امتحانات نهایی, ویژه کنکور

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی | تا خرداد ماه چه کار کنیم ؟

سلام بچه ها
امیدوارم حال همگیتون عالی باشه!
امروز اومدم راجع به چندتا از سوالات رایج شما صحبت کنم که توی این مسیر باقی مونده تا کنکور کمکتون کنه و همچنین با برنامه ریزی برای امتحانات نهایی آشنا بشین…

خب خیلی از شماها پرسیدین که توی این ۲۰ روز باقی مونده تا شروع امتحانات نهایی دقیقا چیکار کنیم؟! نهایی هارو بخونیم یا برای کنکور بخونیم؟

بچها من بهتون توصیه میکنم که جفتشون رو در کنارهم دیگه داشته باشین، یعنی صفر و صدی نباشین. شما هرکدوم رو که بخواین کنار بذارین قطعا ضرر میکنین. اگر بخواین نهایی نخونین قطعا رقبایی که برای نهایی دارن میخونن نمره و نتیجه بهتری از شما میگیرن و از رقباتون عقب میفتید. اگر صرفا بخواین برای نهایی بخونین که خب رقباتون برای کنکورم میخونن و دوباره اون عقب موندنه هست.
خب حالا چیکار کنیم؟
من بهتون توصیه میکنم اگر شما ساعت مطالعه ۱۲ ۱۳ ساعته دارین، ۵۰ تا ۶۰ درصد تایمتون رو به نهایی ها اختصاص بدین و ۴۰ الی ۵۰ درصدش رو به کنکورتون اختصاص بدین. یعنی چی؟
یعنی مثلا روزی ۶ ۷ ساعت رو به دروس عمومی و تشریحی خوندن دروس اختصاصی، اختصاص بدین و ۵ الی ۶ ساعت هم برای کنکور وقت بذارین و مطالب مرتبط رو بخونین.

برنامه ریزی

سوال دیگه ای که خیلی میپرسین اینه که ما توی این ۲۰ روز چندتا از درس ها رو میتونیم برای نهایی بخونیم؟

بچها من بهتون توصیه میکنم اول بیاین سراغ درس های پرضریب تر و درس هایی که نیاز به پیش نیاز دارن. یعنی چی؟
یعنی مثلا توی ادبیات ارایه و نکات دستور زبان نیاز به پیش نیاز از پایه دارن. عربی و زبان انگلیسی قواعدشون نیاز به پیش نیاز از پایه داره. ولی یه کتابی مثل دینی واقعا آنچنان نیازی به پیش نیاز از پایه نداره. و توی ریاضی و شیمی هم ما نیاز به یکسری پیش نیازها داریم که اگر شما این پیش نیازها رو بلد نیستین، اول برین سراغ اون پیش نیازها و اونهارو بخونین که صرفِ حفظ کردن نخواین برین سر جلسه امتحان نهایی ها. چون سوالات مفهومی هستن و صرفا با حفظ کردن نمیشه به اونها جواب داد. پس بیاین اول این پیش نیازها رو بخونین و الویت رو به درس های پرضریب تری مثل ادبیات، دینی، عربی یا حتی دروس اختصاصی بدین و اگه تایم اوردین بعد به بقیه درس ها مثل سلامت بهداشت و علوم اجتماعی و یا هر درس دیگه ای اختصاص بدین.

سوال بعدی که پیش میاد اینه که توی این ۴ ۵ ساعتی که میخوایم برای اختصاصی ها وقت بذاریم چیکار کنیم؟

خب شما ۲تا انتخاب دارین. اگر مطالب تمام نشده دارین مثلا برای کنکور اردیبهشت نرسیدین اونهارو تموم کنین، اول بیاین اونهارو تموم کنین که برای کنکور تیر لازم به حذفیات خاصی نداشته باشین. ولی اگر تمام مطالب رو خوندین و نیاز به مرور بیشتر دارین من بهتون توصیه میکنم اولین قدم تحلیل کنکور اردیبهشتتون باشه که بتونین با کمک اون رفع اشکال کنین. مثلا اگر توی فصل۵و۶ زیست دوازدهم سرجلسه کنکور اشکال داشتین خب الان چند پارت از مطالعه زیستتون رو به این ۲فصل اختصاص بدین و بیاین براشون تست بیشتر یا ازمون بزنین که اشکالاتتون در این درس و در این فصول رفع بشه. یا مثلا امسال بچها اکثرا از زیست گیاهی کنکور گله میکردن که ما فکر نمیکردیم اینقدر سوال ازش بیاد، خب شما الان که تایمش رو دارین برین خوب گیاهی رو بخونین چون به احتمال زیاد توی کنکور تیر هم این اتفاق میفته همونطوری که این چندسال اخیر مباحث گیاهی به شدت سوالاتشون پرتکرار بوده و باز هم به همین صورت هست.

و اما سوال آخر که خیلی از بچها میپرسن اینه که ما اینکارهارو کردیم و این درس هارو خوندیم، حالا توی تایم امتحانات نهایی چیکار کنیم؟ یعنی توی بازه ۲۰ روزه ما فقط نهایی بخونیم؟ اینجوری که هرچی تست زدیم و کنکوری خوندیم فراموشمون میشه.

بچها بذارین یه نکته اساسی بهتون بگم؛ اینکه ما خیلی تاکید کردیم بر خوندن نهایی ها قبل از شروع امتحانات نهایی، به این دلیل بود که اگر شما از قبل برای یک درس و یک امتحان خونده باشین، اون فرجه ای که برای هر درس امتحان نهایی لازم دارین رو دیگه لازم نیست بشینین کلش رو برای همون درس بخونین. شما اگه اون درس رو بلد باشین بیشتر نمونه سوال حل میکنین و یه تایمی براتون آزاد میشه، که این کنکوری خوندنه، تست زدنه، ازمون زدنه، مرور کردنه و رفع اشکال کردنه ادامه پیدا کنه و الزامی نیست که شما توی تایم امتحانات نهایی فقط برای نهایی بخونین. برای مثال شما ۶ دور کتاب دینی دوازدهم رو خوندین و خب دینی دوازدهم مگه چندبار نیاز به خوندن داره و فقط کمتر نمونه سوال حل کردین، خب شما توی اون تایمی که برای امتحان دینی فرجه هست رو میتونین با ۸ ۹ ساعت قشنگ دینی رو جمع کنین، نمونه سوال هم براش حل کنین و باقی تایمش رو به ازمون زدن و مرور کردن دروس اختصاصی، اختصاص بدین.
بچها باز هم بهتون تاکید می‌کنم به هیچ وجه از یکیشون غافل نشین. جفتشون هم نهایی ها و هم کنکور به اندازه کافی مهم هستن، ۵۰٪ کنکور و ۵۰٪ هم امتحانات نهایی. پس حتما حواستون به هردو باشه و از هیچ کدوم غافل نشین‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *