معرفی رشته های پرطرفدار تجربی

معرفی رشته دندانپزشکی

 

دوره دبیرستان و کنکور یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هرکسی است. اهمیت آن از این ‌جهت است که ابتدا شاخه اصلی مسیر تحصیل خود را معین می‌کنید و سپس برای کنکور آماده می‌شوید. دوستانی که برای تحصیل رشته تجربی را برمی‌گزینند حتماً در سر خود رؤیاهای بزرگی را پرورش می‌دهند. یکی از آن رؤیاها قبولی در رشته دندان ‌پزشکی است. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی رشته دندان ‌پزشکی بپردازیم و آن را بهتر و بیشتر بشناسیم.

البته باید اشاره کنیم که پیش از خیال‌پردازی باید خود را برای کنکور و چالش‌های مختلف مسیر مقابل آماده کنید. بهترین و امن‌ترین راه‌حل برای مواجه با دشواری‌های کنکور این است که از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید تا به شما راه‌حل‌های دقیق و علمی را ارائه دهد. مشاوره کنکور می‌تواند باعث شود که استرس و اضطراب‌های بی‌دلیل از شما دور شود و با اعتمادبه‌نفس بالا وارد جلسه کنکور شوید. اگر برای مسائل کنکوری و انتخاب مشاور و هر چیز دیگری ابهام دارید، می‌توانید از صفحه سؤالات متداول کنکور دیدن کنید.

معرفی رشته دندان‌پزشکی به‌صورت کامل

معرفی کامل دندان پزشکی | دندان ‌پزشکی چیست؟

زمانی که نتایج انتخاب رشته کنکور تجربی آمد و دیدید که برای رشته دندان ‌پزشکی پذیرفته شده‌اید باید خود را برای آغاز ترم‌های تحصیلی آماده کنید. دوران تحصیل شما با درس‌های گوناگونی می‌گذرد و به ‌صورت کلی باید در ابتدا یک دوره 6 ساله را طی کنید. این 6 سال برای شما به 12 نیم‌سال تحصیلی تقسیم می‌شود و در آن مواد آموزشی عمومی و علوم پایه و محتوای تخصصی آموزش داده می‌شود. به محتوای هر درس در بخش بعدی می‌پردازیم.

اما گفتیم که می‌خواهیم به معرفی رشته دندان ‌پزشکی بپردازیم و ببینیم که در کل چه مدت باید در حال تحصیل بمانیم. زمانی که شما وارد دانشکده دندان‌پزشکی شوید باید به مدت 2 سال یا 4 نیم‌سال تحصیلی به مطالعه علوم پایه اختصاص دهید. برای این دوره 22 واحد عمومی و 45 واحد دروس پایه دندان‌پزشکی تعریف شده است. شما باید در مدت 4 ترم این واحدها را پاس کنید و سپس خود را برای یک دوره 4 ساله تحت عنوان دوره تخصصی دندان‌پزشکی آماده کنید.

شرط ورود به دوره تخصص این است که در یک آزمون جامع شرکت کنید و حدنصاب قبولی مدنظر دانشگاه خود را کسب کنید. این آزمون از تمامی محتوای آموزش‌داده‌شده در واحدهای علوم پایه گرفته می‌شود. بهتر است از آغاز ترم 1 خود را برای این آزمون آماده کنید. زمانی که دوره 4 ساله شما شروع شد باید مواد درسی تعریف شده را در قالب واحدهای تئوری و عملی بگذرانید. شاید برایتان جالب و هیجان‌انگیز باشد که بدانید تعداد زیادی از درس‌های شما در محیط‌های تخصصی پزشکی و کلینیک‌ها ارائه می‌شود.

معرفی رشته دندان ‌پزشکی از جهت دوره و طول در همین‌جا به پایان می‌رسد، البته باید بدانید که شما تا مراتب بسیار بالا می‌توانید به تحصیل بپردازید و رتبه و جایگاه علمی خود را ارتقاء دهید. حال که با کلیت این رشته فوق‌العاده آشنا شدید، بهتر است به سراغ هدف‌گذاری کنکور خود بروید و آن را برای رشته دندان‌پزشکی تنظیم کنید. مشاوره کنکور گاماس بهترین راهنمای شما برای هدف‌گذاری کنکور است. برای پیشرفت و قبولی در کنکور دندان‌ پزشکی با گاماس در ارتباط بمانید.

مهارت و توانایی‌های لازم برای رشته دندان ‌پزشکی

آنچه که شما باید به‌عنوان مهارت داشته باشید به توانایی‌های ذهنی و عملی شما برمی‌گردد. شما باید بتوانید دروس خود را به ‌خوبی مطالعه کنید و همگی را با موفقیت پشت سر بگذرانید. همچنین از شما انتظار می‌رود اخلاق حرفه‌ای پزشکی را در طول دوره تحصیل از اساتید خود فرا بگیرید و مانند یک پزشک واقعی رفتار کنید. مهارت‌های عملی شما در طول دروس عملی و کارگاهی پرورش می‌یابد و بهتر است به ‌دقت گفته‌های اساتید را اجرا کنید.

دروس رشته دندان ‌پزشکی

در این بخش از معرفی رشته دندان ‌پزشکی به سراغ ارائه محتوای درسی در هر ترم می‌رویم. بهتر است بدانید که سرفصل‌های ارائه شده برای این رشته از طرف وزارت بهداشت بوده و بین دانشگاه دولتی و آزاد یکسان است. در ترم 1 از دوره تحصیل در دانشگاه آزاد شما دروسی به نام‌های زبان انگلیسی عمومی و علوم تشریحی و بیوشیمی نظری را پاس می‌کنید. در کنار آن باید در کلاس‌های سلامت دهان و جامعه به همراه تعدادی واحد عمومی شرکت کنید.

در ترم دوم فیزیولوژی تئوری را خواهد داشت که در کنار درس تشریح 2 و بیوشیمی تئوری 2 به شما ارائه می‌شود. در کنار این موارد باید تعدادی دیگری از دروس عمومی را به انتخاب خود پاس کنید. در ترم سوم درسی به نام شناخت باکتری‌ها در غالب تئوری به شما ارائه می‌شود که 3 واحد بوده و بخش عملی نیز دارد و در 1 واحد تعریف شده است. موارد دیگری مانند شناخت ویروس‌ها و فیزیک پزشکی، تشریح 3، انگل‌شناسی و تئوری فیزیولوژی 2 نیز برای شما تعریف شده است.

ترم چهارم مهم‌ترین بخش از این دوره دو ساله بوده و مواردی مانند آناتومی و مورفولوژی دندان، آسیب‌شناسی تئوری و عملی، ایمنی تئوری، کارگاه کنترل عفونت و کارگاه رایانه به شما آموزش داده خواهد شد. همچنین باید دروسی مانند بافت و مواد، رادیولوژی تئوری و باقی دروس عمومی را نیز پاس کنید. در این هنگام شما باید در آزمون شرکت کنید و سپس وارد نیم‌سال تحصیلی پنجم می‌شوید.

معرفی شغل دندان‌پزشکی

دروس دوره تخصص دندان پزشکی

در ترم پنجم شما باید دروسی از جمله تشخیص، رادیولوژی عملی 1 و تئوری 2، کمپلکس، زبان انگلیسی تخصصی، مواد کاربردی و بی‌حسی را بگذرانید. همچنین برای شما کارگاهی تحت عنوان مهارت‌های ارتباطی بالینی، درس فارماکولوژی، پروتز و ترمیم نیز تعریف شده است.

در ترم ششم نیز دروس زیر را دارید: تشخیص 2، رادیولوژی عملی 2، جراحی تئوری، شناخت بیماری‌ها 1، مریضی‌های سیستمیک و اصول پروتزهای پارسیل. همچنین کلاس‌های درد و دارو، پریو تئوری، اندو 1، ترمیم، نویسندگی علمی گزارشات، تغذیه و تجهیزات را نیز باید شرکت کنید.

در نیم‌سال هفتم جراحی‌های عملی و تئوری نیز خواهد داشت. مریضی‌های سیستمیک، آسیب‌شناسی به‌ صورت عملی، تشخیص 3، ترمیم عملی، اندو تئوری و پریوهای عملی و تئوری نیز برای شما در نظر گرفته شده است. همچنین دروسی تحت عناوین دندان‌پزشکی اجتماعی، روش تحقیق و مقاله‌نویسی، پروتز کامل، بی دندانی و فوریت‌های پزشکی و در نهایت ارتودنسی خواهید داشت.

ترم هشت باید در کلاس بیماری‌های دهانی 2، ارتودنسی عملی تئوری، دندان‌پزشکی کودکان، جراحی عملی، اندو و پریو عملی، پروتز حرفه‌ای و پارسیل و ثابت، تحقیق و مقاله‌نویسی و ترمیم عملی حاضر شوید. در ترم 9 اطفال تئوری و عملی، ارتودنسی عملی و تئوری، جراحی، بیماری دهان، سلامت اجتماع، تشخیص 4، اندو، پروتز، پریو، رادیولوژی، ترمیم و اخلاق پزشکی را خواهید داشت.

نیمسال دهم پایان سال پنجم است و دروس زیر را دارد: پروتز پارسیل، مریضی‌های سیستمیک 3، عمل جراحی، اندو، کاربرد آمار در دندان‌پزشکی، دندان‌پزشکی کودکان، آسیب و تشخیص و تکمیل سایر دروس گذشته. در ابتدای سال ششم دروس جدیدی به نام‌های ایمپلنت تئوری و نظری، دندان‌پزشکی سالمندان، مدیریت کیفیت، تروماتولوژی خواهید داشت. همچنین باید دروسی تحت عناوین مفاصل گیجگاه و استخوان فک و اکولوژن را نیز پاس کنید.

از این نیم‌سال برای شما کارورزی نیز تعریف خواهد شد. در کنار آن باید روی رساله 1 نیز کار کنید. در آخرین ‌ترم نیز باز باید رساله‌هایی را تنظیم و تکمیل کنید. علاوه ‌بر آن دوره کارورزی خود را نیز باید ادامه دهید. به این صورت دوره 6 ساله تحصیل شما به اتمام می‌رسد. بهتر است بدانید که در سال آخر حقوق دانشجویان دندان ‌پزشکی به ‌صورت اینترنی حساب می‌شود

دندان‌پزشکی اطفال

بازار کار رشته دندان ‌پزشکی

اطلاع از بازار کار هر رشته تأثیر زیادی در کسب انگیزه شما و موفقیت در ادامه دوره کنکور دارد. بهتر است برای اطلاع از بهترین رشته‌ها و معرفی رشته‌های پرطرفدار تجربی به صفحه مربوط به همین رشته سر بزنید. در کنار معرفی رشته دندان ‌پزشکی باید اشاره کنیم که بازار کار دندان‌پزشکی همچنان پررونق بوده و ارزش خدمات و کارهای انجام شده آن بسیار بالاست. دندانپزشکان همواره از موفق‌ترین و پردرآمدترین اقشار جامعه بوده‌اند.

درآمد یک دندان ‌پزشک

منابع رسمی و غیررسمی زیادی جود دارند که هر از مدتی گزارشی مبنی بر درآمد دندان‌پزشکان ارائه می‌دهند. بهتر است بدانید که فرصت شغلی دندان ‌پزشکی به شما این امکان را می‌دهد که در صورت گرفتن تخصص در ماه از 15 میلیون تومان به بالا درآمد داشته باشید. هیچ سقفی برای درآمد شما در ایران وجود ندارد. اگر به مهاجرت نیز فکر می‌کنید ما به شما کشور کانادا را پیشنهاد می‌دهیم. میانگین درآمد دندانپزشک در کانادا 250000 دلار در سال است.

فرصت شغلی دندان‌پزشکی بسیار عالی است.

معایب و مزایا رشته دندان ‌پزشکی

در معرفی شغل دندان ‌پزشکی باید به نکات مثبت و مفی آن نیز اشاره کنیم. این رشته معایب چندان خاصی ندارد و تنها باید به محیط کاری بسته آن اشاره کنیم. البته ناگفته نماند هزینه‌های تحصیل نیز گاهی زیاد می‌شود و این از سختی ‌های رشته دندان ‌پزشکی محسوب می‌شود. مورد دیگر رقابت بسیار شدید در کنکور دندانپزشکی بوده که قطعاً با کمک مشاور می‌توانید از آن عبور کنید.

مزایای آن نیز جایگاه شغلی بالا و در آمد عالی است. همچنین می‌توانید برای مهاجرت از طریق تحصیلات تکمیلی در رشته دندان‌پزشکی و با مهاجرت برای کار دندان‌پزشکی در کشورهای دیگر اقدام کنید. تمامی این موارد را هنگام انتخاب رشته در نظر داشته باشید.

دانشگاه ‌های ارائه‌ دهنده رشته دندان ‌پزشکی

دانشگاه‌های زیادی هستند که این رشته را ارائه می‌دهند. در کل باید ببینید کدام دانشگاه‌ها زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند. بهترین دانشگاه‌های دندان‌پزشکی کشور دانشگاه تهران و شهید بهشتی و علوم پزشکی شیراز، مشهد، تبریز هستند. اگر می‌خواهید در دانشگاه آزاد در رشته دندان‌پزشکی تحصیل کنید باید هزینه‌های بالای آن را نیز در نظر داشته باشید.

سختی ‌ها و مشکلات شغل دندان ‌پزشکی

در بحث سختی ‌های رشته دندان ‌پزشکی باید به دروس فشرده، ساعات کارورزی و ارتباط تنگاتنگ آن با زبان انگلیسی اشاره کنیم. باید در هنگام کار در رشته دندان‌پزشکی ساعات زیادی را ایستاده سر کنید. البته این سختی‌ها در برابر مزایای فوق‌العاده‌ای که این رشته دارد چندان قابل‌اعتنا نیست. کنکور دندان ‌پزشکی شاید کمی دشوار باشد اما همان‌طور که گفتیم با برنامه می‌توان آن را با موفقیت به پایان رساند.

رتبه قبولی برای رشته دندان ‌پزشکی

در معرفی رشته دندان ‌پزشکی به سراغ آخرین رتبه قبولی در منطقه 1 می‌رویم. در این سهمیه آخرین رتبه پذیرش شده 1495 بوده است. در سهمیه منطقه 2 این رقم به 2158 رسیده است. اگر شما دانش‌آموز منطقه 3 هستید باید بدانید که آخرین رتبه قبولی در این سهمیه 1383 بوده است. این اعداد طبق آخرین آمارها استخراج شده است.

محیط کار دندان‌پزشکی

شرایط قبولی در رشته دندان ‌پزشکی

شرایط قبولی در رشته دندان‌پزشکی چندان پیچیده نیست. شما تنها باید ساعات مطالعه خود را به‌ صورت مفید افزایش دهید و مدام آزمون‌های آزمایشی خود را تحلیل کنید. باید رو به پیشرفت باشید و درصدهای خود را روزبه‌روز ارتقاء دهید. مشاوران گاماس به ‌خوبی می‌توانند به‌تفصیل شرایط قبولی را برای شما شرح دهند.

نتیجه‌گیری

معرفی رشته دندان ‌پزشکی از این ‌جهت اهمیت زیادی دارد که باعث متمرکز شدن و هدف‌گذاری صحیح برای داوطلبان کنکور خواهد شد. باید بدانید که این رشته درآمد بسیار بالایی دارد و افراد زیادی دوست دارند تا وارد این رشته بشوند. شما باید خود را برای کنکور تجربی به‌ خوبی آماده کنید تا در نهایت در این رشته پذیرفته شوید. بهتر است بدانید که شما می‌توانید در دوران دانشجویی حقوق دریافت کنید. حقوق دانشجویان دندان ‌پزشکی معادل حقوق اینترن در نظر گرفته شده و پرداخت می‌شود.

سؤالات:

در ادامه قصد داریم تا به دو مورد از سؤالات متداول شما حول محور معرفی رشته دندان ‌پزشکی پاسخ دهیم.

هر ترم دندان‌پزشکی چند ماه است؟

ترم‌های پاییز از اول مهر (گاهی نیمه شهریور) شروع می‌شود و تا آخر آذر ادامه دارد. امتحانات آن نیز در دی‌ماه است. ترم زمستان از بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا خرداد ماه ادامه دارد. در این ترم تعطیلات عید نوروز باعث طولانی شدن نیم‌سال می‌شود.

آیا رشته دندان‌پزشکی اشباع شده است؟

خیر این رشته هرگز اشباع نشده است. تا سال‌های زیادی فضای رقابت و اشتغال کافی برای همه دانشجویان وجود دارد.

1 فکر در مورد “ معرفی رشته دندانپزشکی

  1. ali84 گفت:

    ممنون مطالب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *