ویژه کنکور

نمره ی منفی چیست؟ تاثیر پاسخ های نادرست در تست زنی در کنکور

نمره منفی چیست؟

معمولا در آزمون هایی مثل کنکور، آزمون های علمی، آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و … نمره منفی وجود دارد. نمره منفی به این معنی است که هر پاسخ اشتباه و غلط مقداری از پاسخ های صحیح داوطلب را از بین می برد و باعث کاهش نمره نهایی داوطلب می شود.در بیشتر آزمون های دارای نمره منفی هر 3 پاسخ غلط یک پاسخ صحیح را از بین می برد. به طور مثال فرض کنید یک آزمون 30 تا سوال دارد وداوطلب همه ی سوالات را پاسخ می دهد. از این 30 تا پاسخی که داده است، 15 پاسخ را صحیح و 15 پاسخ را غلط می زند. آن 15 پاسخ غلطی که علامت زده است 5 تا از پاسخ های صحیح او را از بین می برند (هر 3 پاسخ غلط 1 پاسخ صحیح را از بین می برد). در این آزمون در واقع داوطلب 10 پاسخ صحیح برایش باقی می ماند و انگار به یک سوم سوالات پاسخ صحیح داده است و درصد نمره ان 33.3 درصد می شود.پس در کل نمره منفی یعنی این که اگر داوطلبی به یک تست پاسخ نادرست بدهد، این پاسخ نادرست سبب کاهش نمره ی او می شود. حال با هم مقدار نمره ای که کم می شود و چگونگی تأثیر آن را بررسی می کنیم.
قانون کلی تأثیر پاسخ های نادرست این است که هر سه پاسخ نادرست، یک پاسخ درست را از بین می برد و درصد پاسخ گویی به سوالات را پایین می آورد. علت این که به داوطلبان می گویند، در کنکور به سوالات شانسی جواب ندهید این است که آزمون ورودی دانشگاه ها نمره منفی دارد.

نحوه ی محاسبه ی درصد تست کنکور با مثال بدون نمره منفی و با نمره منفی

فرض کنید که داوطلبی در یکی از آزمونهای آزمایشی، در یک درس که 30 سوال داشته است، به تمام سوالات پاسخ داده است او به 15سوال پاسخ درست و به 15 سوال دیگر پاسخ نادرست داده است.نمره خام این داوطلب در درس ادبیات فارسی 33/33 % می شود.
داوطلب دیگری را فرض کنید که در همان آزمون و در همان درس از 30 سوال فقط به 15 سوال پاسخ داده و هر 15 پاسخ او درست می باشد و پاسخ نادرستی نداشته است. ببینیم نمره اکتسابی او چند می شود. نمره ی خام این داوطلب 50% شده است که حدود17 درصد بیشتر از نمره ی داوطلب اول است.

فرمول محاسبه درصد تست با نمره منفی

همانطور که گفتیم برای محاسبه آسان نمره نهایی آزمون های دارای نمره منفی باید از فرمول محاسبه نمره منفی استفاده کنید. این فرمول برای تمامی آزمون ها یکسان است و تفاوتی نمی کند.

برای محاسبه درصد نمره آزمون به سه عدد تعداد کل سوالات، تعداد پاسخ های صحیح و تعداد پاسخ های غلط نیاز داریم و با جایگذاری این سه عدد در فرمول محاسبه نمره منفی به راحتی می توانید نمره نهایی خود را محاسبه کنید.

چرا باید داوطلب  جواب های اشتباه خود را در آزمون کم کند؟

افزایش تراز با کاهش اشتباهات :

دانش‌آموزان هر جمعه با توجه به تلاشی که کرده‌اند به امید درصد بیش‌تر و تراز بهتر در جلسه‌ی آزمون حاضر می‌شوند. برای افزایش تراز، روش‌ها و راه‌ حل‌های ساده و آسانی وجود دارد که گاهی ممکن است به دلیل سادگی به چشم نیاید.

اگر بخواهید تراز خود را افزایش دهید یکی از روش های متداول آن است که ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش دهید ولی یک راه ساده‌تر هم وجود دارد؛ این‌که فقط تعداد پاسخ‌های اشتباه خود را کاهش دهید تا با همان مقدار ساعت مطالعه، نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

یکی از مواردی که از رشد تراز دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند، عدم مدیریت اشتباهات در سر جلسه‌ی آزمون می‌باشد. لذا کنترل تعداد غلط‌ ها می‌تواند زمینه‌ای جهت حفظ روند رو به رشد دانش‌آموزان را فراهم سازد.

اگر تعداد غلط در آزمون کم شود، تراز شما افزایش می‌یابد.

به این ۳ نکته توجه داشته باشید. این سه مورد یک قانون کلی است:

  • کسانی که تراز ۵۸۰۰ تا ۶۵۰۰ می‌خواهند باید تعداد غلط آن‌ها کم‌تر از ۱۵ تا باشد.
  • کسانی که تراز ۶۵۰۰ تا ۶۹۰۰ می‌خواهند باید کم‌تر از ۸ غلط داشته باشند.
  • کسانی که تراز ۶۹۰۰ تا ۷۵۰۰ می‌خواهند باید تعداد غلط آن‌ها کم‌تر از ۶ یا ۴ تا باشد.

7 راهکار عملی برای کم کردن پاسخ های غلط درکنکور:

1.سرعت و عجله ؛ عامل بی دقتی در آزمون

دسته ای از دانش آموزان هستندکه موقع پاسخ گویی به سوال خوب دقت نمی کنند. یعنی بخاطر اینکه سرعت عملشان بیشتر شود ، یک سوال را خیلی سریع مطالعه می کنند و آن سوال را به دقت بررسی نمی کنند و در دام و تله های تستی می افتند.

2.خواندن سریع سوالات کنکور :

داوطلب باید بداند که تند خواندن باید به چه صورت باشد، اگر قرار باشه سوالات را تند بخوانید نهایتا مگر هر سوال خواندنش چند ثانیه  طول خواهد کشید و با این تند خواندن شما نهایتا چقدر صرفه جویی در سوالات می کنید؟باید 2 تا 3 ثانیه در هر سوال وقت بخرید تا نهایتا 5 تا سوال را شما بتوانید بیشتر بخوانید. این سریع خوانی نامتعارف قطعا ارزشِ این را نداردکه تعداد سوالات غلط شما  بیشتر شود.

3.افزایش دقت هنگام مطالعه سریع سوالات کنکور :

شما باید دقت کنید و این مهارت را داشته باشید که در عین حال که سرعتِ خواندنِ سوال بیشتر میشود، دقت و مهارتِ خواندنِ سوالتان را نیز بالا ببرید تا بدانید طراح سوال از شما چه می خواهد.

4.اشتباهات هنگام وارد کردن گزینه ها در دروس محاسباتی :

خیلی از داوطلبان که سوالات را غلط پاسخ میدهند باز هم برمی گردد به همان عجله کردند. می خواهند سرعتِ پاسخ دادنشان را بالا ببرند،که معمولا  این اشتباهات در درس های ریاضی و فیزیک و محاسباتی رخ میدهد .به این صورت که زمانی که داوطلب به یک جواب رسید و معمولا جواب ها این طور هستند که به یک جواب رسیدن جوابش 2 یا 3 یا 1 بوده است حالا در پاسخ نامه گزینه ی 1 جوابش دو هست. داوطلب جواب سوال را 1در آورده است و تا گزینه ی یک را می بیند ،زود گزینه ی 1را انتخاب می کند. یعنی اشتباه می کند بین 1 و 2.این هم یک دسته از سوالات هستندکه داوطلب اشتباه جواب میدهد که باز هم به همان سرعت عمل برمی گردد. یعنی شما وقتی در درس های محاسباتی به گزینه ی صحیح رسیدید حتما سعی کنید دور گزینه ی صحیح خط بکشید و مشخص کنید و با دقت پاسخ  سوال را انتخاب کنید.

5. اشتباه در وارد کردن گزینه ها بصورت یکجا و راهکار آن:

دسته ی دیگر از اشتباهاتی که برخی از داوطلبان انجام میدهند این است که موقع وارد کردنِ پاسخ نامه اشتباه می کنند. یعنی پاسخ سوال را در دفترچه ی سوالات انتخاب می کنند  ولی وارد برگه پاسخ نامه سوالات  نمی شوند و آن را پر نمی کنند آنجا بالا می رود.

6. وسواس ؛ عامل بی دقتی در تست زنی :

مورد مهم دیگر این است که داوطلب وقتی سوال رامی خواند بار اول یک گزینه را می بیند ودر ذهنش میگوید خب این گزینه درست است ولی وسواس به خرج می دهد ومیگوید باید یک بار دیگر سوال را بخوانم تا در تله ی آموزشی گرفتار نشوم و گیج میشود و سردرگم میشود که نکند مثلا به جای گزینه ی (ب) گزینه ی (ج) درست باشد.

این خیلی شایع هست یعنی بچه ها متاسفانه دچارش میشوند  و یک جور حالت وسواس به خرج می دهند و بین گزینه ها شک می کنند.

7. سوالات شک دار بین دو گزینه در آزمون و کنکور:

مورد بعدی سوالاتی هست که داوطلب کلا خوب خوانده است و تله های آموزشی هم گرفتار نشده ولی شک دارد روی دوتا گزینه.

بعضی بچه ها هستند که این را جواب میدهند و و این باور را دارند که حالا 50-50 جواب را انتخاب کنیم. حال  این سوال پیش می آید که  آیا سوالات 50-50 ها را جواب بدهید یا خیر؟این بستگی به تعداد سوالات شک دار در هر درس دارد .سوالات50-50 ها رامعمولا نزنید بگذارید برای دور دوم که اگر زمان آوردید در آن موقع اعمالش کنید. و این باز هم در سوالاتی که شک دارید معمولا یک گزینه بیشتر می چربد یعنی یک گزینه با درصد 60-40 راسعی کنید بزنید.

8.جنگیدن با سوالات سخت:

یکی دیگه از مشکلاتی که داوطلبان در آزمون کنکور با آن  مواجه هستند کلنجار رفتن بیش از حد با بعضی سوالات است. یعنی بعضی مباحث است که شاید فکر میکنند آن مبحث را کامل خواندند. تست از آن حل کردند و وقتی به سوالات این مبحث می رسند با خود میگویند حتما باید این سوالات را حل کنیم.حالا اگه این سوال جزء سوالای واقعا سخت ان درس باشد شاید اصلا نباید آن را پاسخ داد. بعضی از بچه ها در این سوالات گیر میکنند و هی با سوال کلنجار می روند. تا به خود می آید متوجه می شوند 5 دقیقه از وقتشان را  از دست می دهند و در آخر هم آن سوال را اشتباه میزنند.

پس یه نکته مهم: با سوالات سخت کلنجار نروید

سوالات متداول

1.منفی زدن سوال کنکور یعنی چه وچطور در درصد تاثیر می گذارد؟

در متن سوال کاملا به این سوال  با مثال پاسخ داده شده است.

2.فرمول محاسبه درصد تست با نمره منفی

در متن مقاله کاملا آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *