تجربی, تحلیل سوالات کنکور

تحلیل سوالات درس زیست شناسی دی‌ماه کنکور 1402

کنکور-دی-زیست

1.مقدمه:

سلام خدمت همه گاماسی های عزیز امیدوارم بعد از این آزمون نفسگیر و سرنوشت ساز حال همتون خوب باشه و نتیجه زحمات خودتون رو دیده باشین. قراره درس زیست شناسی رو هم از نظرنحوه پراکنش سوالات و هم از نظر تعداد سوالاتی که از هر مبحث و از هر پایه اومده و به علاوه از نظر سختی سوالات بررسی کنیم .

2.مقایسه سوالات درس زیست کنکور امسال با کنکور های اخیر:

اول از همه باید بگم که تو زیست شناسی امسال ما تقریبا با یک ساختار کاملا شسته رفته ای مثل کنکور های سال های قبل روبه رو بودیم. شاید یکی از تفاوت هایی که بین این کنکور و کنکور های اخیر وجود داشت بحث این بود که تعداد سوالاتی که صرفا از یک فصل اومده بودن یکم افزایش پیدا کرده بود یعنی ما شاهد حدود 30 سوال فقط از یک فصل بودیم و بجز این قضیه طبق روال گذشته تعداد سوالات ترکیبی زیادی داشتیم.

3.تعداد سوالات هر پایه در درس زیست:

در این کنکور هم مثل کنکور های سال های پیش دوازدهم بیشترین بارم رو به خودش اختصاص داده بود و سال دهم هم همچنان کمترین تعداد سوالات زیست رو تشکیل داده بود . در دهم ما شاهد 10 الی 11 سوال ، در یازدهم شاهد حدودا 18 سوال و باقی سوالات هم از دوازدهم اومده بودن.

4.بررسی سوالات زیست با تفکیک مباحث:

از فصل ژنتیک شاهد 5 سوال مستقیم بودیم ؛ ژنتیک همیشه ثابت کرده که بی برو برگشت جزو پرتعدادترین فصل های کنکوره و به جز اون در ارتباط با نیمسال اول پایه دوازدهم ؛ یعنی فصول یک تا چهار ، مجددا شاهد این بودیم که بیشترین تعداد سوالاتی که از فصل ها میتونه بیاد ، از همین فصل ها بوده و مسلما سر جلسه دیدین که مباحثی مثل نحوه تولید انرژی ، زنجیره های انتقال الکترون و بحث هایی از این قبیل مجددا اهمیت خودشون رو نشون دادن. امسال ما به شکل مستقیم فقط یک تصویر داشتیم که یک سوال مستقیم ازش اومده بود و تصویری از کلیه بود. سوال چالشی نبود ولی خب میطلبید که دانش آموز هم بر مفاهیم و هم بر تصویر تسلط کافی داشته باشه. امسال هم مشابه سال های پیش از بحث ترجمه و مراحل اون تستی رو به شکل مستقیم داشتیم یه طوری که انگار این قضیه دیگه تثبیت شده چون این چیزی هست که ما سال های قبل هم شاهدش بودیم که البته اینباریک مقدار نسبت به قبل مفهومی تر بود و از بحث تعداد و مسائل مرتبط با حرکت کاملا دور شده بود و بیشتر این رو میخواست که دانش آموز تسلط کامل خودش رو بر روی اتفاقاتی که در هر یک از مراحل میفته نشون بده. بحث بعدی که وجود داشت ، کم تست ترین مبحث بود که طبق گذشته و چیزهایی که تا الان شاهدش بودیم ، مجددا از بحث گیاهی و خصوصا گیاهی یازدهم فصل آخر بود ؛ یعنی اهمیت گیاهی تو بحث تولید مثل تا حدی حفظ شده بود ولی تعداد تست های مربوط به قسمت هورمون های گیاهی تقریبا میشه گفت کمتر شده بود؛ هرچند چیزی از اهمیت گیاهی کم نمیکنه با توجه به اینکه میشه گفت در بیشتر مواقع ازجمله سرراست ترین تست ها برای حل کردن و درصد گرفتن هستن. در صفحه آخرهم سوالات خیلی روند ساده تری رو پیش گرفته بودن ؛ نه بحث ترکیب شدن سوالات خیلی مطرح بود و نه خیلی نیاز به تحلیل داشتن.

5.تیپ و سبک سوالات درس زیست کنکور دی ماه:

مثل قبل اینبار هم سوالات ترکیبی داشتیم که هم به صورت ترکیب بین فصل های یک پایه بود و هم شامل ترکیب بین پایه های مختلف میشد که بعضا از هر سه پایه استفاده شده بود ؛ و البته تعداد این سوالات هم کم نبود و حدود 9 الی 10 تا از سوالات در دسته ترکیبی قرار میگرفتن. بحث بعدی که وجود داره اینه که یکی از بزرگترین وزنه های تعدادی و بارمی که ما شاهدش بودیم باز طبق گذشته سوالات مرتبط با بدن انسان بودن که شامل 15 سوال میشد و تقریبا روندی هست که هر سال حفظ میشه.

6.درصد مناسب :

برای زیست امروز ، درصدای بین 40 تا 50 خوب محسوب میشه و بالای 50 هم یه درصد عالی واسه قبولی تو رشته های تاپ به حساب میاد. 7.سخن پایانی: امیدوارم که همگی در این آزمون نتیجه دلخواه خودتون رو بگیرید و شک نکنید که اگه تلاش کرده باشید و امروز هم نهایت توان و کوشش خودتون رو گذاشته باشید موفقیت برای شما خواهد بود.
نویسندگان تحلیل سوالات درس زیست شناسی
مصاحبه
دکتر حدیث نریمانی-پزشکی کرمانشاه
مصاحبه
عرفان حسن‌زاده - دبیری زیست شناسی شهید بهشتی سرپرست دبیرستان های سمپاد خراسان شمالی
دکتر امیررضا جوادی- پزشکی البرز
مصاحبه
دکتر آرمان رضا نژاد - داروسازی ارومیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *