شیوه مطالعه دروس

افزایش ساعت مطالعه کنکور

افزایش ساعت مطالعه کنکور

کنکور سراسری از مهم ترین دوران تحصیل برای هر دانش آموز و داوطلبه. همه ی متقاضیای شرکت تو این آزمون ملزم به توجه به نکاتی مثل یادگیریراه های بالا بردن ساعت مطالعه هستن. موضوع اطلاع از راه های بالا بردن ساعت مطالعه چیزیه که می تونه داوطلب رو تو مسیر رسیدن به اهداف و آرزوهاش یعنی قبولی تو بهترین رشته و دانشگاه هدایت کنه.

پس بهتر اینه که هر داوطلب با چند شیوه اصولی ساعت مطالعه کنکور آشنایی لازم را پیدا کنه. بحث دیگه ای که متقاضیا و داوطلبای شرکت تو کنکور سراسری به دنبال اطلاع از اونن اینه که چجوری از درس خوندن لذت ببریم. تو این مقاله با ذکر ۹ روش اصولی و مؤثر برای بالا بردن ساعت درس خوندن رو براتون شرح می دیم.

چرا باید راه های افزایش ساعت مطالعه را دانست؟

بیشتر داوطلبا کیفیت ساعت مطالعه را مهم تر از بالا بردن ساعت مطالعه می دانن و ساعت درس خوندن خود را قربانی کیفیت می کنن. اما باید اشاره کنیم که ساعات مطالعه و اطلاع از روش های افزایش ساعت مطالعه نیز بسیار اهمیت داره.

روش اول – داشتن نگاهی کلی به متن و عناوین کتاب:

از روش های بالا بردن ساعت مطالعه داشتن نگاهی اجمالی به متن، عناوین و فهرست کتابه. به این ترتیب و به وسیله ی این شیوه ی اصولی ساعت مطالعه کنکور می تونید به درک خودتون از مطالب درسی کمک کنین. برای پیاده کردن این شیوه قبل از مطالعه دقیق هر مبحث درسی اول و در عرض چن دقیقه جملات اول و آخر هر کدوم از پاراگراف ها، واژه های پررنگ شده، نمودارها، اشکال، پاراگراف ها، سرفصل ها و عناوین متن کتاب رو نگاه کنین.

چرا باید راه های افزایش ساعت مطالعه را دانست؟

بعد از انجام این کار از خودتون بپرسین که هدف و موضوع اصلی این مبحث از کتاب چه چیزی بود؟ شاید استفاده از این شیوه به عنوان یکی از راه های بالا بردن ساعت مطالعه چند دقیقه از زمان شما را بگیره. اما در عوض درک و فهم شما رو از مباحث کتب درسی بالا می بره. شاید براتون جالب باشه اگه بدونین که این روش اصولی ساعت مطالعه کنکور مثل نقشه راه برای شماست.

روش دوم- جلوگیری از بازگشت به عقب و تکرار نکردن جمله ها:

یکی دیگر از روش های بالا بردن ساعت مطالعه کنکور ترک این عادت نادرست خوندن چند باره مباحث درسیه. کسایی که با داشتن سرعت کم در مطالعه یک تا چند بار جملات یا کلمات را تکرار می کنن. در حقیقت، این عادت بازخونی متن تو این قبیل از افراد نهادینه شدست. شاید این سؤال در ذهنتون مطرح شه که چجوری با به کارگیری این روش به عنوان یکی از راه های بالا بردن ساعت مطالعه می تونین از بازگشتن به عقب خودداری کنین و مطالعه سریعی داشته باشین؟ اونم تو شرایطی که قسمتی از متن کتاب را نفهمیدین و یاد نگرفتین.

روش سوم- دست از بلند خوانی بردارین:

بلندخوانی یکی از بدترین و نادرست ترین روش های مطالعه است؛ چون با انجام این کار سرعت مطالعه و انرژی تون خیلی کم میشه. یادتون باشه که تو زمان مطالعه فقط مغز و چشما رو درگیر کنین. خوندن مطالب با چشم و نه با صدای بلند رو میشه یکی از روش های بالا بردن ساعت مطالعه دونست. اینجوری می تونین به بالا بردن ۳ تا ۴ برابری سرعت مطالعه تون کمک بزرگی کنین.

روش چهارم- تبدیل متن به قسمت های کوچکتر:

تبدیل هر کدوم از مباحث بلند کتاب درسی به چند متن کوتاه می تونه یکی از راه های بالا بردن ساعت مطالعه برای شما باشه. به کمک این شیوه ی اصولی ساعت مطالعه کنکور به فهم مطلب و مطالعه سریع تر کمک می کنین.

روش پنجم- حداکثر استفاده رو از زمان های مرده ببرین:

قدم بعدی به عنوان یکی از روش های بالا بردن ساعت مطالعه استفاده حداکثری از زمان های مرده است. زمانای زیادی وجود داره که می تونین استفاده بهینه ای از اونا به عمل بیارین. از جمله این اوقات میشه به رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی و اوقات بیکاری تو سر کلاس درس اشاره کرد. تو این زمان ها، می تونین با گوش کردن به فایلای صوتی درسا و مطالعه فلش کارتای مختلف به بالا بردن ساعت مطالعه تون کمک زیادی کنین.

روش ششم – از زمانای طلایی حداکثر استفاده رو ببرین:

قدم بعدی به عنوان یکی از روشای بالا بردن ساعات مطالعه استفاده حداکثری از اوقات اوج انرژیه. یعنی زمانایی که انرژی و توان جسمی تون تو بالاترین حد ممکن تو طول روزه. سعی کنین این اوقات که معمولاً صبحا هستن رو شناسایی کنین. این جوری، مطمئن باشین که پیشرفت قابل توجهی تو بالا بردن سرعت مطالعه خودتون دارین.

باید راه های افزایش ساعت مطالعه

روش هفتم- از کرنومتر استفاده کنین:

استفاده از کرنومتر از روش های بالا بردن ساعت مطالعه کنکوره که به کمک اون می تونین خودتون رو به مطالعه بیشتر در هر روز از روز قبل ترغیب کنین.

روش هشتم- استفاده از چک لیست کارای روزانه:

از روش های بالا بردن ساعت مطالعه کنکور استفاده از چک لیست روزانه است. به کمک این چک لیست می تونین بدون هیچ گونه محدودیتی برای روز بعد برنامه ریزی تون رو انجام بدین. بعد از درج این موارد تو یه دفترچه و در صورت انجام دقیق و درست اونا تیکی رو کنارشون بزنین. اما در صورت عدم پیشروی درست برنامه ریزی تون ضربدری مقابل اونا قرار بدین. بدین ترتیب، هم می تونین افزایش ساعت مطالعه داشته باشین و هم کارای خود را به موقع انجام بدین.

روش نهم – استفاده از گوشی موبایل و تلویزیون ممنوع:

در حین مطالعه به هیچ عنوان از گوشی موبایل استفاده نکنین و به تماشای تلویزیون مشغول نشین. شاید براتون اتفاق افتاده که گوشی خود رو برمی دارین و خیال این که تنها چند دقیقه تو شبکه های اجتماعی می چرخید مشغول کار با اون می شین. اما یکدفعه متوجه می شین که زمان زیادی برای مثال یه ساعت رو از دست دادین. این مورد در رابطه با دیدن تلویزیون هم صدق میکنه. تو این حالت، حتماً دچار استرس می شین و تا پایان روز از تمرکز روی درسا خبری نیست.

چجوری از درس خوندن لذت ببریم؟

digital composite of school materials on table with library background

پس برای بالا بردن ساعت مطالعه خود گوشی و تلویزیون رو تو زمان مطالعه کنار بذارین.

چجوری از درس خوندن لذت ببریم؟

لذت بردن از درس خوندن از جمله مواردیه که به یادگیری بهتر و عمیق تر شما در زمان مطالعه کمک زیادی می کنه. بدین ترتیب، مسلماً نتیجه بهتری هم نصیب تون می شه. اما چجوری از درس خوندن لذت ببریم؟ جواب به سؤال چجوری از درس خوندن لذت ببریم؟ رو از مشاوران گاماس ۲۰ بخواین.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *