مصاحبه

مصاحبه با ایمان حدادی رتبه ۵۸۳ منطقه۲

برنامه ریزی و پشت کنکور ماندن

بسیاری از داوطلبان  که در سال اول کنکور موفق به کسب رتبه و رشته ی دانشگاهی مورد علاقه ی خود نشده اند برای دست یابی به رتبه و نتیجه ی مورد نظرخود درکنکور تصمیم می گیرد که پشت کنکور بمانند و این برای بعضی یک سال تا سه سال نیز می باشد و تا به نتیجه و هدف خود در کنکور نرسند دست از تلاش برنخواهند داشت. پشت کنکور بودن زمانی باعث پیشرفت داوطلبان می شود که ابتدا داوطلب باید رفتار و سبک زندگی خود را تغییر دهد و آن سال را طبق یک برنامه ریزی اصولی و هدفمند پیش برد تا نتیجه ای متفاوت بگیرد ، در غیر این صورت سالی پر استرس و کسالت بار و بدون هیچ پیشرفت و نتیجه ای برای آن خواهد بود. از مزیتهای پشت کنکورماندن می‌توان به این اشاره کرد که داوطلبان پشت کنکوری  وقت و فرصت بیشتری نسبت به دانش‌آموزان و محصلین که به مدرسه می روند در اختیار دارند در نتیجه داوطلبان فرصت بیشتری برای جبران اشتباهات خود را داشته و با مرور و عمیق خواندن ، مطالب را بهتر درک کرده و بر آنها تسلط کامل را خواهند داشت.یک داوطلب پشت کنکوری باید برنامه ریزی واقع بینانه ، معقول و منحصر به فرد خود از لحاظ میزان توانایی های ذهنی ، جسمی و حتی اهمیت هدف خود داشته باشد .

در یک برنامه ریزی درست و موفقیت آمیز در دوران پشت کنکور، باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود.از جمله:

  • یکی از آنها داشتن یک پیش زمینه ذهنی از ترسیم هدف خود از پشت کنکور ماندن است.با تعیین و آگاهی از هدف در داوطلب توانایی و انگیزه برای دست یابی وبه موفقیت شکل می گیرد.
  • دومین مورد که در یک برنامه ریزی هدفمند باید وجود داشته باشد داشتن یک دفتربرنامه ریزی روزانه یا هفته گی برای ثبت ساعات مطالعاتی کلیه کتب درسی، تست و زمانی که برای هر یک  داوطلب اختصاص می دهد.
  • سومین مورد در یک برنامه ریزی معقول خلاصه نویسی و نکته برداری داوطلبان از کتب درسی و نکاتی که بعد از تست زدن یاد می گیرند است. این تکنیک برای دروسی که داوطلب در آنها مشکل دارند بسیار مفید است و باعث می شود نکات کلیدی را به خاطر بسپارند.
  • چهارمین مورد که باید در یک برنامه ریزی اصولی گنجانده شود رعایت شیوه و اصول درست تست زنی ست که باعث می شود در کنکور هم از لحاظ زمانی و هم ازلحاظ اشتباه زدن مدیریت درست بر تست زنی داشته باشند.
  • پنجمین مورد داشتن یک جمع بندی اصولی از هر آنچه خوانده اند ، یادگرفته اند و تست کارکرده اند ست که این باعث تثبیت کلی مطالبی می شود که در طول این مدت خوانده اند.
  • ششمین مورد که در برنامه ریزی باید گنجانده شود شرکت در آزمونهای آزمایشی ست تا داوطلب خود را در محیطی شبیه به کنکور ببیند ومهارت مدیریت زمان ، چگونه تست زدن و رقابت را در ان بیازماید.

مصاحبه با ایمان حدادی رتبه ۵۸۳ منطقه۲

+ شما از مدرسه عادی قبول شدی یا تیزهوشان؟

_ نه مدرسه عادی بودم.

+ سطح مدرسه و درس دادن معلمای مدارس دولتی میتونه تاثیر بذاره توی قبولی؟

_ بله قطعا و اینجوری نیس بگی چون فلانی تیزهوشانیه حتما قبول میشه و فلانی که دولتی هس اصلا شانس قبولی نداره.

درسته که سطح دبیرای مدارس تیزهوشان، رقابت بین دانش اموزا بهتره و توی مدارس دولتی معلما کمتر به بحث کنکور می‌پردازن ولی اگر شما واقعا قصد موفق شدن توی این مسیرو داشته باشی این چیزا کاملا براتون بی اهمیته‌.

+ شما سال اول بودی قبول شدی یا پشت کنکوری بودی؟

_ پشت کنکور

+ توی سال پشت کنکورت نسبت به سال قبلت چه تغییراتی رو لحاظ کردی که مثبت بوده؟

_ من فهمیدم نمیتونم با خوندن کتاب و درسنامه خیلی به مطالب مسلط بشم و با فیلم خیلی بهتر تونستم موفق بشم‌ و یا مدت زمان استفاده از گوشی و… رو کم کردم. و دقیقا کارایی که سال اول میکردم رو سال دوم انجام ندادم و خداروشکر نتیجه داد.

+ شما توی سال دوازدهمت و پشت کنکورت جمعا چندتا منبع کار کردی برای هر درس؟

_ من سال دوم چون روشم تغییر کرد و پیشرفت داشتم منابع سنگین تری رو انتخاب کردم درکنار منابعی که سال اول داشتم. و منابع سال اولم رو هم دوباره کار کردم که کاملا مسلط بشم.

و اینکه بعضیا میگن باید چندتا کتابکار داشت و همزمان از همش تست زد اشتباهه و تمرکزشون پایین میاد.

+ سال دوازدهم مدرسه شرکت میکردی یا کلا غیبت میکردی؟

_ خوشبختانه دوازدهم ما توی کرونا بود و خیلی کم تونستیم حضوری مدرسه بریم اواخر سال بود دیگ. ولی دوستانی هم داشتم که مدرسه میرفتن ولی همون سال اول قبول شدن و مدرسه جلوی پیشرفت رو نمیگیره.

+ شما از کی شروع کردی به خوندن توی سال پشت کنکورت؟

_ خب من سال اول که از جلسه اومدم بیرون میدونستم وضعیتم به چه شکل بوده و قراره چه رتبه ای بیارم برا همین اوایل شهریور ماه شروع کردم.

+ از کی شروع کردی به خوندن برای نهایی ها؟

_ یه درسی مثل زیست مثلا تستی و تشریحیش ۲تا چیز جداگونه نیست برای همون تستی باید اینقد روی کتاب تسلط داشته باشین ریز به ریز عکسا شکل ها متنا رو بلد باشین که توی تشریحی هم براتون جوابگو هست.

ولی برای فیزیک ریاضی که یه سری روش های تستی داره که برای تشریحی اصلا قابل استفاده نیست‌ میتونین از ۲ ۳ ماه قبل شروع کنین علاوه بر روش تستی روش تشریحی رو هم برای سوالا پیاده کنین‌ و چند روز مونده به امتحانات میتونین ۷۰٪ تایمتون رو اختصاص بدین به تشریحی و ۳۰٪ رو به تستی.

+ اگر صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچه ها داری درخدمتت هستیم.

_ بچها برای خودتون از کنکور غول نسازین. حتما نباید تیزهوشانی باشید. با خیلی چیزهای معمولی هم میشه رسید. واقعا با امکانات معمولی درآمد معمولی مدرسه معمولی و… واقعا میشه قبول شد و رتبه آورد و بدونین که فقط اون درس خوندن و تلاش شماست که باعث میشه به هدفتون برسین.

سخن آخر

پشت کنکور بودن برای داوطلبانی پیشنهاد می شود که سال قبل تاحدی مطالعه کرده اند و یا به آن رتبه و دانشگاه مورد علاقه ی خود نرسیده اند و می خواهند دوباره با تغییر سبک و شیوه ی زندگی و درس خواندن به آن هدف مهم خود دست یابندکه راه موفقیت و دست یابی این هدف ، داشتن یک برنامه ریزی اصولی و پایبندی به آن است، برنامه ریزی که همه ی موارد مهم برای رسیدن به موفقیت در آن گنجانده شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *