چگونه درس بخوانیم

چگونه دینی بخوانیم؟

چگونه دینی بخوانیم

دینی کنکور همواره از دروسی بوده است که تعداد زیادی از متقاضیان کنکور از آن شاکی هستند؛ چرا که نمی‌توانند آن طور که باید نتیجه مناسب را از آن به دست بیاورند. شیوه مطالعه برای امتحان نهایی نیز برای کنکور جوابگو نیست. پس باید چگونه دینی بخوانیم؟ چطور این درس که به ظاهر ساده است را با درصد عالی پشت سر بگذاریم؟ در ادامه مطلب به بودجه‌بندی سؤالات دین و زندگی کنکور پرداخته و درباره روش صحیح مطالعه دینی صحبت خواهیم کرد.

 

 

بودجه‌بندی سؤالات دین و زندگی کنکور

برای این که بدانیم چگونه دینی بخوانیم باید در ابتدای کار بدانیم چه چیزهایی را باید بخوانیم و هرکدام چه اهمیتی دارند. درس دینی کنکور نظام جدید شامل سه کتاب است که تمام سؤالات از این سه کتاب می­آیند.

  • دینی پایه دهم که 9 سؤال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. با مطالعه آن می‌توانید خود را برای 36 درصد کنکور آماده کرده باشید. کتاب دین و زندگی پایه دهم شامل 12 فصل است.
  • دینی پایه یازدهم که 8 سؤال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. با مطالعه آن می‌توانید خود را برای 32 درصد کنکور آماده کرده باشید. کتاب دین و زندگی پایه یازدهم شامل دو بخش کلی است و مجموعا 12 فصل دارد.
  • دینی پایه دوازدهم که 8 سؤال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. با مطالعه آن می‌توانید خود را برای 32 درصد کنکور آماده کرده باشید. کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم شامل 10 فصل است.

سه بخش کلی درس دین و زندگی

هر درس دین و زندگی شامل سه بخش کلی است. برای چگونه دینی بخوانیم، پس از تسلط به تمام دروس، سراغ این بخش­بندی­ها بیایید.

  • آیات که 11 سؤال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. به عبارتی با مطالعه آن می‌توانید به 44 درصد از مطالب کنکور درس دین و زندگی پاسخ دهید و از بالاترین سطح اهمیت برخوردار است.
  • متن درس که 9 سؤال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. به عبارتی با مطالعه آن می‌توانید به 36 درصد از مطالب کنکور درس دین و زندگی پاسخ دهید.
  • اشعار و احادیث که 5 سؤال کنکور را به خود اختصاص می‌دهند و اهمیت کمتری در مقایسه با سایر بخش‌ها دارد ولی نباید از آن غافل شویم؛ چرا که حتی همین 5 سؤال 20 درصد کنکور را به خود اختصاص می‌دهد.

درس دینی از دروس ساده و کم‌حجم است

پراهمیت‌ترین دروس دینی در کنکور بر اساس تعداد تست

پایه دهم: (دروس به ترتیب اهمیت بر اساس میزان تست آن در کنکورهای سال‌های اخیر)

  • فصل 11: زیبایی پوشیدگی
  • فصل 3 : پنجره‌ای به روشنایی
  • فصل 5 : منزلگاه بعد
  • فصل 6 : واقعه بزرگ
  • فصل 8 : آهنگ سفر

پایه یازدهم:

  • فصل 5 : امامت، تداوم رسالت
  • فصل 2 : تداوم هدایت
  • فصل 1 : هدایت الهی
  • فصل 10 : مرجعیت و ولایت‌فقیه
  • فصل 4 : مسئولیت‌های پیامبر
  • فصل 8 : احیای ارزش‌های راستین

پایه دوازدهم:

  • فصل 5 : قدرت پرواز
  • فصل 4 : فقط برای تو
  • فصل 3 : توحید و سبک زندگی
  • فصل 8 : زندگی در دنیای امروز

روش مطالعه دین و زندگی برای کنکور چگونه است؟

چگونه درس بخوانیم برای هر درس می‌تواند متفاوت باشد. حال چگونه دینی بخوانیم؟ خیلی از مدرسان و مشاوران کنکور به دانش آموزان خود می­گویند که برای مطالعه دینی بخش شعر را کنار گذاشته و تمام تمرکزتان را بر آیات بگذارند. به عبارتی اعتقاد دارند که دینی باید بخش به بخش مطالعه شود و درس به درس خواندن اهمیتی ندارد؛ اما این شیوه اشتباه است.

یک مشاوره کنکور باتجربه به شما توصیه می‌کند در ابتدا درس به درس مطالعه کنید؛ چرا که در درس دینی ارتباط تنگاتنگی بین متن، آیات و اشعار وجود دارد و این که بگوییم مطالعه یکی کافی است کاملا اشتباه است. شما اگر تسلط صددرصدی بر آیات داشته باشید اما نتوانید آن را با متن و اشعار ارتباط دهید، قادر نخواهید بود که به تست‌های آیات جواب دهید.

به راحتی دین و زندگی را می‌توان آموخت

با آیات و روایات دینی چه کنیم؟

در ابتدای کار باید درس به درس همه بخش‌ها را مطالعه کنید. مشاور کنکور گاماس 20 به شما پیشنهاد می‌کند زمانی که تسلط کافی بر تمام دروس داشتید حال بخش به بخش دینی بخوانید؛ مثلا آیه را بخوانید و سعی کنید دقیقا متن مربوط به آیه را به خاطر بیاورید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید و تنها با دیدن بخشی از هر آیه کل آیه و متن مربوط به آن را به یاد بیاورید یعنی شما کاملا مسلط هستید و می‌توانید به سؤالات پاسخ دهید.

برای شعر نیز همین طور است. شما باید با دیدن هر شعر بتوانید متن آن را به یاد بیاورید. لازم به ذکر است که هرگز از تیترهای هر فصل غافل نشوید. خیلی اوقات آیه یا شعری سؤال می‌شود و از شما تیتر مربوط به این آیه یا شعر را می‌خواهد.

پاسخ سوال چگونه دینی بخوانیم بر همین اساس است؛ باید ارتباطات بین هر آیه، روایات، متن و شعر را بدانید و اگر شما بتوانید تنها با دیدن بخشی از یک روایت یا آیه، متن و تیتر آن را از حفظ بگویید شما کاملا بر این درس مسلط شده‌اید و می‌توانید درصد بسیار عالی‌ای از این درس 3 واحدی کسب کنید.

روزانه دینی بخوانید و شب‌ها مرور کنید.

نتیجه‌گیری

ضریب درس دین و زندگی 3 بوده و همین برای بیان اهمیت این درس کافی است. با وجود اهمیت بالا، این درس حجم کمی دارد و نسبتا راحت است و با مطالعه روزانه و مرور شبانه می‌توانید در مدت کوتاهی به تسلط کافی به این درس برسید و با کسب درصد بالا تفاوتی بین شما و سایر رقبایتان ایجاد کنید. به‌هیچ‌عنوان از این درس نترسید. شما با کمک گرفتن از گاماس 20 می‌توانید در این درس پیشرفت کنید و خود را برای تحقق رؤیاهایتان آماده کنید. امیدوارم در این متن به جواب چگونه دینی بخوانیم رسیده باشید.

سؤالات متداول

در ادامه به چند سؤال متداول پرتکرار دانش آموزان می‌پردازیم و به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

1.     چگونه درس دینی را خلاصه‌نویسی کنیم؟

برای درس دینی می‌توانید چند مدل خلاصه‌نویسی داشته باشید؛ مثلا در ابتدای کار، برای خلاصه‌نویسی پیشنهاد می‌کنیم هر درس را به‌صورت تیتروار خلاصه کنید. برای خلاصه­نویسی آیات، باید بخش پراهمیت آیه که آن را خاص می‌کند را همراه با کلمات کلیدی متن مرتبط بنویسید.

2.     آیا می‌شود درس دینی را 100% زد؟

بله به راحتی! درس دینی در مقایسه با سایر دروس کم‌حجم‌تر است و تنها سه کتاب دارد که مقدار زیادی از این کتاب بخش‌های “برای مطالعه” است که در کنکور سؤال نمی‌شود. شما تنها با تسلط پیدا کردن روی تک‌تک دروس و بعد مطالعه بخش‌بندی شده می‌توانید این درس را 100 بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *