ویژه کنکور

همه چیز راجب تاثیر معدل در کنکور 1402

همه چیز راجب تاثیر معدل در کنکور1402

در سال های گذشته تاثیر معدل در کنکور وجود داشته و هر سال رو به افزایش می باشد. امسال نیز میزان تاثیر این معدل در نتیجه ی نهایی كنكور دانش آموزان مجددا روند افزایشی را داشته است. با توجه به اطلاعیه هایی كه از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انتشار یافته، این تاثیر معدل برای تمام رشته های اصلی یكسان و مثبت است. البته با توجه به این كه در سال های قبل چندین مورد تغییرات در نظام های آموزشی به وجود آمد، در ادامه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ را برای هر یک از آن به طور جداگانه بیان می کنیم. در حقیقت مهم ترین این نظام های آموزشی شامل نظام جدید و نظام قدیم كه پیش از آغاز آن اعمال می شد، است. البته تاثیر معدل از نظر سال فارغ التحصیلی و رشته تحصیلی نیز دارای تفاوت هایی است كه به آنها می پردازیم.

تاثیر مثبت معدل در کنکور

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای دانش آموزان نظام قدیم:

آن دسته از داوطلبان كنكور كه مدرک تحصیلی خود را قبل از نظام آموزشی جدید گرفتند، در دسته داوطلبان نظام قدیم هستند. بر اساس اعلان نهادهای مربوطه، میزان تاثیر معدل در کنکور 1402 برای این اشخاص ۴۰ درصد و به شکل تاثیر مثبت خواهد بود. درنتیجه داوطلبین نظام قدیمی كه معدل بالایی دارند، در این امتحانات می توانند از تاثیر مثبت ۴۰ درصدی استفاده کنند. این امر برای همه ی  داوطلبان فارغ التحصیل شده در رشته های علوم انسانی، ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی صدق میکند. شیوه ی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲هم برای آنها به طور یكسان بوده و به کمک روشی كه در این جا ذکر شد، یعنی تاثیر مثبت ۴۰ درصدی اعمال می گردد.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای دانش آموزان نظام قدیم:

البته بعضی از داوطلبان كنكور مدرک خود را از طریق نظام ترمی واحدی سالی واحدی گرفتند كه هنوز تاثیر معدل در کنکور برای این اشخاص مشخص نشده است؛ چرا که در اطلاعیه های انتشار یافته به آن ها اشاره ای نشده است. از سمت دیگر، آن دسته از داوطلبان نظام قدیم كه پیش دانشگاهی را گذراندند و در امتحانات نهایی این دوره شركت كرده بودند، در سال های گذشته تاثیر مثبت معدل این دوره را در آزمون كنكور داشته اند. این مورد نیز مربوط به رشته های علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی و فیزیک و علوم و معارف اسلامی بود. در اطلاعیه های انتشار یافته مربوط به تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به این مورد نیز اشاره ای نشده است؛ درنتیجه، تاثیر معدل كتبی امتحانات نهایی دوره پیش دانشگاهی برای فارغ التحصیلان رشته های گفته شده نظام قدیم هنوز مشخص نیست. اگر قرار باشد معدل این دوره نیز در كنكور تاثیر داده شود، حتما اطلاع رسانی های مربوط به آن صورت خواهد گرفت.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام جدید:

نحوه ی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای این گروه نیز كاملا شبیه به نظام آموزشی قدیم بوده و به صورت تاثیر مثبت اعمال می گردد. پس داوطلبانی كه معدل پایینی دارند و نگران تاثیر معدل پایین در کنکور خود می باشند، باید سعی نمایند، با افزایش درصدهای خود در این آزمون، این كاستی را جبران کنند. البته همان طور كه گفتیم، معدل برای این اشخاص تاثیر منفی ندارد. اما با توجه به این كه تاثیر مثبت معدل دیگر رقبا و شركت كنندگان كنكور باعث افزایش امتیاز كلی آن ها می شود، شرایط برای افراد با معدل پایین كمی دشوار تر است.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام جدید:

حال كه از شیوه ی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام های قدیم و جدید این آزمون و هم چنین میزان تاثیر این معدل آگاه شدید، گفتن نکاتی در اینجا جایز است. همانطور كه گفتیم، این معدل چه در نظام های قدیم و چه در نظام جدید برای فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی و فیزیک و علوم و معارف اسلامی است. پس کسانی كه در رشته های فنی و حرفه ای یا كاردانش فارغ التحصیل شدند، مشمول این طرح نخواهند بود. درنتیجه اگر این افراد بخواهند در كنكور رشته های دیگر شركت کنند و از تاثیر مثبت معدل نیز برخوردار گردند، باید در امتحانات نهایی این رشته شركت نمایند. همچنین، آن دسته از کسانی كه مدرک خود را از سال ۱۳۸۴ به قبل گرفتند نیز مشمول قانون تاثیر معدل نیستند و درصدی كه در این آزمون کسب می کنند، تنها ملاک سنجش شان است.

شیوه ی محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲:

در قسمت های قبل نیز میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ و نیز شیوه ی اثرگذاری آن را ذکر كردیم. بدین صورت كه این مورد برای داوطلبان نظام های جدید و قدیم در رشته های علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی و فیزیک و علوم و معارف اسلامی ۴۰ درصد به شکل تاثیر مثبت می باشد. اما با وجود این، شیوه ی دقیق محاسبه تاثیر معدل برای داوطلبان مشخص نشد. به بیان دیگر، بیشتر شركت كنندگان این آزمون می خواهند بدانند كه تاثیر مثبت معدل چگونه اعمال می شود. به عنوان مثال، آیا معدل كتبی بر روی تراز نهایی اثرگذار است یا این كه نمره هر درس به صورت جداگانه بر روی تراز همان درس تاثیر می گذارد؟

با استفاده از فرمول زیر می توانید تاثیر مثبت معدل خود را حساب کنید.

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

تاثیر معدل پایین در کنکور ۱۴۰۲ چگونه است؟

تا به اینجا توضیحات كاملی درباره ی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به شما ارئه دادیم. اكنون هم از میزان و شیوه ی تاثیرگذاری این معدل در تراز نهایی آزمون كنكور خود اطلاع دارید و هم فرمول محاسبه آن را می دانید. اما مسئله ی دیگری كه در این رابطه اهمیت زیادی دارد، شیوه ی محاسبه تاثیر معدل پایین در کنکور ۱۴۰۲ است. با توجه به این كه امكان دارد بیشتر داوطلبان این آزمون به دلایل گوناگون در امتحانات نهایی خود عملكرد مناسبی نداشته باشند، نگران اینند كه معدل پایین آن ها در امتحانات نهایی سبب خراب شدن آزمون كنكورشان می شود. همانطور كه در قسمت های قبل نیز به این موضوع اشاره نمودیم، تاثیر معدل در کنکور از سال های قبل تا به الان تنها به صورت مثبت اعمال شده و هنوز حرفی از تاثیرمنفی آن زده نشده است. پس لزومی ندارید نگران باشید. تنها موضوعی که باید نگران آن باشید، سوالات کنکور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *