مصاحبه

مصاحبه با محمد فروزان‌مهر رتبه ۲۲ کنکور سراسری دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران

رشته ی دندان پزشکی یکی از رشته های تاپ کنکور سراسری است که قبولی در آن نیازمند تلاش فراوان و مستمر است.

هر ساله داوطلبان زیادی برای کسب این رشته در ماراتون کنکور باهم رقابت می کنند. باتغییراتی که درکنکور سراسری اعمال شده شانس قبولی در این رشته بالا رفته است .داوطلبان می توانند با دو مرحله شدن کنکور دو بار در سال تلاش و زور آزمایی کنند تا بتوانند به هدف خود دست یابند. همچنین با امکان ترمیم معدل ، معدل خود را بالا برده و سهم تاثیر معدل را به طور کامل و مثبت در نتیجه کنکور خود دخیل کنند.

مسیر کنکور مسیر پر فراز و نشیبی است که موفقیت در این مسیر  قانونهای خاص خود را دارداز جمله داشتن برنامه ریزی درست ،اصولی و واقع بینانه براساس سطح داوطلب و میزان قوی بودن سطح پایه ی آن،  حفظ انگیزه و نشاط پیوسته ،تهیه ی منابع تستی و کمک آموزشی قوی و معتبر، شرکت در آزمونهای کنکوری برای بالا بردن مهارت تست زنی ،کنترل زمان و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف در مورد هر درس، کمک گرفتن از مشاوران با تجربه و رتبه برتر کنکور ،تعیین هدف، نا امید نشدن و داشتن انگیزه ای زنده و پویا برای رسیدن به هدف، تلاشی زیاد و مستمر.

به گزارش هم میهن و در مصاحبه با یکی از معلمان دوره متوسطه ایرانشهر، در مناطق کم‌برخوردار مثل سیستان و بلوچستان، کمبود شدیدی در درس‌های اختصاصی وجود دارد: «در حال حاضر پذیرش در کنکور در 85 درصد رشته‌ها بر اساس معدل است و تنها 15 درصد باقی‌ می‌ماند. اما اصل رقابت با همان 15درصد است. رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های برتر از میان همین 15 درصد تعیین می‌شوند. بنابراین در این وضعیت، دانش‌آموزان این منطقه برای ورود به این رشته‌ها جا می‌مانند و دوم اینکه فرصت ورود به دانشگاه‌های برتر نخواهند داشت و درنهایت هم در استان خودشان قبول می‌شوند.» او می‌گوید دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار مشمول سهمیه 30 درصد عدالت آموزشی مناطق محروم و کدرشته‌های آزاد می‌شوند. اما نکته اینجاست که آنها توان رقابت برای کدرشته‌های آزاد را ندارند و اگر بخواهند از سهمیه مناطق محروم استفاده کنند، محدودیت‌های فراوانی برای‌شان ایجاد می‌شود. یک، اینکه در رشته پزشکی، باید سه برابر دوران تحصیل در همان روستاها فعالیت کنند و دو، به‌اندازه نصف همان مدت حق ادامه‌تحصیل و گرفتن تخصص ندارند و باید پزشک عمومی بمانند. این اتفاق منجر می‌شود تا این مناطق در سال‌های آینده در رشته‌های پزشکی با کمبود متخصص روبه‌رو شود.»

اینکه داوطلب چه منطقه و شهر و استانی باشید و یا در چه مدرسه ی خاصی تحصیل کرده باشید و معلمان شما در چه سطح آموزشی باشند همه در موفق شدن در کنکور تاثیر دارند. درس خواندن برخلاف نظر عده ای کاری سخت و حتی خسته کننده و تکراری است و قطعا داوطلبان مناطق محروم مسیر سختتری و چالشهای متفاوتری  را برای رسیدن به موفقیت پیش رو دارند. نبود امکانات کمک آموزشی، مدارس و معلم های برتر، نبود امکانات رفاهی، عدم دسترسی به مدارس با کیفیت، تبعیض در ارزیابی نهایی و کاهش سهمیه ورود به دانشگاه و…همه خود موانعی هستند بر سر راه داوطلبان مناطق محروم. خیلی از این داوطلبان با قدرتی مضاعف با رقبای خود در حال رقابتند و از این محرومیت با تلاشی خستگی ناپذیر به عنوان سکوی پرش استفاده می کنند و خود را به رتبه های بهتر از سایر داوطلبان می رسانند.

مناطق یک شهرهایی هستند که بیشترین میزان امکانات آموزشی و تحصیلی را دارند. مناطق 3 کنکور شهرهایی هستند که از کمترین امکانات تحصیلی و آموزشی برخوردار است و به سهمیه مناطق محروم نیز شناخته می‌شوند.ظرفیت پذیرش داوطلبان مناطق محروم در آزمون سراسری گروه تجربی با ملاک قرار دادن نمره کنکور و سوابق تحصیلی ۵۵ داوطلب، تنها با اعمال نمودن سوابق تحصیلی ۵۲ داوطلب و در مجموع ۱۰۷ نفر در رشته علوم تجربی می‌توانند از سهمیه مناطق کم برخوردار بهره‌مند باشند.

مصاحبه با محمد فروزان مهر

رتبه ۲۲ کنکور سراسری دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران

دانش اموزشی که از منطقه محروم به دندانپزشکی تهران رسید

+ محمدجان گفتی که اهل شهرستان شیروان خراسان شمالی هستی، بنظر منطقه محرومی میاد، بهمون بگو توی چه مدرسه ای تحصیل میکردی ، آیا مدرست خاص بود ، امکانات خاصی داشت و درکل شرایطش به چه صورت بود؟

_ بله شهرستان ما به شدت محروم و پایین هست و از لحاظ درسی واقعا امکانات ضعیفی داره، ما مدرسه خاص بودیم ولی به این معنی که فقط بچه های بالاتری توی این مدارس بود وگرنه از لحاظ امکانات واقعا در مضیقه بودیم.

معلم های خوبی داشتیم ، معلم های سطح بالایی بودن ولی خب از لحاظ بقیه امکانات واقعا در سطح پایینی بودیم، ولی با وجود این همه سختی هرساله بچه های شهرستان ما رتبه های خیلی خوبی میاوردن.

+ آیا این کمبود یا عدم امکانات تاثیری روی مطالعت گذاشت و اگر تاثیر گذاشت چه تاثیری ؟ و اینکه تو برای اینکه اثر این تاثیرات منفی رو کم کنی چه کارهایی انجام میدادی؟

_ خب دانش اموزا وقتی میبینن دانش اموزای شهرهای دیگه مثلا تهران با چه امکانات معلم ها دبیرها و … سروکار دارن خب ناخوادگاه کمی سر خورده میشن ولی اگر بیشتر دقت کنیم می‌بینیم که اینها برای ما انگیزه میشن ، که اگر من بتونم با این امکانات کم به جایی برسم این یعنی هنر، که ما از کمترین امکانات به بهترین نحو احسنت استفاده کنیم ، و قرار نیست همه چیز حاضر و مهیا باشه.

بله درسته امکانات واقعا تاثیر داره ولی همین شاید خودش انگیزه ای بشه برای اینکه بیشتر تلاش کنی و حرکت کنی به سمت هدفت و حتی از خیلی از کسایی که امکانات خیلی بیشتری داشتن جلو بزنی.

+ دقیقا از کی شروع کردی به کنکوری خوندن و چه توصیه ای به بچه هایی داری که توی سال های دهم یازدهم قرار دارن؟

_ من دهم و یازدهم رو وقتی پایه بودم مطالعه خوبی براشون داشتم و بقولی جمعشون کرده بودم و زمانمو از دست ندادم اما مطالعه اصلی کنکوری از تابستون یازدهم به دوازدهم بود و اونجا بود که هدف گذاری کردم برای یک رشته خوب.

دوستایی هم که پایه هستن باید حتما سعی کنن مطالعه درستی داشته باشن که بتونن  پایشون رو توی همون سالی که هستن خوب جمع بندی کنن بطوری که سال کنکور فقط بتونن با مرور کل پایه رو جمع کنن و برای دوازدهم که مطالبش سنگین تره راحت تر آماده بشن و وقت بیشتری برای جمع بندی و تست بیشتر داشته باشن.

+ بزرگترین چالشی که سال کنکورت باهاش روبرو شدی چی بود؟ و راهکارت برای اون چالش چی بود؟

_ درکل کنکور خودش یه چالش بزرگیه که سر راه دانش آموزا هست تا بتونه به اون هدف و آینده ای که میخواد برسه پس طبیعتا باید این چالش رو به یک نحوی رفع کرد اما خب خودِ درس خوندن هم انواع و اقسام مشکلات رو ممکنه پیش بیاره مثل خستگی ، بی انگیزگی ، یکنواختی و….

آدم اولش که شروع میکنه به درس خوندن یه نیرویی اونو به جلو هل میده، میگه من میخونم باقدرت پیش میرم جمع بندی میکنم و…

اما این چقدر جواب میده؟ یه هفته دوهفته سه هفته

از این بیشتر آدم خسته میشه چون انسان تنوع طلبه و از یکنواختی خسته میشه و دوس داره چیزای جدیدی رو تجریه کنه اما درسا همچنان همون درسان ، هیچ تغییر جدیدی توشون نیست پس طبیعیه که آدم از لحاظ انرژی و انگیزه کمی افت کنه

حالا راهکارش چیه؟ خودمون به درسامون تنوع بدیم، حتی ممکنه با یه سری درسا به چالش بخوریم ک نقطه ضعفمونن

اول اینکه باید نقاط قوتمون رو تقویت کنیم اگر نقاط قوت رو از دست بدیم ممکنه خیلی اذیت شیم تا دوباره به روال قبل برگردونیمش اما نقاط ضعف رو باید برطرف کرد مثلا منابع، روش خوندن و… رو عوض کرد تا بتونیم اون درسو مدیریت کنیم و یاد بگیریم.

من خودم با زیست خیلی چالش داشتم اینقد منابعمو عوض کردم تا درنهایت تونستم توی اردیبهشت به اون درصدی که میخوام خودمو برسونم.

و انگیزه هم باید برای خودمون ایجاد کنیم، صحبت با خانواده تفریحی چیزی در بهبود انگیزه خیلی تاثیر میذاره.

+ بنظرت بچه هایی که الان میخوان استارت جدی برای کنکور بزنن حالا به هردلیلی تا الان خوب نخوندن مثلا از دانشگاه انصراف دادن و… باید با آرزوهاشون خداحافظی کنن یا شروع کنن؟ درواقع خودت چه راهکاری رو بهشون پیشنهاد میکنی؟

_ خب درواقع حتی بودن کسایی که بعد از عید شروع کردن و اینطوری باید گفت که ماهی رو هروقت از آب بگیری تازه هست

باید بگیم درسته ما زمان کمتری نسبت به بقیه داریم ولی قرار نیس که ما به اون چیزی که میخوایم نرسیم.

درسته سخت تره زمان کمتری در اختیار دارین و دشواری بیشتری سر راه شما هست ولی چیزی که هست اینه که ما باید تمام تلاش و توانمون رو بکار ببریم. و اگه زمان ما کمتره میریم سراغ کارهای مهمتر تا پیش بیفتیم.

حالا چیکار کنیم؟

مثلا اگه ریاضیمون قوی تره شیمیمون ضعیف تر ، بیایم شیمی که ضعیف تر هستیم رو بیشتر کار کنیم و زمان بذاریم اما به ریاضی که می‌رسیم چون قوی تریم کمتر زمان بذاریم

پس حتما حواسمون به این نقاط قوت و ضعف باشه

یا مثلا راجب ترمیم معدل یه وقتایی معدل خوبی داری یه وقتایی هم نه، و باتوجه به تغییرات الان پس ماهم تمرکزمون رو روی درسای تشریحی هم میذاریم چون راحت تر میشه روش مانور داد و نمره خوب گرفت.

و کنکوری ها معمولا زمان مرده زیاد دارن ولی عملا کسی که از الان بخواد شروع کنه دیگه اتلاف وقت و زمان مرده ای نداره، باید تمام توانشو بذاره و از همه زمان هاش استفاده کنه تا چیزی رو از دست نده.

+ آزمون قطعا شرکت میکردی حالا بهمون بگو از اول ازموناتو با ترازهای بالا شروع کردی یا نه کم کم بهتر شدی؟ و اینکه چجوری تونستی ترازهای خودتو در آزمون بهتر کنی؟ و از همه مهمتر اینکه اگر توی آزمونی به نقطه ضعفی یا چیزی بر میخوردی که خیلی برات چالش بود چیکار میکردی؟ اصلا رفعش میکردی یا نه رهاش میکردی؟

_ بله من از سال یازدهم آزمون قلمچی میدادم و چیزی که درمورد آزمون هست اینه که تحلیل ازمون از خود ازمون مهمتره. و درواقع شما با تحلیل ازمون ، ۲ هفته درس خوندنتون رو کنار هم میذارید و اون تحلیل برابر با ۲هفته درس خوندن شماست

درواقع تحلیل نشون میده که شما میزان تسلطتتون به درسا چقدره، روی چه درسایی تسلط نداشتین ، چه درسایی بوده که تسلط داشتین ولی میتونه بهتر هم بشه

شما با تحلیل میاین تک تک سوالات و تست هارو بررسی می‌کنین که من اینجارو درست زدم اینجارو غلط زدم حتی بعضی جاها ممکنه شما به اشتباه سوالی رو درست زده باشین حالا منظورم فارغ از سوالات شانسی هست مثلا توی زیست ممکنه دلیل درستی شما با دلیل درستی پاسخنامه یکی نباشه و به اشتباه درست از آب دراومده باشه پس شما با تحلیل این چیزارو تشخیص میدین

و بعد از تحلیل میاین برای خودتون یاداشت میکنین که در ۲هفته آتی چیکار کنم مثلا زمان بیشتری برای ریاضی بذارم، نکات زیستمو بیشتر مرور کنم ، برای حل مسائل شیمی دقت بیشتری به خرج بدم، حفظیات شیمی رو قبل ازمون مرور کنم و…

و اگر تحلیل نکنید خیلی از چیزارو از دست میدید و دوباره ممکنه در آزمون بعد همون موارد رو تکرار بکنین

پس نکاتی که راجب آزمون ها یادداشت کردید رو حتما یه جا بذارید که جلوی چشمتون باشه و همیشه باید رعایتش کنین و برای ازمونای بعدی تکرارش نکنین و نقاط ضعف ازمونای بعدی رو هم بهش اضافه کنین

و من ازمونامو با ۶۳۰۰ شروع کردم ازمون بعدی ۵۷۰۰ شدم و اینو ذره ذره آوردم بالا ولی منم تراز پایین زیاد داشتم ولی کم کم بهترش کردم.

+ بعد از قبولی چه حسی داشتی؟ و الان که دانشجوی دندونپزشکی تهران هستی یه مقدار از حس و حال خودت و دانشگاه برامون بگو که بچه ها هم انگیزه بگیرن.

_ من روزی که نتایج میخواست بیاد یه استرس عجیبی داشتم و وقتی که نتایج اومد از خوشحالی زیاد همه پریدیم تو هوا، اصلا یه خوشحالی عجیب غیرقابل توصیفی.

درواقع وقتی ثمره تلاشتو میبینی و میدونی که تلاشتو انجام دادی و مطمئنی که کم نذاشتی ، همه وجودتو گذاشتی و بعدش نتیجه میگیری یه حس خوشحالی عجیب و وصف ناپذیری به آدم دست میده.

به امید اینکه همه بچها هم این حس های فوق العاده رو تجربه کنن

درمورد دانشگاه هم ما توی محله اتقلاب تهران هستیم و کلا دانشگاه تهران رو بیشتر به دندونش میشناسن.

درمورد رشته هم خب رشته دندان دروس حفظی و تئوری کمتری داره نسبت به پزشکی و دارو و شما نیاز به مهارت و نیروی فیزیکی بیشتری دارین.

+ خب محمدجان اگه حرف اخری صحبتی نصیحتی داری بفرما درخدمتت هستیم.

_ بچه ها درس خوندن خیلی کار سختیه خیلی زیاد، کسایی که میگن کنکور آسونه نه اصلا آسون نیس، شاید درس هاش آسون بنظر بیاد سطح پایینی داشته باشن اما درس خوندن برای کنکور اصلا کار آسونی نیست کار بسیار سختیه و کسایی که از پسش برمیان واقعا انسان های قدرتمند و تلاشگری هستن، کسایی هستن که تونستن با بسیاری از مشکلات و چالش ها کنار بیان تا بتونن به اون هدفی که میخوان برسن پس شما وقتی برای یک هدفی دارین توی این مسیر تلاش میکنین باید خودتونو باور داشته باشین.

بدونین نیروی بزرگی در درون شما هست  که شمارو به سمت آینده و هدفتون هل میده و ایندتون رو دارین با تلاش های امرورتون میسازین و وقتی دارین برای ایندتون تلاش میکنین جا نزنین، این شما هستین که قراره اینده خودتون رو بسازین، بله کسایی هم هستن که آیندشون با پول زیاد ساخته میشه اما ماهایی که هدفمون چیز دیگه ای هست و داریم از وجودمون مایه میذاریم.

باید روی خودمون تمرکز کنیم پس جا نزنین وتمام نیروتون رو روی درس بذارین چون شما کاری جز این ندارین پس هدفتون رو به عنوان یک نقشه گنج در نظر بگیرین و این نقشه گنج راه رو به شما نشون میده و به سمتش حرکت کنین.

و امیدوارم روز به روز به ایندتون نزدیکتر بشین و به همه اهدافتون برسین.

سخن پایانی

کنکوربا تغییرات جدید خود شرایط جدیدی را برای داوطلبان ساخته است. قبولی در رشته ی دندان پزشکی که رشته ای پر طرفدار با بازار کاری  و درامدی بالا هدف دشواری است که نیازمند تلاشی خستگی ناپذیر و برنامه ریزی اصولی است بخصوص برای داوطلبان مناطق محروم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *