ویژه کنکور

راهکارهای طلایی پر خوابی کنکوری ها

راهکارهای طلایی پر خوابی کنکوری ها

اهمیت خواب کنکوریا، ناگهان تصمیم به تغییر الگوی خواب نگیرین. این یه روند چند هفته‌ایه. سعی کنین هر دو یا سه روز یه ربع زودتر بیدار شین . شام رو دیر وقت نخورین و اجازه بدین که تا زمان خواب هضم شه. از طرفی شام سنگین نخورین. اهمیت خواب کنکوریا، مشکل خواب داوطلبای کنکور سراسری یکی از مباحثیچالش برانگیزیه که برای داوطلبای کنکور خیلی پیش میاد خواب بیش از اندازه است. این مشکلیه که بیشتر دانش آموزا با مشاورای خودشون در میون میذارن. اما با بررسی بیشتر بحث فراتر از این میره و مشکلای بیشتری هم پیش میاد.

بیشتر با مراجعه به مشاورا از اونا راه حلی برای مشکل خواب کنکوریای شون می خوان به خصوص خواب زیاد بهاری که از عید مشکل ساز میشه و باعث کم شدن ساعات مطالعه و در بعضی موارد حادتر باعث افت درسی می شه. با یه حساب کوچک به راحتی مسائل روشن می شن. بیاین با هم تو این مورد حرف بزنیم.

اهمیت خواب کنکوریا: تو حالت کلی روزایی که مدرسه باز بوده و شما مدرسه رفتین، تقریبا 6-7 ساعت از روزتون رو تو اون جا میگذرونین. پس تا این جای کار شما از 24 ساعت روز 18 ساعت دیگه دارین. تو روز شما اگه 2 ساعت کلاس اضافه برین تقریبا 16 ساعت میمونه.

نکات مهم خواب یک کنکوری

از این 16 ساعت شما 2 ساعت هم برای استراحت زمان دارین؛ بنابراین 14 ساعت می مونه. اما این مقدار تو روزای تعطیل بین 20 تا 22 خواهد بود.(خودتون حساب کنین.) حالا اگه شما 8 ساعت(زیاده! 6- 7 ساعت کافیه) بخوابین 6 ساعت وقت مطالعه دارین. حالا بیشتر دانش آموزایی که مراجعه می کنن فقط 3 ساعت درس می خونن! و مشکل اصلی تو همینه که از ساعتایی که بیدارن هم استفاده نمی کنن.

مشکل خواب کنکوریا یا درس نخوندن شون!

ساعت متداول برای خواب 6 تا 8 ساعته. در صورتی که شما اگه بیش تر از این مقدار بخوابین، به جای این که وضع جسمی تون بهتر شه، خسته تر میشین و کسل تر به درس خوندن رو میارین. در صورتی که شما تو روز بیش از این میخوابین می تونین این مقدار رو به حد مجاز یعنی 8 ساعت برسونین. برای این که تو طول روز بعد از 8 ساعت خواب از خواب بیدار شین و برای 10 دقیقه ورزش کنین. به این صورت این مورد براتون عادت میشه و سرحال تر و با انرژی تر به درس خوندن ادامه میدین.

اون چه که مهمه استفاده از وقتای بیداری تو مرحله ی اوله و بعد استاندارد کردن زمان خوابه! در صورتی که زمان خواب شما بیش از این مقدار باشه خود یه انرژی منفی تو شما و تو روند مطالعه ایجاد می کنه و باعث می شه که تو آینده و تو ادامه ی راه برای کنکور با مشکل رو به رو شین.

مشکل خواب یه کنکوری

برنامه‌ ریزی منظم و هدفمند داشته باشین. تو این برنامه ‌ریزی به زمانای مناسب برای مطالعه توجه داشته باشین و زمان خواب مناسب رو در نظر بگیرین. اگه به برنامه‌ی خودتون پایبند نبودین خودتون رو تنبیه کنین؛ به طور مثال 25 تست اضافه برای درسی که طبق برنامه بهش عمل نکردین در نظر بگیرین. سعی کنین خواب بعد از ظهر نداشته باشین یا کم بخوابین. اگه به هشدار ساعتی که برای بیدارباش تنظیم کردین حساس نیستین از یکی از اعضای خانواده بخواین تا شما رو بیدار کنن. سعی کنین سیستم بیولوژیک بدنتون رو به‌ مطالعه تو طول روز و خوابیدن تو شب عادت بدین؛ چون که بهترین زمانای مطالعه تو روزه و شب بهترین زمان برای استراحت و آرامش مغز و اعضای بدن شماست.

دلایل پرخوابی داوطلبای کنکوری:

یکی از مشکلایی که دانش ‌آموزای کنکوری با اون مواجه شدن مسئله‌ ی پر خوابیه. دلایل و عوامل مختلفی باعث به وجود اومدن مشکل پر خوابی می‌ شه؛‌ بنابراین شخصی که با این مسئله درگیره باید از بین عوامل مختلف، عاملی را که باعث پر خوابی می ‌شه رو کشف و رفع کنه.

به صورت کلی پرخوابی و کسلی معمولاً همراه با کمبود اکسیژن بروز پیدا می‌ کنه. اگه تو طولانی ‌مدت تو محیطی با تهویه ‌ی نامطبوع قرار بگیریم، با خمیازه ‌های طولانی و متعدد این هشدار رو از سمت بدن دریافت می‌ کنیم. تو این حالت باید در صورت امکان نسبت به ایجاد تهویه اقدام کنیم و اگه این امکان فراهم نبود باید محل رو ترک کنین.

از عوامل دیگه ی پرخوابی، عدم خواب کامل ۶-۸ ساعته و چرتای کوتاه به جای اونه. مغز برای طبقه ‌بندی مطالب و آماده شدن برای دریافت مطالب جدید نیاز به خواب کامل داره و چرتای کوتاه اجازه‌ی انجام اون رو نمی‌دن. هم‌چنین تعدد وعده‌های خواب بیش‌تر باعث خواب‌ آلودگی می‌ شن.

عوامل روانی هم سهم بزرگی تو پرخوابی دارن. ناامیدی، افسردگی و بی‌انگیزگی از مهم‌ترین عوامل روانی پر خوابی به شمار میان. اگه هر کدوم از موارد گفته شده تو شخص وجود داشته باشه باید به روان ‌شناس مراجعه کنه.

از عوامل دیگه ی روانی پر خوابی می ‌شه به یکنواختی محیط مطالعه اشاره کرد. بهتره بعد از هر دوره ‌ی یه ‌ماهه، دو تا سه روز محیط مطالعه رو تغییر بدین. این عمل می‌ توانه با تغییر دکوراسیون یا تعویض محل مطالعه از کتابخونه به منزل یا برعکس انجام بشه. هم‌چنین اگه اطرافیان بی ‌حوصله و پر خواب باشن، به طور مستقیم تأثیر گذاره.

دلایل پرخوابی داوطلبای کنکوری

کمبود مواد معدنی ضروری و ویتامینا هم می‌تونه سبب پرخوابی شه؛ اما ماده‌ای که کمبود اون از علل شایع پر خوابیه، ویتامین D نام داره. در صورت احساس کمبود این ماده باید نسبت به جبران اون از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها اقدام نمود. به صورت کلی ساعت خواب بر اساس عادت تنظیم می‌ شه. دانش‌ آموز کنکوری باید خودش رو به خواب کم (۶-۸ ساعت) عادت بده.

خواب یکی از نیازای اساسی جسم مثل غذا و هواست؛ اما چجوری و تا چه حد باید به این نیاز پاسخ بدیم؟ ساعت خواب به طور مستقیم روی مطالعه ‌ی روزانه تأثیر می ذاره و می ‌تونه باعث بهبودی اون یا کاهش بازدهی شه. ساعت خواب مناسب تو این سن و تو این شرایط به طور میانگین بین ۶ تا ۸ ساعته؛ اما باید تو این رابطه هم به نکاتی توجه کرد.

اول این‌ که تو طول شبانه ‌روز ۶ ساعت کامل بخوابین و این زمان رو به قسمتای کوچک‌ تر تقسیم نکنین؛ چون که مغز برای عملکرد بهتر نیاز به خواب عمیق داره. زمان خواب عمیق مغز بعد از استراحت به طبقه‌بندی مطالب می‌پردازد و به روند یادگیری و تثبیت مطالب کمک می‌کند.

علاوه بر ۶ ساعت خواب کامل می‌ شه تو بازه‌ های کوتاه نیم ‌ساعته در بین ساعات مطالعه استراحت داشت. به ازای هر ۲ ساعت مطالعه می‌ تونین نیم ‌ساعت استراحت کنین و یه چرت کوتاه داشته باشین.

اولویت زمان خواب کامل هم با شبه. تو این زمان هورمونای مهم بدن مثل هورمون رشد ترشح می‌ شن. نخوابیدن تو طول شب باعث اختلال تو ترشح این هورمونا میشه. شرایط برای خواب شب ‌هنگام، مطلوب ‌تره. هم‌ چنین تو طول روز ممکنه شرایط برای خواب کامل به خاطر سر و صدا و مسائل دیگه فراهم نشه. از شمت دیگه تو طول شب به خاطر سکوت و یکنواختی محیط، خواب ‌آور و کسل‌ کننده است و بازده را کم می کنه.

نکات طلایی برای خواب داوطلبای کنکور:

اول، ساعت خواب باید معین و مشخص باشه:

اگه از بیشتر والدین سوال کنیم که فرزندتون شبا به طور منظم چه زمانی می‌خوابه، پاسخ مشخصی ندارن و می‌گن هر وقت درس خوندنش تموم بشه؛ در حالی که وقتی ساعت خواب وجود داشته باشه و تکرار بشه، مغز به طور منظم خودش رو با اون هماهنگ می‌ کنهو

دوم، پرهیز از نوشیدنیای کافئین‌ دار:

از عصر به بعد مواد کافئین ‌دار رو ننوشین. تماشای تلویزیون، بازیای رایانه‌ای و… هم باعث تحریک بیش‌ تر سیستم عصبی و جلوگیری از آرامش فکری و ذهنی می ‌شه و باید قبل از خواب ممنوع بشن.

سوم، تاریکی تو شب و روشنی تو روز:

تو بیشتر موارد دیده شده که تا پاسی از شب چراغ اتاق روشنه و هنگام صبح هم به خاطر کشیده بودن پرده ‌ها مشخص نیست که صبح شده. این وضعی بر سیستم مغزی و جسمی و خواب تأثیر می‌ ذاره. سعی کنین زمان خواب، اتاق تاریک باشه و از چراغای مختلف استفاده نشه و صبح هم پرده ‌ها رو کنار بزنین تا نور خورشید به اتاق راه پیدا کنه و ساعات خواب تنظیم بشه.

نکات طلایی برای خواب داوطلبای کنکور

چهارم، چرت زدنای دیر هنگام ممنوع!

اگه به خواب بعد از ظهر عادت دارین، زمان اون کمی بعد از صرف ناهار و مدت اون هم بین نیم‌ ساعت تا یه ساعت باشه. به این ترتیب هم خستگی از تن در می ‌ره و هم اختلالی تو خواب شب به وجود نمیاد. در ضمن توجه داشته باشین که زمان این خواب کوتاه، از عصر به بعد نباشه؛ چون که هر چقدر دیرتر باشه، شب دیرتر خواب تون می بره.

پنجم، گوش دادن موسیقی و دوش آب گرم:

بیشتر آدما با مطالعه و ورق زدن چند صفحه کتاب غیر درسی یا گوش دادن به یه موسیقی آشنا و ملایم و یک حمام آب گرم خیلی بهتر و سریع ‌تر خواب شون می بره. اگه جزء این افرادید می‌ تونین این موارد رو به کار ببرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *