ویژه کنکور

آیا کنکور حذف می شود؟ – شایعه تا واقعیت

آیا کنکور حذف می شود؟

شایعه تا واقعیت حذف کنکور:

یکی از سوالات و ابهاماتی که هر سال برای دانش‌‌آموزان قبل از آزمون سراسری ایجاد می‌شود حذف کنکور است. حذف کنکور سالیان سال است که شایدهای زیادی به وجود آورده است. سال 1386 طرح حذف کنکور در مجلس تصویب شد تا با توجه به این طرح در سال 1390 این آزمون به طور کامل حذف شود. اما تا به امروز کنکور به طور کامل حذف نشده است. . سال 1392 با توجه به تصویب مجلس این قانون اصلاح شد و تصمیم بر حذف کنکور تا حدودی کمرنگ شد. با توجه به تمامی این شرایط، کنکور سراسری دوباره در سال 98 برگزار شد و خبری از حذف آن نیست تا همین از لحظه سال 1402.

> کنکور دو مرحله ای چگونه است

دلیل حذف نشدن کنکور تا این لحظه:

دلیل اصلی این موضوع، پیدا نشدن جایگزین مناسب برای کنکور سراسری است. کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است که هر سال دانش‌آموزان و داوطلبان زیادی در آن شرکت می‌کنند. حذف کنکور با توجه به تعداد زیاد داوطلبان باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و روش جایگزین مناسب انجام شود

دانش‌آموزان و داوطلبان زیادی هر سال در آزمون سراسری شرکت می‌کنند و برگزاری یک آزمون جامع بهترین روش برای انتخاب آن‌هاست.

سرنوشت کنکور چه می شود؟

با توجه به شرایط فعلی آزمون سراسری و نقشه جامع علمی کشور امکان حذف کنکور وجود ندارد و لازم است بگوییم که امسال نیز کنکور سراسری 1402 پا برجاست و تکلیف وضعیت ورود به دانشگاه بسیاری از دانشجویان، همچنان با شرکت در این ماراتون سرنوشت ساز 50 ساله مشخص می گردد. این آزمون با توجه به اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش، کنکور سال جاری در دو نوبت دی 1402 و تیر 1403 برگزار می شود که مهلت ثبت نام کنکور سراسری سال 1402 در نوبت اول از 8 تا 14 آبان ماه و برای نوبت دوم از 15 تا 21 فروردین ماه  1403خواهد بود.

کنکور چه زمانی حذف می شود؟

کنکور چه زمانی حذف می شود؟

کنکور چه زمانی حذف می شود؟

یکی از سوالاتی که همواره در پیرامون کنکور وجود دارد این است که کنکور حذف می شود یا خیر؟ اصلا چه زمانی قرار است که کنکور به طور کامل حذف شود. شایعات و اخبار مختلفی نیز در این خصوص وجود دارد که تا کنون هیچ یک از آن‌ها به طور رسمی تایید نشده است. کنکور همچنان در حال برگزاری برای تمام رشته‌ها است و البته تغییراتی در روند برگزاری آن توسط سازمان سنجش اتفاق افتاده است. روش‌های جایگزینی همچون سوابق تحصیلی و معدل تائید شده‌اند ودرحال اجرا می باشند.

در چه سالی کنکور حذف میشود؟

در پاسخ به این سوال که آیا کنکور حذف می شود و در صورت حذف چه زمانی برای آن در نظر گرفته شده است نمی‌توان پاسخ دقیقی را ارائه کرد. سازمان سنجش اکنون در حال برگزاری منظم کنکورها در مقاطع و رشته‌های مختلف است و تغییراتی را نیز برای برقراری عدالت بیشتر در آن پیاده کرده است. اما به دلیل نبود جایگزین مناسب و حساب‌شده برای کنکور، نمی‌توان زمان دقیقی را برای این اتفاق در نظر گرفت. بدون شک اگر بنا بر حذف کنکور باشد، از چند مدت قبل روش‌های جایگزین آن مورد بررسی قرار گرفته و سپس به مرحله اجرا خواهند رسید. اما اکنون تصمیمی نیز برای حذف کنکور به صورت کامل وجود ندارد.

اعمال 5 مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی  در خصوص تغییرات در برگزاری کنکور

کوچکتر شدن غول کنکور اما به طور رسمی از تیر ماه سال گذشته کلید خورد،‌ درست زمانی که دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور1402، پنج مصوبه این شورا راتشریح و عنوان کرد که مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود.مصوبه دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود و مصوبه سوم این بود که آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته شود و دانش آموزان وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند، نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.

به این ترتیب اعلام شد که کنکور دو بار در سال برگزار خواهد شد.

بر اساس مصوبه چهارم شورا، مقرر شد نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار داشته باشد و دانش آموزان بتوانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

اعمال تغییرات در برگزاری کنکور به جای حذف کامل کنکور

اوایل سال جاری نیز بحث اعمال تغییرات در کنکور به عنوان مهم‌ترین آزمون ورودی به دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهم‌ترین مرکز تصمیم گیر و سیاستگذار آموزشی کشور جدی شد، علی رغم موافقت‌ها و مخالفت‌های زیاد در خصوص تغییرات کنکور، اواخر خرداد ماه سال جاری، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ را تصویب کرد. در این مصوبه “قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی”، “حذف دروس عمومی” و “حذف زیرگروه ها”، به عنوان سه تغییر عمده کنکور از سال آینده عنوان شد.

سخن آخر

بدون شک همه دانش‌آموزان و داوطلبان با این سوال که آیا کنکور حذف می شود؟ مواجه می‌شوند. اما پاسخ دقیق و واضحی به این سوال هنوز وجود ندارد. دانش‌آموزان حتی در صورت حذف آزمون کنکور نیز باید دروس عمومی و اختصاصی رشته‌های خود را با دقت زیادی مطالعه کنند. با توجه به اعمال تغییرات در برگزاری کنکور به جای حذف کامل کنکور واینکه قبولی در کنکور به سوابق تحصیلی بخصوص امتحانات نهایی دانش‌آموز بستگی دارد مطالعه و کسب نمرات و معدل بالا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

> منابع رتبه های برتر کنکور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *