برنامه ریزی کنکور, تست زنی, شیوه مطالعه دروس, مطالب انگیزشی

جمع بندی کنکور

جمع بندی کنکور

یکبار به راهی که تا الان اومدید نگاه بندازید…شکستها و موفقیتاتون…چیزهایی که بخشی از شما شده و شما رو شکل داده…

نتیجه همه این تلاش هاتون بهتر شدن یا ضایع شدنش بستگی به دوره ای داره که باقیمونده…حتی اگه شما تا الان دست به کار نشدید و جدی شروع نکردید و از الان خودتونو واس سال بعد گذاشتید توجه داشته باشید که باز هم این دوره از اهمیت ساقط نمیشه…چون بین کسی که با رتبه زیر ده هزار پشت کنکور میمونه با کسی که صد هزار آورده خیلی زیاده…پس اگه هدفتون هم سال بعده یه بخشی از هدف همین امسال قبل کنکور میتونه محقق بشه…

 

 

نکاتی که تو زمان باقیمونده باید بهش توجه داشته باشید:

-به خصوص کسایی که همراه درس خوندن روزه هم میگیرن، به تغدیه شون اهمیت بدن…مواد و میوه های طبیعی رو بیشتر مصرف کنید تا ویتامینا و مواد معدنی لازم به بدنتون برسه…

-تو آزمونای شبیه سازی که کار میکنید سعی کنید تا حد امکان اوضاع شبیه رو کنکورتون باشه (با شلوار راحتی نشینید پشت میز و تخمه به دست کنکور بدید)

-به هدفتون فکر کنید نه به اینکه اگه بهش نرسید چه اتفاقی میفته، راه سختی رو تا الان اومدید و با فکرای منفی فقط به نتیجه رسیدن تلاشهاتونو شخت تر میکنید…به خودتون ایمان داشته باشید…اگه تا الان نتونستید اعتماد به نفس کافی واس درس خوندنو به دست بیارید…دوره خوبیه برای اینکه ی فرصت دیگه هم به خودتون بدید…

-خوابتونو تنظیم کنید …اگه از اونایی هستید که شبا بیدار میمونن و درس میخونن…کم کم وقتشه که ریتم خابشونو تنظیم کنن…چون ریتم خاب چیزی نیست که تو ی هفته به زور دارو های خواب آور تنظیم بشه… نیاز به زمان داره و این ریتم هر روز فقط میتونه ۵ تا ۱۰ دقیقه. جا به جا بشه…

-از حاشیه ها دور باشید…تو این زمان تا دلتون بخواد حاشیه برای مشغول شدن هست…همایش های حدس سوالات کنکور و جزوات ۱۰۰ درصد کنکور…این ها اگر فایده داشت رتبه های زیر ۱۰۰ ازشون استفاده میکردن…اما اگه مصاحبه ها رو با این رتبه ها بخونید اولویت اولشون کتاب درسی و منابع استاندارد بوده و سوالات کنکور های سال های اخیر…چیزایی که کیفیت مطالعه تونو کمتر میکنه از زندگیوون دور کنید…تماس های تلفنی غیر ضروری و اینترنت و فیلم و سریال و…

-تو این ۴۰ روز شما باید تمام فکر و ذکر تو در جهت هدفی که داری متمرکز کنی…به خاطر خستگی که داری حواست زیاد پرت میشه …
اشکال نداره اما تسلیم نشو… از کمک های روحی بابا مامان و دوستات هم میتونی استفاده بکنی…اما تسلیم نشو…این فرصت فرصتی نیست که تکرار بشه …حتی شما دوست عزیز ناامیدی که خودتو گذاشتی واس سال بعد!!

نکات مهم

-بعد همه این حرفا به خدایی که جهانو اداره میکنه فکر کن…فکر کن به اینکه اگه قرار بود جهان بی نظم باشه هیچ کس به نتیجه زحماتش نمیرسید…کسی تلاشی هم نمیکرد چون میدونست رسیدن به هدف کاملا شانسیه…اما حالا که میدونی اینطور نیست و شانسی هم وجود نداره…خداتو به یاد داشته باش…بدون که هواتو داشته که تا این جا اومدی…میشد اتفاقای بدتری تو زندگیت بیفته که تو حتی به اینجا هم نرسی…

به خودت و خدات اعتماد کن… چرا نشه؟!

برای این کار با استفاده از آزمون های آزمایشی مختلف یااا زدن تست های مختلف مربوطه،این کار رو انجام بدی. تا بتونی نیمسال دوم رو با قدرت و انگیزه ی بیشتر و خیال راحت تر شروع کنی.و خودتو یه محک خوببب بزنی که معیار بهتری میتونه باشه نسبت به آزمون ها یا ایستگاه های مبحثی.

برنامه ریزی صحیح و واقع بینانه

وقتی به اینجا میرسی و به بقیه نگاه میکنی به خودت میگی من که بیشتر از اونا وقت دارم پس برنامه رو یه کم فقط یه کم سنگین تر بریزم تا بتونم از برنامه ی اونا که جمع بندیه جلو بزنم ولی این یه اشتباهه که نه تنها بهتون کمکی نمیکنه بلکه باعث میشه همش عجله داشته باشید برای تموم کردن برنامه ی جدیدی که سنگین تره که این مورد خودش باعث میشه شما نتونید در درس ها و مباحث مختلف به یه تسلط خوبببب برسید
پس به جای اینکه بخواید از این برنامه ی‌جمع بندی جلوتر برید . سعی کنید تو همون مباحث به تسلط کافی برسید
و اشکالات خودتون رو تو این دوره بررسی و رفع کنید .
در راستای تسلط هر چه بیشتر ایرادات نیم سال اول خودتون رو تا جایی که امکان داره حل کنید

خیلیا فک‌میکنن چون پشت کنکورن خیلی تو این دوران وقت دارن؛ اماااا من وقتی برای این دوره و ایستگاه استارت زدم.  همش به این فکر میکردم که وقت کافی برای رسیدن به برنامه ندارم و نمیتونم اون طور ک میخوام تست بزنم
ولی فهمیدم باید روشم با دوره های قبل فرق داشته باشه و به جای اینکه بیام برای یک مبحث یا درس به صورت تمام و کمال تست بزنم از هر مبحث یا درس تیپ های مختلفش رو یا تست های پرتکرار و مهم(تست های به درد بخورش) رو انتخاب کنم و کارشون کنم تا هم وقت کافی برای کار کردن تست همه ی مباحث رو داشته باشم و با این کار اون مباحث رو با تست دوره و مرور کرده باشم و هم اینکه از وقتی که برام میموند برای رفع اشکالات مبحثی یا موضوعی خودم و دوره و مرور مباحث مهم و خیلی مهم استفاده کنم.

با این روش هم، همه ی دروس و مباحث رو با تست جمع بندی میکنی،اشکالات خودتو برطرف میکنی،مباحث مهم رو هم دوره و مرور میکنی و به یه آمادگی مطلوب برای این دوره یا ایستگاه میرسی و نتیجه ای که از آزمونت میگیری رو میتونی به عنوان یه محک واقعی قبول کنی‌.

اما سوال اصلی اینجاست که جمع بندی کنکور از کی شروع کنیم؟ برای جمع بندی کنکور چه کنیم؟ بهترین منابع جمع بندی کنکور تجربی چیست؟ جمع بندی شیمی کنکور را به چه صورت انجام دهیم؟ تمامی این‌ها سؤالاتی هستند که ممکن است ذهن داوطلبان کنکور را به خود جلب کنند. زمانی که می‌توان برای شرکت در آزمون کنکور آماده شد یک زمان نسبتاً محدود است و بهترین روش‌های جمع بندی کنکور برای مطالعه بهینه در این دوران طراحی شده‌اند.

برنامه ریزی صحیح و واقع بینانه

Portrait of smiling young male supervisor standing amidst multi-ethnic students writing exam at desks in classroom

هدف از جمع بندی دروس کنکور این است که هیچ یک از داده‌های دوران مطالعه و تحصیل خود را از دست ندهید و در هنگام شرکت در آزمون، چشمه روشنی نسبت به تمام مباحثی که پیش‌ازاین با آن‌ها برخورد داشته‌اید در ذهن شما موجود باشد. در این مطلب با بهترین روش‌های جمع بندی کنکور و شیوه به‌کارگیری آن‌ها، بهترین منابع جمع بندی کنکور تجربی و دوران جمع بندی کنکور آشنا می‌شویم.

با استفاده از بهترین منابع جمع بندی کنکور 1400 و مطالعه دقیق آن‌ها، موفقیت شما در کنکور حتمی خواهد بود. در زمان دوران جمع بندی کنکور باید بهترین منابعی که موجود هستند را تهیه کرده و نسبت به مطالعه آن‌ها اقدام کنید. به‌عنوان‌مثال در هنگام جمع بندی زیست کنکور شما باید به دنبال کتاب تست جمع بندی زیست باشید. استفاده از بهترین کتاب جمع بندی زیست به شما کمک خواهد کرد تا به موفقیت ویژه‌ای در این زمینه دست پیدا کنید.

بهترین روش جمع بندی کنکور از نگاه رتبه‌های برتر کنکور سراسری چیست؟

حالا شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که بهترین روش جمع بندی کنکور چیست و یا برای جمع بندی کنکور چه کنیم. ما همیشه خلاصه‌نویسی را به شما توصیه می‌کنیم. نوشتن، درک انتزاعی شما از مباحثی که مکرراً با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد را بالا برده و از گنگی و عدم انعطاف موضوعات سنگین خواهد کاست. خلاصه‌نویسی یک شیوه خلاق و پویا در یادگیری مباحث علمی و تکنیکی است که توسط رتبه‌های برتر کنکور توصیه می‌شود.

همچنین تمرکز شما باید بر ازبین‌بردن نقاط ضعف و مباحثی باشد که در آن‌ها به نسبت ضعیف هستید. ازبین‌بردن ذره‌ذره این ضعف‌ها بوستر شما برای تبدیل‌شدن به یک فرد موفق در زمینه کنکور خواهد بود. پس همیشه سعی کنید برای جمع بندی کنکور ۱۴۰۰ از بهترین منابع و شیوه‌ها کمک بگیرید.

اگر به دنبال برنامه جمع بندی کنکور تجربی هستید، باید از کتاب‌های مرتبط کمک بگیرید. به‌عنوان‌مثال برای جمع بندی فیزیک کنکور تجربی از بهترین کتاب فیزیک و برای جمع بندی زیست کنکور از بهترین کتاب جمع بندی زیست بهره ببرید.

مدت‌زمان لازم برای جمع بندی کنکور

یکی دیگر از موارد مهم درباره برنامه جمع بندی کنکور مدت‌زمان است. میانگین مدت‌زمان جمع بندی کنکور انسانی و جمع بندی کنکور تجربی، یک ماه مانده به کنکور است که برخی ممکن است کمی زود‌تر در مورد این موضوع اقدام کنند. بسیاری از فرایند‌های مربوط به بهترین روش‌های جمع بندی کنکور یک روال عادی در طول دوران مطالعه شما در دوران تحصیل بوده‌اند. بسته به میزان شرکت شما در کنکورهای آزمایشی، بارها فرصت بررسی کارنامه خود را داشته‌اید.

مدت‌زمان لازم برای جمع بندی کنکور

به‌علاوه همیشه فرصت‌هایی برای درصد‌گیری و بررسی تست‌های بدون پاسخ شما در آزمون آزمایشی هستند. اما یک‌ماهه آخر مانده به کنکور یک فرصت خاص برای مرور و خلاصه‌نویسی از مباحثی است که تا کنون با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌اید و تبدیل به نقاط قوت شما شده‌اند. پس دررابطه‌با برنامه جمع بندی کنکور تجربی، برنامه جمع بندی کنکور انسانی و جمع بندی ریاضی کنکور حتماً به یک ماه نهایی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

البته شما به‌عنوان یک داوطلب در ابتدا باید با نحوه جمع بندی کنکور آشنا شوید. مشاور کنکور گاماس 20 به شما دررابطه‌با موضوعات مختلف کمک خواهد کرد؛ ازاین‌رو اگر دررابطه‌با نحوه جمع بندی کنکور و جمع بندی کنکور ۱۴۰۰ سؤالی دارید، می‌توانید از مشاوران این مجموعه آن‌ها را جویا شوید.

جمع بندی کنکور تجربی و ریاضی

حالا در این بخش می‌خواهیم به بررسی روش جمع بندی کنکور تجربی و ریاضی بپردازیم. به دلیل مباحث متعدد و تخصصی دروس تجربی و ریاضی توصیه می‌شود تا مرور و جمع بندی شما به‌صورت فصل‌به‌فصل صورت بگیرد. یعنی بعد از مطالعه هر فصل یک جمع بندی یا خلاصه‌نویسی انجام داده و تعدادی تست در مورد آن فصل به‌خصوص را حل کنید.

هر چه به سراغ تست‌های چالشی و استانداردتر بروید، این مرور برای شما تأثیرگذارتر خواهد بود. درباره این موضوع باید از کتاب های جمع بندی کنکور استفاده کنید. از جمله این کتاب‌ها می‌توانیم به کتاب جمع بندی شیمی، کتاب تست جمع بندی زیست، کتاب جمع بندی ریاضی کنکور، کتاب جمع بندی دینی و همچنین کتاب جمع بندی ادبیات کنکور اشاره داشته باشیم.

بهترین روش‌های جمع بندی کنکور

حالا که با اهمیت کتاب‌های جمع بندی کنکور انسانی، ریاضی و تجربی آشنا شدید نوبت آن رسیده تا اطلاعاتی را درباره بهترین روش‌های جمع بندی کنکور به دست بیاورید. حین مطالعه، حین تست‌زدن، حین تحصیل و حین امتحانات، همیشه و همیشه با کلمات سروکار داریم. هر چه شما در استفاده از کلمات و غربال آن‌ها چیره‌تر شوید، راحت‌تر نیز می‌توانید به سؤالات کنکور پاسخ دهید و توانایی‌های ذهنی خود را افزایش دهید.

برای همین مجدداً در مورد خلاصه‌نویسی صحبت می‌کنیم. خلاصه‌نویسی یک شیوه خلاق است که همیشه در مورد آن توصیه‌هایی را خواهید شنید. خلاصه‌نویسی کلید چیره شدن شما بر دشوار‌ترین مباحث دوران تحصیل خواهد بود. به‌عنوان‌مثال در جمع بندی ادبیات کنکور می‌توانید خلاصه‌ای از تاریخ ادبیات داشته باشید. دررابطه‌با کتاب جمع بندی دینی همین موضوع صدق می‌کند. وقتی کتاب را مطالعه کردید خودتان یک خلاصه بسیار کوتاه از هر مبحث تهیه کنید. اگر به دنبال جمع بندی فیزیک کنکور تجربی، برنامه جمع بندی کنکور انسانی و همچنین کتاب های جمع بندی کنکور هستید، می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

روش اول: جمع بندی دروس اختصاصی مانند ریاضی و فیزیک

چطور در مورد جمع بندی فیزیک کنکور اقدام کنیم؟ آیا دانلود برنامه جمع بندی کنکور کمک‌کننده است؟ دوران جمع بندی، دوران مرور کردن کلیدی‌ترین نکات جزوات و مباحث هر فصل خواهد بود. این کار شما را برای انجام تست‌های مربوط به ریاضی و فیزیک آماده خواهد کرد. مرور فصل‌به‌فصل به ممارست و حفظ انگیزه شما جهت مرور تمام درس‌های ریاضی و فیزیک نیز کمک خواهد کرد.

برای بهبود عملکرد خود در زمینه جمع بندی فیزیک کنکور نیز می‌توانید به بهترین منابع جمع بندی کنکور فیزیک مراجعه کنید. برای شناخت بهترین روش‌های جمع بندی کنکور در دروس حفظی به مطالعه ادامه مقاله بپردازید. از مهم‌ترین جمع بندی دروس حفظی می‌توان به جمع بندی دینی کنکور نظام جدید اشاره کرد که در رتبه کنکور داوطلبین بسیار تأثیرگذار خواهد بود. نکاتی که در ادامه خواهیم گفت را می‌توانید برای برنامه جمع بندی دهم تجربی به کار بگیرید.

روش دوم: جمع بندی دروس اختصاصی حفظی مانند شیمی

اما چگونه به جمع بندی شیمی بپردازیم؟ در مورد درس‌های حفظی مانند شیمی می‌توانید از شیوه جمع بندی ریاضی و فیزیک استفاده کنید اما در مورد مباحث حفظی درس شیمی از شما می‌خواهیم که کمی باحوصله بیشتر مرور کنید و روزنامه‌خوانی کندتری را انجام دهید؛ چرا که تصور و انتزاع مباحث شیمی را برای شما راحت‌تر خواهد کرد.

بهترین روش‌های جمع بندی کنکور

جمع بندی شیمی می‌تواند تأثیر بسزایی در مورد عملکرد کنکوری شما داشته باشد. جمع بندی شیمی کنکور درصورتی‌که با حوصله و برنامه‌ریزی صورت بگیرد می‌تواند تبدیل به تجربه‌ای بسیار شیرین نیز شود و اطلاعات پایه این درس در طول دوران تحصیل در دانشگاه نیز با شما همراه خواهد بود. درباره این موضوع می‌توانید از بهترین کتاب جمع بندی شیمی کمک بگیرید. در ادامه مقاله بهترین روش‌های جمع بندی کنکور به بررسی درس زیست می‌پردازیم.

روش سوم: جمع بندی دروس اختصاصی مفهومی مانند زیست

حفظ کردن و درک ابتدایی مباحث درس زیست به‌اندازه کافی از شما انرژی و وقت گرفته است. در دوران جمع بندی نیازی نیست که به شیوه ریاضی و فیزیک یا شیمی به‌مرور این درس بپردازید. بهترین کمکی که می‌توانید به خودتان بکنید این است که یکبار دیگر به‌مرور سریع مباحث پرداخته و اجازه دهید که این طیف وسیع اصطلاحات و کلمات در ذهن شما زنده بمانند.

در پایان می‌توانید به سراغ تست‌های استاندارد رفته و کار جمع بندی درس زیست را به اتمام برسانید. در ادامه یکی از بهترین روش‌های جمع بندی کنکور را به شما معرفی می‌کنیم. این شیوه برای جمع بندی دینی کنکور نظام جدید که تأثیر بسزایی در رتبه کنکور شما دارد نیز مؤثر خواهد بود.

تکنیک سه‌مرحله‌ای جمع بندی

سه مرور در سه دوره زمانی؛ یکبار به‌صورت روزانه، یکبار به‌صورت ماهانه و یک جمع بندی جامع و نهایی. در پایان هر روز و صرفاً به کمک ذهن خود، هر چه که مطالعه کرده‌اید را مرور کنید. ۴ روز پایانی ماه را به جمع بندی هرآنچه که در طول ماه مطالعه کرده‌اید بپردازید.

در جمع بندی جامع، ابتدا زمانی که نیمی از دروس اختصاصی را مطالعه کرده‌اید یک جمع بندی انجام داده و سپس این روش را در مورد نیمه دوم کتاب اعمال کنید. فراموش نکنید که در جریان جمع بندی خود، از بهترین منابع جمع بندی کنکور 1400 استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال استفاده از بهترین کتاب جمع بندی شیمی می‌تواند در افزایش درصد شیمی شما تأثیرگذار باشد.

درس‌ها بر اساس تسلطی که بهشون داریم به سه دسته تقسیم می‌شوند:
دسته اول دروسی که خوب خوندینشون و پایه خوبی دارین
دسته دوم مباحثی که تا ی حدی کار کردین ولی نه کامل و می‌شه گفت یه تسلط متوسطی دارید.
دسته سوم مباحثی که نخوندینش و یا خوندینش ولی ضعف دارین و تست آن‌چنانی کار نکردین.

جمعبندی مطالبی که تسلط داری

ابتدا به دسته اول می‌پردازیم. مباحثی که توش قوی هستین. تو این مباحث نباید وقتتونو بذارین از اول بخونین و زمان زیادی صرف کنید. مرور سریع کنید و در دروس محاسباتی هم می‌شه گفت نگاه به خلاصه‌هاتون بندازین. و سعی کنید اکثر وقتتون رو صرف تست‌زنی بکنید.و با تست زیاد این مباحث رو تقویت کنید.

جمعبندی مطالب با تسلط کمتر

مباحث دسته دوم که بهشون تسلط متوسط دارید. اول باید مباحث رو خوب و قشنگ کار کنید و بعد برید سراغ مباحثی که تا حالا نخوندید. چون روشون وقت گذاشتین پس با صرف زمان کمتری می‌تونید خوب روی این مباحث تسلط پیدا کنید و ببندیدشون.

جمعبندی نقاط ضعف

دسته سوم مباحثی که توشون ضعف دارین. بخش زیادی از کتاب رو ممکنه در بربگیره و نشه همه رو در این زمان خوند. پس باید با توجه به وقتمون اولویت‌بندی کنیم. یه سری مباحث رو حذف بکنیم و وقت بیشتری رو روی سایر مباحث بذاریم.

یک لیست از این مباحث تهیه کنید که بهتون کمک کنه کدوم رو حذف و یا بخونید و دید واضحی بهتون بده.

چندتا فاکتور داره. فاکتور اول اینکه مبحث مورد نظر زودبازده باشه. درسی مثل فیزیک که درس سنگینیه و باید وقت زیاد بذارید تا تسلط پیدا کنید. و مثلاً اگه یه درس رو نخوندید می‌‌تونید این درس رو حذف کنید.

جمعبندی نقاط ضعف

فاکتور دوم اینکه درسی که می‌خونید به درد باقی درس‌ها بخوره بیشتر در درس ریاضی کاربرد داره. مثلاً شما بین دنباله و حد و پیوستگی، چون حد و پیوستگی در مشتق و مجانب پیش نیازه و باعث می‌شه برای خوندن اون مباحث مشکلی نداشته باشید پس انتخاب بهتریه.

فاکتور سوم اینکه مبحث مورد نظر تعداد تست بیشتری رو شامل بشه. مثلاً بین دو مبحث که تقریباً حجمشون برابره شک دارین. برید سراغ مبحثی که تست بیشتری داره و ممکنه یکم سنگین‌تر باشه و حجمش بیشتر باشه. ولی در عوض وقت بیشتری می‌ذارین و تست بیشتری می‌تونین پاسخ بدین.

فاکتور چهارم این که درس مورد نظر پیش‌نیاز نداشته باشه. مگر اینکه پیش‌نیازش رو خونده باشین. مثلاً مشتق بدون حد نمی‌شه خوند.

سعی کنید توی برنامه سه دسته رو داشته باشید همزمان. و نشه که وقتتون رو کامل برای دسته بذارید و بعد برید سراغ اونایی که نخوندید. باعث می‌شه اونایی که تسلط دارین هم فراموش بشه و یادتون بره.

نحوه برنامه ریزی در دوران جمعبندی:

 

 

حالا چطور برنامه‌ریزی کنیم؟ شما باید یه مقطع یک‌هفته‌ای رو در نظر بگیرید. بخشی از مباحثی رو که می‌تونید بخونید توی اون هفته بچینید. بعد از خوندن و تست کار کردن، از منابع آزمونی استفاده کنید. مثل موج آزمون. یا امتحان‌های آزمایشی سال‌های قبل.

و متوجه بشید توی اون درس به تسلط رسیدین یا نه. اگر دیدید هنوز جا داره و تسلط لازم رو ندارید سعی کنید همون روز جبران بکنید و یا اگر نشد بذارید برای روزهای آینده.

سعی کنید در این دوران از دروس عمومی غافل نشید و کنارشون نذارید. حفظی هستن . اگه یه مدت کنار بذارین ممکنه یادتون بره و زحمتتو هدر بره. پس در کنار دروس اختصاصی زمان معقولی برای دروس عمومی بذارید.

شاید نشه برای همه دروس وقت زیاد برای تست گذاشت و اولویتتون تست کنکور باشه اگه وقت بود تست تالیفی بذارین.

مشاوره کنکور درباره جمعبندی

علت پرداختن به این موضوع، سوالات متداول دانش آموزان هستش. این که دوران عید مهم هست، ولی مثلاً اون مبحثی که برای آزمون هفته پیش خوندین ممکنه یادتون رفته باشه. علل مختلفی داره. در جو مسموم غیر تخصصی قرار گرفتن و بهشون گفتن دوران طلایی نوروز و دوران پیشی گرفتن از رقیبان هست و کل کنکور رو می‌تونین توی سه روز جمعبندی کنین!

در صورتی که اگه واقعا دقت کنین به عنوان یک زمانی قبلا در نظر گرفته می شد برای کسایی که در دوران مدرسه دغدغه و کمبودهایی داشتن که می تونستن از عید استفاده کنن ولی کسایی که فارغ التحصیل هستن براشون تفاوت چندانی نداره و یک دوران تعطیلی حتی با مشکلات بیشتر هم هست. مثلا دید و بازدیدها. تغییرات فیزیولوژی بدن.

سوال اینه که آیا این جمعبندی قراره به طور کامل تو ذهنتون بمونه؟

مشاوره کنکور صحیح به شما میگه نه مسلما. ما ۶۰-۷۰ درصد سال تحصیلی رو درگیر بار اول مطالب هستیم. و اصلا کاری نداریم که برگردیم و مرور کنیم حالا ایستگاه هایی که توی آزمونا گذاشته می‌شه حالت رفع اشکال دارن. مرور درست و حسابی نداریم. تراکم مرورها در ۲۰-۳۰ درصد زمان آخری رو که شاید کم به نظر برسه رو برای این کار می‌ذاریم. زمانی که روند فراموشی و مرور رو به صورت نمودار اگه رسم کنید شیب به مرور به صورت صعودی رو به بالا هست و دوباره این روند تکرار می‌شه. و این روند فراموشی با از مهر تا آبان فرق داره.

واقع بینی در انتظارات از جمعبندی

من به عنوان یک مشاور کنکور بهتون میگم جو مسموم، ایجاد انتظار کاذب می‌کنه از بچه ها. همه فکر می‌کنن باید بعد از عید روی همه مطالب کنکور مسلط باشن وگرنه موفق نمی‌شن. و نادرسته. شما اگر قرار بود کاملا مسلط باشین، پس از عید تا کنکور قراره چه کار کنین؟ بعد از عید، عالی ترین زمان برای شروع مرور هست. و اگه مرور یا شبه مروری تا اینجا هم انجام دادیم صرفا برای ایجاد یک ساختاری برای مرور بعد هست.

اگه در مرور اول ۳۰ درصد یادتون باشه، در مرور دوم۴۰-۶۰ درصد می‌شه و مرور سوم ۵۰ -۵۰ می‌شه. هر چه تعداد مرور بیشتر بشه مطالبی که سخت تر به یاد می‌مونه هم بهتر جا میفته. و نترسید چون این آخرین مرورتون نیست. و قرار نیست فروردین ازتون امتحان کنکور یا سنجشی بگیرن. جمع بندی عین یک طیف هستش. هر چه سعی کنید از این سفره پهن شده مواد بیشتری بردارین مطالب بیشتری رو تثبیت می‌کنید.

تبدیل جمعبندی به یک عادت

به چند نکته توجه کنید. جمع‌بندی‌های اولیه معمولا زمان گیر وخسته کننده هستن. جمعبندی رو باید به یک عادت تبدیل کرد. رفتار عادت‌گونه. منابعتون رو اولویت ببندین. مثلا سه تا منبع زیست شناسی دارید که همیشه با یکی از اونا اول شروع می‌کنید. نباید این طور بشه که دو هفته تا کنکور دارین و ندونین برین کدوم سراغ کدوم منبع. پس سعی کنید هر چه به کنکور نزدیک می‌شین منابعتون رو محدودتر کنید. یا مثلا چهار تا منبع دارین. یه منبع رو کامل می‌زنید و با یک فرایندی به نام اصلاح نشان دارها، ینی تستایی که نشان دار کردم که دوباره بزنم رو باز ارزش‌یابی می‌کنم تا ببینم کدومش واقعا نیازه. کدوم کتاب رو نگه دارم. می بینی یه کتاب کلهم ۱۰۰ تا تست نکته‌دار داره. سعی کنید همون ۱۰۰ تا نکته رو یه جوری به دهنتون وارد کنید. مثلا بنویسید. یا توی کتاب نکاتشون رو بنویسید. تا بتونین کتاباتون رو خلاصه کنید و بذارین کنار.

اهمیت نشانه دار ها و برنامه ریزی در جمعبندی

نکته دوم، نشان‌دارهاتون رو اصلاح کنید. توی جمع بندی‌های اول به کنار، دوم و سوم. که مهمن. باید از جمع بندی اول نشان‌دارها رو تشخیص بدین و ببینین برای اون مبحث کامل هست یا نه؟ باید تعادل داشته باشن. و تعدادش به سختی مطلب و میزان تسلط شما داره.

نکته سوم، برای خودتون پروتکل بذارین. بگین ادبیات رو از چی می خوام شروع کنم. مثلا ده درس رو بهم دادن. از درس یک تا پنج لغات رو می‌خونم. از پشت کتاب یا از کتاب کمک آموزشی بخونم؟ بعد قرابت معنایی پنج درس رو می‌خونم. بعد یه روز فاصله می ذارم دو تا تست براش می زنم. برای هر درس مسیر مشخص داشته باشین. و هر سری روش جدید پیش نگیرید و بی‌خودی خودتون رو خسته کنید.

اهمیت نشانه دار ها و برنامه ریزی در جمعبندی

نکته چهارم، عمده ماها برای عمومی‌ها قبل از عید زیاد وقت نمی ذاریم. اما ارزشش به علت تعادل درصدی و این واریانسی که در ترازتون ایجاد می‌کنه بالاست. بعضی می‌گن وقتی می شه بعد عید راحت جمع کرد چرا وقت بذاریم؟ حالا باید چی کار کرد؟ کنکور‌های سال‌های پیش رو، چه برای نظام جدید چه نظام قدیم رو حتما در برنامه قرار بدین. توی عمومی‌ها، مهم تر از اون که نکته به دست بیارین – برخلاف آزمون‌های اختصاصی – استفاده از تکنیک های زمان بندی مثلا زمان نقصانی هست.

چگونگی مطالعه

یکی از سوالات متدوالی که در دوران جمع بندی مطرح می شود چگونگی خواندن سوالات آزمون هایی است که دانش آموزان در طول سال تحصیلی در آن ها شرکت می کنند.
شما با آزمون دادن تنها نیمی از مسیر را طی می کنید و تنها با بررسی و ارزیابی و دوباره خواندن بعضی از سوالات به هدف نهایی دست خواهی یافت.

در این متن نگاهی خواهیم داشت به خواندن سوالات آزمون در طول دوران جمع بندی :

آنچه در اینجا دارای اهمیت بالا می باشد ارزیابی آزمون در بعد از ظهر همان روز آزمون می باشد.
نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که :

لازم نیست همه ی سوالاتی که اشتباه پاسخ داده اید یا شک داشته اید یا فراموش کرده اید یا یادگیری ناقص داشته ای و یا بلد نبوده اید را در دفتری جداگانه وارد نمایید این کار هم وقت زیادی را از شما می گیرد و هم خیلی از دانش آموزان برای مطالعه مجدد به این دفتر ها مراجعه نمی کنند بنابراین کاری که انجام می دهید این است : سوالاتی که حاوی نکات بسیار جدید آموزشی و یا دارای دید جدید به مطالب کتاب درسی هستند را در یک کلاسور یادداشت می کنید ( تاکید می کنم کلاسور چون قابلیت جابه جایی برگه ها این امکان را به شما می دهد که مطالب را به صورت بهتری دسته بندی کنید )

حال سوال پیش می آید که چه سوالاتی را بنویسیم و چه سوالاتی را نه مثال می زنم :

اگر از ۱۰ سوال ریاضی به ۶ سوال پاسخ درست و ۲ سوال پاسخ غلط داده اید و یک سوال را جواب نداده اید. این گونه عمل کنید ، علت غلط های خود را بیابید از دو سوالی که غلط پاسخ داده اید یک سوال حاوی نکته ی مهمی می باشد که شما به اشتباه متوجه آن شده اید.
این سوال را وارد کلاسور ارزیابی کنید و همچنین در دفترچه آزمون نیز مارکردار نمایید.
سوال دیگری که غلط پاسخ داده اید مربوط به بی دقتی شما می باشد.
این سوال را در کلاسور ننویسید.
بلکه فقط در دفترچه آزمون مارکردار نمایید و علت بی دقتی را نیز در جلوی سوال یادداشت کنید .

یک سوال را پاسخ نداده اید که حاوی نکته ی بسیار مهمی می باشد. این سوال را در کلاسور یادداشت نمایید ، در اینجا یک سری سوال وجود دارند که شما درست جواب داده اید ولی حاوی نکات مهم آموزشی هستند این سوالات را نیز در دفترچه آزمون مارکردار کنید . همه ی این کارها در بعد از ظهر آزمون انجام می شوند.