چگونه درس بخوانیم

چگونه ریاضی بخوانیم؟

چگونه ریاضی بخوانیم

فرقی نمی‌کند که شما داوطلب کنکور ریاضی باشید یا تجربی، درس ریاضی می‌تواند یک چالش و البته فرصت عالی برای موفقیت شما باشد. این که چگونه ریاضی بخوانیم می‌تواند سؤالی باشد که ذهن بسیاری از شما داوطلبان کنکوری را به خود مشغول کرده است.

اگر داوطلب کنکور ریاضی باشید مطالعه و تست‌زنی درس ریاضی برای شما بسیار ضروری است و اگر سودای رشته‌هایی مانند پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، رشته‌های پیراپزشکی و… را در ذهن دارید، آشنایی با روش‌های خواندن ریاضی تجربی می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با بودجه‌بندی ریاضی تجربی و ریاضی، روش‌های خواندن ریاضی و بهترین شیوه تست‌زنی درس ریاضی آشنا کنیم.

بودجه‌بندی ریاضی برای تجربی و ریاضی

همان‌طور که می‌دانید آشنایی با بودجه‌بندی ریاضی تجربی و ریاضی می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان برنامه‌ریزی کنکور بهتر بتوانید برای فصل و مبحث، زمان لازم را در نظر بگیرید. استفاده از کمک مشاور کنکور گاماس 20 هم می‌تواند به شما برای پاسخ به این سؤال که چگونه درس بخوانیم، مفید و مؤثر باشد.

بودجه‌بندی ریاضی تجربی

وقتی که دفترچه اختصاصی کنکور سراسری تجربی را جلوی شما قرار می‌دهند، دومین درسی که به آن می‌رسید، درس ریاضی است و شامل 30 تست می‌شود که اگر به طور جزئی بخواهیم بودجه‌بندی ریاضی تجربی را نام ببریم به شرح زیر است:

نام فصل تعداد تست در کنکور سراسری تجربی
مشتق 2
کاربرد مشتق 3
حد و پیوستگی 3
تابع 4
معادله و نامعادله 2
آمار 0
احتمال 2
ترکیبات 2
مثلثات 4
لگاریتم و توابع نمایی 2
مجموعه و دنباله 0
توان‌های گویا 1
هندسه 2
مقاطع مخروطی 1
هندسه مختصاتی 2

شما برای پاسخ‌گویی به این 30 سؤال زمانی برابر با 47 دقیقه دارید که باید با تمرین و زدن تست‌های زمان‌دار در زمان مطالعه درس ریاضی تجربی بتوانید هر تست را در زمانی کمتر از 96 ثانیه پاسخ دهید.

بودجه‌بندی ریاضی در کنکور ریاضی – فیزیک

مهم‌ترین درس در گروه ریاضی – فیزیک درس ریاضی است. برای همین هم این که بدانیم چگونه ریاضی بخوانیم بسیار مهم است. برای اینکه بتوانیم برای مطالعه و تست‌زنی درس ریاضی برنامه‌ریزی کنیم، لازم است تا با بودجه‌بندی ریاضی در این گروه آزمایشی آشنا شوید.

عنوان مبحث تعداد تست در کنکور ریاضی – فیزیک
مجموعه، الگو و دنباله 2
توان گویا 1
تابع 2
حد و پیوستگی 3
مشتق 3
قضیه تالس و تشابه 2
ترکیبیات 4
روابط طولی مثلث 1
آمار 2
تجسم فضایی 2
تبدیل‌های هندسی 2
ماتریس 3
بردار 1
احتمال 2
نظریه اعداد 4
گراف 2
مقاطع مخروطی 3
مبانی ریاضی 3
چندضلعی‌ها 1
مثلثات 3
معادله و نامعادله 2
تابع لگاریتمی 1
حد نامتناهی و بی‌نهایت 1
کاربرد مشتق 2
دایره 3

یادگیری

برای یادگیری و تست‌زنی درس ریاضی شما باید بعد از مطالعه منابع و حل چند تمرین آموزشی به سراغ حل تست‌های آموزشی مبحث موردنظر بروید. برای این کار می‌توانید تعداد تست‌های هر مبحث را به دسته‌های مشخصی تقسیم کرده و بعد از مطالعه به سراغ حل آن‌ها بروید.

در این مرحله انتخاب کتاب کمک‌آموزشی مناسب و باکیفیت اهمیت زیادی دارد. برای یادگیری و تست‌زنی آموزشی درس ریاضی کتاب‌های کنکور انتشارات خیلی سبز و میکرو طبقه‌بندی گاج می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

در زمانی که برای یادگیری اقدام به تست‌زنی ریاضی می‌کنید باید در کنار سؤالاتی که پاسخ آن‌ها را اشتباه زدید یا اینکه موفق به پاسخگویی به آن‌ها نشدید، علامت بگذارید. می‌توانید علت اشتباه خود را هم مشخص کنید که مثلاً به دلیل عدم تسلط به موضوع به آن پاسخ اشتباه داده‌اید یا خطای محاسباتی منجر به زدن گزینه اشتباه شده است.

در هر حالت شما باید مجدداً این مباحث را مطالعه کرده و روش‌های حل نادرست یا اشتباهات محاسباتی خود را بررسی و تصحیح کنید. نوشتن خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکاتی که در طی فرایند یادگیری و تست‌زنی ریاضی به‌صورت آزمایشی با آن مواجه شدید هم می‌تواند در مراحل مرور و جمع‌بندی بسیار مفید باشد.

کتاب ریاضی خیلی سبز مناسب برای کنکور تجربی

حل تست

باتوجه‌به بودجه‌بندی ریاضی تجربی و نظر مشاور کنکور خود می‌توانید اقدام به تهیه برنامه‌ریزی مناسب برای تست‌زنی ریاضی کنید. برای این منظور می‌توانید برای هر مبحثی در برنامه خود یک مجموعه با تعداد تست و زمان مشخص در نظر بگیرید و تست‌های آن را به‌صورت آزمون زمان‌دار حل کنید.

در نوبت بعدی تست‌زنی باید بتوانید تست‌های دفعه قبل خود را بدون اشکال حل کنید. وقتی که از مشاور خود بپرسید که چگونه ریاضی بخوانیم حتماً به این موضوع هم اشاره خواهد کرد که باید بتوانید بر حل تست‌ها در زمان مشخص مسلط شوید. کتاب‌های خیلی سبز، گاج و در صورت حرفه‌ای شدن در تست‌زنی درس ریاضی، کتاب‌های نشر الگو به شما توصیه می‌شوند.

ریاضی الگو برای تست‌های دشوارتر ریاضی

مرور

یکی از بهترین روش‌های خواندن ریاضی نکته برداری و خلاصه‌نویسی در زمان مطالعه مباحث است؛ چراکه شما می‌توانید بارهاوبارها ازروی خلاصه‌ها و نکات خود بخوانید و با بررسی تست‌هایی که علامت‌دار کرده‌اید، درس ریاضی را مرور کنید. در زمینه مرور کتاب‌های دور دنیا در 4 ساعت گاج، کنکوریوم مهرو ماه، چند کنکور خیلی سبز و 10 کنکور زرد قلم‌چی پیشنهاد می‌شود.

نحوه تست‌زنی در درس ریاضی

وقتی که داوطلبان می‌پرسند که چگونه ریاضی بخوانیم بهترین پاسخ این است که باید به‌اندازه کافی تست زده و سرعت خود را در حل انواع سؤالات بالا ببرید. برای تست‌زنی ریاضی کنکور می‌توانید با یک مجموعه 100 تایی از تست‌ها را برای مبحث در نظر بگیرید و بعد از مطالعه به سراغ زدن 20 تست به‌صورت زمان‌دار بروید.

بعد از بررسی اشکالات هر سری تست باید بتوانید در دفعات بعدی آن سری تست‌ها را کاملاً درست زده و اشکالات قبل را تکرار نکنید. اگر سؤال شما هم این است که چگونه ریاضی بخوانیم تا بهتر تست بزنیم و نیاز به برنامه دارید، می‌توانید به برنامه زیر توجه کنید:

سخن پایانی

همیشه وقتی که صحبت از دروس محاسباتی می‌شود، دانش‌آموزان می‌پرسند که چگونه ریاضی بخوانیم و چگونه فیزیک بخوانیم. ما در این مقاله سعی کردیم که پاسخ شما را در زمینه چگونه ریاضی بخوانیم تا در کنکور موفق باشیم را بدهیم. برای پاسخ بهتر به این سؤال می‌توانید از مشاور کنکور گاماس 20 برای موفقیت در کنکور و دریافت مشاوره کنکور تجربی و ریاضی استفاده کنید.

سؤالات متداول

در ادامه به چند پرسش پرتکرار شما پاسخ می‌گوییم.

  1. آیا می‌شود درس ریاضی را جواب ندهیم؟

از آنجایی که مهم‌ترین درس رشته ریاضی درس ریاضی است با جواب ندادن به آن رتبه مناسب برای بسیاری از رشته‌ها و دانشگاه‌ها را از دست می‌دهید. در کنکور تجربی هم درصد ریاضی می‌تواند تعیین‌کننده رشته و دانشگاه شما باشد و برای رتبه‌های زیر 1000 باید حتماً ریاضی را پاسخ دهید.

  1. برای هر مبحث ریاضی چند تست بزنیم؟

باتوجه‌به میزان یادگیری و نیاز باید تعداد تست‌ها را تعیین کنید. برای این منظور در مباحث تست خیز بهتر است تعداد بیشتری تست بزنید تا به تسلط کافی برسید.

  1. برای حداقل درصد ریاضی چه مباحثی را باید خواند؟

مباحث تست خیزی مانند تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق را می‌توانید برای زدن حداقل درصد ریاضی موردمطالعه قرار دهید.

  1. کدام مبحث ریاضی مهم‌تر است؟

مباحث تست خیز که در جداول بالا به آن ها اشاره شد مانند تابع و مشتق می‌توانند مباحث مهم کنکور تلقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *