مطالب انگیزشی

هدف و انگیزه کنکور

هدف و انگیزه کنکور

تو به دنیا نیومدی که یه آدم معمولی باشی، به این دنیا اومدی تا تفاوت ایجاد کنی و به اون کسی تبدیل بشی که دوسش داری و هدف و انگیزه داری. یه نگاه به دور و بر خودت بنداز، آدمایی که هدف دارن حتی راه رفتنشونم با بقیه فرق داره، جنگ جوی واقعی فقط هدفش رو می بینه و کارای بی ارزش نمیکنه. اجازه نداری بگی تقدیر من اینه، شانس برای آدمی که حداقل یه بار طعم لذت رسیدن به هدفش رو به کمک تلاش چشیده، بی معنیه. تا به حال زندگی تون چجوری بوده؟ هدف و انگیزه کنکور داشتین؟

انتخاب هدف و انگیزه کنکور:

من قصد ندارم حرفایی که داخل کتابا خوندین رو تو انتخاب هدف برای شما بگم، می خوام بهت بگم برای انتخاب هدف، خودت رو باید دوست داشته باشی، کارایی که می تونه شما رو خوشحال کنه رو بشناس و اون حس خوبی که باعث می شه خودت رو بیشتر دوست داشته باشی رو پیدا کن، انقدر تو مسیرت ذوق داشته باش که ایمان بیاری فقط زمانی که تو نباشی بقیه می تونن به جایگاهت برسن. وقتی تو هستی این جایگاه و موقعیت فقط برای توعه، چون تو خودت رو دوست داری و میدونی چه چیزی خوشحالت می کنه و چیزی که تو رو خوشحال می کنه باید برای تو باشه.

درباره ی قانون راز چیزی شنیدی؟! ارتباط آن با هدف و انگیزه کنکور چیست؟

کتابای قانون جذب و مثبت اندیشی عنوان کتاباییه که اساس اونا شبه علمه و متاسفانه استقبال زیادی از اونا نشده، تو این کتابا در ابتدا درباره ی قدرت فکر صحبت میشه و بعد درباره ی اینکه کائنات هر چی رو که بخواین به شما می ده صحبت می کنه و آدمای تنبل اشتیاق زیادی به خوندن این کتابا دارن و این یه ایده تجاری بزرگه که به کمک اون پول زیادی رو صاحب می شن. چرا یه نفر موفق و مدیرعامل یه شرکته و اون یکی نیست؟ چرا کائنات باید بین آدما فرق بذاره و به یه نفر هر چی می خواد بده و به اون یکی نه؟ به نظرت مسخره نیست این موضوع؟ فقط یه چیزه که تو رو موفق می کنه، اونم تلاش و پشتکاره.

قانون راز

کنکوری عزیز فقط باید بخوای موفق بشی، خواستن توانستنه؛ خواستن به معنی تونستن نیست، برای تونستن باید زحمت بکشی و خسته شی، اون وقت می تونی بگی خواستن تونستنه. همه می خوان موفق شن، ولی آدمی موفقه که با همه ی وجودش تلاش کنه.

حرکت به سمت هدف و انگیزه کنکور:

برای حرکت کردن به سمت هدف نیاز نیست کارای عجیب کنی یا قدمای خیلی بزرگ برداری، برای رسیدن به هدف سعی کن هر روز از دیروزت بهتر باشی و با قدمای کوچیک شروع کنی. تصور انجام کارای بزرگ و تبدیل شدن به یه ربات که صبح تا شب درس می خونه و به هیچی فکر نمی کنه و استراحت هم نداره، اشتباهه.

خستگی تو مسیر:

تو حق داری تو مسیر خسته شی، حق داری استراحت کنی، اما اجازه نداری رها کنی تا ببازی. اگر هدفت رو دوس داری باید زمان زیادی رو براش بجنگی. انتظار نداشته باش به سرعت به هدفت برسی، هرچقدر مسیر هدفت طولانی تر شه، نتیجه ای که قراره بگیری قشنگ تر و متفاوت تره. این مسیر توعه! باید بری، اینجایی که وایسادی پایان راهت نیست، پایان راهت جایی که حس قدرت و خوشحالی کنی، هرجا که خستگی اومد سراغت، استراحت کن و دوباره شروع کن.

انگیزه یه کنکوری:

با انگیزه ی زیاد شروع کردی اما بعد یه مدت انگیزه ای وجود نداره؟

انگیزه یه کنکوری

تو مسیر کنکور، هدفت رو یادآوری کن؛ اما نیازی نیست به بقیه بگی و یا خودت رو رسیده به هدفت تصور کنی، وقتی به دیگران درباره ی هدفات بگی یا خودت رو تو موقعیت رسیده به هدفت تصور کنی، به یه حس نیاز که حس محبوب بودنه دست پیدا میکنی و نیازت از قدرت برطرف می شه و دیگه احتیاجی به ادامه دادن به مسیر سخت و رسیدن به هدف نداری.

هدف داری ولی انگیزه نه؟

یه وقتایی داوطلب کنکوری انگیزش رو از دست می ده و دائم با دیدن کلیپای انگیزشی تلاش می کنه. آدم یه ربات نیست که همش انگیزه داشته باشه و با اشتیاق حرکت کنه، یه وقتایی که مطالعه می کنین، انگیزه شما بالا میره و حس و حال خوبی داری، وقتایی که حس و حال خوبی نداری با یه مطالعه کم شروع کنی و با ۲۰ دقیقه درس خوندن، به مرور انگیزت رو برگردونی.

عوامل طولانی کننده ی بی انگیزگی:

نداشتن استراحت مناسب:

نداشتن استراحت مناسب

همونجوری که گفتیم هر زمان خسته شدی استراحت کن، متاسفانه یه سریا نه استراحت می کنن و نه درس می خونن، چطور؟ کتاباشون دور و برشونه و مهمانی نمی رن همه فکر می کنن اونا در حال مطالعن؛ در صورتی که خودشون می دونن مطالعه ای ندارن، با این حستون مقابله کنین و استراحتی خوب رو برای مدت کوتاهی به خودتون هدیه بدین.

استراحت طولانی:

اگه یه وقتی برات مشکلی پیش اومد یا استراحتی بین درس خوندنت داشتی، منتظر شنبه نباش! بعد از استراحتت به سرعت شروع کنی، هر چقدر استراحتت طولانی تر شه، برگشتت به درسم سخت تر میشه. استراحت زیاد باعث میشه هدف و انگیزه کنکور روز به روز کمتر و کمتر شه.

کمالگرایی:

بدترین مشکلی که یه آدم می تونه داشته باشه کمالگراییه. اونا یا باید همه چی رو داشته باشن یا هیچ چی رو.

مقایسه خودت با دیگران:

نمیگم هر زمان که شروع کنی مثل بقیه ای، نه چون یه بحث غیر منطقیه، شمایی که امروز شروع می کنی با آدمی که دیروز شروع کرده، تو یه سطح نیستی، اما اگه بخوای خودت رو می رسونی؛ به شرط اینکه شروع کنی و خودت رو با دیگران مقایسه نکنی و زمان رو صرف هدفت کنی. یادت نره همه استراحت و بی انگیزگی رو تو دوران کنکورشون تجربه می کنن؛ اما همه نمیتونن بی انگیزگی و حال بدشون رو از بین ببرند.

بی برنامگی و نبود هدف مشخص:

تو باید برنامه ریزی اصولی، منظم و مشخص داشته باشی و یه سری اهداف بلند و کوتاه مدت داشته باشی. برای مثال بدون تو چه تاریخی درسا رو تموم کنی و هر ماه چه مطالبی رو از خودت آزمون بگیری.

برای بی انگیزکی زمان مطالعه پیشنهاد می کنیم که از قانون ده دقیقه کمک بگیری. به خودت بگو فقط ده دقیقه مطالعه می کنم و بعدش کتاب رو می بندم و یه زمانی به خودت میای و می بینی ده دقیقت شده یه ساعت مطالعه و حس خوب بعد از اون و ادامه دادن مسیرت.

قانون ده دقیقه ای مثل گوشی موبایله! همه ی وقتایی که گوشی موبایل رو می گیری و به خودت می گی ده دقیقه چک می کنم و بعدش میخابم و یه بار به خودت می آیی که ساعتا زمانت رو با گوشی هدر دادی.

عشق به هدف:

عشق به هدف

کلمه ی اشتیاق و عشق با هم فرق می کنن، فرض کن یه لباسی دیدی و تمایل داری اون رو بخری، بارها می ری و به اون نگاه می کنی، آخر یه روز اون رو می خری و می پوشی اما بعد یه مدتی برات عادی می شه و اون ذوق قبل را برای اون نداری، این اشتیاق به هدفه و با عشق به هدف فرق می کنه، عشق به چیزی هرگز تموم نمی شه. به همین ترتیب می تونی هدف و انگیزه کنکور رو داشته باشی.

چجوری درس بخونیم و استراحت کنیم که انگیزمون کم نشه؟

ساعت مطالعه خودت رو معقول کن و بعد هر ساعت تو برنامه، ۱۰ دقیقه استراحت کن. اما زمان استراحت به سمت تلویزیون، گوشی، آهنگ و کارای جذابی که دوس داری، نرو! ممکنه استراحتت به جای ۱۰ دقیقه، یه ربع و به مرور بیشتر شه.

چجوری تو استرس کرونا و خبرای بد، انگیزه داشته باشیم؟

تا جایی که می تونی از خبرای بد دور شو و حتی کنجکاوی برای دیدن آمار مرگ و میر هر روز و شنیدن خبر ها رو کنار بذار. یادت باشه که تو رعایت می کنی و حواست هست برات مشکلی پیش نمیاد، دیگه بیشتر از این لازم نیست به این موضوع دقیق شی، با درس نخوندن مشکلی حل نمی شه. اما تو شرایط بد، موفقیت راحت تره! شاید باورش سخته ولی تو وارد رقابتی تو کنکور می شی، جایی که همه صدن، تو ۹۹ هم بشی باختی. ولی جایی که همه انگیزه ی کمی دارن، تو کمی خودت رو جمع کن تا جلو بیفتی.