چگونه درس بخوانیم

چگونه ادبیات فارسی بخوانیم؟

چگونه ادبیات بخوانیم

ادبیات فارسی اولین درس در دفترچه عمومی کنکور است و داوطلبان باید در مدت زمان 18 دقیقه، به 25 سوال موجود پاسخ دهند. همین موضوع باعث می‌شود این سوال در ذهن داوطلبان ایجاد شود که چگونه ادبیات بخوانیم تا در کنکور موفق شویم؟ در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

روش مطالعه ادبیات برای کنکور چگونه است؟

 

 

چگونه ادبیات بخوانیم سوال مشترک اکثر داوطلبان کنکور است. درس ادبیات فارسی را می‌توان به 6 مبحث کلی تاریخ ادبیات، املا، آرایه‌های ادبی، قرابت معنایی، زبان فارسی و معنی تقسیم بندی کرد. برای عملکرد بهتر در ادبیات فارسی و دانستن پاسخ این سوال که چگونه ادبیات خود را قوی کنیم باید بدانیم که روش درست خواندن ادبیات این است که هر یک از این مباحث را به صورت جداگانه مطالعه کنیم.

به طور مثال اگر می‌خواهیم 4 درس اول از کتاب ادبیات فارسی 3 را مطالعه کنیم، هریک از قسمت‌های یاد شده را برای 4 درس خوانده، به سراغ قسمت بعدی برویم.

بودجه‌بندی سوالات ادبیات کنکور

برای رسیدن به پاسخ این سوال که چگونه ادبیات بخوانیم؟ باید از بودجه‌بندی سوالات کنکور ادبیات آگاه باشیم. سوالات کنکور در درس ادبیات برای هریک از مباحث یاد شده، به شرح زیر هستند:

تاریخ ادبیات: 3 سوال، املا: 2 سوال، آرایه‌های ادبی: 3 سوال، قرابت معنایی: 9 سوال، زبان فارسی: 5 سوال، معنی: 3 سوال

چگونه قرابت معنایی بخوانیم؟

با توجه به بودجه‌بندی درس ادبیات فارسی، در می‌یابیم که مبحث قرابت معنایی، به دلیل تعداد تست بالا نسبت به سایر مباحث، دارای اهمیت بسیاری است. برای عملکرد بهتر در این بخش بهتر است نکات زیر را مورد توجه قرار دهیم.

  1. هنگام مطالعه اشعار و متون، به معنای ظاهری و معنوی توجه کنیم. این متون را با نگاه تحلیلی بررسی کرده و اشعاری را که با هم قرابت معنایی دارند دسته‌بندی کنیم.
  2. مطالعات خود را به خارج از کتاب درسی گسترش دهیم؛ زیرا حتما تعدادی از گزینه‌ها از خارج از کتاب درسی مطرح می‌شوند. کتاب‌های کمک درسی می‌توانند منبع خوبی برای این موضوع باشند. یک مشاور کنکور مناسب می‌تواند ما را در انتخاب این کتاب‌ها راهنمایی کند. اگر قصد شرکت در کنکور رشته علوم تجربی را دارید، برخورداری از راهنمایی یک مشاوره کنکور تجربی، به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.
  3. متن کتاب درسی را فراموش نکنیم. حتی مواردی که از خارج کتاب درسی مطرح می‌شوند، با کتاب ادبیات فارسی ارتباط مستقیم دارند. پس از مطالعه متن کتاب درسی غافل نشویم.
  4. تمرین و تکرار. افزایش مهارت در مبحث قرابت معنایی، نیازمند تمرین و تکرار است. هرچه در این بخش تست‌های بیشتری بزنیم، در کنکور نیز عملکرد بهتری خواهیم داشت.

این نکات می‌توانند تا حدودی شما را به پاسخ چگونه ادبیات بخوانیم، برسانند. پس از آن‌ها غافل نشوید.

 معرفی کتاب‌های تست زنی برای درس ادبیات

در حال حاضر برای هریک از دروس کنکور، کتاب‌های تست فراوانی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند تا بدانیم ادبیات را چگونه بخوانیم و چگونه ادبیات خود را قوی کنیم. در نوشتار پیش ‌رو قصد داریم 4 تا از بهترین کتاب‌های تست این درس را معرفی کنیم.

  • ادبیات موضوعی گاج

این کتاب را می‌شود بهترین کتاب تست جامع ادبیات کنکور دانست. این منبع سرشار از تست‌های کنکور سراسری 10 سال اخیر در رشته‌های مختلف و همچنین نمونه تست‌های تالیفی با نزدیکی بالا به تیپ سوالات کنکور است.

در این کتاب سعی شده تا در غالب تست، مباحث مختلف به صورت گام به گام آموزش داده شوند. برای پاسخ‌های تشریحی هم می‌توانید به جلد دوم کتاب مراجعه کنید که سرشار از نکات آموزشی پرکاربرد برای کنکور است.

کتاب ادبیات موضوعی انتشارات گاج

  • ادبیات کنکور جامع خیلی سبز

در این کتاب از روند آموزشی درس به درس استفاده شده که برای هر درس، یک تا دو صفحه درس‌نامه آورده شده و برای هر درس به تفصیل معنی لغات، املا، تاریخ ادبیات، آرایه‌های ادبی و مضمون کلی درس مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کتاب ادبیات کنکور جامع خیلی سبز

    • ادبیات جامع نشر الگو

    در این کتاب، تست‌ها به صورت درس به درس برای همه مباحث کنکور آورده شده‌اند. این کتاب را می‌توان منبع جامع نمونه تست‌های کنکور سراسری، کنکورهای آزمایشی سازمان سنجش، نمونه تست‌های تالیفی و سایر کنکور‌های آزمایشی دانست. از جمله نکات مثبت این کتاب می‌توان به پاسخ‌های تشریحی کامل آن اشاره کرد.

کتاب ادبیات جامع نشر الگو

  • کتاب‌های تک مبحثی نشر الگو

اگر علاقه دارید که مباحث مختلف ادبیات فارسی کنکور رو به صورت کامل‌تر بخوانید و در مورد مباحث تخصصی‌تر تست بزنید، می‌توانید از 5 عنوان کتاب تاریخ ادبیات و قلمروها، لغت و املا، آرایه‌های ادبی، قرابت معنایی، دستور زبان فارسی نشر الگو استفاده کنید. استفاده از این 5 کتاب در کنار یکدیگر می‌توانند پاسخ سوال متداول داوطلبان کنکور باشد که ادبیات را چگونه بخوانیم؟

کتاب‌های تک مبحثی ادبیات نشر الگو

  • نتیجه‌گیری

    بسیاری از افرادی که قصد موفقیت در کنکور ادبیات را دارند با این سوال مواجه هستند که چگونه ادبیات بخوانیم؟ در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی چارچوب کلی سوالات کنکور در ادبیات فارسی، نحوه موفقیت در این درس را عنوان کنیم. اهمیت بیشتر به مبحث قرابت معنایی، به دلیل سهم بالا در تعداد سوالات کنکور، می‌تواند در رسیدن به موفقیت ما سهم بسزایی داشته باشد.

    بهره‌گیری از مشاور مسلط به مباحث که خود یک‌بار این مسیر را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است که برای برخورداری از این موضوع می‌توانید از مشاوره کنکور گاماس 20 راهنمایی بگیرید. مشاور خوب بهترین راه برای رسیدن به سوال چگونه درس بخوانیم؟ است.

    سوالات متداول

    در این بخش قصد داریم تا به رایج‌ترین سوالاتی که داوطلبان شرکت کنکور، در درس ادبیات فارسی با آن روبه‌رو هستند پاسخ دهیم.

    1. چگونه ادبیات را موضوعی بخوانیم؟

    برای انجام این کار، کافی ‌است هر درس از ادبیات فارسی را در غالب 6 مبحث اصلی ادبیات فارسی که به آن اشاره کردیم تقسیم‌بندی کرده و هر مبحث را جداگانه مطالعه کنید. برای این منظور می‌توانید از کتاب‌هایی که در بخش معرفی کتاب نام برده شدند استفاده کنید.

    1. چگونه در درس ادبیات پیشرفت کنیم؟

    برای پیشرفت در درس ادبیات فارسی در گام اول به یک مشاور کنکور مناسب نیازمندید. در مرحله دوم می‌توان گفت مطالعه و تمرین و تکرار عامل اصلی پیشرفت شما است.

    1. برای ادبیات کنکور چه کتابی بخوانیم؟

    برای موفقیت در ادبیات کنکور بهتر است پس از مطالعه کامل کتاب درسی، از نمونه کتاب‌های تست ادبیات موضوعی کنکور استفاده کنید که در بالا چند نمونه از بهترین‌های آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *