامه درسی داوطلبان آگاه باشند اما این آگاهی نباید باعث بروز سخت­گیری­‌ها و کنترل رفتار و کار­های فرد شود. باید در نظر داشت سخت­گیری­ و فشار آوردن به انسان‌­ها در هر زمینه‌­ای نتیجه­‌ی مثبتی در پی نخواهد داشت.

3.صحبت مداوم درباره کنکور

اگر به صورت مداوم در رابطه با کنکور و یا حتی تلاش­‌های فرزندتان صحبت کنید، به طور ناخواسته بار روانی منفی برای او ایجاد کرده و روتین زندگی­اش را برهم می‌­زنید. صحبت مداوم درباره کنکور و نتایج آن برای داوطلبان کنکور ارشد و دکتری که تحت فشار جسمی و روحی بسیاری هستند، نه تنها نکته مثبتی در روند مطالعاتی­‌شان ایجاد نمی­کند بلکه آن­ها را نگران و مضطرب می­‌سازد.

.4 جلوگیری از دعوا و تنش در خانواده

والدین باید از بروز تنش و درگیری­‌های لفظی در خانه جلوگیری کنند. این مسائل علاوه ­بر ایجاد اضطراب، تمرکز داوطلبان را نیز کاهش می‌دهد. در نتیجه زمان و انرژی زیادی صرف مسائلی می­‌شود که می­توان با مدیریت درست شرایط از بروز آنها جلوگیری کرد.

2 فکر در مورد “ کنکور و خانواده| والدین کنکوری ها بخوانند!

  1. akram گفت:

    اگر فرزندمون خیلی بیخیال باشد چجوری انگیزه براش ایجاد کنیم که هم بیخیال تر نشه هم استرس بهش وارد نکنیم .
    اگر امکانش هست بهم کمک کنید

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      سلام و احترام
      هیچ چیز مثل حمایت و انگیزه های خانواده در این مسیر موثر نیست ولی قبل از هر چیز خواسه واقعی و هدف گذاری میتونه موثر باشه. با فرزندتون درباره هدف واقعیش صحبت کنید و توجیه کنید که چرا باید برای آینده تحصیلیش تلاش کنه. کمک گرفتن از یک مشاور خوب هم میتونه در این زمینه کمک کننده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *