مصاحبه

مصاحبه با سانای پری رتبه ۳۵ منطقه ۳

کنکور هرچند که تغییرات زیادی داشته و با دو مرحله ای شدن آن بار سنگین استرس و اضطراب آن کاهش یافته و همچنین با حذف  دروس عمومی و تاثیر سوابق تحصیلی و معدل امتحانات نهایی سال دوازدهم حجم بزرگی از فشار روحی و حتی مطالعه را از روی دوش  دانش آموزان و داوطلبان  برداشته  ولی باز هم ماراتون سختی ست برای آن دسته از داوطلبانی که خواهان رسیدن به رشته های پزشکی و دانشگاههای برتر هستند.

یکی از راه های موفقیت در کنکور سراسری، داشتن مهارت آزمون دادن سرجلسه آزمون است .جلسه آزمون آخرین مرحله مسیر پرپیچ ‌وخم آزمون است و تمامی تلاش‌های ما برای این روز انجام شده است؛ اما سر جلسه کنکور ممکن است اتفاق‌هایی هم پیش بیاید که اگر برای آن چاره نیندیشیده باشید و برای آن‌ها راه‌حلی در نظر نگرفته باشید، ممکن است شما را اذیت کنند.

با شنیدن کلمه آزمون، در ناخودآگاه انسان­‌ها استرس و اضطراب خفیفی ایجاد می­‌شود که یکی از دلایل آن، به آموزش‌­ها و سیستم آموزشی نادرست گذشته ما باز می­‌گردد. همه‌­ی ما تاکنون حداقل یک­ بار در یک آزمون­ شرکت کرده‌­ایم و با استرس و چالش‌ های جلسه کنکور آشنایی داریم.

یکی از این مهمترین چالشها استرس و اضطراب در جلسه آزمون است که امری طبیعی بوده و این احساسات، باعث تغییر در شرایط طبیعی بدن می‌­شوند. گاهی اوقات مواری مانند افت فشار خون و درد­های غیرقابل پیش­بینی برای داوطلبان ایجاد می­‌شود که انتظار آن­ها را ندارند و باعث کاهش میزان تمرکز و عملکردشان می‌­شود. کافی است مقداری مواد غذایی مقوی، قرص‌­های مسکن و آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید تا در صورت کاهش میزان قند خون، احساس گرسنگی و یا تغییرات فشار خود را کنترل کنید. مورد مهم دیگر از بین چالشهای سر جلسه ی کنکورمدیریت درست زمان و تقسیم بندی آن در هنگام پاسخ به سوالات است؛ حل سریع تست­‌ها و یا کند پیش رفتن در تحلیل و جوابدهی آن­‌ها­ اشتباه است. بهتر است در هنگام انجام آزمون­‌های آزمایشی زمان بندی درست را تمرین کرده باشید تا در جلسه کنکور با مشکل مدیریت زمان مواجه نشوید.

چالش دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، وجود مراقبان و سر و صدای موجود در محل برگزاری آزمون است. گاهی اوقات پیش می­آید که برخی از مراقبان تمرکز زیادی روی یک نفر دارند و باعث ایجاد حساسیت وحسی ناخوشایند در آن­‌ها می­‌شوند و یا با صحبت کردن با یمراقبین دیگر، تمرکز داوطلبان را به هم می­‌زنند. در صورت قرار گرفتن در این موقعیت به مراقب خود تذکر داده و شرایط را برای آن­‌ها توضیح دهید و یا درخواست کنید محل قرارگیری صندلی‌تان را تغییر دهند

مصاحبه با سانای پری

رتبه ۳۵ منطقه ۳

اگر میخواهید بدونین چطوری با چالش ها و اتفاقات احتمالی سر جلسه کنکور روبرو بشید این مصاحبه رو از دست ندید.

+ سر جلسه کنکور چه اتفاقی برات افتاد؟

_ متاسفانه توی کنکور تیرماه یکی از بچه ها بود که سرجلسه حالش بد شد فشارش افتاد و مراقبین اطرافش جمع شدن و داشت گریه میکرد و می‌گفت چون من نمیتونم سوالارو جواب بدم پس نمی‌ذارم بقیه هم جواب بدن.

+ بنظرت تغییرات کنکور خوب بود یا بد؟

_ خب حذف عمومی ها چندان برای من مثبت نبود چون من از اون دسته دانش اموزایی بودم که واقعا سرمایه گذاری زیادی روی عمومی ها کرده بودم و حتی توی پایه دهم من خودم ادبیات و عربی ۳ پایه رو جمع بندی کرده بودم ولی حالا درحالت کلی هستن دانش اموزایی که ازین روند راضین چون عمومیاشون ضعیف بوده.

+ شما سال اول قبول شدی؟

_ بله

+ از کی شروع کردی به خوندن برای نهایی ها؟

_ من خوندن نهایی هارو از همون اول سال شروع کردم.

+ حالا باتوجه به اینکه تاثیر سوابق به ۵۰٪ رسیده توصیت به بچه های دوازدهمی و پشت کنکوری چیه؟

_ باید از همون اول سال شروع کنن و حتما تشریحی کار کنن.

+ برای تشریحی خوندنه شما منبع خاصی استفاده میکردی؟

_ خب برای من چه تستی چه تشریحی الویت اولم کتاب درسی هست ولی درکنار اون برای نهایی ها نمونه سوالات سالای گذشته رو هم کار می‌کردم که نحوه جواب دادن و نمره گرفتن رو یاد گرفته باشم حالا درکنار اینها بعضا از کتاب‌های کمک آموزشی هم استفاده میکردم.

+ شما با استرس و دل مشغولی تغییرات و حواشی کنکور چیکار میکردی؟

_ سعی می‌کردم با خودم صحبت کنم و خودم خودم رو آروم کنم، هدفم رو به خودم یادآوری کنم که برای کدوم رشته و دانشگاهی دارم میجنگم.

+ از کی شروع کردی به کنکوری خوندن؟

_ من از همون سال دهم شروع کردم ولی بطور جدی تر از تابستون یازدهم به دوازدهم.

+ توی تابستون خوب تونسته بودی پایه رو جمع بندی کنی؟

_ بلع واقعا خیلی خوب بود.

+ سال دوازدهم مدرسه میرفتی یا نه؟

_ من سال آخر رو برای اینکه مدرسه نرم از مدرسه فرزانگان که دهم یازدهم اونجا بودم اومدم بیرون و مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کردم و کلا خودم میخوندم و اصلا توی کلاسای درسی شرکت نکردم فقط امتحانت نوبت اولم رو رفتم دادم.

+ باتوجه به اینکه مدرسه نمیرفتی آیا فیلم آموزشی خاصی نگاه میکردی یا خودت میخوندی؟

_ نه من کلا از اول با فیلم اموزشی مخالف بودم ولی خودم چون خودخوان بودم میتونستم قشنگ مدیریتش کنم و نیاز چندانی هم به فیلم آموزشی نداشتم.

+ بزرگترین چالش سال کنکورت چی بود که روی روند درس خوندنت تاثیر گذاشت؟

_ مربوط به امتحانات نهایی بود چون اولین بار بود که تاثیر قطعی داشتن.

+ اگر به سال کنکورت برگردی اشتباهی بوده که دیگه انجامش ندی؟

_ اگه برگردم برای کنکور دی جدی تر میخوندم و برنامه ریزی میکردم چون من کنکور دی رو فقط بصورت آزمایشی شرکت کردم، و من توی ازمونام خیلی اشتباه می‌کردم بخاطر بی دقتی و اونارم بیشتر روش کار می‌کردم.

+ راه های بازیابی انگیزت وقتی ناامید میشدی یا نتیجه نمیگرفتی چی بود؟

_ خب برای من زیاد این موضوع تکرار نشد نهایت ۲ ۳ بار بود و نهایتا من یدونه کلیپ انگیزشی داشتم که اونو چندبار میدیدم یا با مادرم صحبت می‌کردم یا یکی دوساعت به خودم فرصت میدادم ذهنم آروم بشه.

+ اگه امسال نتیجه نمیگرفتی پشت کنکور میموندی؟

_ بلع قطعا چون پزشکی رو خیلی دوس داشتم.

+ از حس و حال قبولیت و کسب رتبه دو رقمیت برامون بگو.

_ واقعا قابل توصیف نیست حتی اگر میدونستم اینقد حس خوبیه سال دوازدهم که ناامید یا خسته میشدم اونارو هم میذاشتم کنار و راهمو پرقدرت ادامه میدادم.

+ اگر صحبتی نصیحتی حرف دلی به بچه ها داری درخدمتت هستیم.

_ بچه ها هیچ وقت تسلیم نشین و امتحانات نهاییتونو جدی بگیرین و به بعداز عید و اردیبهشت موکولش نکنین.

سخن آخر

چالش‌ های جلسه کنکور و مدیریت آن، در کنار دانش و اطلاعات شما از اصلی­‌ترین نکات برای موفقیت در کنکور است؛ زیرا بعضی مواقع استرس و اضطراب و اتفاقات‌ غیر قابل پیش­بینی، باعث برهم خوردن برنامه­‌ریزی و تمرکز داوطلبان می‌­شود که با شرکت در آزمون‌­های آزمایشی و رعایت برخی از راهبرد­هایی که در این مقاله ارائه شد، می­‌توان بر این شرایط دشوار و چالش‌ های جلسه کنکور فائق آمد و نتایج خوبی دریافت کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *