تست زنی, شیوه مطالعه دروس, مشاوره

تحلیل آزمون کنکوری ها

تحلیل آزمون کنکوری ها

به منظور تحلیل آزمون کنکوری ها بهتر است چند نکته را هاطر نشان نماییم. پس با ما همراه بمانید.

شیوه ی درست تست زنی در کنکور سراسری:

اول، برنامه ریزی درسی و تست زنی باید طوری انجام بشه که نتیجه ی اون، تقویت نقطه قوت و بهتر شدن نقطه ضعف دانش آموز باشه. فقط توجه به یکی از این دو مورد، باعث از دست دادن شانس جواب دادن درست به قسمت زیادی از سوالای آزمون سراسری می شه.

دوم، پاسخ دادن به سوالای هر درس رو تو بازه زمانی کنترل شده ای انجام بدین. مدیریت زمان می تونه تاثیر زیادی روی تراز کنکور هر دانش آموز داشته باشه؛ اما دقت کنین که مهم ترین هدف مدیریت زمان، جواب درست دادن به بیشترین تعداد سوال تو کمترین زمان ممکنه.

سوم، سوالا رو به صورت روزنامه وار بخونین و اول سوالای آسون تر رو جواب بدین. توقف زیاد روی سر سوالای سخت درست نیست؛ چون که باعث از دست رفتن وقت، از دست رفتن روحیه و تمرکز و ایجاد استرس می شه. اگه در آخر آزمون، زمانی براتون باقی موند، حتما به مرور سوالایی اقدام کنین که به اونا جواب ندادین یا از جواب خودتون اطمینان ندارین.

شیوه ی درست تست زنی در کنکور سراسری:

چهارم، از تکنیک ضربدر منها به منظور دسته بندی سوالای برای جوابدهی استفاده کنین تا دچار سردرگمی در جلسه کنکور نشین. بدین صورت در کنار سوالایی که به هیچ عنوان جواب اونا رو نمی دونین، علامت منها (-) قرار بدین و سوالایی رو که به نظر وقت گیر و دشوار می باشد یا بین دو گزینه شک دارین، با علامت به علاوه (+) یا ضربدر (×) مشخص کنین.

پنجم، بعد از تمام شدن روند پاسخ دهی به سوالای و در وقت اضافه و باقی مونده ی خود، اولویت رو بر پایه جواب دادن به تستای ضریب دار بذارین و سراغ سوالایی برین که احتمال حل اونا رو میدین. تو همه ی مراحل یادتون باشه که فقط در صورت اطمینان از درست بودن جوابای خود، اونا رو به ثبت برسونین.

ششم، این احتمال وجود داره که طراحای کنکور، چند تا تست پیچیده و سخت رو به صورت پشت سر هم طرح کنن. اگه با این شرایط رو به رو شدین، آرامش تون رو حفظ کنین و این نکته رو تصور کنین که همه ی داوطلبا تو این شرایط قرار دارن. پس تلاش کنین تا تو تله طراحای سوال گرفتار نشین و با آرامش، تمرکز و اعتماد به نفس سراغ تستای دیگه برین.

هفتم، سوالا رو به ترتیب دفترچه جواب بدین و از نگاه کردن به سوالای بعدی خودداری کنین؛ چون با این کار فقط استرس خودتون رو زیاد می کنین.

هشتم، سعی کنین سوالای هر درس رو زودتر از زمان مشخص شده جواب بدین؛ چون که سرعت عمل می تونه موفقیت شما رو تو کنکور تظمین کنه. از مکث کردن دوری کنین و تو زمان آزمون، حواس تون رو به محیط اطراف، داوطلبای دیگه، صداهای مزاحم پرت نکنین.

نهم، سوالا رو کامل و با دقت مطالعه کنین و بعد از اطمینان از جوابتون، اون رو تو پاسخ نامه درج کنین. خوندن سریع و بی دقت سوالا، نه تنها کمکی به سریع جواب دادنتون نمی کنه، بلکه احتمال پاسخ غلط رو هم بالا می بره.

دهم، اگه احساس کردین که با کمبود وقت مواجهین، سراغ سوالایی با ضریب بالاتر برین و اونا رو جواب بدین. گاهی تو بعضی شرایط، حتی مجبورین که بین چن تا درس، یکی رو انتخاب کنین.

یازدهم، به فعل تو سوالا و گزینه ها دقت کنین. برای مثال درست و نادرست، بود و نبود، می باشد و نمی باشد.

دوازدهم، اول آزمون امکان داره دچار دستپاچگی بشین. تجربه نشون داده که هر چقدر استرس و عجله بیشتری داشته باشین، جوابای غلط بیشتری هم میدین. درنتیجه خونسردی تون رو حفظ کنین و با آرامش به سوالا جواب بدین.

شیوه ی درست تست زنی

سیزدهم، گزینه ها رو با دقت بخونین و روی گزینه هایی که از اشتباه بودن شون اطمینان دارین، خط بکشین.

چهاردهم، به سوالای ریاضی و درسایی که با اعداد سر و کار دارن، دقت کنین که جواب آخر رو با شماره گزینه، اشتباه نگیرین.

پانزدهم، از گزینه های طولانی نترسین، ممکنه همون گزینه ها جواب سوال باشن. اونا رو با دقت مطالعه کنین و با خاطر آسوده نسبت به یادآوری اندوخته هاتون ادامه بدین. همچنین از سوالای طولانی نترسین، گاهی آسون ترین سوالا همینا هستن.

شانزدهم، زمان علامت زدن جواب تست تو پاسخنامه، به شماره سوال توجه کنین. تو بیشتر موارد، مشاهده شده که داوطلبی، سوالی رو تو پاسخنامه خالی میذاره و جواب تست بعدی رو به اشتباه تو همان جای خالی وارد می کنه که همین بی دقتی کوچولو، باعث وقوع یه شکست و ناکامی بزرگ برای او می شه.

هفدهم، بیشتر داوطلبا به همه سوالای آزمون جواب میدن و بعد جواب همه ی اونا رو به یک مرتبه وارد پاسخ نامه می کنن. این عمل، غلط و خطرناکه. ممکنه بعد از تموم شدن پاسخ دادن با کمبود وقت رو به رو شین و مهلتی برای وارد کردن پاسخ هاتون نداشته باشین.

هجدهم، بیشتر تستا، چند راه حل مختلف دارن، به همین جهت تلاش کنین که از طریق ساده ترین راه حل به پرسشای کنکور جواب بدین تا بدین ترتیب وقت و انرژی تون رو صرفه جویی کنین.

نوزدهم، یکی از تکنیکای مهم مدیریت زمان کنکور، تکنیک زمانای نقصانیه. گفتن این نکته مهه که این روش رو مکمل تکنیک ضربدر منها می دونیم. تو این حالت، داوطلب برای پاسخ دادن به هر تست، زمان مشخصی رو در نظر می گیره و بعد از تموم شدن سوالا، زمان ذخیره شده از پاسخ دادن به تستا رو صرف مرور اونا میکنه. تکرار این شیوه باعث سرعت دهی به حل سوالا می شه.

بیستم، شک کردن بین دو یا چن تا گزینه، یکی از مشکلای متداول کنکوریاست. این مشکل، در زمان آزمونای آزمایشی هم نمایان می شه و حواس متقاضی رو پرت می کنه. اگه تو این شرایط قرار گرفتین، تو مرحله اول سعی کنین که با اتکا به آموخته هاتون، جواب درست رو پیدا کنین؛ اما اگه متوجه شدین که توان پاسخگویی به تست موردنظر رو ندارین و زمانتون هم در حال تلف شدنه، اون  رو با شجاعت رها کنین و ریسک دریافت یه سوم نمره منفی به خاطر جواب اشتباه و شانسی رو به جون نخرین!

شیوه ی صحیح تست زنی در کنکور

بیست و یکم، توجه کنین که کنکور سراسری دو دفترچه جداگونه داره که به محض تموم شدن زمان پاسخگویی به سوالای عمومی، دفترچه جمع آوری میشه و دفترچه سوالای اختصاصی توزیع میشه. در آخر نمیشه زمان سوالای عمومی رو برای جواب دادن به تستای اختصاصی ذخیره کرد. توصیه می کنیم که با نهایت اطمینان و آرامش به حل سوالای هر مبحث پرداخته و حواس تون رو به درسای دیگه و مباحث پرت نکنین.

تقویت کردن مهارت تست زنی تو کنکور:

اول، توصیه می کنیم که قبل از شروع به تست زنی، اول مفاهیم رو به خوبی درک کنین تا زمانی که مفهوم مبحثی رو ندونین با سوالای اون هم غریبه خواهین بود. طرح ریزی برنامه مطابق با بودجه بندی کنکور به شدت موثره. از شیوه های مطالعاتی مختلفی بهره بگیرین و خلاصه نویسی، یادداشت برداری، نت برداریو غیره  رو برای دوران جمع بندی کنکور فراموش نکنین.

دوم، تو خونه به حل تستای متنوع بپردازین و از سوالایی که ظاهر سختی دارن، نترسین. اگه تو مدت زمانی که در اختیارتونه، نتونین با دشواریا مقابله کنین، هرگز توانایی رسیدن به هدفاتون رو نخواهین داشت.

تقویت کردن مهارت تست زنی تو کنکور: 

Handsome Hispanic Student Uses Laptop while Listening to a Lecture at the University, He Raises Hand and Asks Lecturer a Question. Multi Ethnic Group of Modern Bright Students.

سوم، از حل سوالای پیچیده سر باز نزنین و این رو بدونین که همه ی سوالای کنکور که آسون نیستن، هر چی بیشتر با سوالا آشنا باشین موفق تر میشین.

چهارم، سرعت عمل در زمان دقت، بسیار اهمیت داره. به منظور بیشتر شدن سرعت عملتون، زمان زیادی رو صرف تست زدن کنین.

پنجم، اگه تو پرسشایی که تو منزل به حل اونا می پردازین نکته ای وجود داره، اطراف همون سوال یا جایی که دوباره به اون رجوع می کنین، یادداشت کنین. راه حلای جدید رو به ذهن تون بسپارین و تلاش کنین که هر تست رو با کمک چند روش حل کنین.

ششم، اگه جواب سوالی رو نمی دونین، بی تفاوت از اون نگذرین، شاید یکی از سوالای کنکور همین باشه. به کتاب یا فردی که دانش لازم رو داره مراجعه کنین و از اون کمک بگیرین.

هفتم، شرکت تو آزمونای آزمایشی تستی می تونه به بالا رفتن مهارت شما تو تست زنی و آشنایی با انواع سوالا کمک می کنه.

هشتم، کمک گرفتن از منابع کمک آموزشی مناسب مثل بهترین دی وی دیای کنکور که موسسه های آموزشی معتبر اونا رو تهیه کردن یکی دیگه از عوامل بالا رفتن تسلط روی مباحث و آشنایی با تکنیکای تست زنی محسوب میشه.

تقویت مهارت تست زنی

نهم، از اونجا که بیشتر سوالای کنکور، بر اساس یه روال روتین و مشخص طراحی می شن، انتظار مطرح شدن بعضی تستا رو هر ساله تو این آزمون بزرگ خواهیم داشت. این نکته رو تو زمان درس خوندن باید در نظر بگیرین.

دهم، در زمان تست زدن سعی کنین که کمترین مراجعه رو به پاسخنامه تشریحی داشته باشین. این نکته به ظاهر ساده خیلی مهمه؛ چون که استفاده از پاسخنامه تشریحی، باعث کم شدن أراده ی داوطلب و خلاقیت ذهن و همینطور احتمال پاسخگویی به سوالات جدید میشه. فقط تو شرایطی به پاسخنامه مراجعه کنین که هیچ راه حلی به ذهنتون نمی رسه یا دنبال یادگیری روشای جدید و نو هستین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *