مشاوره

کنکور تجربی

کنکور تجربی

کنکور تجربی و نکات کنکور مهم درباره مطالعه و موفقیت در کنکور

مهدی شیخ‌امیرلو هستم دانشجویِ داروسازی  علوم پزشکی مشهد و عضوی از تیم مشاوره گاماس ۲۰

 

سلام بچه‌ها
امیدوارم حالِ دلتون خوب باشه
من مهدی شیخ‌امیرلو هستم دانشجویِ داروسازی  علوم پزشکی مشهد و عضوی از تیم مشاوره گاماس ۲۰

میخوام درباره کنکور به ویژه کنکور تجربی باهاتون یکم صحبت کنم. میدونین که هر ساله هزاران دانش آموز در کنکور تجربی ثبت نام می کنند به  عنوان مثال همین کنکور 99 تا الان 116هزار نفر ثبت نامی داشته طبق آمار سازمان سنجش. و این نشان دهنده ی سختی راه و در عین حال ارزشمندی اون هست. راهی که علاوه بر تلاش ، پارامتر های موثر دیگه ای هم داره که سالانه خیلی دانش آموزار و روانه ی کاخ آرزو هاشون میکنه.
خب میخوایم راجب یک سوال مهم و پرتکرار صحبت کنیم اونم اینِ که

“چرا علی رغم اینکه خیلیا واقعا تلاش می‌کنن برای رتبه برتر شدن تویِ کنکور اما عده محدودی هستند که به نتیجه دلخواهشون می‌رسند”؟

_ اصلا این عده چیکار میکنن؟
_روزی چند ساعت درس میخونن؟
_کیفیت مطالعه شون چطوریه؟
_اصلا درس خوندن با کیفیت یعنی چی؟!
_و سوالاتی از این دست ‌‌ک اینجا من به صورت کلی میام یه سری نکاتو عرض میکنم لا به لای صحبتام جواب سوالاتونو میتونین پیدا کنین
طبق تجربه‌ای که خودم تویِ کنکور دارم با اون شرایط پر استرس و زمان کمی که داشتم(وویس کامل داستان کنکور منو میتونین توی کانال تلگرام گاماس بشنوین) و این چند سالی که به عنوان مشاور کنکور فعالیت داشتم،متوجه شدم که یکی از جوابهایی ک میشه به این سوالها داد تفاوت در باور و ذهنیت بچه‌هاست؛یعنی چی؟
یعنی اینکه برای نتیجه گرفتن توی یک ماراتن سخت و سنگین مثل کنکور شما باید باور درست داشته باشیدو بعد متناسب با اون تلاش کنید.
حالا خود این باور یعنی چی؟

باور

بذارین با یه مثال بگم که خوب متوجه شین باور یعنی اینک اگر من ادعا میکنم ک دارم میخونم برای قبولی در مثلا رشته پزشکی حداقل بتونم ۱۰دقیقه چشمامو ببندم و خودم رو توی اون شرایط یعنی با روپوش سفید توی محیط کار و حالا هرچیزی ک به اون هدف مربوطه تصور کنم این میشه باور کردن یه هدف!
اگر من پشت همه افکارم این باشه که نه من نمیتونم رتبه برترشم،من که پایه خوبی ندارم یا معلم خوبی نداشتم یا هر چیزِ دیگه‌ای ،روزی ۱۶_۱۵ساعت هم بخونم شاید بتونم نزدیک اون‌هدف اصلی بشم اما احتمال اینکه به خودش برسم خیلی پایینه
پس بچه ها اول از همه هدف گذاری کنید بعدش ایمان بیارید و هدفتون رو باورش کنید و بعد از همه اینها فقط عمل کنید

کیفیت مطالعه و عملکرد

خب عمل کردن
اینجا باید چیکار کرد؟
جواب این سوال که درس خوندن با کیفیت یعنی چیو هم با یه مثال دیگه توضیح میدم
درس خوندن شما زمانی به بالاترین کیفیتش میرسه که `درس خوندن بشه خود زندگیتون,نه بخشی از زندگی`
یعنی چی؟
_یعنی من اگر میخوابم برای اینه که بتونم بهتر درس بخونم.
_غذا میخورم که بتونم بهتر درس بخونم
_استراحت می کنم که بتونم بهتر درس بخونم
یعنی همه چیز درخدمت درس خوندن!
نه اینکه من ۲ساعت درس خوندم بگم خب دیگ برم استراحت کنم ۲ ساعت شد!
درس خوندن با کیفیت یعنی این که من اگر ۲ساعت وقت گذاشتم تست شیمی زدم بر فرض بعد این ۲ساعت بتونم بگم آره من یه چیزی یاد گرفتم با ۲ساعت پیشم فرق دارم
این حس رضایت خیلی مهمه.
میدونین چی میگم؟
خب در پایان بگم بچه ها عاشقانه درس بخونین 😊
حاشیه های زندگیتون هرچیزی که هست بذارین کنار هیچ چیزی ارزش اینو نداره که شما حتی یه دقیقه از وقت درس خوندنتونو بش فکر کنین و تمرکز کافیو نداشته باشین.

هر ساله کنکور سراسری تجربی مثل آزمون گروهای آزمایشی انسانی، تحربی، ریاضی و غیره از سمت سازمان سنجش برگزار می شه تا متقاضیان رشته های دانشگاه های سراسری و آزاد با شرکت تو این آزمون بزرگ رقابت میکنن و بتونن به نتیجه مطلوبشون دس پیدا کنن.

این داوطلبا باید برای موفقیت تو کنکور تجربی و قبولی تو یکی از رشته های مورد علاقه شون، اول از همه ی منابع درسی کنکور تجربی مطلع شده و بعد با توجه به ضریب هر کدوم از درسای کنکور سراسری تجربی و اهمیت هر کتاب درسی مطالعه کنن. همچنین، برای زمانبندی دقیق و شیوه مطالعه درست لازمه تا داوطیبا برنامه ریزی درستی داشته باشن تا بتونن بر اساس یه چارچوب خاص با بهره گیری از کتابای درسی و تستی کنکور تجربی درصدای لازم برای هر درس رو کسب کنن.

با توجه به تغییرای به وجود اومده تو زمان ثبت نام و برگزاری کنکور سراسری تجربی قصد داریم تا در این مقاله صفر تا صد کنکور تجربی رو برای شما متقاضیای عزیز توضیح بدیم و به نکته های مهم تو ثبت نام، موفقیت تو کنکور تجربی با برنامه ریزی درست بپردازیم.

صفر تا صد کنکور تجربی:

صفر تا صد کنکور تجربی

یکی از کنکورای سراسری که برای هر کدوم از ۵ تا گروه آزمایشی برگزار می شه؛ کنکور تجربیه، که داوطلبا علاقمند به رشته های علوم پزشکی و پایه می تونن برای تحصیل تو این رشته ها تو آزمون سراسری تجربی شرکت کنن. لیست رشته های کنکور تجربی شامل رشته های پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی، پرستاری و غیرن و متقاضیا باید برای قبولی تو هر کدوم از این رشته ها با توجه به ضرایب درسای اختصاصی هر زیر گروه به مطالعه ادامه بدن.

همه ی ضرایب و رشته های کنکور تجربی به همراه جزئیات شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام تو آزمون سراسری تجربی تو دفترچه ثبت نام کنکور سراسری برای همه ی داوطلبا قابل مشاهده است و این افراد می تونن تو مهلت اعلام شده، برای دانلود دفترچه ثبت نام کنکور تجربی به سایت سنجش مراجعه کنین.

از سمت دیگه با توجه به اطلاعیه جدید منتشر شده درباره ی برگزاری کنکور سراسری تو دو نوبت دی و تیرماه تو سال جاری؛ داوطلبای متقاضی کنکور تجربی می تونن تو دو نوبت کنکور سراسری تجربی بنابر صلاحدیدشون تو زمانای تعیین شده به منظور ثبت نام خودشون اقدام کنن.

نکته های مهم تو ثبت نام کنکور تجربی:

داوطلبایی که علاقمند به ثبت نام تو کنکور تجربین باید تو دو نوبت آبان ماه و فروردین ماه به منظور تکمیل فرم ثبت نام خودشون به شکل اینترنتی اقدام کنن. البته این داوطلبا می تونن با توجه به میزان آمادگی خودشون تو یکی از زمانای اعلام شده ثبت نام خودشون رو انجام بدن که ما پیشنهاد می کنیم تو هر دو آزمون تجربی شرکت کنن تا با نحوه ی طراحی سوالای کنکور تجربی بیشتر آشنا بشن.

برای ثبت نام تو کنکور تجربی سراسری داوطلبا باید تو مهلت مشخص شده به سایت ثبت نام کنکور سراسری به نشانی sanjesh.org مراجعه کنن و اگه واجد شرایط ثبت نام بودن، اطلاعات و مدارک خواسته شده رو تو فرم ثبت نام کنکور تجربی وارد و بارگذاری کنن. همچنین، همه ی داوطلبا می تونن علاوه بر انتخاب یه گروه آزمایشی اصلی مثل کنکور تجربی؛ یک یا دو رشته امتحانی فرعی مثل کنکور زبان و هنر رو تو فرم ثبت نام انتخاب کنن.

نکته های مهم تو ثبت نام کنکور تجربی

متقاضیا باید قبل از ثبت نام کنکور تجربی از همه ی شرایط، مدارک و جزئیات لازم برای ثبت نام تو کنکور سراسری مطلع شن تا بتونن با اطلاع از این موارد بدون معطلی و مشکلی تو زمان مشخص شده نام نویسی شون رو انجام بدن. بنابراین، همه ی شرایط عمومی و اختصاصی، ضوابط ثبت نام کنکور سراسری تجربی مثل مدارک، سهمیه های موثر و مقررات نظام وظیفه و غیره تو دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ارائه شده و می تونین با دانلود دفترچه از همه ی این مباحث گفته شده آگاه بشین.

بعد از اطلاع از همه ی شرایط ثبت نام کنکور سراسری تجربی می تونین در صورت داشتن شرایط اعلام شده برای ثبت نام تو این آزمون بزرگ اقدام کنین که برای ثبت نام باید اول هزینه کنکور تجربی رو برای دریافت سریال ثبت نام کنکور سراسری پرداخت کرده و بعد با وارد کردن کد ۱۲ رقمی ثبت نام، نام نویسی تون رو انجام بدین.

لازم به ذکره که نتایج هر دو کنکور تجربی از سمت سازمان سنجش اعلام میشه و از بیان این دو کنکور، تنها نتیجه ای که قابل قبول تر و رتبه پایین تری داره برای نتیجه نهایی داوطلب انتخاب می شه. پس داوطلبا می تونن با شرکت تو هر دو کنکور تجربی شانس قبولی خودشون رو بالا می برن.

موفقیت تو کنکور تجربی با برنامه ریزی درست:

با توجه به تعداد زیاد منابع درسی کنکور تجربی و رقابت بسیار بیشتر شرکت کنندگان این آزمون، داوطلبا برای موفقیت تو کنکور سراسری تجربی نیاز به یه برنامه ریزی درست و اصولی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوبه. درنتیجه، این دانش آموزا لازمه با اطلاع از منابع کنکور سراسری تجربی و زیر گروهای کنکور تجربی از اهمیت هر کدوم از درسا ارائه شده مطلع بشن تا بتونن با اولویت بندی درسای گروه آزمایشی خودشون مطالعه کنن.

برای اجرای یه برنامه ریزی درست، داوطلبا کنکور تجربی باید اول هدف خود از رشته و دانشگاه تون رو برای شرکت تو این آزمون مشخص کنن؛ بعد با توجه به هدف اصلی اقدامات لازم رو برای طراحی یه برنامه جامع برای مطالعه درسا انجام بدن.

موفقیت تو کنکور تجربی با برنامه ریزی درست:

تو برنامه ریزی کنکور درست تجربی باید به زمان بندی مطالعه هر درسم توجه بشه به این شکل که ممکنه یه منبع درسی از اهمیت و اولویت بالاتری برخوردارن و به زمان بیشتری برای مطالعه نیاز دارن؛ به همین دلیل تو برنامه اجرا شده باید به جهت هر فعالیت درسی و نیز غیر درسی هنگامی در نظر گرفته گردد و بر اساس زمان بندی ارائه شده به مطالعه هر درس بپردازن.

همچنین، در کنار انتخاب هدف و برنامه ریزی؛ داوطلبا می تونن با بهره گیری از کتابای تستی شانس قبولی شون رو از طریق مهارت تست زنی بالا ییرن. در حقیقت با آگاهی و اطلاع از شیوه ی درست تست زدن تو کنکور می تونین با سرعت عمل بالا به سوالای کنکور تجربی پاسخ بدین.

علاوه بر این لازمه داوطلبا با دانلود دفترچه سوالا کنکور سراسری سالای گذشته از شیوه ی طراحی سوالای کنکور تجربی با خبر بشن. با توجه به اینکه تو سالای گذشته سوالای کنکور تجربی به سمت مفهومی رفته، انتخاب چن تا کتاب کمک آموزشی برای درسای کنکور تجربی علاوه بر منابع کنکور سراسری نیازه تا فرد درسنامه ها رو به صورت روان تر و نکته ای تر فرا بگیره و میزان تسلطش روی تست زنی تو اون درس بهبود پیدا کنه.

مشاوره کنکور تجربی:

برای قبولی تو کنکور تجربی باید ساعات مطالعاتی دقیقی رو به جهت هر منبع درسی انتخاب کنین و بعد با توجه به برنامه ریزی درست بر اساس ساعتای مشخص شده به مطالعه هر کتاب درسی کنکور سراسری تجربی بپردازید؛ شاید این سوال تو ذهن تون پیش بیاد که چجوری برای کنکور درس بخونیم؟

سوالای کنکور تجربی تستین و تو چند سال گذشته هم شاهد سوالای مفهومی کنکور سراسری ایم؛ به همین دلیل توصیه می شه اول کتاب درسی تون رو با دقت مطالعه کنین و بعد به کمک درس نامه های کتابای آموزشی از جزئیات مطالب درسی اطلاع پیدا کنین و برای تثبیت این اطلاعات تو ذهن به سوالای تستی این کتابای آموزشی پاسخ بدین.

مشاوره کنکور تجربی

همچنین، بعد از تموم شدن روند مطالعه کنکور تجربی داوطلبا برای مرور اطلاعات مطالعه شده باید یک تا دو ماه قبل از کنکور جمع بندی کنکور رو شروع کنن و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته هر دو روز یه بار تو آزمونی شبیه ساز کنکور ریاضی شرکت کنن، علاوه بر این داوطلبا می تونن به سوالای سالای قبل و یا آزمونای آزمایشی دیگه ای، برای جمع بندی نکات مطالعه شده بپردازن.

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی گاماس ۲۰ آماده پاسخگویی به همه ی سوالا و ابهامای شما درباره ی کنکور تجربی می باشن. شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی گاماس ۲۰ با کارشناسای مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط باشین. همچنین پیشنهاد می کنیم که عضو کانال و اینستاگرام گاماس ۲۰ بشین تا از همه ی اخبار مربوط به کنکور سراسری مطلع شین.

سوالای متداول:

اول، کنکور سراسری رشته تجربی تو دو نوبت برگزار میشه؟

بله، کنکور تجربی تو دو نوبت دی ماه و تیرماه برگزار میشه که اطلاعات بیشتر درباره ی نکات ثبت نام کنکور سراسری تجربی در متن مقاله ارائه شده.

دوم، داوطلبای کنکور تجربی برای موفقیت تو این آزمون لازمه چه اقداماتی رو انجام بدن؟

موفقیت تو کنکور تجربی با برنامه ریزی درست و مطالعه منابع درسی بر اساس برنامه شکل می گیره و داوطلبا می تونن برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنن.
سوم، آیا متقاضیای کنکور تجربی، می تونن در کنار این آزمون تو گروه آزمایشی دیگه ای هم شرکت کنن؟

همه ی داوطلبا مجاز به شرکت تو یه گروه آزمایشی اصلی (تجربی) و تا دو رشته امتحانای فرعین (زبان و هنر) که توضیحات بیشتر تو متن مقاله ارائه شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *