ویژه کنکور

استرس روز های پایانی کنکور و راهکار های مقابله با آن

استرس روز های پایانی کنکور و راهکار های مقابله با آن

استرس ، احساسیه که نه تنها داوطلبای کنکوری بلکه همه ی آدما رو تو هر سنی به نوعی درگیر خودش می کنه و همه آدما تو هر شرایطی باهاش سروکله می زنن. استرس، همونقدر که ممکنه به ذهم، فکر و جسم آدم آسیب بزنه، همونقدر می تونه برامون مفید باشه. از مزایای استرس میتونیم به کمک به افزایش انگیزه، عملکرد و همینطور افزایش آزاد شدن آدرنالین خون اشاره کرد. برای مثال خیلی وقتا براتون پیش اومده که یه چیزی رو دست کم گرفتین و نسبت بهش بی توجهی کردین ولی وقتی دچار استرس شدین، همین نگرانی باعث شده تا تلاشتون برای بالابردن راندمان کارتون بیشتر بشه.

زمانی استرس مخرب و زیان بار میشه که مدت زمان طولانی تری شما رو درگیر خودش کنه، هر لحظه استرستون بیشتر میشه و عملکردتون رو کمتر و یا حتی مختل کنه. برای مثال زمانی که استرس و اضطراب امتحان زیاد باشه، باعث میشه شما نگران باشین و احساس فراموشی کنین این موضوع در واقع می تونه رو توانایی و سطح عملکرد شما تو امتحانا تاثیر منفی داشته باشه.

چون که بازدهی ای که استرس رو مطالعه و نتیجه قبولی داوطلبا میذاره، تو این مطلب درباره ی استرس و راه های مقابله با اون صحبت می کنیم. پس تا آخر این متن با ما همراه باشین!

۱۰عامل استرس زا برای کنکور و روشای طلایی مقابله با اون:

 

 

کنکور، از مهم ترین و سرنوشت سازترین رقابتا تو دوران تحصیل هر آدمیه. با توجه به شرایط روحی و جسمی که این رقابت سنگین برای داوطلبا و خانواده هاشون ایجاد می کنه، استرس کاملا طبیعیه. یه سری دلایل باعث به وجود اومدن استرس میشه که تو ادامه این مقاله مهم ترین عوامل ایجاد و تشدید استرس کنکور رو همراه با راه های مقابله با اون رو گفتیم تا بتونین با مدیریت فشارهای روانی و استرستون، بهترین نتیجه رو تو آزمون بگیرین.

عدم برنامه ریزی درسی:

ریشه خیلی از استرسا و ترسا بی برنامگی و نا آگاهیه. آدم بی برنامه چون نمی دونه داره چیکار می کنه و چه هدفا و برنامه هایی داره، بیشتر از بقیه در معرض تنش های عصبی قرار میگیره. نبود برنامه ریزی درسی، باعث آشفتگی ذهنی میشه و باعث میشه تا ندونین چیکار می کنین؟ هدفتون برای ماهای آینده چیه؟ چجوری باید برنامه ریزی کنین و درساتون رو پیش ببرین!

عدم برنامه ریزی درسی

بهترین کار اینه که برای خودتون برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشین و درس خوندنتون رو با برنامه جلو ببرین و هر درس رو تو اون تایمی که تو برنامه ریزیتون مشخص کردین، ببندین.

خواب نامناسب:

استراحت و خواب کافی به ویژه حالا که فشار درسا زیاده خیلی پر اهمیته؛ چون به فعال شدن حافظه کوتاه مدت و یادآوری موضوعات کمک زیادی می کنه. خواب زیاد باعث میشه شما اضطراب و عصبی بشین. یکی از واکنشای آدمایی که استرس بیش از اندازه دارن، خواب زیاده! کم خوابی هم باعث تشدید استرس میشه؛ درنتیجه نباید به هیچ دلیلی حتی درس خوندن کم خواب بشین!

مطالعه وقتی که خوابتون بیاد بازدهی نداره و کم خوابی باعث بیشتر کردن استرس و کاهش قدرت حافظه هم میشه. خواب کافی به ویژه خواب شب مناسب خیلی می تونه بهتون کمک کنه.

نا امیدی بعد از آزمونای آزمایشی:

ممکنه به هر دلیلی تو آزمون آزمایشی نتیجه دلخواهتون رو نگیرین و تکرار این لوپ باعث نا امیدیتون شده، انگیزه و تلاشتون رو هم کمتر کنه. اما راه حل اینه که بخواین دنبال مشکلتون بگردین و اون رو هم برطرف کنین. یکی از کارایی که می تونه خیلی کمکتون کنه، تحلیل آزمون بعد از هر آزمون آزمایشیه. تحلیل آزمون باعث میشه تا نقاط ضعف و مشکلاتتون رو بهتر متوجه بشین و با برنامه خطاهاتون رو جبران کنین تا سرجلسه آزمون این خطاها کمتر بشه.

هدف گذاری اشتباه:

از اولین مراحل تعیین هدف، هدف گذاری اشتباه، رویاپردازانه و توقع غیر معقول از خودتونه که باعث ایجاد استرس میشه. بهتره با توجه به زمان باقی مونده تا کنکور، رشته و دانشگاه مورد علاقتون رو انتخاب کنین، درصدای قبولی تو اون رشته و دانشگاه رو از روی رتبه و نمره داوطلبای سال قبل بدست بیارین.

سعی کنین درصداتون رو حدود 10 تا 15 درصد نسبت به درصد داوطلبای سال قبل بیشتر کنین؛ این کار باعث میشه اگه سطح سوالا نسبت به سال قبل آسون تر شده باشه و یا رقابت بین داوطلبا سنگین تر بشه، تاثیر زیادی تو نتیجه شما برای رسیدن به هدفتون نذاره.

عدم داشتن تحرک و فعالیت:

عدم داشتن تحرک و فعالیت

نبود فعالیت تو طول سال باعث ایجاد افسردگی، استرس، چاقی و غیره میشه. سعی کنین برای جلوگیری از استرس تو طول روز به مدت 10 تا 20 دقیقه فعالیت بدنی یا پیاده روی تند داشته باشین.

کمبود زمان یا سختی سوالای کنکور:

زمان از مهم ترین مسائل سر جلسه ی امتحانه. سر جلسه با محدودیت زمانی مواجه میشین؛ یعنی برای هر سوال زمان مشخصی رو باید صرف کنین. به جای این که این محدودیت زمان باعث بشه استرس بگیرین؛ بهتره حتما از تکنیکای مدیریت زمان سر جلسه آزمون کمک بگیرین تا سرجلسه آزمون به راحتی کنترل زمان داشته باشین.

مقایسه کردن خودت با دیگران!

یکی از کارایی که حتما باید ازش دور باشین، مقایسه کردن خودتون با همکلاسیا و اطرافیانتونه. این کار واقعا اشتباهه؛ چون توانییا، شرایط، سطح علمی، معیار‌ای علمی، نوع یادگیری و قدرت یادگیری آدما با هم متفاوته. بهترین نوع مقایسه، مقایسه خودتون با گذشته تونه، یعنی پیشرفتتون رو طی گذر زمان مقایسه کنین با قبل. این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و انگیزه بیشتری براتون میشه.

نداشتن خلاصه برداری و مرور مطالب:

نداشتن خلاصه برداری و مرور مطالب

خلاصه برداری و مرور مطالب درسی تو آمادگی برای کنکور مفیدن، البته اهمیت این کارا تو روزای آخر و نزدیک به زمان برگزاری کنکور سراسری بیشتر میشه؛ چون وجود خلاصه نویسی باعث میشه تا مطالب رو تو مدت کوتاهی مرور کرد. این مرور، باعث بالا رفتن اعتماد به نفستون میشه. از طرف دیگه دست نوشته های خودتون چون براساس اولویتای یادگیری تونه، می تونه تو جمع بندی و کم شدن استرستون نقش مهمی داشته باشه.

تغذیه نامناسب:

مواد غذایی مناسب و کافی، کمک می کنه تا ذهن حداکثر کارایی خودش رو تو یادگیری و تثبیت به کار ببره. بادوم، شکلات تلخ، ماهی، لبنیات، سیر، کلم بروکلی، سالاد و سبزیجات جزو مواد غذایی ضد استرسن. 

کنترل استرس کنکور با تکنیکای تنفسی:

داشتن کمی استرس برای کنکور کاملا طبیعیه و کمک می کنه تا با دقت زیادی برای کنکور برنامه ریزی کنین، اما اگه استرس از حد طبیعی بیشتر شه، روند یادگیری رو با مشکل مواجه می کنه. استرس پیامدا و علائم جسمی مثل معده درد عصبی رو همراه خودش میاره. به کارگیری تکنیکای تنفسی می تونه تا اندازه ی زیادی تو کنترل استرس کنکور داوطلبا اثر بذاره.

تنفس عمیق:

موثرترین تکنیکی که برای مقابله با استرس می تونه موثر باشه، تنفس عمیقه. در حقیقت بعد از تنفس عمیق واکنشای مثبت بدن فعال میشن و واکنشای منفی و عصبی متوقف میشن. تو تنفس عمیق با انجام دم، شکمتون منبسط میشه، تو همین لحظه چند ثانیه نفستون رو تو سینه حبس کنین، بعد با انجام بازدم حجم هوای داخل شکمتون رو خالی کنین.

ریلکسیشن:

ریلکسیشن

وقتی که زمان کافی برای به دست آوردن آرمش ندارین، بهتره از روش ریلکسیشن سریع کمک بگیرین. تو انجام این مدل از ریلکسیشن از انگشتای پا شروع کنین، بدین شکل که انگشتای پا رو منقبض کنین، وقتی تو انگشتاتون احساس درد و فشار کردین ماهیچه های پا رو آزاد کنین. همین کار رو به ترتیب رو ساق پاها، رون پا، شکم، کمر و گردن و صورت انجام بدین. سعی کنین به همراه انجام این تکنیک تنفس عمیق رو هم اجرا کنین تا احساس آسودگی پیدا کنین.

کلام آخر:

اگه سوال یا ابهامی درباره ی استرس و روشای مقابله با اون داشتین، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی گاماس ۲۰ تماس بگیرین و از تجربه این کارشناسا برای موفقیت تو کنکور بهره مند شین. همچنین با عضو شدن تو کانال تلگرام گاماس ۲۰ از همه ی اخبار مربوط به کنکور اطلاع پیدا کنین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *