ویژه کنکور

پشت کنکور ماندن

پشت کنکور ماندن

علاوه بر شرکت تو کنکور، انتخاب رشته این ماراتن نفسگیر به خاطر مشخص کردن سرنوشت تحصیلی داوطلبای کنکوری برای بیشترشون استرس برانگیزه. داوطلبا می تونن با مدیریت اوضاع خودشون، تصمیم درستی برای آینده شون بگیرن و انتخاب رشته ای اصولی داشته باشن. پشت کنکور موندن یکی از مواردیه که فکر کردن به اون هم ممکنه دانش آموزا رو نگران یا مضطرب کنه. شاید بعضی از داوطلبا بعد از دیدن کارنامه کنکور از خودشون بپرسن که “پشت کنکور بمونم یا نه؟”. در حال حاضر پشت کنکور موندن برای سال ۱۴۰۲ یکی از مواردیه که ممکنه فکر بعضی از داوطلبای کنکور سراسری رو به خودش مشغول کنه. به همین خاطر تو این مقاله در رابطه با پشت کنکور موندن و چالشای مربوط به کارنامه و انتخاب رشته تو کنکور صحبت کردیم.

کارنامه کنکور معیار انتخاب رشته:

توضیحات کارنامه کنکور سراسری از مهم ترین مواردیه که داوطلبای حاضر سر جلسه ی آزمون بعد از منتشر شدن نتایج اولیه، باید به اون توجه داشته باشن. این کارنامه اطلاعات بسیار مهمی داره؛ مثل:

  • اول، مشخصات شناسنامه ای و تحصیلی.
  • دوم، شماره داوطلبی کنکور.
  • سوم، رتبه و تراز داوطلب.

پشت کنکور بمونم یا نه؟

لازم به ذکره رتبه و تراز کنکور سرسرای از تاثیرگذارترین و مهمترین موارد تو انتخاب رشته کنکور به شمار می ره. تو انتخاب رشته کنکور، باید به مواردی مثل رتبه تو سهمیه و یا رتبه کشوری داوطلب توجه کرد. در حقیقت، رتبه عامل بسیار مهم و تاثیر گذار تو انتخاب رشته کنکور داوطلب محسوب میشه. داوطلبای کنکور سراسری باید بر اساس رتبه خودشون تو سهمیه، اولویتای منطقی و مورد علاقه خودشون رو لیست کرده و زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، وارد فرم انتخاب رشته کنن. همه ی داوطلبای کنکور سراسری مجاز به انتخاب حداکثر ۱۵۰ اولویتن. به غیر از تراز و رتبه کنکور سراسری اطلاعات مهم دیگری هم تو کارنامه کنکور سراسری نمایش داده می شه. در حقیقت، این اطلاعات نشان دهنده ی مجاز شدن داوطلبا برای انتخاب رشته تو دانشگاه های مختلف کشوره. همه ی دانشگاه هایی که با توجه به وضعیت داوطلب می توان تو اونا انتخاب رشته کرد شامل موارد زیره:

  • اول، دانشگاه های دولتی تو دوره روزانه و یا نوبت دوم.
  • دوم، دانشگاه های فرهنگیان یا همون مراکز تربیت معلم گذشته و یا دانشگاه رجایی.
  • سوم، دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور.
  • چهارم، دانشگاه های مجازی، پردیس خودگردان و مازاد.
  • پنجم، دانشگاه آزاد اسلامی.

تو کارنامه اولیه کنکور سراسری، وضعیت انتخاب رشته داوطلبا یا مجاز و یا غیر مجاز بودن تو انتخاب رشته هر دوره گفته شده و افراد می تونن بسته به وضعیت خودشون تو هر کدوم از دانشگاه ها، انتخاب رشته کنن. معمولا کسایی که تو دانشگاه های دولتی دوره ی روزانه و نوبت دوم مجاز نشدن، به فکر پشت کنکور موندن برای سال ۱۴۰۲ میوفتن. کسایی که مجاز به انتخاب رشته تو دوره روزانه کنکور ۱۴۰۱ هستن، لازمه تا زمان انتخاب رشته به این موضوع توجه داشته باشن که بر اساس رای دیوان عدالت اداری بند “عدم امکان انتخاب رشته های روزانه برای پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال قبل” باطل شده اما توصیه ی ما اینه که همچنان داوطلبا تو انتخاب رشته خودشون احتیاط لازم رو انجام بدن.

با توجه به مطالبی که گفتیم، میشه گفت که کارنامه کنکور معیاری برای انتخاب رشته و یا پشت کنکور موندن. داوطلبایی که سرجلسه آزمون حاضر بودن، می تونن براساس اطلاعات درج شده تو کارنامه خود و استفاده از نرم افزار انتخاب رشته، یه انتخاب رشته ی اصولی و منطقی داشته باشن. توصیه می کنیم همه ی کسایی که مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری شدن، انتخاب رشته خودشون رو به صورت اصولی و منطقی انجام بدن و در صورتی که تو رشته مورد علاقه شون قبول نشدن، برای کنکور سال بعد آماده بشن.

با توجه به درخواستایی که مبنی بر لغو محرومیت از کنکور سال بعد برای سازمان سنجش ارسال میشه، این سازمان تمهیداتی رو برای کسایی که از کنکور سراسری سال بعد محروم شدن در نظر گرفته تا تحت شرایط خاص و با کسب اجازه از سازمان سنجش اجازه ثبت نام کنکور سراسری رو بگیرن. این مسئله با بررسی کارنامه سبز کنکور سراسری امکان پذیره.

پشت کنکور موندن برای سال ۱۴۰۲:

پشت کنکور موندن برای سال ۱۴۰۲، اولین راهکاریه که به ذهن همه ی داوطلبایی که رتبه ی مناسبی نگرفتن و یا تو رشته و دانشگاه مورد علاقه شون، قبول نشدن می رسه. اما توصیه ی کارشناسای کنکور سراسری گاماس ۲۰ به داوطلبای کنکوری اینه که در صورت مجاز بودن به انتخاب رشته، حتما فرم رو به صورت اصولی تکمیل کنن و در صورتی که در رشته مورد علاقه شون رو قبول نشدن، برای سال بعد تلاش کنن. پشت کنکور موندن برای سال ۱۴۰۲ به خودی خود برنامه ریزی هایی رو میخاد تا افراد بتونن بر اساس این برنامه ریزی ها، تو کنکور سال بعد رتبه قبولی مناسبی رو بگیرن. داوطلبا برای پشت کنکور موندن راه یه ساله ای رو شروع کردن که در انتها با داشتن برنامه ریزی درست و اصولی می تونن به موفقیت برسن. تو یه برنامه ریزی موفق باید عوامل مختلفی رو در نظر گرفت که در ادامه قصد داریم شما رو با این نکات آشنا کنیم.

اول، ترسیم هدف:

اولین نکته مهمی که یه برنامه ریزی مناسب باید داشته باشه، اینه که هدفت از پشت کنکور موندن برای سال ۱۴۰۲ چیه؟ مشخص کردن هدف می تونه بهت انگیزه لازم رو برای رسیدن به موفقیت بده. بنابراین، قبل از این که یه برنامه ریزی رو شروع کنی، از هدفت آگاه باش و اون رو تو گوشه ذهن خودت نگه دار.

دوم، داشتن دفتر برنامه ریزی:

برنامه ریزی از مهم ترین کاراییه که برای پشت کنکور موندن تو سال ‍۱۴۰۲ باید انجام بشه. همانطور که گفتیم یه برنامه اصولی و منظم می تونه تو رو برای رسیدن به موفقیت آماده کنه. درنتیجه، با توجه به شرایط خودت یه برنامه ریزی مناسب داشته باش. درسای خودت رو با توجه به وضعیت درسی تقسیم بندی کن و برای هر روز برنامه مطالعاتی متفاوتی قرار بده و سعی کن مطابق او پیش بری.

پشت کنکور موندن برای سال ۱۴۰۲

سوم، خلاصه نویسی:

یکی از راه های موفقیت تو یادگیری و تست زنی بهتر تو بعضی از درسا، خلاصه نویسیه. خلاصه نویسی بهت کمک می کنه تا کلید واژه ها و نکات کلیدی رو به خاطر داشته و زمان پاسخ به سوالای این کلید واژه ها تو رو تو به یاد آوردن مطالب کمک کنه. بهتره تو درسایی که می دونی مشکل داری، حتما تکنیک خلاصه نویسی رو برای خودت پیاده کن و نکات کلیدی درس مورد نظر رو به صورت خلاصه نویسی در بیاری. سعی کن تو روزای باقی مونده و نزدیک به کنکور حتما این خلاصه نویسیا رو مطالعه کن.

چهارم، رعایت اصول تست زنی:

اطلاع از اصول تست زنی می تونه بهت تو روز برگزاری آزمون سراسری بسیار کمک کنه و حتی باعث کاهش درصد خطا میشه. تو روزایی که شروع به تست زنی می کنی حتما روش درست تست زدن تو کنکور مثل رد خطا و در نظر گرفتن زمان پاسخگویی به هر تست رو در نظر بگیر.

پنجم، جمع بندی:

داوطلبای کنکور سال ۱۴۰۲ باید تو ماه های پایانی یه جمع بندی کلی از دروسایی که مطالعه کردن، داشته باشن. چون که جمع بندی تو کنکور سراسری، می تونه همه ی درسایی که شما مطالعه کردین رو تو ذهنتون تثبیت کنه. استفاده از مطالب خلاصه نویسی شده به وسیله ی خودتون می تونه تو جمع بندی کنکور سراسری بسیار مفید باشه.

ششم، شرکت تو آزمونای آزمایشی:

سعی کن تو آزمونای آزمایشی شرکت کنی تا مهارت تست زنیت رو بالا ببری و استرست رو برای شرکت تو کنکور سراسری کم کنی. همچنین شرکت تو آزمونای ازمایشی به خاطر جامعه آماری بالایی که دارن باعث می شه تا داوطلب خودش رو بین تعداد بالایی از افراد بسنجه و وضعیت خودش رو به صورت کلی تری محک بزنه.

هفتم، اطلاع از حداقل درصدای داوطلبای سالای قبل:

امروزه نرم افزارای زیادی مثل نرم افزار تخمین رتبه، نرم افزار تخمین درصد، نرم افزار انتخاب رشته مجازی و … به کمک داوطلبا اومدن تا با وارد کردن محدوده درصدای خودشون تو هر درس از احتمال قبولی شون بر اساس آزمون سال قبل مطلع شن، با توجه به قبولی داوطلبای سال قبل، تلاش خودشون رو بیشتر می کنن تا به نتیجه ی مطلوب برسن.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *