مصاحبه

مصاحبه با قبولی دندانپزشکی

مصاحبه با قبولی دندانپزشکی

مصاحبه با اشکان زیوری کبیر رتبه برتر کنکور تجربی و دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان قبولی دندانپزشکی در گروه مشاوره گاماس20

لطفا خودتان را معرفی کنید

اشکان زیوری کبیر هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی همدان و دانشجوی انصرافی مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران.

و اهل کدام شهر هستید؟

همدان

شما گفتید که از رشته قبلی خود انصراف دادید چرا از رشته قبلی خود را ادامه ندادید؟

بعد از اینکه حدود 5 ترم مهندسی خوندم و کم کم در طول تحصیل با شرایط کاری این رشته آشنا شدم دیدم که تصوری که من از این رشته داشتم با اون چیزی که در این 5 ترم دیدم کاملا فرق داشت ، از طرفی واقعا دیگه به این رشته علاقه ای نداشتم واسه همين درباره این موضوع با پدر و مادرم و همچنین نزدیکان صحبت کردم و به من پیشنهاد دادن که رشته های تجربی میتونن گزینه های خوبی باشن !!!!

من حدود یه ماهی با افراد دانشجو شاغل در حوزه پزشکی دندانپزشکی و داروسازی صحبت کردم و به این رشته ها به خصوص پزشکی علاقه مند شدم .
حتی در انتخاب رشته ای که کردم واسه خودم پزشکی همدان رو بالاتر از دندونش زدم ولی بعد از اینکه بیشتر در موردش فک کردم به این نتیجه رسیدم که دندون برام بهتره !!

رتبه شما در کنکور ریاضی و تجربی که دادین چند شد ؟

من در کنکور سراسری ریاضی سال ۹۳ شرکت کردم و رتبم 550 شد و سه سال بعدش در کنکور تجربی ۹۶ شرکت کردم و رتبم 373 شد

 از کی مطالعه برای کنکور را شروع کردید؟

من تا اوایل آبان ۹۵ مشغول به تحصیل در رشته برق بودم و حتی تابستان ۹۵ ،۶واحد درس ترم تابستان برداشته بودم و اصن فکرشو هم نمیکردم که برگردم و کنکور بدم تا اواسط آبان تهران بودم راستش تا امور مربوط به دانشگاه و انجام دادم چند روزی ازم وقت گرفت بعدش به همدان برگشتم و مشغول تهیه کتابای لازم و ثبت نام در آزمون آزمایشی شدم.
البته در اوایل کنکوری درس خوندن و داشتن ساعت مطالعه بالا در هر هفته واقعا واسم سخت بود ولی خداروشکر بعد دو هفته به شرایط جدید عادت کردم

 وقت هایی بود که دچار حس خستگی و نا امیدی بشوید ؟

بله طبيعتا هر دانش آموز کنکوری در زمان هایی دچار حس خستگی و ناامیدی میشه، من بشخصه تلاش کردم با اختصاص دادن زمان هایی برای استراحت واسه من عصر جمعه ها بودم و تفريح و بیرون رفتن با دوستان و از همه مهم تر اختصاص دادن زمان هایی واسه ورزش کردن در هر روز این ایام و سپری کنم !!!

تفاوت سالی که برای کنکور ریاضی درس میخواندید با مالی که کنکور تجربی داشتید چه بود ؟؟؟

مهم ترین تجربه ای که از کنکور ریاضی کسب کردم این بود که دیگه کنکور و دیگه یه راه تاریک نمیدیم بلکه دیگه میدونستم که باید از کجا شروع کرد چه کتابایی رو خوند و از همه مهمتر چه شکلی برنامه ریزی کرد !!! و چون بزرگتر شده بودم بیشتر به خودم و افکارم مسلط بودم و اینو میدونستم که ممکنه چه مشکلاتی در هر مقطعی از سال کنکور واسم پیش بیاد چون واقعا سال کنکوریه سال یکنواخت نیس!!

 چه توصیه ای به داوطلبان کنکور سراسری ۹۷ دارید؟؟

مهم ترین توصیه من به دوستای گلم داشتن نظم هستش و اینکه برای خودشون زمان هایی واسه ورزش کردن و تفریح هم بزارن و همچنین از افراط و تفریط در برنامه ریختن اکیدا پرهیز کنن!!!
به نظر من کسی که بتونه به خودش مسلط باشه و استرمش و کنترل کنه در کنارش با کیفیت درس بخونه و از همه مهم تر توکلش به خدا باشه صد در صد موفق میشه !!!

آینده شغلی، بازار کار، درآمد:

در حال حاضر کشور ما نزدیک به ۱۲ هزار دندونپزشک داره و هر سال ۱۸ دانشکده دندونپزشکی بیش از هزار دندونپزشک رو تربیت می کنه. اما باید بدونیم که آیا برای همه ی افراد و تحصیلات موقعیت شغلی و بازار کار وجود داره یا نه. شاید چند سال پیش موقعیت شغلی دندونپزشکا خیلی بهتر بود اما تو چند سال گذشته به دو دلیل این فرصتای شغلی محدودتر شده که یکی از اونا پیشرفت بهداشت تو کشوره و حرکت و پیشرفت جمعی در جهت بالا بردن سطح بهداشت و مهار کردن بیماری ها باعث شده که مردم کمتر به بیماریای دهان مبتلا شن و کمتر به دندونپزشک مراجعه کنن و از سمت دیگه تو چند سال گذشته تعداد دندونپزشکا نسبت به نرخ رشد جمعیت زیاد شده و این به این معنیه که شکل سابق موقعیت شغلی برای دندونپزشکان وجود نداره به این صورت که شاید تو بعضی از نقاط برای هر دو هزار نفر یک دندونپزشک وجود داشته باشه.

توانایی‌های مورد نیاز:

فردی که تو رشته ی دندونپزشکی تحصیل می‌ کنه باید تو درسای علوم پایه و همچنین زبان انگلیسی قوی باشه. در صورتی که تو این رشته به روز نباشه فقط می تونه کار عملی انجام بده و اطلاعات کافی از بیماریای مختلف رو به دست نمیاره. کسایی که تو رشته دندانپزشکی تحصیل می‌ کنن باید دستان توانمندی داشته باشن و مهارت بالا و همچنین توانایی کار کردن ظریف و با دقت رو داشته باشن تا بتونن کارای ظرفیت دندونپزشکی رو انجام بدن. همچنین افراد باید سلامت جسمی و روانی کاملی داشته باشن تا بتونن از انجام همه ی کارای عملی و علمی و مورد نیاز این رشته بر بیان. خلاقیت و دید هنری تو این رشته از ویژگیای دیگه است که باید وجود داشته باشه.

کلام آخر:

توی این مطلب ما به بررسی مصاحبه با قبولی دندانپزشکی،آینده ی شغلی و توانایی های مورد نیاز این رشته اقدام کردیم. شما عزیزان می تونین سوالای خودتون رو با کارشناسای ما در میون بذارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *