ویژه کنکور

تاثیر مدارس تیزهوشان در کنکور

تاثیر مدارس تیزهوشان در کنکور

تاثیر مدارس تیزهوشان تو کنکور سراسری و قبولی تو رشته های پر مخاطب رو نمیشه انکار کرد. دانش آموزا تو این مدرسه ها کلاسای فوق برنامه ی زیادی دارن و تو کلان شهرا ساعتای بیشتری رو نسبت به مدارس تیزهوشان شهرای کوچک تر می گذرونن. رقابت برای به دست آوردن جایگاه برتر بین دانش آمورا جوریه که باعث بالا رفتن ساعت مطالعاتی و درنتیجه رتبه ی درخشان تر بین دانش آموزای مدارس دیگه می شه.

تو این مقاله قصد داریم نگاهی اجمالی به تاثیر مدرسه های تیزهوشان تو کنکور دانش آموزا بندازیم. همچنین آمار قبولی دانش آموزا رو بررسی کنیم و در آخر مقایسه ی رتبه های اونا تو مدرسه های مختلف رو داشته باشیم. با همه ی ویژگیای مثبت این مدرسه ها، جنبه های منفی تیزهوشان که از دید دانش آموزا بیان شده رو تو آخر مقاله آوردیم تا بیشتر از قبل با تحصیل تو مدرسه های سمپاد آشنا بشین.

قبل از شروع متن لازمه بدونین اونچه که تو مسیر کنکور، آینده سازه تلاش و پشتکار خود دانش آموزاست و نوع مدرسه به تنهایی نمی تونه تاثیری تو رتبه ی داوطلبا داشته باشه.

مهم ترین علت قبولی دانش آموزای مدرسه های تیزهوشان تو کنکور:

  • رقابت:

جو رقابت طلبی که بین دانش آموزای مدرسه های تیزهوشان برقراره تاثیر زیادی تو بالا رفتن ساعت مطالعه ی اونا داره که از عوامل مهم موفقیت بین داوطلبای کنکوره.

  • اعتماد به نفس بالا:

هیچ کسی از اول تولدش، با استعداد و موفق نبوده. بلکه با سالای زیاد تلاش و گذوشتن زمان به عنوان یه آدمه موفق شناخته می شه. اونچه که اعتماد به نفس رو به وجود میاره موفقیتای کوچک و بزرگ آدم تو زندگیه و همون اعتماد به نفس بازم باعث موفقیتای بیشتر می شه و این چرخه ادامه پیدا میکنه. دانش آموزای مدرسه های تیزهوشانم از این قائده استثناء نیست و پیرو مشاهده ی نتایج تلاشای بیشترشون اعتماد به نفس بیشتری بدست میارن.

  • انگیزه:

بیشتر دانش آموزای مدرسه های تیزهوشان  خودشون رو تو آینده به عنوان یه فرد برجسته و تاثیر گذار جامعه تصور می کنن. اونا باور دارن نتیجه ی تلاش هاشون رو می بینن و به راهشون امید دارن. درنتیجه با انگیزه و امید زیاد تلاش می کنن و درس می خونن.

مهم ترین علت قبولی دانش آموزای مدرسه های تیزهوشان تو کنکور:

  • ساعت مطالعه ی بالا

این مورد نتیجه ی همه ی عواملیه که تا به اینجا بررسی کردیم. رقابت، اعتماد به نفس و انگیزه نیروهای محرک دانش آموزای تیزهوش برای بالا بردن ساعت مطالعه و درس خوندن بی وقفه است. تو مصاحبه ای رتبه های برتر کنکور سالای گذشته که از مدرسه های تیزهوشان بودن اظهار داشتن میانگین ساعت مطالعه شون تو حدود ۸ تا ۹ ساعت تو روزه که  دلیل موفقیت اونا رو کاملا توضیح می ده.

  • کلاسای فوق برنامه:

بیشتر مدرسه های تیزهوشان خدمات زیادی رو نسبت به مدرسه های عادی به دانش آموزا ارائه می دن. بدین ترتیب که برای درسای اختصاصی و عمومی به شکل مجزا معلمای با تجربه و برجسته ای رو استخدام می کنن تا دانش آموزا با فرمولا و روشای تست زنی بهتر و بیشتر آشنا شن.

قبولی تو آزمون ورودی به مدرسه های تیزهوشان تضمین موفقیت تو کنکور رو به همراه نداره بلکه به علت ترغیب دانش آموزا به مطالعه و تلاش بیشتر، شانس قبولی اونا رو بالا می بره. مقایسه ی آمار قبولی مدرسه های نمونه، سمپاد، شاهد، غیر انتفاعی و دولتی تو رشته های پرمخاطب کنکور:

  • بر اساس آمار امسال، مدرسه های تیرهوشان ۵/۳ درصد کل دانش آموزای سال دوازدهم رو پوشش می دن که شامل ۳۹ درصد رتبه های زیر ۳۰۰۰ کنکور سراسریه.
  • مدرسه های نمونه ۹ درصد دانش آموزای سال دوازدهم همه ی کشور رو شامل می شه. از این تعداد ۵/۲۴ درصد رتبه های زیر ۳۰۰۰ کنکور رو تشکیل می دن.
  • ۱۹ درصد دانش آموزای سال دوازدهم تو مدرسه های غیر انتفاعی درس می خونن که این تعداد ۱۹ درصد رتبه های زیر ۳۰۰۰ رو تشکیل می دن.
  • ۵ درصد و ۵۴ درصد دانش آموزای سال دوازدهم به ترتیب تو مدارس شاهد و دولتی درس می خونن که در مجموع ۱۲ درصد از جمعیت رتبه های زیر ۳۰۰۰ رو تشکیل می دن.

سهمیه مدارس تیزهوشان تو کنکور سراسری:

تو این مورد باید بگیم سهمیه ای برای دانش آموزای مدرسه های استعداد درخشان تو کنکور سراسری وجود نداره. در حقیقت دلیل موفقیت اونا تو این آزمون به مواردیه که اول مقاله به اون اشاره کردیم بستگی داره.

علاقه ی معلما برای گفتن مطالب بیشتر تو مدارس تیزهوشان:

علاقه ی معلما برای گفتن مطالب بیشتر تو مدارس تیزهوشان:

دانش آموزایی که وارد مدرسه های استعداد درخشان می شن از پایه ی تحصیلی قوی تری برخوردارن و بر اساس تجربه ی شخصی خودشون می دونن چجوری درس بخونن. همین موضوع باعث می شه برای یادگیری عمیق مطالب تمایل زیادی نشون بدن؛ در نتیجه سوالای بیشتری از معلماشون می پرسن. تو این شرایط معلم مطمئن می شه که دانش آموزا مطالب کتاب رو به خوبی یاد گرفتن؛ درنتیجه به بیان مطالب فراتر از کتاب و نکته های کنکوری می پردازه. علاوه بر این بیشتر امتحانا به شکل تستی برگزار می شه؛ چون که معلم از یادگیری نکته های کتابای درسی به وسیله ی دانش آموز اطمینان داره. این موردم باعث بالا رفتن تاثیر مدرسه های تیزهوشان تو کنکور می شه.

ثاثیر منفی مدرسه های تیزهوشان تو کنکور:

اگرچه مدرسه های سمپاد تو تربیت رتبه های برتر کنکور خودشون رو ثابت کردن اما آسیبایی رو هم به دانش آموزا وارد می کنن:

غرور!

از بزرگ ترین چالشایی که دانش آموزای این مدرسه ها با اون مواجهن غرور بیش از اندازست. در برخی مواقع پیش میاد که دانش آموزا با این طرز فکر که همه ی مطالب رو بهتر از هم سن سالای خودشون آموختن تست زنی رو رها می کنن. همچنین ممکنه بعد از کسب نتایج درخشان تو آزمونای شبیه ساز کنکور به خودشون مغرور میشن و ساعت مطالعه ی خود شون رو تو این شرایط کم می کنن.

ثاثیر منفی مدرسه های تیزهوشان تو کنکور:

استرس!

همانطور که اشاره کردیم جو رقابت تو این مدرسه ها بسیار بالاست. دانش آموزا با نمره های بسیار نزدیک به همدیگه طبقه بندی می شن. درنتیجه حتی یه شکست تو آزمونای شبیه ساز کنکور اونا رو از زمین مسابقه و رقابت بین همکلاسیاشون دور می کنه. استرس موندن تو اسامی برترینای آزمونای آزمایشی قسمت بزرگی از دوران تحصیلی اونا رو تشکیل می ده. در نهایت این استرس اگه به میزان مناسبش باشه می تونه محرکی برای درس خوندن بیشتر باشه؛ اما اگه که از اندازه خودش بگذره آسیب رسانه.

رقابت:

با وجود اون که این مورد تو نکات مثبت مدرسه های تیزهوشان گفته شد، اما می تونه آسیب رسانم باشه. رقابت ناسالم باعث فروپاشی بیشتر روابط دوستانه می شه و می تونه خاطرات شیرین دوران تحصیل رو تلخ کنه.

کلام آخر:

سال هاست که دانش آموزا مدرسه های تیزهوشان سهم بزرگی از رتبه های برتر کنکور سراسری رو به خودشون اختصاص دادن. تو این مقاله به تاثیر مدارس تیزهوشان تو کنکور سراسری پرداختیم. همچنین به اختصار از دلیل موفقیت این گروه از دانش آموزا اشاره کردیم. شما می تونین سوالای دیگه ی خودتون رو درباره ی مدارس تیزهوشان و نحوه ی قبولی تو اونا رو با تماس با کارشناسان ما پیگیری کنین.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *