اخبار کنکور

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه های آزاد هرساله برای دو ورودی مهر و بهمن ماه بر اساس سوابق تحصیلی و بصورت بدون آزمون دانشجو می پذیرند. ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد نیمسال اول و دوم سال 1402 در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته صورت می پذیرد .با توجه به این که معدل کتبی یا معدل کل دیپلم داوطلبان (بر اساس سال فارغ التحصیل شدن و رشته تحصیلی) ملاک گزینش آنها در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد می باشد، برخی از داوطلبانی که قصد ثبت نام رشته های بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را دارند، در خصوص داشتن معدل لازم برای پذیرش رشته تحصیلی مورد نظر و شانس قبولی خود دچار تردید می شوند.

.این نوع از پذیرش در دانشگاه آزاد به پذیرش بدون کنکور و در اصل پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و معدل معروف است. اما برای قبولی قطعی در این نوع پذیرش حداقل معدل قبولی رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد با توجه به رشته و واحد دانشگاهی در نظر گرفته میشود.

اگر شما داوطلبان عزیز بدانید که حداقل معدل قبولی رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد چقدر است در زمان انتخاب رشته بهتر عمل میکنید و واحد ها و رشته های متناسب با معدل خودتان را انتخاب میکنید تا شانس قبولی بیشتر شود.

قبولی در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد نیازمند چه معدلی است؟

قطعا نمیتوان معدل خاصی را برای یک رشته یا یک واحد بطور ثابت در نظر گرفت و حداقلی برای آن تعین کرد. میشود ساز و کار پذیرش دانشگاه آزاد را در نظر گرفت تا بهترین پیش بینی در زمان انتخاب رشته برای قبولی در رشته و واحد دانشگاهی دلخواه انجام شود.

قبولی در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد نیازمند چه معدلی است؟

قبولی در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد نیازمند چه معدلی است؟

برای پیش بینی باید چند نکته در نظر گرفته شود:

واحدهای دانشگاه آزاد بر اساس شهری که در آن هستند ،کیفیت آموزشی و امکانات واحد دانشگاهی و البته سطح دانشجویان آن واحد دارای تراز های قبولی مشخصی هستند. برای مثال دانشگاه علوم تحقیقات دارای رنکینگ بالایی هست پس برای قبولی در این واحد رقبای بیشتری در کنار شما هستند.

پس قبل از انتخاب رشته باید بررسی تراز واحد های انتخابی انجام شود. اولیت بندی مناسبی در انتخاب رشته انجام داد.در کل واحد های واقع در مراکز استان ها و شهر های بزرگتر دارای تقاضای بیشتری هستند و برای قبولی در آن ها نیاز به معدل بالاتر است.

بعد از در نظر گرفتن موضوع بالا باید معدل و سوابق تحصیلی خودتان هم در نظر بگیرید. نمیتوان حداقل معدلی برای قبولی در نظر گرفت اما برای رشته های پر طرفدار و همچنین واحد های پرطرفدار بهتر است معدل بالای 17 باشد.

تجانس دیپلم با رشته انتخابی هم مهم است. برای مثال اگر شما دیپلم ریاضی دارید و از زیر گروه انسانی در حال انتخاب رشته هستید باید بدانید تاثیر سوابق تحصیلی کمتری برای شما در نظر گرفته میشود و اولویت با داوطلبان انسانی خواهد بود.

سخت گیری های گفته شده بیشتر در واحد های معروف دانشگاه آزاد در نظر گرفته میشود و میتوان گفت برای رشته های بدون کنکور در اکثر واحد های دانشگاهی میتوان با هر معدلی قبول شد یا هرکسی با هر معدلی حداقل یک واحد دانشگاه ازاد هست که آن شخص را پذیرش کند.

شاید برای شما مفید باشد :  لیست رشته های بدون کنکور رشته های مختلف 1402

حداقل معدل برای رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلی کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به دو روش با کنکور و بدون کنکور دانشجو پذیرش می کند و متقاضیان برای پذیرش در هر یک از این مقاطع باید شرایط لازم را داشته باشند که یکی از این شرایط ، معدل است. حداقل معدل برای ورود به دانشگاه آزاد در مقاطع و رشته‌ های تحصیلی مختلف ، متفاوت است.

.در ادامه شرایط لازم برای رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ را به تفکیک قرار داده ایم :

 

کاردانی پیوسته :

برای دارندگان دیپلم رشته های فنی حرفه ای و کاردانش

کاردانی ناپیوسته :

برای دارندگان پیش دانشگاهی رشته های نظری یا دیپلم 3-3-6 رشته نظری و فنی

کارشناسی پیوسته :

برای دارندگان پیش دانشگاهی رشته های نظری یا دیپلم 3-3-6 رشته نظری و فنی

کارشناسی ناپیوسته :

برای دارندگان مدرک کاردانی پیوسته یا ناپیوسته

 

داوطلبانی که متقاضی شرکت در پذیرش بدون آزمون این مقاطع هستند پس از تکمیل فرآیند انتخاب رشته بدون آزمون سال ۱۴۰۲، باید در انتظار اعلام شدن نتایج نهایی باشند. گزینش داوطلبان این پذیرش، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ، یعنی معدل مقطع قبلی صورت می گیرد.

هیچ حداقل معدلی برای رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد 1402 تعیین نشده است. لذا داوطلبان با هر معدلی می توانند در پذیرش رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد ثبت نام کنند و شرط معدل معینی برای هیچ دانشگاه و رشته ای مشخص نشده است.

 آیا با معدل پایین هم میشود در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد قبول شد؟

بستگی دارد معدل پایین در ذهن شما چه معدلی باشد یا اینکه ساکن کجا باشید و در چه رشته ای بخواهید قبول شوید. قطعا معدل برای اشخاصی که بخواهند در رشته های بدون کنکور واحد علوم تحقیقات یا تهران مرکز یا واحد تهران جنوب بعنوان یکی از واحد های خوب رشته های مهندسی قبول شوند باید بالا باشد.

اما اگر کسی در رشته های هنر یا زبان های خارجی یا رشته های خاص و کم طرفدار در زیر گروه های دیگر بخواهد انتخاب رشته کند حتی برای قبولی در واحد های خوب و پرطرفدار شانس دارد.

یک سری افراد هم هستند اصلا واحد دانشگاهی برای آن ها مهم نیست یا اینکه شهر محل سکونت فاصله زیادی تا واحد ها معروف دارد و چون دانشگاه آزاد تعهدی در دادن خوابگاه ندارد برای دانشجو صرفه اقتصادی ندارد تا این همه راه برای تحصیل به شهر دیگری برود.

پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقاطع ارشد و دکترا دارای چه شرایطی ست؟

پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد یکبار در سال انجام می گیرد . مقطع ارشد و دکتری دانشگاه آزاد هم دارای پذیرش بدون کنکور هستند اما پذیرش بصورت عمومی نیست و دانشجویان خود دانشگاه آزاد بر اساس پذیرش استعداد های درخشان که آن هم بر اساس معدل است میتوانند بدون کنکور در مقطع ارشد یا دکترا تحصیل کنند. داوطلبان برای پذیرش استعداد درخشان ارشد دانشگاه آزاد باید از معدل کافی برخوردار باشند که حداقل معدل برای ورود به رشته های انسانی ، فنی مهندسی و سایر رشته‌ ها ، متفاوت است.

  • دارا بودن حداقل معدل 16 برای فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های غیر علوم انسانی
  • دارا بودن حداقل معدل 17 برای فارغ التحصیلان کارشناسیرشته های علوم انسانی از شرایط ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد است.

سخن آخر

دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلی کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به دو روش با کنکور و بدون کنکور دانشجو پذیرش می کند و متقاضیان برای پذیرش در هر یک از این مقاطع باید شرایط لازم را داشته باشند که یکی از این شرایط ، معدل است. حداقل معدل برای ورود به دانشگاه آزاد در مقاطع و رشته‌ های تحصیلی مختلف ، متفاوت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *