انگلیسی, شیوه مطالعه دروس, عمومی

چگونه درس زبان انگلیسی را بخوانیم؟

چگونه درس زبان انگلیسی را بخوانیم؟ | گاماس 20

یکی از دروس عمومی کنکور که بسیار میتوان از آن به صورت هوشمندانه ای بهره برد درس زبان است ما در ادامه به تحلیل و چگونه خواندن درس زبان انگلیسی میپردازیم

بودجه بندی زبان کنکور

درس زبان انگلیسی در کنکور ۲۵ سوال را شامل می شود که از  سوال ۷۵ تا ۱۰۰، آخرین درس عمومی محسوب می شود. مدت زمان پاسخگویی به این ۲۴ سوال حداقل ۱۵ دقیقه تا ۲۰ دقیقه است.
در میان سوالات زبان کنکور ، ۸ سوال لغت ، ۴ سوال گرامر ، ۵ سوال کلوز تست و ۸ سوال به درک مطلب اختصاص داده می شود. ضریب درس زبان در کنکور ، ۲ است. یعنی با پاسخ به هر سوال زبان ، ۲ نمره کسب می کنید .

یکی از مشکلاتی که در پاسخگویی به این درس وجود دارد، تاخر آن نسبت به بقیه درس های عمومی است. این موضوع باعث می شود دانش آموزان زمان مناسب برای پاسخگویی به این سوالات نیابند. نکته کلیدی در موفقیت در سوالات زبان و عمومی رعایت زمان بندی مناسب برای هر درس است.

لغت

سوالات لغت در زبان کنکور ، ۸ سوال را به خود اختصاص می دهد. به یاد داشته باشید حفظ طوطی وار لغات به شما کمک زیادی نمی کند. در زیر به نکات کوچکی در مطالعه لغات اشاره می کنیم.

لغات را دسته بندی کنید، مثلا بر اساس شباهت ظاهری مثل floor flower

یا بر اساس معنای شبیه به هم دسته بندی کنید مانند لغات دسته خوراک یا ابزار یا پوشاک

یا کلماتی که دارای پسوند یا پیشوند هستن مانند helpless jobless thoughtless

مرور دسته بندی شده لغات، به افزایش قدرت تمایز بین لغات همچنین به تثبیت لغات کمک بسیاری می کند.

می توانید برای  هر لغت در جمله مثال بزنید. جهت تثبیت بهتر ،  معنای انگلیسی یا مترادف های آن لغت را بنویسید. مطالعه لغات بهتر است به صورت مداوم و در زمان های مختلف از روز اتفاق بیفتد.

از منابع مفید در این زمینه میتوان به کتاب تیک ایت گاج اشاره کرد.

گرامر

همان طور که گفتیم تعداد سوالات گرامر زبان ۴ سوال است که از گرامر های درس های کتاب درسی دهم ، یازدهم و دوازدهم مطرح می شود

بهترین روش برای بررسی گرامر هر درس، خلاصه نویسی برای درس هاست. پس از مطالعه به یادداشت نکات مهم بپردازید و در طی روزهای مختلف جهت تثبیت ذهنی، به بررسی آن نکات و مرور آن ها بپردازید.

راهکاری مهمتر: پس از مطالعه ریدینگ درس را مطالعه کنید و نقاطی که از گرامر آن درس در ریدینگ همان درس استفاده شده را مشخص کنید. اگر به لغتی ناشناس برخورد کردید زیر آن خط کشیده و ازش رد بشید. سعی کنید با توجه به موضوع و کلمات اطراف معنی آن لغت را حدس بزنید.و پس از پایان مطالعه معنی آن لغت را چک کنید و به خاطر بسپارید این کار جهت افزایش دامنه لغات بسیار موثر است.

به حل تمارین درس مربوط به گرامر هر درس بپردازید و بعد از انجام این مراحل به سراغ تست زنی بروید.

از کتاب های خوب بازار می توان به کتاب های رضا کیاسالار، زبان کنکور ، انتشارات شب قره یا کتاب های شهاب اناری، مبتکران اشاره کرد. با مطالعه سریع گرامر در درسنامه به تسلط نسبی برسید و با کمک تست زنی و پاسخنامه مهارت خود را در سوالات گرامر بالا ببرید.

معمولا در این بخش نیازی به کتابهای فوق پیشرفته گرامر زبان انگلیسی نیست و کتاب کمک درسی کمی بالاتر از سطح کتاب کفایت می کند.

کلوز تست

همان طور که گفتیم هر سال ۵ سوال از کلوز تست در کنکور مطرح می شود. البته تعداد سوالات کلوز تست برخی از سال ها متفاوت بوده است. سوالات کلوز تست ترکیبی از انواع سوالات است .این سوالات دارای مفهوم و مضمون است، مانند سوالات ریدینگ.

برای حل بهتر سوالات کلوز تست، گرامر افعال و حروف اضافه ی آن ها را یاد بگیرید مانند look forward یا look for

در جملات حاوی جای خالی، نوع  و زمان افعال را باید قادر باشید تعیین کنید. مانند معلوم و مجهول و حال و گذشته. برخی از طراحان  جهت سخت کردن سوال برخی  اجزای اضافه مانند قید ها را اضافه میکنند که  با تشخیص و حذف آن ها جوابدهی به سوالات راحت تر می شود.

عمده مهارت لازم برای پاسخگویی، فهم کلیت کلوز تست است. جملات را تک تک بدون فکر کردن به جواب بخوانید و سپس اقدام به پاسخگویی کنید.

از طریق مفهوم یابی کل متن و کمی دیره لغت می توان به سوالات کلوز تست جواب داد.

ریدینگ

بخش ریدینگ که با ۸ سوال در واقع سخت ترین بخش سوالات زبان کنکور محسوب می شود، روش های مختلفی برای پاسخگویی دارد.

یکی از این روش ها آن است که اول سوالات را بخوانید و متوجه مضمون متن بشوید.

معمولا جمله ی اول و آخر متن بعلاوه ی چند جمله میانی متن کمک شایانی به درک منظور اصلی متن کمک می کند. این تکنیک skimming نام دارد

نکته: اگر در هنگام مطالعه متن به لغتی نا آشنا برخوردید از آن رد شده و تمرکز نکنید، شما قرار نیست معنی تمامی لغات را بدانید بلکه با فهمیدن مفهوم کلی متن معنای لغت را حدس بزنید.

مهمترین موضوع در ریدینگ تمرین سوالات و تست های ریدینگ به صورت مداوم است. اکثر دانش اموزان فکر می کنند دلیل عدم پاسخ گویی شان به بخش ریدینگ و کلوز تست عدم کفایت دایره ی لغات ایشان می باشد در صورتی که بدون دایره ی واژگان عظیم نیز می توان از پس این سوالات بر امد.

برخی معتقدند جوابدهی ریدینگ نسبت به کلوز تست اسان تر است زیرا توضیحات بیشتری را در سوال مشاهده می کنیم. ریدینگ کوتاه را کاملا بخوانید چون احتمال جزئی بودن سوالات مطرحی بیشتر است و خواندن کامل ریدینگ های کوتاه زمان زیادی نمی گیرد. اما ریدینگ های طویل را باید با مهارت های پاسخ گویی پاسخ داد. نیازی به دانستن تمام واژگان نیست. کلمات غیر کلیدی را درگیر مفهوم کلی نکنید.

در حل سوالات ریدینگ اگر محدودیت زمانی دارید حتما سوالاتی مانند معادل واژگان یا مفهوم کلی متن یا رفرنس ضمایر را اول جواب بدهید پس از آن ها به سوالات درست و غلط بپردازید

اصولا ترتیب سوالات بر اساس ترتیب پاراگراف های متن است.

بهترین منابع ریدینگ سوالات سالهای قبل و سپس سوالات تالیفی است. از منایع خوب در این زمینه می توان به کتاب های مبتکران ، نترسیم از متن و گاج اشاره کرد. همچنین تست های زمان دار برای بالا بردن سرعت ودقت در گام های بعدی لازم است

در اخر با توجه به اهمیت زبان انگلیسی در دنیا امروزه سعی کنید این درس را کنار نگذاشته و با رعایت نکات پیشرفت کنید.

5 فکر در مورد “ چگونه درس زبان انگلیسی را بخوانیم؟

  1. فرانک گفت:

    ممنون، من همیشه ریدینگ هامو خراب میکنم، از نکاتتون حتما استفاده میکنم

  2. hale گفت:

    برای زبان آلمانی توی کنکور نمونه تست های معتبر از کجا میتونم پیدا کنم ؟

  3. مهدی گفت:

    سلام من کنکور تجربی دادم میتونم رشته های زبان رو انتخاب کنم کنکور زبان ندادم؟

  4. anahita گفت:

    سلام . خسته نباشید . من با معدل کل ۱۶ و معدل کتبی ۱۰ میتونم با سوابقم آموزش زبان انگلیسی هر شهریو که بخوام برم یا نه ؟

  5. Ala گفت:

    سلام من دوازدهم تجربی هستم و خیلی به رشته کامپیوتر علاقه دارم مبخواستم ببینم از طریق کنکور تجربی یا هنر میتونم در این رشته تحصیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *