برنامه ریزی کنکور, تست زنی, شیوه مطالعه دروس

مشاوره کنکور درباره افزایش تمرکز

مشاور رتبه برتر کنکور تجربی دکتر عابدی دانشجو پزشکی تهران درباره افزایش تمرکز حین مطالعه

مشاوره کنکور درباره افزایش تمرکز

چگونه دقت و تمرکز خود را حین مطالعه افزایش دهیم
برای مطالعه کنکور مناسب باید قبل از آن استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید. ابتدا کمی از زمانتان را به یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند این است که فرصت تفکر بر روی آنها نداشته اید و این افکار در ذهن بصورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقیمانده اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید. برنامه مطالعه منظم داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندنتان را تغییر ندهید.

چگونه دقت و تمرکز خود را حین مطالعه افزایش دهیم؟

یکی از کارهای بسیار مفید برای افزایش تمرکز، نوشتن هنگام خواندن است، یعنی وقتی دارید موضوعی را می خوانید، کلمات مهم و بخش هایی که احساس می کنید باید به خاطر بسپارید را بنویسید. این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یک خلاصه نویسی باشد؛ صرفا نوشتن به خاطر درگیر کردن بخشی از نیمکره ی راست مغز، میزان تمرکزتان را افزایش می دهد. – همان طور که می دانید، هر بخش از مغز انسان، مخصوص انجام فعالیتی خاص است، مثلا بخشی مربوط به شنوایی، بخشی مربوط به بینایی ، بخشی مربوط به الامسه و… از نظر مساحت، بخشی از مغز که مربوط به شنوایی است، از بقیه ی بخش ها بیش تر است.

از این رو، برای افزایش تمرکز، به این صورت عمل کنید. چشمهایتان را ببندید و فقط بشنوید؛ سعی کنید، ۳ صدای متفاوت را در اطراف تان تشخیص دهید. گاهی باید چند دقیقه صبر کنید. هیچ ایرادی ندارد، صبور باشید و با این کار الکتریسیته ی ساکن موجود در اعصاب شنوایی، تخلیه می شوند و وقتی چشمهایتان را باز می کنید و مطالعه را ادامه می دهید، متوجه خواهید شد که میزان تمرکزتان چندین برابر شده است. اگر میزان حواس پرتی تان زیاد است، هیچ اشکالی ندارد که هنگام مطالعه، چندین بار این کار را انجام دهید یعنی به محض احساس حواس پرتی، این تمرین را انجام دهید. از این تمرین در ورزش یوگا، بسیار استفاده می شود).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *