ویژه کنکور

اسفند ماه چه شکلی برنامه ریزی کنم؟

اسفند ماه چه شکلی برنامه ریزی کنم؟

کتاب پیش رویتان را باز کنید، به فصل اول نگاهی اندازید، فصل اول را حدودا دو ماه قبل مطالعه نموده و از فصل دوم هم کمی خوانده اید؛ اما مابقی مطالب کتاب سفید و دست نخورده است. در این حال دو حس عجیب در شما ایجاد می شود، حس عذاب وجدان قبل و حس استرس ماه های پایانی نزدیک به کنکور شما را درگیر نموده است، اگر دانش آموزی هستید که تازه تصمیم به درس خواندن و شرکت در کنکور گرفته اید، حس عذاب وجدان در شما کمتر بوده و اگر از اسفند ماه آغاز کنین با همراه بمانید. اگر همین حالا شروع به خواندن کنم، آیا می توانم موفق شوم؟

مطالعه ی خوب برای کنکور صرفا بالا رفتن ساعت مطالعه نمی باشد. بلکه اگر این ساعت مطالعه با کیفیت همراه گردد، می تواند نتیجه ی دلخواه را بدست آورد.

به جهت رسیدن به درصد های ۵۰، ۴۰ و یا ۶۰ درصد سرعت پیشروی بسیار سریع رخ می دهد، شاید با خودتون فکر کنید که دانش آموزانی که از ابتدای نیمسال شروع به درس خواندن کردند همچنان از شما جلوتر می باشند و تفاوتی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

در حقیقت این طور نیست؛ به طور مثال در کنکور سال ۹۸ در درس شیمی در همه ی گروه های درسی بالغ بر ۱۵۰ هزار دانش آموز در این درس درصد منفی داشته اند، بعد شما با حل نمودن یک تست درست ۱۵۰ هزار جلوتر از بقیه می باشید. اگر شما ترس از شکست خوردن را کنار گذاشته و در همین مدت چهار ماهه می توانید تراز خود را در حد رسیدن به دانشگاه مورد نظر خود بالا آورید.

چطور در طول ۴ ماه در کنکور رتبه عالی کسب نماییم؟

توانایی اولویت بندی نمودن مباحث:

شما باید قدرت داشته باشید تا از مطالعه یک سری از فصول بگذرید و یا در اولویت آخر خود قرار دهید، همواره افراد موفقی که در نیمه ی دوم سال شروع به درس خواندن می نمایند، مباحثی را اولویت قرار می دهند که دارای دو ویژگی باشد.

  • اول، تست خیز بودن مبحث.
  • دوم، راحت بودن مبحث.

اشتباهات گذشته ی خود را تکرار نکنید.

این اشتباهات می تواند شامل کمال گرا بودن فرد، وسواس مطالعاتی، نداشتن برنامه مناسب و غیره.

چطور در طول ۴ ماه در کنکور رتبه عالی کسب نماییم؟

استفاده از منبعی مناسب.

یک منبع کامل را انتخاب نمایید و روی همان منبع تسلط کافی پیدا نمایید.

عدم تخمین زدن رتبه.

جای اینکه زمان خود را صرف حساب نمودن درصد و به کارگیری نرم افزارهای تخمین رتبه نمایید. همان زمان را صرف خواندن مباحث درسی نمایید، خوب است بدانید به منظور قبولی در رشته ی مورد نظر خود چه درصد هایی باید کسب نمایید؛ اما حساب کردن دقیق درصد ها و به کارگیری زیاد از تخمین رتبه سبب هدر رفتن وقت شما و برخی مواقع ایجاد نا امیدی می گردد.

حل تست کنکور سراسری.

در این بازه ی زمانی باید اولویت خود را بر روی حل تست های سراسری بگذارید تا تست های تالیفی.

حس عذاب وجدان زمان های از دست رفته.

گذشته ی خود را بخشیده و از آن درس عبرت بگیرید؛ یک راهکار برای کم کردن حس عذاب وجدان این است که فکر کنید تا اکنون درس خوانده اید. اما مباحث سخت بوده و فراموش نموده اید و یا نیاز به مرور دوباره خواهید داشت، پس زمان حال و آینده ی خود را فدای گذشته ی از دست رفته نفرمایید.

حس می کنید دیگر به خود اعتماد  ندارید: هرچه به گذشته خود فکر نمایید و خود را سرکوب کنید، اعتماد به نفس تان از بین می رود، نسبت به پیش سرخورده تر و بی انگیزه تر می شوید، به این فکر کنید که شما گذشته خوبی داشتید و روزهایی که در زندگی خود خوب بوده اید را بیشتر از هر زمان دیگر مرور نمایید.

میزان مطالعه در چهار ماه پایانی کنکور، از اسفند ماه به بعد:

ساعت مطالعه ی هر فرد بسته به توان مطالعاتی او دارد و هر شخص با شخص دیگر تفاوت دارد، اگر دانش آموز استارت هستید با کمترین میزان ساعت مطالعه خود آغاز نمایید (روزی ۴ ساعت) و روزانه نیم ساعت به زمان مطالعه ی خود اضافه نمایید.

اهمیت نیمه ی دوم سال:

اهمیت نیمه ی دوم سال

اهمیت هر یک ساعت مطالعه در نیمه دوم سال سه تا چهار برابر مطالعه در نیمه اول می باشد؛ چرا که میزان فراموشی در این بازه ی زمانی کمتر می باشد، که داوطلب می تواند با یک برنامه ریزی اصولی مطالب درسی خود را بخواند.

وسواس مطالعاتی:

در درس خواندن به خود مطمئن باشید و پس از خواندن هر درس و پس از حل چند تست آموزشی به سراغ فصل بعد رفته و از تکرار بیش از حد خواندن یک مبحث جلوگیری نمایید. وسواس مطالعاتی به مرور زمان سبب پرش ذهن و کم کردن انگیزه دانش آموز می گردد. سعی نمایید خیلی از نکات را در قالب تست یاد بگیرید. اگر درگیر وسواس مطالعاتی می باشید برای هر فصل زمان قابل قبولی را انتخاب نمایید و پس از تمام شدن زمان آن فصل به سراغ فصل جدید بروید.

نکات برنامه ریزی در نیمه دوم سال:

تنوع درسی را در برنامه خود رعایت نمایید و یک روز را به یک درس اختصاص ندهید! تا پیش از عید دروس تخصصی را بیشتر بخوانید و بعد از فروردین ماه دروس عمومی را بیشتر بخوانید. برنامه سنگین برای خود نریخته و برنامه ای قابل قبول را انتخاب نمایید.

در برنامه خود مرور و جمع بندی را فراموش نباشید.

چگونه از اسفند ماه تا کنکور درس بخوانم؟ چه مباحثی را باید مطالعه نمایم؟

درست است که برای شروع کنکور در اسفند ماه کمی دیر است؛ اما همه چیز به اراده شما وابسته است. اگر واقعا همه ی فکر و ذکر خود را صرف کنکور و استفاده از مدت زمان باقیمانده نمایید، شک نداشته باشید که به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد.

کافی است که از همین امروز با برنامه شروع به درس خواندن پایه به پایه داشته باشید و وقتی زمان شما به روزی ۸-۹  ساعت در روز رسید، شما خواهید توانست با سرعت عمل بیشتری پایه ها را کنار گذاشته و حتی به مرور هم برسید.

طی تحقیقات انجام شده مشخص شده که برای دوره نمودن همه ی دروس یک پایه به مدت زمان ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعته نیاز است.

مرور و جمع بندی از اسفند ماه:

مرور و جمع بندی از اسفند ماه

با مطالعه هر درس پس از هفته ی دوم یک بازه ی زمانی را برای مرور مطالب و حل تست زمان دار قرار دهید. هر چه میزان بازه ی مرور بالاتر رود، دوره مرور نمودن شما در تایم نزدیک به کنکور کمتر می گردد، سعی نمایید مرور در قالب تست باشد، پس از جواب دادن به هر تست سریع سراغ پاسخنامه نروید، بلکه به سراغ آموزش رفته و در صورتی که با وجود درسنامه به جواب نرسیدید به پاسخنامه مراجعه کنید.

سوال:

آیا در نیمه ی دوم، به جمع بندی نیاز دارم؟

شما در این زمان به دو نوع جمع بندی نیاز دارید:

  • اول، یک جمع بندی در زمان خواندن مطالب درسی در طی این چند ماه.
  • دوم، یک جمع بندی در نزدیکی کنکور.

جمع بندی نزدیک کنکور: شما باید در قالب آزمون جامع و هر دو روز یکبار در نیمه روز اول از خود آزمون بگیرید و در یک و نیم روز بعدی آن را تحلیل کنید. بهتر است در زمان آزمون لباس رسمی بپوشید و پشت میز مطالعه بنشینید.

در زمان مطالعه جمع بندی نیاز دارم؟

بله؛ بهترین مدل جمع بندی در این دوره جمع بندی شناور نام دارد، به صورتی که با خواندن هر درس مباحث قبلی را جمع بندی نمایید.

از قبول نشدن در رشته مورد نظر می ترسم!

از قبول نشدن در رشته مورد نظر می ترسم!

شما مریضی بد حال دارید، دکتر به شما می گوید اگر او را عمل کنید یا زنده می ماند یا می میرد، اما اگر عمل نشود حتما می میرد. شما چه می کنید؟ بله او را عمل می کنید و مابقی را به خدا توکل می کنید.

به کنکور سال بعد فکر میکنم!

شما ده سال دیگر نیز کنکور دهید در آخر باز هم به همین ماه های پایانی بر می خورید، پس همین امسال را پر قدرت بخوانید و زمان را از دست ندهید.

می خواهم رتبه تک رقمی بگیرم، از سال بعد می خوانم که زمانم بیشتر باشد!

شما حتی اگر بخواهید برای کنکور سال بعد رتبه تک رقمی کسب کنید، باید امسال رتبه ای زیر ده هزار بگیرید؛ پس امسال را از دست ندهید.

چه کسانی در نیمه ی دوم سال موفق می شوند؟

کسانی که زمان را به بعد موکول نمی نمایند و به سرعت شروع می نمایند، قرار نیست برای شروع همه چیز آماده باشد، اما اگر شروع کنید به مرور همه چیز مرتب خواهد شد.

آیا در این بازه در آزمون های آزمایشی شرکت کنم؟

آزمون های آزمایشی نیمه ی دوم خود را آغاز کردند و پیش روی با آن ها باعث استرس و سرخوردگی می شود.Top of FormBottom of Form

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *