چگونه درس بخوانیم

چگونه زمین شناسی بخوانیم؟

چگونه زمین شناسی بخوانیم

زمین ‌شناسی برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور درس بااهمیتی نیست اما برای آن دسته از داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته‌های دیگر زیرگروه‌ها به‌جز زیرگروه یک هستند می‌تواند مبحث مهمی باشد. در این مقاله یاد می‌گیریم که چگونه زمین ‌شناسی بخوانیم و اهمیت زمین ‌شناسی در کنکور تجربی را ارزیابی می‌کنیم.

زمین ‌شناسی چیست؟

زمین ‌شناسی مطالعه جهان فیزیکی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. زمین شناسی درباره فرایندهایی که زمین را شکل می‌دهند، بحث می‌کند. زمین ‌شناسی به مواد، ساختارها، فرایندها و ارگانیسم‌های زمین در زمان حال و همچنین گذشته پرداخته است.

مطالعه زمین ‌شناسی

اگر کلاس زمین ‌شناسی خود و مطالعه این درس را کمی مشکل می‌دانید، ممکن است لازم باشد به طور میانگین یک ساعت مطالعه را به هر جلسه کلاس درس زمین ‌شناسی که می‌گذرانید، اختصاص دهید. این زمان مطالعه شامل زمانی نیست که شما باید به خواندن کتاب درسی خود اختصاص دهید. زمان مطالعه شما باید معطوف به‌مرور یادداشت‌های کلاس‌ها و مطالب قبلی شما باشد.

چگونه درس بخوانیم؟

شاید این سوال برای شما نیز به وجود بیاید که چگونه می‌توانید درس زمین شناسی را به خوبی بخوانید. در ادامه چند نکته مهم برای شما آورده شده‌اند که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید مسیر موفقیت را برای خود هموار کنید.

زمین ‌شناسی چیست؟

در کلاس زمین ‌شناسی شرکت کنید

اگر می‌خواهید در تحصیلات خود در زمین ‌شناسی سرآمد باشید، مهم است که به طور منظم در کلاس شرکت کنید و به اهمیت این درس بر روی رتبه کل داوطلبی خود توجه داشته باشید.

همچنین مهم است که هر هفته آماده باشید و سر کلاس حاضر شوید. مرور یادداشت‌های خود از کلاس‌های قبلی و اطمینان از اتمام تمام تکالیف محوله قبل از ورود به کلاس، تفاوت در کار را ایجاد می‌کنند. اگر آماده باشید، از حضور در کلاس و سخنرانی‌ها چیزهای بیشتری یاد خواهید گرفت. در ادامه چند راهکار برای پاسخ به سوال چگونه زمین ‌شناسی بخوانیم وجود دارد.

یادداشت برداری کنید

وقتی نوبت به برتری در کلاس زمین ‌شناسی کنکور می‌رسد، یادداشت‌برداری خوب دومین کاری است که می‌توانید در کنار اختصاص زمان کافی برای مطالعه و تست‌زنی زمین ‌شناسی انجام دهید. یادداشت‌برداری مؤثر توانایی یادگیری، یادآوری آنچه را می‌خوانید و می‌شنوید را بهبود می‌بخشد. یادداشت‌برداری مؤثر شما را برای سخنرانی‌های کلاس آماده می‌کند و عملکرد شما را در آزمون‌ها و امتحانات افزایش می‌دهد. برای به حداکثر رساندن تأثیر یادداشت‌برداری، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • نوت‌های واضح، خوانا و دقیقی را یادداشت کنید که بعداً می‌توانید استفاده کنید.
  • با مرور یادداشت‌های کلاس‌های قبلی و اختصاص دادن مطالعه کتاب‌های درسی، به هر کلاس آماده بروید.
  • یادداشت‌های خود را با یادداشت‌های هم‌کلاسی‌های خود مقایسه کنید تا مطمئن شوید تمام مفاهیم و اطلاعات مهم را به دست آورده‌اید.
  • یادداشت‌های خود را بر اساس تاریخ، کلاس و موضوع سازماندهی کنید تا مرور در فرصتی دیگر آسان‌تر انجام شود.
  • برای صرفه‌جویی در وقت نوشتن، از نمادها برای کوتاه کردن کلمات طولانی استفاده کنید و در صورت امکان از عبارات کوتاه استفاده کنید.
  • مفاهیمی را که درک نمی‌کنید در یادداشت‌های خود وارد کنید تا بتوانید آن‌ها را بعد از کلاس، با گروه مطالعه یا در طول سخنرانی بعدی با استاد خود مرور کنید.

یادداشت‌های خود را بعد از هر کلاس مرور کنید

یادداشت‌برداری کنید

تأثیر زمین ‌شناسی در کنکور

اهمیت زمین ‌شناسی در کنکور تجربی به نظر بسیاری از داوطلبان تجربی بسیار ناچیز است؛ به‌طوری‌که این درس را به طور کامل کنار می‌گذارند اما لازم است بدانید که ضریب درس زمین ‌شناسی در کنکور در همه زیرگروه‌ها یکسان نیست. چگونه زمین ‌شناسی بخوانیم عنوانی است که ممکن است افراد کمی از داوطلبان کنکور تجربی به آن علاقه‌مند باشند.

داوطلبانی که علاقه به تحصیل در رشته‌های پزشکی و یا پرستاری دارند معمولاً زمین ‌شناسی نمی‌خوانند. البته که همه داوطلبان قادر به قبولی در رشته‌های زیرگروه یک نیستند پس بهتر است که درس زمین ‌شناسی را برای حداقل پاسخ‌گویی به تعدادی سؤال موردمطالعه قرار دهید. تراز زمین ‌شناسی کنکور برای رشته‌های داروسازی و یا شیمی بسیار اهمیت دارد.  با دنبال کردن مطلب معرفی رشته داروسازی می‌توانید اطلاعات جامعی را در این مورد به دست بیاورید.

تأثیر درس زمین ‌شناسی در رتبه کل داوطلب

هر زیرگروه در هر رشته امتحانی در کنکور دارای تراز متفاوتی است که در نهایت تراز کل را تشکیل می‌دهند. درس زمین ‌شناسی در زیرگروه یک ضریب صفر را دارد اما به معنای تأثیر صفر مطلق بر رتبه کل داوطلب نیست. ضریب زمین ‌شناسی در کنکور تجربی برای زیرگروه‌های دیگر یک یا دو و یا سه است که اگر در این زیرگروه‌ها با کنارگذاشتن درس زمین ‌شناسی تراز پایینی کسب کنید بر روی تراز کل و رتبه کل شما تأثیر منفی می‌گذارد.

بررسی فصول مختلف کتاب درسی

در این قسمت تعداد سؤالاتی که از هر درس در کنکور تجربی آورده شده‌اند را بیان می‌کنیم.

  • فصل اول: 5 سؤال
  • فصل دوم: 3 سؤال
  • فصل سوم: 4 سؤال
  • فصل چهارم: 3 سؤال
  • فصل پنجم: 4 سؤال
  • فصل ششم: 3 سؤال
  • فصل هفتم: 3 سؤال

مرور

مرور درس زمین ‌شناسی یکی از قسمت‌های مهم در مبحث چگونه زمین ‌شناسی بخوانیم است. زمین ‌شناسی کنکور بسیار درس فراری است. حفظ کردن درست اسم کانی‌ها و یا قسمت‌های مختلف این درس نیاز به تکرار فراوان دارد؛ بنابراین اگر به دنبال متوسط درصد زمین ‌شناسی در کنکور هستید بهتر است تا مرور درس زمین ‌شناسی را فراموش نکنید.

نحوه تست‌زنی در درس زمین شناسی

تست‌زنی در هر درسی با تست‌های راحت شروع می‌شود. وقتی شما در یک جلسه آزمون حاضر می‌شوید بهتر است با سؤال‌هایی که مطمئن هستید شما را به جواب می‌رسانند شروع کنید تا وقت را برای سؤال‌های سخت هدر ندهید. اگر که همین روال را در خانه و در آزمون‌های تمرینی نیز پیش بگیرید به‌راحتی می‌توانید باتکیه‌بر دانش و مطالعات خود درصد خوبی را کسب کنید. استفاده از مشاور کنکور می‌تواند به شما در این زمینه کمک بسیار بزرگی را کند.

تأثیر درس زمین ‌شناسی در رتبه کل داوطلب

وضعیت پاسخگویی داوطلبان تجربی به سوالات زمین شناسی

پیش از اینکه به سراغ روش مطالعه زمین شناسی کنکور برویم بهتر است با وضعیت پاسخگویی داوطلبان تجربی به سوالات زمین شناسی کمی آشنا شویم. همان طور که در بخش های بالا به ان اشاره نمودیم درس زمین شناسی تنها برای داوطلبانی که در پی قبولی در رشته‌های زیرگروه 3 هستندمهم است. زمانی که آمار را بررسی می‌کنیم با نتایج قابل قبولی روبه‌رو نخواهیم شد. هیچ داوطلبی در کنکور سراسری 1400 نتوانسته  برای این درس یک نمره 100 درصدی به دست آورد.

زمانی‌ که به سراغ نمره‌های دیگر می‌رویم با آمار خیره کننده‌ای مواجه نمی‌شویم. تنها 2 داوطلب در کنکور سراسری 1400 توانستند یک نمره 90 تا 100 درصدی برای درس زمین شناسی به دست آورند. با توجه به اهمیت این درس برای رشته داروسازی آمار این درس بسیار پایین  می باشد. در ادامه بررسی به سراغ نمرات مابین 80 الی 90 درصد می‌رویم. تنها 2 داوطلب در کنکور دارای یک نمره 80 الی 90 درصد بودند. آمار داوطلبان برای این درس در کنکور 1400 به صورت زیر است:

نمرات تعداد داوطلبان
0 الی 10 درصد 370841
10 الی 20 درصد 20747
20 الی 30 درصد 5046
30 الی 40 درصد 1071
40 الی 50 درصد 312
50 الی 60 درصد 78
60 الی 70 درصد 31
70 الی 80 درصد 12
80 الی 90 درصد 2
90 الی 100 درصد 2
100 درصد 0

جمع‌بندی

چگونه زمین ‌شناسی بخوانیم برای افرادی که علاقه‌مند به رشته‌های داروسازی، شیمی و… هستند بسیار اهمیت دارد. ضریب زمین ‌شناسی در کنکور تجربی و زیرگروه‌های 2 تا 5 صفر نیست. در نتیجه مطالعه فصل‌هایی از این درس به شما در کسب تراز مطلوب کمک بسیاری می‌کند و این را در نظر بگیرید که افراد زیادی با کنارگذاشتن زمین ‌شناسی در کنکور تجربی راه را برای شما و برای کسب تراز بالا در این درس باز می‌کنند.

با استفاده از نکات و تکنیک‌های گفته شده برای مطالعه زمین ‌شناسی، بهترین نتیجه را در این درس کسب کنید و اهمیت زمین ‌شناسی در کنکور را هرگز فراموش نکنید. مشاوره کنکور گاماس 20 را برای اطلاعات و نکات بیشتر دنبال کنید.

سوالات متداول

زمین ‌شناسی کنکور دارای کلیاتی است که ممکن است بسیاری از داوطلبان از آن‌ها آگاه نباشند. در ادامه به بعضی از این جنبه‌های کلی درس زمین ‌شناسی می‌پردازیم.

  1. زمین شناسی در چه رشته هایی تاثیر دارد؟

رشته‌هایی که در زیرگروه‌های 2 تا 5 کنکور تجربی قرار دارند.

  1. تاثیر زمین ‌شناسی در داروسازی چقدر است؟

این درس برای قبولی در رشته داروسازی بسیار موثر است و ضریب این درس در زیرگروه 2 که داروسازی و شیمی بوده، سه است.

  1. آیا زمین ‌شناسی در کنکور تجربی تاثیر دارد؟

به‌طورکلی بر روی تراز نهایی کلی تاثیر دارد اما برای داوطلبانی که متقاضی یکی از رشته‌های زیرگروه یک هستند، تاثیر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *