اخبار کنکور

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

با شنیدن خبر تاثیر معدل ۶۰٪ تو کنکور، سوال متداولی که داوطلبای کنکور به دنبال پیدا کردن جواب اون هستن، تاثیر معدل تو کنکور ۱۴۰۱ و سالای بعده. امروز و توی این مقاله کنکوری میخوایم خیلی ساده و خلاصه درباره ی این قضیه با هم صحبت کنیم و نگرانی شما را کمتر کنیم.
ما تو کنکور دو نوع تاثیر معدل داریم:

  • اول، تاثیر معدل مثبت.
  • دوم،‌ تاثیر معدل مستقیم.

تاثیر معدل مستقیم یعنی سازمان سنجش کارنامه کنکورتون رو بررسی می کنه و بعد معدل شما رو تو اون تاثیر میده، این تاثیر دادن معدل تو رتبه، یا رتبه تون رو بدتر می کنه یا بهتر؛ و به همین خاطره که میگن تاثیر مستقیم.

تاثیر معدل تو کنکور ۱۴۰۳ به چه شکل است؟

تاثیر معدل مثبت یعنی سازمان سنجش کارنامه تون رو بررسی می کنه و رتبه شما بدست میاد. در مرحله دوم معدل دبیرستان تون رو تو این رتبه تاثیر می ده، اگه این تاثیر معدل رتبه شما رو بهتر کرد، خب سازمان سنجش اون رتبه بهتر( به یک نزدیکتر ) رو به شما به عنوان رتبه اصلی تحویل می ده و اگه با وجود تاثیر معدل رتبه تون تو محاسبات بدتر بشه (یعنی رتبه عدد بالاتری باشه ) سازمان سنجش اون معدل رو تو رتبه تون تاثیر نمیده.

تاثیر معدل تو کنکور ۱۴۰۳ به چه شکل است؟
به طور خلاصه تو تاثیر معدل مثبت، اگه تاثیر دادن معدل سبب بهتر کردن رتبه تون شه تاثیر داره؛ وگرنه فاقد تاثیر میشه، به همین خاطره که میگن تاثیر معدل مثبت. ما تو سال ۹۴ تاثیر معدل مستقیم داشتیم و بعد از اون تاثیر معدل تو کنکور به صورت مثبت بوده و این به نفع شما داوطلبای کنکوره.

خیلی از داوطلبای کنکور ۱۴۰۱ بعد از شنیدن خبر تاثیر ۶۰ درصدی معدل تو کنکور سراسری نگرانن و میگن که ما معدل بالاییی نداریم و اگر سازمان سنجش بخواد طرح ۶۰ درصدی تاثیر معدل رو پیاده کنه؛ ما اصلا نمی تونیم رتبه خوبی بدست بیاریم.

ببینین عزیزان واقعیتی که وجود داره اینه که سازمان سنجش  فقط فرمت برگزاری امتحانات نهایی رو قبول داره و مابقی امتحاناتی که تو سالای پایه و تو طول ترم از دانش آموزا گرفته می شه قابل قبول سازمان سنجش نیست.

پس تا اینجا گفتیم که سازمان سنجش فقط برگزاری امتحانات نهایی رو قبول داره و طرحی که برای تصویب ارائه شده اینه که تاثیر معدل ۶۰ درصدی باشه؛ یعنی ۳۰ درصد تو سال یازدهم، ۳۰ درصد دوازدهم و ۴۰ درصد خود کنکور

یعنی طرحی که ارائه شده و می خواد تصویب بشه اینه که کنکور ۳ مرحله ای بشه،

  • مرحله ی اول تو سال یازدهم و با برگزاری امتحانای نهایی تو سال یازدهم و تاثیر ۳۰ درصدی اون.
  • مرحله ی دوم تو سال دوازدهم و تاثیر ۳۰ درصد مستقیم آن.
  • مرحله ی آخر تاثیر ۴۰ درصدی نتیجه کنکور شما.

پیش نیاز همه ی اینا اینه که امتحانای پایه یازدهم هم به صورت نهایی برگزار بشه، درنتیجه شما داوطلبای کنکور ۱۴۰۱ که امتحانای نهایی یازدهم نداشتین، تاثیر معدل برای شما تو کنکور مثل کنکور ۱۴۰۰ به صورت ۳۰ درصد تاثیر مثبته.

تاثیر معدل تو کنکور ۱۴۰۳ به چه شکله؟

اما داوطلبای کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، خب همانطوری که پیش تر گفتیم که اگه شما امتحانای یازدهم رو به طور نهایی پشت سر بذارین پس می تونین منتظر تاثیر ۶۰ درصدی معدل تو کنکور باشین و اگه امتحانا به ویژه برای شما یازدهمی ها به شکل نهایی برگزار نشه مثل سال قبل تاثیر معدل به صورت ۳۰ درصد مثبت میشه. تلاش تو مسیر درست یعنی بتونین به یه یادگیری کامل برسین و برای رسیدن به یادگیری کامل و مسلط شدن روی درساتون باید تست و تمرین زیادتری داشته باشین.

اصلاحیه:

سه تغییر عمده تو آزمون سال ۱۴۰۲ بعد از ابلاغ اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

در ادامه به تشریح دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به برگزاری کنکور برای سال ۱۴۰۲ گفته شد: در انتظار اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط ریاست محترم جمهوری هستیم و با توجه به این اصلاحیه تلفیقی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی اعمال خواهد شد و مشکلی وجود نخواهد داشت. بر اساس این اصلاحیه سه تغییر عمده رخ می‌دهد. زیرگروه‌ها از بین خواهد رفت، آزمون دروس عمومی را نخواهیم داشت، آزمون تخصصی حداقل دو بار خواهد بود و تأثیر قطعی سابقه تحصیلی سال دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود که البته برای اجرا، مصوبه شورای سنجش و پذیرش در این زمینه مورد نیاز است:

برگزاری آزمون‌های هوشمند بدون کاغذ در سال ۱۴۰۳:

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تحول اساسی در آزمون‌های سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در نظر داریم آزمون‌های سال ۱۴۰۳ هوشمند و بدون کاغذ بوده و آزمون‌ها استاندارد، امن و راحت‌تر از گذشته برگزار شود بدین منظور مرکز نوآوری و هوشمندسازی تأسیس شده و جلسات متعدد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های مختلف در حال انجام است.

پور عباس افزود: برگزاری آزمون هوشمند و روش‌های برگزاری آن در پهنه کشور در حال طراحی است و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ طراحی، کد نویسی و تست این آزمون‌ها انجام شود و در سال ۱۴۰۲ تعدادی از آزمون‌ها و ۱۴۰۳ کلیه آزمون‌های اصلی هوشمند و بدون کاغذ برگزار شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد فرایند آماده‌سازی برای برگزاری آزمون هوشمند و بدون کاغذ گفت: زیرساختی برای برگزاری آزمون‌ها فراهم می‌شود که آزمون سراسری ماهی یک بار یا دو ماه یک بار به صورت آزمایشی اجرا شود و هر داوطلب بتواند انتخاب یکی از این آزمون‌های آزمایشی را اعلام و قطعی کند و این نتیجه دو سال اعتبار داشته باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطرنشان کرد: با آماده سازی مراکز آزمون استاندارد در سراسر کشور امکان برگزاری و بهره‌برداری از این بستر برای همه آزمون‌ها فراهم می‌شود ضمن اینکه فرایند تولید بانک سؤالات تغییر خواهد کرد و به این منظور پورتال جدیدی طراحی و در حال تست است که با روش جدیدی سؤالات پیشنهادی اساتید و معلمان واجدالشرایط از سراسر کشور دریافت شده و مراحل پایش الکترونیک و بررسی توسط هیئت ممیزه طی خواهد شد.

جدول تاثیر معدل در کنکور:

جدول تاثیر معدل در کنکور

چه افرادی باید از قطعی بودن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نگران شوند؟

همانطور که همه می دانیم، رقابت در زمان برگزاری کنکور بسیار سنگین تر از امتحانات نهایی می باشد. به صورتی که هر سال داوطلبان زیادی وجود دارند که در درس های مختلف امتحانات نهایی نمره 20 آوردند، اما داوطلبان خیلی کمی هستند که می توانند به 100 درصد سوالات یک درس در کنکور سراسری پاسخ صحیح دهند.

از آن جایی که در کنکور سراسری برای هر داوطلب نمره تراز شده محاسبه می شود، پس معدل 20 در امتحانات نهایی به معنی تضمین موفقیت داوطلب در کنکور نبوده و نخواهد بود. همچنین بر اساس آمار منتشر شده از سمت آموزش پرورش میانگین معدل امتحانات نهایی چیزی حدود 12.5 تا 14.5 در رشته ریاضی، 11.5 تا 13.5 در تجربی و 8.5 تا 11.5 در رشته انسانی می باشد.

اصلاحیه:

پس داشتن معدل بالای 14 هم به معنای جلو افتادن از تقریبا نصف داوطلبای کنکور سراسری است، با توجه به حذف درس های عمومی و تاثیر گزاری در سوابق تحصیلی داوطلبان، اگر به تاثیر 60 درصدی دروس کنکور در نمره نهایی آزمون سراسری و میانگین درصد دروس در آزمون توجه نماییم باز هم، داوطلبانی که برای درصد بالای 50 در دروس عمومی و بالای 40 درصد در دروس اختصاصی کنکور سراسری برنامه ریزی می کنند، بنابراین بهتر است برای تاثیر قطعی معدل، دنبال راهکارهای افزایش معدل باشند.

مشمولان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور:

بر اساس شرایط ثبت نام کنکور، داوطلبان شرکت کننده در کنکور شامل دو دسته هستند: دسته اول داوطلبان نظام قدیم هستند یعنی افرادی که فارغ التحصیل نظام ترمی واحدی، سالی واحدی بودند. از میان این داوطلبان صرفا کسانی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد گرفته اند مشمول تاثیر معدل خواهند شد. دسته دوم داوطلبان نظام جدید هستند که اولین سری از فارغ التحصیلان آن در ثبت نام کنکور 98 شرکت نمودند.

نکته حائز اهمیت این است که تاثیر کامل سوابق تحصیلی (مثل حالات ذکر شده در بالا) فقط برای داوطلبانی خواهد بود که در رشته تحصیلی خود در دبیرستان کنکور می دهند. در صورت تغییر رشته تاثیر سوابق تحصیلی کمتر شده و برای دیپلم های فنی و کاردانش تاثیر صفر درصدی سوابق تحصیلی لحاظ شده است.

نکته ی بسیار مهم دیگر این است که تمامی داوطلبان سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران 25 درصدی و سهمیه ایثارگران 5 درصدی مطابق فرمول فوق مشمول سوابق تحصیلی خواهند بود.

سوالات متداول

جدول و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور چیست؟

در متن مقاله فوق توضیحات کاملی از جدول محاسبه آورده ایم.

آیا معدل پایین دارای تاثیر منفی در کنکور سراسری است؟

خیر، تاثیر معدل فقط به صورت مثبت و قطعی است و معدل پایین تاثیر منفی ندارد.

آیا برای معدل دیپلم جهت شرکت در کنکور سراسری و اعمال مثبت و قطعی حداقلی تعریف شده است؟

خیر، محاسبه تاثیر معدل در کنکور با توجه به نمره داوطلب در یک درس و ترازی که در کنکور سراسری در همان درس به دست آورده است، انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *