زیست شناسی, شیوه مطالعه دروس, مشاوره

جمعبندی زیست شناسی تا کنکور

جمعبندی زیست شناسی تا کنکور از صفر تا کنکور ۹۹ (قسمت اول)

مقاله دکتر خانزاده مشاور کنکور گروه گاماس۲۰ درباره جمعبندی زیست شناسی تا کنکور و چگونگی رسیدن به موفقیت تا کنکور ۹۹ برای کسانیکه تا الان خوب زیست شناسی مطالعه نکردن

جمعبندی زیست شناسی تا کنکور (قسمت اول)

با نام و یاد خدا عرض سلام و ادب خدمت دانش‌آموزان عزیز

بنده خان‌زاده هستم دانشجوی پزشکی عضو تیم مشاوره گاماس بیست امیدوارم حال دل همتون خوب باشه و روزهای خوب و خوشی رو با صحت و سلامت کامل طی بکنید.

موضوع امروز در خصوص طرح درس زیست شناسی هست برای بچه‌های شروع از صفر. بچه‌هایی که تازه میخوان زیست شناسی رو مطالعه بکنند و در این مدت باقیمانده سه ماه چهار ماه باقیمانده تا کنکور سراسری می‌خواهیم که مباحث تست‌خیزتر رو و نسبتا راحت تر رو و با توجه به کنکور گذشته مطالعه کنند. پس مخاطبین این وویس، شروع از صفر هستند و دانش‌آموزانی که در طول سال تحصیلی زیست رو خوب مطالعه نکردند نسبت به مطالب دل‌چرکین هستن احساس تسلط نمی‌کند می تون این فصل‌هایی که پیشنهاد می‌دهیم رو در اولویت مروری‌شون قرار بدن قبل از اینکه وارد پیشنهاد مطالب بشم می‌خواهم در مورد روش مطالعه و جمعبندی زیست شناسی تا کنکور چند نکته رو خدمتتون عرض کنم که انشاالله پر تسلط فصل‌ها را مطالعه داشته باشید.

نکته مهم در زیست شناسی تکرار مطالب هست. و اینکه لایه به لایه به اطلاعات بپردازید. با پیمودن شش مرحله. که شامل یک مرحله آموزش و پنج مرحله مرور هست. در مرحله آموزش بچه‌های عزیز پیشنهاد می‌کنم که از روش فایمن استفاده بکنید. نکته اصلی روش فایمن شرح دادن مطلب هست. ینی یه قسمت رو که مطالعه کردی – یه بند یا پاراگراف یا تیتر کتاب درسی- و بعد اون رو برای یک مخاطب فرضی شرح بدین. با استفاده از یک نمودار یک شکل شماتیک و مطالب رو با مثال ساده سازی کنیم.

و سعی کنیم هرچه بهتر و بیشتر مطالب رو به مخاطب تون یاد بدین صورت است که شما می‌توانید مطمئن باشید که این قسمت برای شما جا افتاده. هر جا شما احساس کردید که مطالب رو سنگین، بد یا دیر توضیح می‌دین یعنی اون مطلب هنوز برای شما جا نیفتاده و بهتره که دوباره مطلب رو مطالعه داشته باشید. پس معیار شما اینه که اولا مطلب رو روان توضیح بدین در ثانی سریع به مخاطبان این مطلب رو برسونید. بعد از اینکه شما با استفاده از این روش هر قسمت را مطالعه کردی باید جلوتر در مرحله آموزش تست آموزشی هم بزنی. یعنی تست‌ها را بدون در نظر گرفتن زمان به ترتیب بدون در نظر گرفتن درست یا غلط زدنشون، آموزش ببینی و نحوه طرح تست از این مطلب که مطالعه کردید علاوه بر اینکه مطلب رو فهمیدی تست هم می زنی. سعی کنید وقتی که این مطلب را می‌خونید با دید یک طراح هم به سطرهای کتاب نگاه کنید و ببینید که چه جوری می‌شه از اون قسمت سوال طرح کرد. چجوری می‌شه اون قسمت رو با بحث‌های قبلی که شما مطالعه داشتید ترکیب کنند. اما مرحله بعدی مرحله مروری و بازیابی اطلاعات است که شامل پنج مرحله است که زمان‌بندی‌هایی داره که خدمت شما عرض می‌کنم که بایستی در این زمان بندی‌های که عرض می‌کنم از مطالبی که مطالعه داشتیم تست‌های مروری بزنید تست‌های پوششی بزنید با ویژگی‌های تست پوششی کار انجام بدید.

مرور مرحله اول شما یک روز بعد از خواندنه. مرور مرحله دوم شما می‌شه تا سه روز بعد از خواندن. مرحله سوم شما می‌شه بعد از اینکه یک فصل زیست شناسی رو تموم کردید. بعد از اینکه گفتارها رو خوندید یک سری تست بزنید. زمان دار و حتما هم درصدگیری کنید تا وضعیتتون رو بسنجید. اگه زیر۶۰ بود اجازه پیشروی به فصل‌های جلوتر رو نخواهیم داشت. که بایستی یکبار دیگه اون مطالبی رو که مشکل دارید رو مطالعه کنید.

مرور مرحله بعد ما می‌شه بعد از اینکه یک فصل دیگر خوندید. مثلا فصل یک رو خوندید و فصل دو رو هم خوندید. حالا فصل یک و دو رو باهم را مرور می‌کنیم مرحله بعد میشه بعد اینکه فصل‌های دیگه رو خوندی و از چند فصل از خودت امتحان می‌گیری و آزمون زمان دار می‌گیری که مطمئن باشیم که مطالب برات جا افتاده یادت نرفته و اگه یادت رفته سریع‌تر بری و برگردی و مجدد مطالب رو مرور انجام بدی.

این مراحل حتماً باید به شیوه بازیابی اطلاعات باشه و مطالب رو دوره بکنید. هرجا مشکلی داشتید هرجا نکته جدید به دست آوردید در کتاب درسی حاشیه نویسی کنید و در کتاب چاپ کنکور خودتون ینی کنکور شما هر سالی که هست در همین کتاب درسی بیاین این نکات را وارد کنید و حاشیه نویسی انجام بدید و نکات رو اونجا در دور‌های مروری سریع یه نگاهی بندازید.

اینجا نکته خیلی مهمی را خدمت شما عرض کنم در مورد درس زیست شناسی یه دفتر داشته باشید نکاتی که واستون جدید هم نیست ولی فکر می‌کنید مهمه و زیاد در تست هاتون دیدید و حس می کنید اونا رو ممکنه فراموش کنید در یک دفتر مجزا آنها را داشت بکنید که در ایام منتهی به کنکور اون‌ها رو دوره و مرور انجام بدید. خیلی شلوغش نکنید و سعی کنید که بعد از این که چند مرحله تست انجام دادید و به یک دیده خوبی در اون فصل دست پیدا کرد این کار رو انجام بدید.

در پایان نکات بیشتری درباره جمعبندی زیست شناسی تا کنکور وجود داره که در پست بعدی به بررسی آن ها می پردازیم

جمعبندی زیست شناسی تا کنکور ، کنکور سراسری ، کنکور  ، کنکور تجربی ، کنکور ریاضی ، مشاور کنکور ، مشاوره کنکور ، نحوه مطالعه دروس ، درس های کنکور ، زیست شناسی ، مطالعه زیست شناسی ، مطالعه زیست شناسی کنکور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *