آموزش های کنکور

کارنامه سبز چیست؟

کارنامه سبز چیست؟ کارنامه سبز درست بعد از اعلام نتایج بر روی سایت سنجش قرار می‌گیرد و همان کارنامه‌ای است که به کمک آن می‌توانید از وضعیت رشته  و محل تحصیل  و درخواست‌های انتقالی اطلاع پیدا کنید. در اصطلاح به این کارنامه، کارنامه محرمانه نیز گفته می‌شود. اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که کارنامه سبز چیست و چگونه می‌توان کارنامه سبز آموزش و پرورش را دریافت کرد پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

کارنامه سبز
کارنامه سبز چیست؟ مشاور کنکور گاماس 20 پا به پای شما تا رسیدن به رشته دلخواه

کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه چیست؟

کارنامه سبز کنکور چیست؟ ممکن است بعد از منتشر شدن نتایج کنکور، از رشته و محل تحصیل خود رضایت کافی را نداشته باشید. در این زمان به سراغ کارنامه سبز آموزش و پرورش می‌رویم. بهتر است در هنگام انتخاب رشته نسبت به علایق و انتظارات خود آگاه بوده و این فرض را در نظر بگیرید که ممکن است در هر یک از رشته محل‌هایی که انتخاب کرده‌اید قبول شوید. به هر صورت با انتشار کارنامه سبز شانس دوباره‌ای برای شما ایجاد خواهد شد تا در مورد کم و کیف تغییر رشته با کارنامه سبز یا از بین بردن محرومیت شرکت در کنکور سال بعد، اطلاعات لازم را به دست آورید. ما در این قسمت به این سؤال جواب دادیم که کارنامه سبز چیست؟ اما چگونه می‌توان از این کارنامه عملاً استفاده کرد؟

12
کارنامه سبز دانشگاه آزاد نیز مشابه کارنامه سبز افراد پذیرفته شده در دانشگاه دولتی است

چگونه از کارنامه سبز استفاده کنیم؟

این کارنامه زمانی برای شما کاربرد دارد که در یک رشته پذیرفته شده باشید، ولی این رشته چندان برای شما محبوب نباشد. مهم‌ترین کاربرد کارنامه سبز این است که اگر در رشته‌هایی پایین‌تر از کد رشته تائید شده شانس قبولی داشته باشید، امکان تغییر رشته با کارنامه سبز برای شما فراهم است. در این کارنامه با مقایسه آخرین رتبه قبولی و رتبه اصلی خودتان می‌توانید تشخیص دهید که شانس قبولی در کدام رشته‌ها را داشته‌اید. این عدد یعنی رتبه شما لازم است مساوی یا کوچک‌تر از آخرین رتبه قبولی باشد. به یاد داشته باشید که انتقال به رشته‌های دیگر در این مرحله قطعی نیست و این موضوع تنها در صورت وجود ظرفیت و موافقت دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است. در هر صورت برای برخی افراد، این مرحله می‌تواند یک شانس دوباره و سرنوشت‌ساز باشد. ویژگی‌های گفته شده برای کارنامه سبز سنجش در مورد کارنامه سبز دانشگاه آزاد، کارنامه سبز ارشد و کارنامه سبز استخدامی آموزش و پرورش نیز صدق می‌کند. اگر برای شما این سؤال پیش آمده است که چگونه با کارنامه سبز انتقالی بگیریم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

13
کارنامه سبز کنکور چیست؟ با کارنامه سبز بیشتر آشنا شوید

شرایط استفاده کارنامه سبز

این کارنامه برای افرادی که در کنکور مردود شده‌اند کاربردی ندارد. افراد مردود صرفاً می‌توانند به کمک دانشگاه‌های بدون کنکور یا تکمیل ظرفیت به دانشگاه راه پیدا کنند. همچنین فرصت دوباره‌ای برای سال آینده نیز پیش روی این دسته از افراد خواهد بود. موارد گفته شده در این مقاله در مورد کارنامه سبز آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز صدق می‌کند. سازمان سنجش کارنامه سبز را در حدود اوایل مهرماه منتشر می‌کند. کارنامه سبز تغییر رشته همین کارنامه‌ای است که در حدود اوایل مهرماه در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

کارنامه سبز کنکور سراسری

کارنامه سبز می‌تواند در جریان انتقالی نیز به شما کمک دهنده باشد. برای برخی افراد، پروسه انتقالی یک تیر نهایی برای رسیدن به رشته و محل مورد علاقه‌شان است. گاهی توصیه می‌شود که به رشته تحصیلی‌ای که در ابتدا پذیرفته شده‌اید رفته و مدتی نیز در این رشته محل به تحصیل بپردازید؛ اما کارنامه سبز می‌تواند به شما کمک کند تا کمی بعد برای انتقالی نیز اقدام کنید. این شیوه هرچند فرد را مجبور می‌کند تا مدتی در رشته یا محلی که به آن علاقه ندارد به تحصیل بپردازد، اما شانس او را برای تغییر رشته یا محل تحصیل افزایش خواهد داد. این قوانین در مورد کارنامه سبز ارشد نیز صدق می‌کند. برای دیدن کارنامه سبزهای آموزش و پرورش صرفاً کافی است که در زمان اعلام شده به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید. به این کارنامه اصطلاحاً کارنامه سبز تغییر رشته نیز گفته می‌شود.

14
سازمان سنجش کارنامه سبز را معمولاً در اوایل ماه مهر بر روی سایت قرار می‌دهد.

زمان مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری

کارنامه سبز کنکور می‌تواند در اوایل مهرماه ارائه شود و در مجموع می‌توان گفت که ماه مهر، دوره طلایی بررسی این کارنامه است. برای دیدن کارنامه سبز کنکور و کارنامه قبولی کنکور می‌توانید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید. زمان مشاهده کارنامه سبزهای آموزش و پرورش در صورت تغییر به‌صورت علنی اعلام خواهد شد.

راهنمای کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۱:

در کنکور سراسری ۱۴۰۱ کارنامه سبز از پنج ستون متشکل شده است.

  • اول، ترتیب علاقمندی داوطلب که بر اساس فرم انتخاب رشته است.
  • دوم، کد رشته امتحانی انتخابی داوطلب که براساس دفترچه انتخاب رشته کنکور می باشد.
  • سوم، رتبه داوطلب: رتبه‌ی قرار گرفته در این ستون، پس از مقایسه با همه ی انتخاب کنندگان این رشته محاسبه شده است.
  • چهارم، آخرین رتبه ی قبولی: رتبه آخرین شخصی که در این رشته قبول شده، محاسبه و در این ستون درج خواهد شد.
  • پنجم، ستون نتیجه: در این ستون اگر رتبه داوطلب در رشته محلی پایین‌تر از رتبه آخرین نفر قبولی گردد، داوطلب در آن رشته پذیرفته شده و با علامت “+” درج می شود.

برای مثال در جدول زیر بخش “مفید” به خاطر این که رتبه داوطلب از رتبه آخرین نفر قبولی عددی کوچک‌ تر می باشد، داوطلب قبول شده، اما در بخش “غیرمفید” رتبه داوطلب از آخرین نفر قبولی عددی بالاتر می باشد.

ترتیب علاقه‌مندی کد رشته رتبه داوطلب رتبه آخرین نفر قبولی نتیجه
مفید ۱۳۶ ۱۱۹۳۱ ۶۵ ۱۵۷
غیر مفید ۲ ۱۲۴۸۷ ۱۰۷ ۲۹

در صورتی که در ستون نتیجه عددی از یک تا ۹ درج شده باشد، مفهوم آن به صورت زیر است:

یک: داوطلب شرایط و ضوابط اختصاصی مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ را ندارد؛ این شرایط می ‌توانند شامل موارد مختلفی باشد:

  • اول، تکرار کد رشته انتخابی.
  • دوم، عدم رعایت جنسیت پذیرش.
  • سوم، عدم توجه به ضوابط رشته ‌های دارای شرایط خاص برای رشته مذکور.

دو: داوطلب در یک کد رشته محل برای مصاحبه به دانشگاه دعوت گشته است.

سه: اگر فرد با توجه به داشتن نمره در رشته محل انتخابی، در سهمیه مجاز دیگری به جز سهمیه نهایی پذیرفته شود، عدد سه در این ستون به نمایش گذاشته می ‌شود؛ همچنین برای کارمندانی که به وسیله ی سهمیه کارمندی پذیرفته شده‌اند نیز این عدد به نمایش گذاشته می شود.

چهار: نشانگر این است که وضعیت علمی و عمومی شما در رشته ‌های پردیس‌های فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مرحله ی بررسی می باشد.

پنج: نمایانگر آن است که فرد با توجه به ضوابط عمومی گزینش در انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی امتیاز لازم را نیاورده و در اولویت جذب قرار نگرفته است. این افراد حداکثر ظرف دو ماه از زمان انتشار اسامی پذیرفته شدگان فرصت دارند با همراه داشتن کارت شناسایی و تصویر کارنامه نهایی به هسته گزینش آموزش و پرورش استان بومی به نشانی مندرج در پایگاه اطلاع رسانی هیأت مرکزی گزینش وزرات آموزش پرورش به نشانی www.qozinesh.medu.ir مراجعه نمایند.

هفت: نمایانگر عدم کسب حد نصاب امتیاز در مصاحبه تخصصی و یا عدم احراز شرایط است. مثل سن، معدل، ویژگی‌های جسمانی، غیبت در مصاحبه و … .

نه: وضعیت علمی و عمومی شما در یکی از دانشگاه‌های شاهد، علوم قضائی، علوم پزشکی بقیه الله (عج)، شهید مطهری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، غیر انتفاعی امام رضا (ع)، علوم پزشکی ارتش، دانشکده غیر انتفاعی رفاه یا یکی از رشته‌های مدیریت بیمه اکو، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، کاردانی فوریت‌های پزشکی، تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه یا موسیقی نظامی در مرحله ی بررسی قرار گرفته است.

“+”: به معنای آن است که داوطلب در این رشته محل پذیرفته شده است.

اطلاعات کارنامه سبز زمانی برای داوطلب مفید می باشد که رتبه داوطلب کوچک‌تر یا مساوی با رتبه آخرین نفر قبولی باشد.

سخن پایانی:

در این مطلب تلاش شد تا به‌طور خلاصه به این سؤال جواب دهیم که کارنامه سبز چیست؟ کارنامه سبز یک شانس دوباره برای افرادی است که از انتخاب رشته خود رضایت کافی نداشته یا سهواً اشتباهی را مرتکب شده‌اند و نیاز دارند در مورد تغییر رشته یا محل تحصیلی خود اقدام کنند. این کارنامه را حفظ کرده و به‌عنوان فرصتی دوباره از قوانین وضع شده برای رسیدن به ایده آل خود استفاده کنید. جهت دریافت مشاوره کنکور نیز می‌توانید از خدمات سایت بهره‌مند شوید. همچنین برای افراد علاقه‌مند به تحصیل در رشته محبوب پزشکی نیز می‌توانید به مطلب مراحل تحصیل پزشکی که به‌طور رایگان در سایت قرار گرفته است مراجعه کنید.

سؤالات متداول

حال قصد داریم به سؤالات شما در زمینه آنالیز و استفاده از کارنامه سبز پاسخ دهیم. این پرسش‌ها ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشند.

مشاهده کارنامه سبز چه کاربردی دارد؟

این کارنامه بیش از هر چیز در انجام پروسه انتقالی و جلوگیری از محرومیت داوطلب در کنکور سال بعد کاربرد دارد.

افرادی که در اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری مردود شدند، می‌توانند از این کارنامه برای انتقالی یا اشتباه در انتخاب رشته استفاده کنند؟

متأسفانه این کارنامه برای افراد مردود کاربرد بخصوصی نداشته و صرفاً مخصوص افرادی است که در یک رشته محل پذیرفته‌شده‌اند.

1 فکر در مورد “ کارنامه سبز چیست؟

  1. علی گفت:

    ممنون از توضیحات کاملتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *