ویژه کنکور

مزایا و معایب کنکور دو مرحله ای

مزایا و معایب کنکور دو مرحله ای

تغییرات کنکورسراسری و دو مرحله ای شدن آن

در سال‌های اخیر طرح‌ها و پیشنهاد‌های متفاوتی برای تغییر ساختار کنکور سراسری ارائه شده بود؛ در نهایت کنکور دو مرحله ای، مورد موافقت قرار گرفت.

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: “دو مرحله‌ای شدن برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت قطعی اجرایی خواهد شد.”

از سال 1402 کنکور تغییرات زیادی کرد و کاملا متفاوت با سالهای دیگر برگزار میشود. به این صورت که  دروس عمومی حذف و دیگرنیازی  نیست درسهای عمومی برای کنکور خوانده شود، بلکه فقط درسهای اختصاصی مورد آزمون قرار می گیرند. از تغییرات دیگر این کنکور این ست که بالا بودن معدل تاثیر مثبت برکارنامه اولیه داوطلبان دارد. در این آزمون نمرات امتحانهای نهایی دروس عمومی و تخصصی سال دوازدهم به عنوان سوابق تحصیلی داوطلبان اعمال می‍‌شود.

  • البته اگر معدل سال آخر پایین باشد تاثیر منفی برکارنامه ی کنکورنمی‌گذارد.

ابراهیم سوزنچی معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مطابق طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال ۱۴۰۲ تنها شامل دروس تخصصی بوده و دروس عمومی حذف می شوند. در ادامه افزود: “با این کار سوالات تخصصی می‌تواند عمیق‌تر طرح شود؛ چرا که با حذف سوالات دروس عموم مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می‌یابد.”

ایشان نیز فرمودند: “کنکور قابل حذف شدن نیست، زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود ۸۰ هزار صندلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خوب دانشگاه آزاد وجود دارد.”

معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح نمود: “با اجرای این طرح، بخش زیادی از مافیای کنکور حذف می‌شود و سوالات کنکور و آموزش و پرورش به سمت استاندارد شدن حرکت خواهد کرد.”

با تصویب طرح دو مرحله‌ای کنکور از حجم فشار ذهنی و استرسی که به دانش آموزان وارد می‌آید، کاسته می‌شود. در این شرایط داوطلبان برای هر آزمون زمان کمتری در اختیار دارند، اما در صورت قبول نشدن در مرحله اول، می‌توانند برای مرحله دوم بیشتر تلاش کنند.

 منظور از کنکور دو مرحله ای چیست و در چه فاصله زمانی ازهم برگزار می شود ؟

در این شرایط دروس عمومی حذف و تنها دروس اختصاصی  مورد آزمون قرار  می گیرد و هر مرحله جامع بوده و به صورت مجزا برگزار می‌گردد. در این طرح فاصله زمانی بین هر آزمون کاهش یافته و هر سال دو بار اجرا می‌شود .تاریخ برگزاری  کنکور یک بار در اواخر دی ماه و یک بار در اواسط تیر ماه می باشد.

مزایا و معایب کنکور دو مرحله ای

مزایا و معایب کنکور دو مرحله ای

اجرای طرح دو مرحله ای کنکور چه مزایایی دارد؟

با تصویب طرح کنکور دو مرحله ای از حجم فشار ذهنی و استرسی که به دانش آموزان وارد می‌آید، کاسته می‌شود. در این شرایط داوطلبان برای هر آزمون زمان کمتری در اختیار دارند، اما در صورت قبول نشدن در مرحله اول، می‌توانند برای مرحله دوم بیشتر تلاش کنند.

در صورت قبول نشدن در مرحله اول کنکور شرایط چگونه خواهد بود؟

اگر در مرحله اول  موفق به کسب رتبه مورد انتظارتان نشدید، برای آزمون مجدد نیاز نیست یک سال صبر کنید. شما می‌توانید برای چند ماه دیگر تلاش کنید و  در مرحله دوم آزمون شرکت کنید.

تاثیر معدل در کنکور دو مرحله ای چگونه محاسبه می شود؟

در این شرایط دروس عمومی از کنکور حذف شده و آزمون شامل دروس تخصصی بوده و در 5 رشته نظری اجرا می‌شود. طبق تغییراتی که در کنکور 1402 اعمال شده، معدل 40 درصد و کارنامه آزمون دانش آموزان 60 درصد در رتبه و ترازشان تاثیر گذاشته است.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403

طبق آخرین اخبار به دست آمده از کنکور 1403 ، معدل امتحانای نهایی سال آخر اهمیت بیشتری دارد ، به این صورت که سوابق تحصیلی 60 درصد و رتبه داوطلب در کنکور 40 درصد در نتایج کنکور تاثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل ترمیم معدل برای داوطلبای نظام قدیم و نظام جدید که معدل پایینی دارن، اهمیت زیادی دارد.

درصد تاثیر معدل در کنکور 1402 -1403

کنکور سال 1402: 40% از سوابق پایه دوازدهم و 60% نتایج کنکور لحاظ می‌شود.

کنکور سال 1403: 60% از سوابق پایه دوازدهم و 40 % نتایج کنکور لحاظ می‌شود.

مزایای اجرای طرح کنکور دو مرحله‌ای

دانش آموزان زمان زیادی را برای آماده سازی خود جهت شرکت در کنکور سراسری صرف می‌کنند و هزینه‌های زیادی را نیز برای استفاده از منابع مختلف آموزشی متحمل می‌شوند؛ اما ممکن است به دلایل زیر عملکرد مطلوبی سر جلسه کنکور نداشته باشند:

  • کسالت و ابتلا به بیماری در روز‌های منتهی به کنکور و عدم شرکت در این آزمون مهم
  • از دست دادن اعتماد به نفس و تسلط به واسطه استرس و فشار جو حاکم بر حوزه آزمون
  • بروز حوادث اجتماعی برای دانش آموز و قرارگیری وی در شرایط نامطلوب
  • خواب ماندن در روز کنکور و نرسیدن به جلسه آزمون
  • به وجود آمدن  مافیای کنکور و غیراستاندارد شدن  سوالات کنکور و آموزش و پرورش

این‌ها تنها بخشی از دلایلی هستند که می‌توانند موجب ضایع شدن زحمات یک ساله دانش آموزان بشوند، پس لازم است تا سازوکار‌هایی برای مقابله با آن‌ها در نظر گرفت.

مزایا و پیامدهای مثبت اجرای طرح جدید کنکور در دو مرحله:

  • دانش آموزانی که در کنکور سراسری نتیجه مطلوبی نگرفته اند، می‌توانند سریعتر از بازه یک ساله مجدد در این آزمون شرکت کنند.
  • استرس و اضطراب دانش آموزان و خانواده هایشان کاهش پیدا می‌کند.
  • فرصت ۴ ساعته کنکور در سال دو بار در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شود.
  • هدر رفت وقت دانش آموزان به حداقل می‌رسد.
  • ورود به دانشگاه‌ها نسبت به قبل مقداری ساده‌تر می‌شود.
  • بخش زیادی از مافیای کنکور حذف می شود
  • فرصت طلایی ترمیم معدل به داوطلبان داده می شود
  • حرکت به سمت استاندارد شدن سوالات کنکور و آموزش و پرورش تسهیل می یابد

معایب  کنکور دو مرحله ای برای دانش آموزان کنکور ۱۴۰۲ به بعد:

  • تقلب در امتحانات ممکن است وجود داشته باشد.
  • پاسخ برگ‌های نهایی به صورت الکترونیکی بررسی نمی شوند و امکان اشتباه وجود دارد.
  • برخی از دانش آموزان از لحاظ تشریحی خیلی ضعیف هستند و از لحاظ تستی مهارت بالایی دارند.

دانش آموزانی هم هستند که تسلط بالایی در حل دروس عمومی دارند که همین امر باعث می‌شود از این ویژگی مثبت بی بهره شوند.

ترمیم معدل چیست؟

ترمیم معدل به شرایطی گفته میشود که درآن برای داوطلب این فرصت به وجود می آید که بتواند معدل سال آخر را با انجام آزمون افزایش داده و تاثیر مثبت آن در کنکور به بالا رفتن ترازش کمک کند.

چه کسانی مجاز اند که در طرح  ترمیم معدل شرکت کنند؟

به فارغ التحصیلان دوره متوسطه از سال ۸۴ به بعد و کسانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی از سال ۹۱ به بعد اجازه میدهند تا در زمان مشخصی که اعلام میشود، در طرح ترمیم معدل شرکت کنن و معدل خود را بهبود ببخشند.

بعد از شرکت درآزمون ترمیم معدل اگه نمره کمتر از امتحانای نهایی اخذ کنند، همان نمره امتحانات نهایی برای شما اعمال میشود. در حقیقت در هر شرایط نمره بالاتر برای تاثیر معدل در نظر گرفته می شود.

  • فرصت ترمیم معدل یک بار است و دانش آموزان به راحتی می‌توانند معدلشان را به ۲۰ نزدیک کنند.

زمان ثبت نام برای طرح ترمیم معدل:

معمولا ثبت نام ترمیم معدل یک ماه قبل از امتحانهای نهایی شروع میشود. این طرح در هر سه نوبت امتحانهای نهایی خرداد، شهریور و دی برگزار میشود.

هر کسی فقط یه بار مجاز به شرکت در امتحانای نهایی ست و محدودیتی در انتخاب تعداد دروس و نوبتی که شرکت می‌کند وجود ندارد.

دانش آموزان و داوطلبایی که قصد شرکت در آزمون نهایی ارتقای معدل رادارند، باید بین ۳۰ تا ۴۵ روز قبل از برگزاری آزمون به مدرسه های بزرگسالان منطقه خود مراجعه کرده و در این آزمون ثبت نام کنند.

 سخن آخر

با دو مرحله ای  شدن کنکور دو بار می توان در سال ، یک بار در اواخر دی ماه و یک بار در اواسط تیر ماه درآزمون سراسری شرکت کرد. فرصت طلایی ترمیم معدل در این طرح  به دانش آموزان داده می شود و دانش آموزان از همان  سال دهم به دلیل تاثیر بالای معدل نهایی در کنکورشان با تلاش و جدیت بیشتری به سمت هدف خود به پیش می رود و با این کار با استرس کمتری می توانند به کسب رشته های خوب دانشگاهی دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *