ویژه کنکور

توی 5 ماه چطوری درس بخونم؟|برنامه ی 5 ماهه کنکور

اگر داوطلبی هستید که هنوز شروع به درس خواندن برای کنکور نکرده اید و تا رسیدن به کنکور فقط 5 ماه زمان دارید و قصد دارید در کنکور رتبه و ضرایب بالایی را کسب کنید و یا اگر تا الان نتوانستید از فرصتی که داشتید به خوبی استفاده کنید و آن طورکه دوست داشتید و بایستی درس بخوانید، نخواندید و حال قصد دارید از صفر شروع پر قدرتی داشته باشید، وقت ان است ۶ گام مهمی که همه رتبه برترها انجام دادند را بدانید و درست و دقیق ازآنها استفاده کنید.

گام اول : برنامه ریزی راهبردی 5 ماه ی کنکور

هر فرد موفقی، برای شروع هر کار مهمی حتما یک  برنامه راهبردی خوب و دقیق دارد. حواستان باشد برنامه راهبردی، برنامه ریزی روزانه نیست؛ بلکه  یک برنامه ریزی بلند مدت چند ماه است.

5 مورد از مهم ترین موضوعات برای داشتن یک برنامه راهبردی موفق 5 ماه

1.حجم مطالب متناسب با زمان

اولین چیزی که برای شروع برنامه ریزی 5 ماهه برای کنکور معمولا ذهن هر داوطلبی را  درگیر میکند، حجم متناسب با زمان است. یعنی چقدر حجم دارید و چقدر زمان. پس؛

زمانتان را مدیریت کنید: برای اینکه بتوانید انجامش دهید، باید برنامه ریزی شما براساس توانایی هایتان باشد. مثلا اگر عرض دو هفته فقط میرسید یک فصل سبک ریاضی را مطالعه کنید؛ پس اگر فصلی سنگین است، باید از دو هفته بیشتر برای آن وقت بگذارید.

حجم مطالبتان را مدیریت کنید: اگر غیر واقعی و رویایی برا خودتان برنامه بچینید، فقط برای خودتان استرس، دغدغه و کلی کار عقب افتاده میسازید.

2.تافته جدا بافته نباشید

برنامه راهبردی رتبه برترها با جامعه آماری همگام است . شما هم بهتر است طبق برنامه پیش بروید.

3.ایستگاه جبران و مرور

هرچند مطالب درسی را به خوبی خوانده باشید و یاد گرفته باشید  باز هم احتمال فراموش کردن وجود دارد و یک فراموشی هرچند کوچک باعث اشتباه زدن یک تست کنکور می شود.پس بایستی ایستگاههایی را برای مرور با زمان بندی اصولی در برنامه ی خود بگنجانید.

4. اولویت با پیش نیاز ها

هر مطلبی که می خوانید اگر نیاز به خواندن پیش نیازهایی باشد بایستی ابتدا پیش نیازها را بخوانید بعد آن مطالب جدید را. به عنوان مثال اگر قراراست تابع را بخوانید، باید قبل آن توان گویا و عبارت جبری را خوانده باشید وگرنه قطعا در یادگیری دچار مشکل خواهید شد. پس ابتدا پیش نیازها را بشناسید ودر برنامه ی راهبردی خود بگنجانید. یادتان باشد که همیشه از پیش نیازهای مباحث دیگر شروع کنید تا در روند پیشرفت به مشکل برنخورید.

5. آهسته و پیوسته جلو رفتن

باید توجه کنید که نبود پیوستگی یعنی اضطراب، کار عقب افتاده و عدم پیشرفت؛ که در نهایت به شکست ختم می شود . پس همیشه پیوستگی را فارغ از سرعت پیشرفت حفظ کنید.با داشتن یک سرعت خوب درکنار پیوستگی به پیشرفت چشمگیری دست خواهید یافت.

گام دوم : یادگیری درست درس ها در 5 ماه

بعد از مشخص کردن کامل برنامه ی راهبردی نوبت یادگیری است، که باید در یادگیری به 6 نکته زیر را رعایت کنید:

1. به نحوی درس بخوانید و یاد بگیرید که بتوانید تست بزنید

اگر ساعت ها سر کلاس بنشینید یا ویدئوی آموزشی ببینید، ولی زمان تست زدن، انگار از یه دنیای دیگر سوالات طرح شده است یعنی شما درست یاد نگرفته اید، پس باید شیوه ی یادگیری خود را درست کنید. چون هم زمان خود را هدر دادید و هم کلی نگران میشوید که هیچی یاد نگرفتید!

2. تست زدن را جدی بگیرید

تست زدن صرفا خواندن سوال نیست. بعد از جواب دادن تست، اگر به جواب نرسیدید، بروید سراغ جواب پاسخنامه و با تحلیل و برسی دقیق  تست به جواب برسید و نکات مهمی که از آن یاد گرفتید را یادداشت کنید و بعد مرور تا در ذهنتان تثبیت شود. هرگز بدون هدف تجزیه و تحلیل و یادگیری تست نزنید.

3. تست آموزشی بزنید

هنگام تست زنی بایستی متن تست و گزینه ها را دقیق بخوانید. اگرپاسخ صحیح دادید، پاسخ را بخوانید و اگر نکته ای داشت، یادداشت کنید و علامت بزنید.اما اگر اشتباه حل کردید، کمی بیشتر به خودتان سخت بگیرد و بیشتر فکر کنید. بعد فقط یک قسمت از جواب را نگاه کنید و دوباره فکر کنید؛ بلکه به جواب برسید و بعد دقیق به تجزیه و تحلیل آن بپردازید و تمام نکات مهمی که قبلا نمی دانستید را یاد بگیرید و نکته برداری و یاد داشت کنید. پس خیلی منتظر لقمه آماده نباشد! موفقیت به آسانی به دست نمی آید پس برای به دست آوردنش بجنگید که بهترین ها همیشه سهم آدم های جنگجو ست.

4. برای جلوگیری از فراموشی حتما مطالب را مرور کنید

خواندن مطالب درسی در صورتی که نتیجه اش به جای یادگیری و در ذهن ماندن فراموشی باشد جز وقت هدر دادن چیز دیگری ندارد. پس اگر می خواهید مطالبی که خواندید را در ذهن و حافظه ی خود ماندگار کنید بایستی در زمانهای مرتب و مشخص آنها را مرور کنید تا در ذهن و حافظه ی شما تثبیت گردد.

5 . خود را محک بزنید

برای اینکه بدانید شیوه ی درس خواندنتان و مرور درسهایتان را درست انجام داده اید بایستی از آزمون شبیه ساز کنکور استفاده کنید. با این کار و محک زدن خودتان، علاوه بر به چالش کشیدن داشته هایتان  میتوانید در این برنامه ریزی 5 ماهه کنکور موفق باشید و نتایج خارق العاده ای بگیرید.

6. از منابع کمک آموزشی استفاده کنید

کتابهای درسی لازم اند ولی کافی نیستند و بایستی در کنار کتابهای درسی حتما از منابع کمک آموزشی قوی و معتبر نیز استفاده بکنید.

گام سوم : مواردی که یک برنامه ریزی 5 ماهه کنکور باید داشته باشد

1. قابل اجرا بودن

بر اساس ویژگیهای شخصیتی خود مثل چه ساعت هایی میخوابید، بیدار می شوید، درس میخوانید و …؛ باید یک برنامه کوتاه مدت که البته بر اساس برنامه راهبردی شما باشد، بنویسید و اجرا کنید.برنامه باید واقعی باشد نه بلند پروازانه.شما می توانید از مشاوره های آموزشی نیز کمک بگیرید.

2.  اهمیت تنوع مطالعاتی

ساعت های زیاد به خواندن یک درس اختصاص دادن اشتباه بزرگی هست که نباید مرتکب آن شوید. این کار باعث میشود یک حس کاذب یادگیری داشته باشید و کیفیت مطالعه ی شما هم پایین بیاید و زود از درس خسته و زده شوید.

3. زمان مرور و جبران

مانند همان قواعدی که دربرنامه ی راهبردیت باید رعایت کنید، در برنامه کوتاه مدت هم باید زمان هایی برای مرور و جبران داشته باشید. اینکه من خوب یاد گرفتم و نیاز به مرور ندارم یا من دقیقا طبق برنامه پیش رفتم و نیاز به بازه جبرانی ندارم، این جملات، دقیقا به شما آسیب سنگینی میزنند.

4. برنامه ریزی بر اساس حجم و زمان

برنامه ریزی حجمی زمانی، یکی از کاملترین مدل های برنامه ریزی ست. که تلفیقی از دو نوع برنامه ریزی حجمی و برنامه ریزی زمانی می باشد، این نوع برنامه ریزی به شما کمک میکند که بدانید در برنامه ریزی 5 ماهه کنکور خود چه حجمی از مطالب دروس  باید درچه زمانی بخوانید.با این کار یک پیش روی روشن از مسیر خود را خواهید داشت.

 گام چهارم : ضرورت آزمون دادن در برنامه ریزی 5 ماهه

شاید با شنیدن اسم آزمون، استرس بگیرید ولی به قول معروف برای رسیدن به موفقیت باید با ترس هایتان روبه رو شوید . مواردی که در آزمون دادن باید رعایت کنید عبارتند از:

1. آزمون متناسب با برنامه ی راهبردی باشد

بهتراست آزمون هایی که قراراست شرکت کنید بر اساس برنامه ریزی که پیش می روید تنظیم کنید تا علاوه بر به چالش کشیدن خودتان، قسمت هایی هم که خوب متوجه نشدید را بتوانید بهتربفهمید.

2. اصول آزمون دادن

آزمون همان تستهای آموزشی نیست که تک تک بخوانید و حل کنید. باید بلد باشید از یه سری از سوالات بگذرید، یه سری را بگذارید برای دور دوم. باید زمان آزمونتان را کنترل کنید و اول تکنیکهای تست زدن را باید درست یاد بگیرید و بعد کلی تمرین کنید تا بتوانید کاملا رعایت کنید. به این دلیل حتما قبل از کنکور باید آزمون بدهید؛ چون سر جلسه کنکور نمی توان این تکنیک ها را یاد گرفت!

3. مراحل بعد از آزمون

هدف ما از شرکت در آزمون گرفتن درصد صد یا صفر نیست؛ بعد از آزمون، تحلیل کردن یکی از واجب ترین کارهاست تا ببینید نقطه قوت و نقطه ضعف شما دقیقا چی هست و کجاست و بعد از آن با توجه به مواردی که یاد گرفتید مرور و تمرین و رفع اشکال کنید.

4. شرکت در آزمون های استاندارد

منظور از استاندارد؛ جامعه آماری و سختی سوالات و زمان بندی درست هست. سوالات آزمون بایستی از لحاظ سختی و آسانی از استادراد تعیین شده برخوردار باشد و باعث ناکامی یا احساس موفقیت کاذب در داوطلبان نشود.

گام پنجم : رفع اشکالات برنامه ریزی

حتی رتبه برترهای کنکور هم در ابتدا ضرایب بالا را تجربه نکرده اند، همه کسانی که الان به عنوان رتبه برتر میشناسیم روزی ضرایب پایینی می گرفتند، خراب میکردند و در یادگیری مشکل داشتند، ولی سعی کردند تا نقاط ضعف خود را بشناسند و در صدد رفع آن باشند. و همین از آنها رتبه برتر ساخت.برای رفع اشکالات در برنامه ریزی باید موارد زیر را رعایت کرد:

1. تغییر روش مطالعه

یکی از دلایلی که هرچه تلاش میکنید بازدهی خوبی نمیگیرید ممکن است اشتباه بودن راهتان باشد. خیلی از داوطلبان نمی توانند این را بپذیرند که راهی که دارند میروند اشتباه است و حاضر به تغییر آن نیستند، ولی شما این اشتباه را نکنید و همیشه برای اصلاح و پیشرفت روش های مطالعه ی خود تلاش کنید.

2. انواع روش ها و متد های مطالعه

گاهی یک سری روش جدید و خوب هست که امکان دارد شما  از آن بی اطلاع باشید، پس بهتراست روش خود را جایگزین کنید، یا روش قبلی شما خوب بوده حالا نیاز به آپدیت دارد. حتما سعی کنید روش ها را پیدا کنید یا مشاوری انتخاب کنید که از این روش ها اطلاع داشته باشد.

3. اشکالات درسی خود را رفع کنید

اگر مطالب درسی دارید که غلارغم تلاش برای رفع اشکال در آنها بازم به نتیجه نرسیدید،  بهتر است از کسی یا مشاوران برتر کمک بگیردکه حتما آن مشکل درسی شما رفع شود.

گام ششم : یک کنکوری واقعی بودن با برنامه ریزی 5 ماهه

یک کنکوری واقعی، سبک زندگی متفاوتی دارد به کنکور و مسیرخود متعهد است و در این مسیر برای رسیدن به موفقیت موارد زیر را رعایت میکند:

1. مطالعه با تمام وجود و اشتیاق

یک کنکوری واقعی صرفا پای میز مطالعه زمان را هدر نمی دهند، بلکه با شور و اشتیاق و تمرکز و با هدف بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت مطالعه زمان خود را سپری می کنند.

2. در کنار مطالعه به تفریح هم بپردازید

درکنار مطالعه بایستی زمانی را به استراحت و تفریح هم کنار بگذارید .البته طبق اصولی درست و نظم و قاعده ای تعیین شده باشد و از استاندارد سالم بودن خارج نشود.

3. صبح خیز باشید

تنظیم ساعت خواب شب از لحاظ علمی اثبات شده است و یکی از دلایل اش ترشح هورمون ملاتونین است که باعث می شود خواب شب را عمیق و با کیفیت کند و بیدار شدن در صبح را راحتترکند و به فعالیت های در طول روزتان هم کیفیت بدهد.

4. گنجاندن ورزش در برنامه خود

هرچند که ورزش کردن تایمی را از شما می گیرد ولی در عوض باعث تنظیم هورمونهایی در بدن می شوند که هم نشاط و امید را افزایش می دهند و هم کیفیت خواب شما را بالا می برند بنابراین سرعت پیشرفت شما را هم افزایش می دهد.

5. تغذیه مناسب داشته باشید

سعی کنید بخصوص برای شام غذاهای سنگین مصرف نکنید، چون باعث میشود خون بدن درگیر گوارش باشد و مغز نتواند متمرکز شود و کیفیت مطالعه پایین بیاید.و حتی بر روی خواب شما در شب تاثیر منفی می گذارد.

سخن پایانی

در این مقاله با نحوه ی برنامه ریزی و شیوه ی درس خواندن در طول 5 ماه برای موفقیت در کنکور آشنا شدید و مطالب مهم و کاربردی در آن بیان شد. امیدواریم داوطلبان از آن استفاده ی مفید خود را بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *