ویژه کنکور

حداقل رتبه قبولی برای پزشکی

حد اقل رتبه قبولی برای پزشکی

رتبه لازم برای قبولی پزشکی

یکی از سخت‌ترین رشته‌ها و در عین حال پر متضاضی‌ترین رشته در هر سال، پزشکی است. علاقمندان به این حوزه، پیش از کنکور برای کسب اطلاع از وضعیت تراز قبولی و کارنامه داوطلبانی که در این آزمون موفق به اخذ پذیرش شده‌اند، به دنبال آخرین رتبه قبولی پزشکی کنکور در سال جاری هستند.

بحث رتبه لازم برای پزشکی از سوالات پر تکرار اما متأسفانه بی‌جواب بسیاری از داوطلبان و کنکوری‌ها است؛ عملأ برای هر فردی که خواهان شرکت در کنکور سراسری آن هم از نوع پزشکی است، سوال در رابطه با این که برای پزشکی چه رتبه‌ای لازم است، طبیعی است؛ چرا که هر فرد عاقلی می‌داند که باید از تجربیات قبول شدگان در این رشته  برای آینده خود پله ترقی و موفقیت بسازد.

اما واقعیت این است که عدد مشخصی در دست نیست تا بتوان گفت که شخص با کسب فلان رتبه حتمأ در رشته پزشکی پذیرفته خواهد شد. از نوع دانشگاه، ظرفیت دانشگاه و .. گرفته تا میزان عملکرد داوطلبان، نوع سوالات، سیاست سازمان سنجش و .. می‌تواند در بحث رتبه و میزان پذیرش نه تنها در رشته پزشکی بلکه در همه رشته‌ها دخیل باشد.

آیا تمام افرادی که رتبه زیر هزار کسب کرده‌اند، دانشجو پزشکی هستند! یا برعکس، آیا همه دانشجویان پزشکی رتبه زیر هزار کسب کرده بودند! ؟

قطعأ نه .. یعنی غیر ممکن است.

حداقل و حداکثر رتبه برای قبولی در رشته ی پزشکی

اگر بخواهیم حداقل و حداکثر رتبه لازم قبولی پزشکی را بیان کنیم، بهتر است بگوییم، شما برای قبولی پزشکی به رتبه‌ای در حدود زیر هزار تا نهایت تا رتبه هزار و پانصد فکر کنید تا دست از تلاش کردن برندارید و برای رسیدن به آن حتی باید جنگید.

بحثی به نام آخرین رتبه قبولی هیچ وقت از سمت سازمان سنجش منتشر نمی‌شود؛ بلکه همه مواردی که در همه جا نوشته و منتشر می‌شوند، براساس نمونه کارنامه‌ها هستند. بنابراین هیچ کس حتی مشاورین با سابقه هم نمی‌دانند که دقیقأ هر ساله تا چه رتبه‌ای در دانشگاه‌ها پذیرش پزشکی داشته‌اند.

بنابراین، مهم‌ترین اصل اطلاع از میانگین درصد و رتبه قبولی است .

آخرین رتبه قبولی پزشکی در مناطق، سهمیه ایثارگری، آزاد و پردیس

هر سال ممکن است آخرین رتبه قبولی پزشکی دولتی و همچنین آخرین رتبه قبولی پزشکی آزاد تغییراتی را به خود ببیند. پس هیچ‌ وقت نمی‌توان به‌صورت قطعی درباره آخرین رتبه قبولی پزشکی در منطقه صحبت کرد وداده های داخل این مقاله و حتی سایر سایت‌ها فقط یک آمار تقریبی برای قبولی است.

دلیل این که نمی توان  به صورت قطعی رتبه قبولی در پزشکی را تعیین کرد چیست؟

دلیل اول تفاوت ظرفیت‌ها است:

همان‌طور که می‌دانید سال 1401 و 1400 ظرفیت پزشکی افزایش یافته است و قاعدتا با رتبه بالاتری می‌توان پزشکی قبول شد.

دلیل دوم مربوط به سایر رشته‌ها است؛

فرض کنید در کنکور رتبه شما 250  کشوری شده است (این عدد صرفا برای مثال و تفهیم موضوع است). ظرفیت دانشگاه ایران هم به عنوان مثال 200 نفر است. اگر 200 نفر از افرادی که رتبه بهتر از شما دارند همگی پزشکی ایران را انتخاب کنند، قاعدتا با این رتبه نمی‌توانید قبول شوید؛ ولی اگر از این 249 نفر که رتبه بهتری از شما دارند، 100 نفر آنها سایر رشته‌های دندان یا دارو را انتخاب کنند، قاعدتا شما می‌توانید با این رتبه پزشکی ایران بیاورید.

حداقل برای پزشکی چه رتبه‌ای باید بیاوریم؟
رتبه لازم برای قبولی پزشکی عدد مشخصی نیست اما شما می‌توانید با مراجعه به قسمت درصدهای لازم و مشاهده نمونه کارنامه آخرین رتبه قبولی پزشکی، میزان رتبه لازم را تخمین بزنید.

نقش سهمیه در قبولی پزشکی

اول از همه باید بدانیم که در کنکور، کشور به سه منطقه کلی تقسیم می‌شود: ۱، ۲ و۳. دسته بندی این مناطق بر اساس میزان برخورداری از امکانات آموزشی در آن منطقه است. برای اینکه عدالت آموزشی برقرار شود هر داوطلب با سهمیه مشابه خود مقایسه می‌شود.

مثلا فردی که در منطقه ۳ (مناطق محروم) است هیچگاه با منطقه ۱ (تهران و یا اصفهان) سنجیده نمی‌شود.

ظرفیت بیشتر، شانس بیشتر برای پزشکی

هرچه تعداد ظرفیت رشته در یک منطقه بیشتر شود، شانس قبولی در آن منطقه بیشتر می‌شود. البته قابل ذکر است که سال ۱۴۰۱ظرفیت پذیرش در مناطق محروم  به ۱۶۰۰ نفر رسید. پس تا حدی رقابت در منطقه ۱ بیشتر می‌شود. برای همین سهمیه منطقه نقش مؤثری در تعیین رتبه دارد.

رتبه لازم برای پزشکی منطقه ۱

همان‌طور که گفته شد، در منطقه ۱ رقابت بسیار شدید است. برای همین رتبه‌های زیر ۷۰۰ بیشتر قبولی دارند. این عدد فقط تخمینی است و بر اساس آمارهای سال قبل ارائه شده است. در جدول زیر آخرین رتبه قبولی این منطقه را می‌بینید.

رتبه شهر دانشگاه محل قبولی
۴۹ تهران دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۷۴ تهران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران
۳۶۰ شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۳۷۵ اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۳۹۹ تبریز دانشگاه علوم پزشکی تبریز
۴۳۲ مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۵۰۱ کرج دانشگاه علوم پزشکی البرز- کرج
۵۱۶ اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۵۷۴ ساری دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساری
۶۳۱ کرج دانشگاه علوم پزشکی البرز- کرج

 

منطقه ۲، سخت ولی شدنی

منطقه ۲ هم رتبه زیر ۳۰ و هم زیر ۹۰۰ قبولی داشته است. تنوع شهر در این منطقه بیشتر است و احتمال قبولی کمی بیشتر می‌شود؛ البته فقط برای افراد بومی همان منطقه.

رتبه محل سکونت دانشگاه محل قبولی
۲۰ تهران دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۲۳ تهران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران
۸۸۵ قزوین دانشگاه علوم پزشکی قزوین
۲۶۹ شهرکرد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
۲۷۷ تهران دانشگاه علوم پزشکی ایران
۳۱۲ مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۴۱۷ تبریز دانشگاه علوم پزشکی تبریز
۴۴۴ ساری دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساری
۵۱۸ شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۵۱۸ شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

در منطقه ۳

داستان رتبه کمی متفاوت است. منطقه ۳ به دلیل اینکه از امکانات کمتری برخوردار است تا رتبه ۱۰۰۰ هم قبولی دارد، ولی نه هر رتبه هزاری! رتبه هزاری که در منطقه خودش باشد.

 

رتبه محل سکونت دانشگاه محل قبولی
۱۰۵ تهران دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۷۸ تبریز دانشگاه علوم پزشکی تبریز
۱۸۱ تبریز دانشگاه علوم پزشکی تبریز
۲۶۰ شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۳۲۱ شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۳۲۴ تهران دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تهران
۱۰۰۴ همدان دانشگاه علوم پزشکی همدان
۴۹۹ کرج دانشگاه علوم پزشکی البرز- کرج
۵۵۶ تهران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران
۵۶۴ ساری دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساری
۱۱۰۰ یزد دانشگاه علوم پزشکی یزد

 

آخرین رتبه پزشکی با سهمیه ایثارگری

اما در پزشکی سهمیه ایثارگران داستانی متفاوت دارد. اگر سهمیه ایثارگری داشته باشید، قبولی به صورت ۵ یا ۲۵ درصدی است. البته این ۲۵ یا ۵ درصد نسبت به آخرین نمره قبولی پزشکی محاسبه می‌شود.

رتبه لازم برای قبولی پزشکی تعهدی

رشته پزشکی برای افرادی که حداقل رتبه لازم برای پزشکی را کسب نکرده‌اند، جلوی پایشان راه میانبر گذاشته است. البته نه خیلی میانبر. هر راه میانبر سنگلاخ‌های خودش را دارد. منظور این است که سراغ رشته پزشکی تعهدی بروند؛ حالا چه فرقی با پزشکی عادی دارد؟

در پزشکی تعهدی باید ۳ برابر طول دوران تحصیل پزشکی به عنوان پزشک عمومی خدمت کنید. یعنی حداقل ۲۱ سال! این همان سنگلاخ‌های راه میانبر است که گفتیم.

این هم از جدول رتبه قبولی در رشته پزشکی تعهدی. تصمیم با خودتان است.

رتبه لازم برای قبولی پزشکی تعهدی
دانشگاه محل قبولی رتبه در سهمیه سهمیه داوطلب
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ۱۸۳۵ منطقه یک
دانشگاه علوم پزشکی ایلام ۲۲۵۴ منطقه یک
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ۱۰۳۲ منطقه دو
دانشگاه علوم پزشکی ایلام ۱۸۸۸ منطقه دو
دانشگاه علوم پزشکی همدان ۱۳۲۸ منطقه دو
دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۲۴۵۸ منطقه سه

 

با چه درصدی می‌توان در رشته پزشکی قبول شد؟
درصد و رتبه لازم هر سال متغیر هستند، اما شما می‌توانید برای تعیین میانگین درصدهای جنجالی به رتبه‌های زیر هزار در سال گذشته،  مراجعه نمایید.

در هنگام بررسی کارنامه منتشر شده، رتبه کشوری مهم‌تر است یا رتبه در سهمیه؟
برای مشاهده تراز قبولی خود باید به رتبه در سهمیه درج شده در کارنامه مراجعه کنید.

سخن پایانی

رتبه لازم برای پزشکی به عوامل مختلفی مانند ظرفیت دانشگاه و نوع سهمیه بستگی دارد. همچنین، هر سهمیه هر داوطلب مخصوص به همان منطقه خودش است. برای همین این احتمال کم است که فردی با سهمیه منطقه ۲ در دانشگاه منطقه ۳ قبول شود؛ مگر اینکه رتبه بسیار بالایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *