تحلیل سوالات کنکور, ریاضی

تحلیل کنکور سراسری ریاضی ۹۸

درس ریاضی با ۳۰ سوال ، و ضریب ۲ در زیر گروه ۱ کنکور تجربی، که شامل رشته های اصلی پزشکی و دندانپزشکی ، جزو دروس پر اهمیت در کسب رتبه های برتر است. افزایش مهارت در درس ریاضی نه تنها باعث بالا رفتن درصد و بهبود رتبه می شود، در یادگیری سایر دروس و کسب مهارت های تمرکزی و یادگیری نیز بسیار موثر است.

بودجه بندی سوالات کنکور درس ریاضی تجربی ( مطابق کنکور نظام جدید تجربی ۹۸)

مباحث اصلی در درس ریاضی کنکور، احتمال، کاربرد مشتق، هندسه، آمار، تابع نمایی و لگاریتمی، مثلثات، حد، مشتق، الگو و دنباله، معادله و نامعادله و اصل شمارش است. بودجه بندی سوالات ریاضی در کنکور ۹۸ در جدول زیر آورده شده است.

احتمال کاربرد مشتق هندسه آمار تابع نمایی لگاریتمی مثلثات حد مشتق الگو دنباله معادله و نا معادله تابع اصل شمارش
۲ ۲ ۴ ۱ ۲ ۴ ۴ ۴ ۱ ۲ ۳ ۱

به یاد داشته باشید که بودجه بندی سوالات کنکور تا حد زیادی ثابت بوده و می توان برای برنامه ریزی به آن اعتماد کرد.کنکور ۹۹ با توجه به شرایط حذف برخی فصل ها با مقداری تفاوت دربودجه بندی همراه خواهد بود.

مباحث پر اهمیت در ریاضی کنکور

مطالعه مباحث پر اهمیت میتواند به شما در کسب درصد های خوب تا ۴۰ درصد کمک کننده باشد. حل تست در این مباحث اهمیت بسیار بالایی دارد.

از این مباحث با توجه به سهم سوالات در درس ریاضی، اهمیت، بازدهی و میزان سختی میتوان به معادله و نامعادله، تابع مثلثات مشتق حد احتمال و توابع نمایی و لگاریتمی اشاره کرد که حدود ۱۸ تا ۲۰ سوال کنکور را شامل می شود.

اگر توانستید در این مباحث به سطح بالایی از تسلط برسید میتوانید آمار و الگو دنباله را نیز به مباحث مطالعاتی خود اضافه کنید.برای اضافه کردن هندسه به کمی خلاقیت و تمرین احتیاج دارید.

یادگیری و روش مطالعه ریاضی کنکور

دو نکته مهم در یادگیری مطالب در درس ریاضی اهمیت دارد : ۱) جمع آوری اطلاعات ۲) تقویت مهارت

در مطالعه درس ریاضی ۴ اصل باید رعایت شود: ۱) یادگیری ۲) تمرین ۳) صبرداشتن ۴) تکرار و مرور

افراد در مطالعه درس ریاضی به سه دسته تقسیم می شوند، دسته ای که در یاد گیری مفاهیم ضعف دارن و دسته دوم کسانیکه با درس ریاضی ارتباط برقرار می کنند اما روش مطالعه و پیشرفت خوبی ندارند و دسته آخر کسایی که در مطالعه درس ریاضی مشکلی ندارند. روی صحبت ما با دو دسته اول است.

در دسته اول که پایه قوی ندارند مرحله اول مهم است، یعنی یادگیری. اصل صبر کردن خیلی مهم بوده و ممکن هست در مرحله آموزش غلط زیاد داشته باشند که باید ادامه داده و کنار نکشند ، از خودشان کار کشیده و پاسخنامه را کمتر چک کنند.

  بعد از تست آموزشی تست هایی در جهت افزایش  تسلط باید حل کرد. تنوع و گوناگونی مباحث با تست زدن حل می‌شود. تست باید همه مباحث را پوشش داده و برای هر مبحث لااقل ۵۰ تست باید کار کنید. علامت دار کردن تست های مهم و غلط ها بسیار پر اهمیت است. یادگیری ریاضی با تداوم شکل میگیرد پس انتظار یادگیری سریع نداشته باشید و به خودتان فرصت دهید

دسته دوم که پایه قوی تری در ریاضی دارند در بخش یادگیری کمتر به مشکل خورده و باید تسلط خود را بر تست زنی بالا ببرند. در واقع بعد از مرور،  سراغ‌ تست زنی و  تقویت سرعت عمل رفته که با تمرین زیاد حاصل می‌شود.

سعی کنید هرروز ۱ تا ۲ ساعت یا ۳ روز در هفته ۲ تا ۲ونیم ساعت مطالعه ریاضی داشته باشید

سوالات سال های قبل و مارک دار کردن سوالات، در زمان جمعبندی به یاری شما خواهد آمد. سوالات کنکور هر دو رشته که به صورت مشترک هستند اهمیت زیادی دارند.

پنج مرحله اصلی یادگیری و تست زنی درس ریاضی به طور خلاصه :

  • یادگیری کامل مفاهیم و فرمولها
  • تمرین و تست آموزشی
  • تست تسلط
  • تکرار و مرور و تست های علامت دار
  • تست زمان دار

تست زنی

دو فاکتور مهم دقت و سرعت عمل در تست است. تست زنی، یکی از مهم ترین ابزار ها در یادگیری درس ریاضیست. کمک گرفتن از تیپ بندی در تست زنی اهمیت دارد در واقع ما از هر تیپ سوال چند تست حل میکنیم تا آن تیپ را یاد بگیریم و نیازی نیست در زمان کمبود وقت همه ی تست های یک تیپ را حل کنید‌. بسیاری از سوالات ریاضی کنکور بین نظام قدیم و جدید مشترک هستند.

مرور و جمع بندی

در پایان با کمک گرفتن از تست های مارک دار شده و با اختصاص دادن زمان مناسب با کمک نظر مشاور، می توان به مرور مطالب پرداخت. در روز های پایانی و ۲ ماه آخر می توانید با کمک گرفتن از برخی روش ها به جمعبندی مطالب ریاضی بپردازید. این روش ها به شما کمک می کنند در زمان کم، مطالب پر اهمیت تر را مرور کرده و حتی برای کسانیکه مطالعه ریاضی را دیر شروع کرده اند موثر خواهد بود.

تعداد تست های ریاضی در کنکور ۳۰ تاست و باید حداقل به ۱۵ سوال پاسخ دهید تا به نتایج دلخواه برسید. این شرایط به ویژه برای کسانیکه در درس ریاضی ضعف دارند و یا فرصت کمی برایشان باقی مانده بسیار مناسب است.این به آن معنا نیست که فقط در حد ۱۵ تست درس بخوانید. در واقع شما با هدف حل ۲۵ تست برای کنکور درس میخوانید ولی به دلیل سختی و آسانی متفاوت سوال ها در نهایت به ۱۵ تا ۱۷ سوال پاسخ داده و زمان بیشتری برای حل سوالات و مطالعه آن ها خواهید داشت.

سعی کنید در برنامه مطالعه خود، تست ها و یادگیری را تا زمان مناسب به صلاح دید مشاور خود تمام کنید تا فرصت مناسب برای مرور کافی داشته باشید.

کتاب ها و منابع کمک درسی

کتاب های جامع مهر و ماه ، جامع خیلی سبز کتاب های بسیار خوبی هستند و درسنامه و تست قوی تری دارند . به خصوص کتاب جامع مهر و ماه، برای کسانیکه به درسنامه خوب نیاز دارند توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *