ویژه کنکور

از الان برای کنکور شروع کنم می رسم یا نه؟

بهترین زمان شروع برای کنکور 1403 چه موقع میباشد؟

اگریخواهیم دقیق و اصولی پیش برویم بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکوری ها بعداز امتحانات پایان ترم دوم آنها میباشد. داوطلبان بعد از امتحانات پایان ترم دوم بعد ازاستراحتی مفید و مختصر شروع به مطالعه دروس پایه و سپس؛ جمع بندی آن را در شهریور طبق برنامه تحصیلی خود انجام دهند.اما داوطلبانی که به هر دلیلی نتوانسته اند؛ در ابتدای تابستان شروع به مطالعه کنند و مدام دچار نوعی اضطراب و سردرگمی شده اند بایستی ابتدا اضطراب و استرس خود را کنترل کنند، آرامش خود را حفظ کنند و این را به یاد داشته باشند که فکرکردن به گذشته و فرصت های ازدست رفته فقط باعث می شود زمان حال را هم از دست دهید.پس حال سعی کنید عملکرد مفیدی را داشته باشید و بادقت و تمرکز تصمیم درستی را گرفتهو هدف خود را تعیین کنید.شما نمی‌توانید به گذشته بازگردید و روزهای از دست رفته را جبران کنید پس زمان شروع شما همین الان میباشد. و با نگاهی امیدوارانه به آینده و هدف خود، پر قدرت و به دور از احساسات منفی ازهمین  لحظه استارت  شروع مطالعه برای کنکور ۱۴۰۳ را بزنید. بنابرین هرگز منتظر به وجود آمدن شرایط ایده آل برای شروع مطالعه خود نباشید وتمام توان و انرژی خود را برای رسیدن به هدفتان بکار بگیرید و ازهمین الان با روحیه ای جنگنده و امیدوارانه شروع کنید.برای این کار شما باید چند نکته طلایی و کاربردی را بدانید که  ما در ادامه به آن میپردازیم.

شروع برای کنکور از همین امروز، نه فردا

گروهی از داوطلبان برای شروع کردن منتظر فردا یا یک اتفاق فوق العاده هستند ولی حقیقت این است که اگه از همین الان شروع کنید حداقل یک روز بیشتر تلاش کرده اید و احتمال موفقیت شما به اندازه یک روز بیشتر بالا می رود. افراد خیلی زیادی هستند که با اهمال کاری منتظر فردا یا فردا ها هستند ولی فردا هیچ وقت نمی آید پس همین امروز شروع کنید اگر برنامه یا مشاور ندارید و حتی اگر اطلاعات کافی ندارید مشکلی وجود ندارد فقط همین الان شروع کنید زیرا وقتی که شروع میکنید به مرور باعث می شود به این مسیر عادت کنید و کم کم متوجه می شوید که درمسیر رسیدن به رویای رسیدن به هدف  قرار دارید . از یک حرکت ساده شروع کنید مثلا یک کتاب را روی میز مطالعه قرار دهید و فقط 15 دقیقه آن را مطالعه کنید.

واقعاً اگر از الان شروع کنم موفق می شوم؟

جواب این سوال کاملا بستگی به خودتان دارد؛ بودند کسانی که توانستند در مدت زمانی کم برای کنکور نتایج عالی بگیرند و همهی شما داستان آنها را با مستند دیده اید. از طرف دیگر کسانی هم هستند که چندین سال هست که  برای کنکور می خوانند و کنکور شرکت می کنند ولی به آن نتیجه دلخواه خود نرسیدند پس باز هم تاکید می کنیم که همه چیز بستگی به طرز فکر، طرز مطالعه و سخت کوشی شما دارد.اگر  شما باور داشته باشید که دراین زمان قطعا می توانید موفق بشوید و به هدفی که درذهن دارید برسید پس حتما می توانید این کار را انجام بدهید و اگر باور داشته باشید که نمی توانید برسید قطعاً نمیتوانید چون چیزی که خودتان باور نداشته باشید نمی توانید به آن عمل کنید حالا هرچقدر هم مشاور یا افراد دیگه به شما راهنمایی بدهند.

دلایل این که حتما می خواهید تائید بگیرید که از الان می توانید شروع کنید یا نه چه می تواند باشد؟

1.ترس از شروع کردن دارید. نمی دانید قرار است چه اتفاقی بیافتد. ذهن از نا شناخته ها و ابهامات فراری است و می ترسد. می گوید تا الان که شروع نکردی بگذار بعدا شروع کن. بگذار از شنبه. از اول ماه…

2.فکر می کنند درس ها حجم زیادی ندارند و در زمان خیلی کمی سریع تمام می شوند.

3.دنبال بهانه و توجیه برای شکست می گردند. دنبال یک دلیلی می گردند که اگر بعدا شکست خوردند دستشان پر باشد و بگویند من نخواندم، اگر می خواندم قبول می شدم!

4.به دنبال حاشیه های کنکور هستند. دائما در اینترنت به دنبال تخمین رتبه و اینکه کجا می توانند قبول شوند، می گردند. مثلا فلان کس آن رتبه ی پزشکی فلان شهر را در این تایم محدود کسب کرده است ،آن وقت به جای اینکه شروع به درس خواندن کنند می گویند: پس من هم آن رتبه را دو ماهه می توانم به دست آورم!

آیا با شروع از اسفند امکان موفقیت دارم؟

شروع از اسفند تا اردیبهشت و تیر که کنکور برگذار می شود نزدیک به 4 ماه  است بنابراین برای کنکور نیاز به برنامه ریزی ای 4 ماهه ومنابع خوب و به همراه برنامه جمع بندی پیش از کنکور است . تاکید می کنیم که قبول کنید که برای قبولی در کنکور نیاز به ماهها و سال ها پشت کنکور ماندن نیست! وحتی اگر براین باور هستید که برای کسب رتبه های برتر حتما باید از هوش و استعداد بالا برخودار باشید ، باید بگوییم که تنها چیزی که شما برای موفقیت در این ماراتن بزرگ نیاز دارید ، برنامه ریزی اصولی ، پایبندی به برنامه و هدف و استفاده از منابع با کیفیت وقوی است . پس اصلا نگران نباشید زیرا در دوره های قبلی کنکور داوطلبان بسیاری بوده اند که توانستند با برنامه ریزی ومنابع قوی و استفاده از استراتژی های کنکور، موفق به کسب رتبه های برتر کنکور شوند.

آیا با یک برنامه کلی می توان در 4 ماه به نتیجه ی دلخواه رسید؟

برنامه ای اصولی و 4 ماهه به همراه منابع  قوی به قبولی داوطلبان برای رشته مورد علاقشان کمک خواهد کرد. احتمالا برنامه های مطالعاتی کنکوری آماده ی عمومی که برای همه ی داوطلبان تجویز می شود در عمل بدون نتیجه خواهد بود، چون شرایط تحصیلی، مطالعه و نحوه یادگیری و وضعیت تحصیلی هر داوطلب با داوطلبان دیگر متفاوت است. هدف و دهها عامل دیگر در هر داوطلب با سایر داوطلبان متفاوت می باشد، پس برای قبولی هر داوطلب در رشته و دانشگاه مورد نظر خود، نیاز به برنامه ریزی اختصاصی و درکنار آن  منابعی قوی و معتبر که شما را در مسیر برنامه به خوبی پیش ببرد، است.

چه نوع برنامه‌ریزی اصولی لازم است اگر از اسفند شروع به خواندن برای کنکور کنید ؟

برنامه‌ریزی اصولی برنامه‌ای است که تمام نکات و آیتم های لازم در آن رعایت شده باشد، برای مثال برنامه‌ریزی باید گام به گام و با توجه به سطح علمی شما باشد.

1. مهمترین نکته دقیق و شفاف بودن برنامه شماست

شما باید در برنامه‌ریزی تحصیلی تمام موارد مانند میزان مباحث برای هر روز، ساعت مطالعه روزانه، میزان مباحث برای هفته و ماه را بگنجانید و مشخص کنید تا در زمان اجرا دچار سردرگمی نشوید.باید به هنگام برنامه‌ریزی ضرایب دروس را در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها مباحث و ساعت مطالعه مورد نیاز آن مبحث را مشخص کنید. آگاهی از ضرایب هر درس به نحوی نقشه راه موفقیت شماست و به شما می‌گوید که برای هر درس چقدر زمان بگذارید

2. در نوبت اول کنکور (اردیبهشت)ماه حتما شرکت کنید

بسیاری از داوطلبان به دلایل مختلف مانند؛ نداشتن وقت زیاد و کم بودن زمان ، تمام نشدن مباحث و… قصد شرکت در کنکور اردیبهشت را ندارند. اما تاکید می کنیم که عدم شرکت در کنکور اردیبهشت از بزرگ‌ترین اشتباهات سال کنکورتان خواهد شد. چرا که داوطلبان کنکور اردیبهشت به نوعی سیاهی لشکر هستند و اکثر آنها مانند شما مباحث را به اتمام نرسانده‌اند و آن آمادگی لازم و کافی را ندارند. شما با شرکت در کنکور اردیبهشت شانس بیشتری برای قبولی در کنکور را دارید.

3. برای شرکت در کنکور اردیبهشت برنامه‌ داشته باشید

امسال 50 درصد از نتیجه کنکور شما را نمرات امتحان نهایی تشکیل می‌دهد و شما تنها با مطالعه دروس تخصصی به صورت تستی و مفهومی می‌توانید به نتیجه مطلوبی برسید، از طرفی جمع زیادی از شرکت کننده های کنکور اردیبهشت به نوعی سیاهی لشکر هستند که فقط آزمایشی میخواهند کنکور بدهند چون نتوانسته اندکل مباحث را بخوانند و تسلط داشته باشندپس اگر شما با یک برنامه‌ریزی پیوسته و عالی به مطالعه اصولی بپردازید به نتیجه مطلوبی خواهید رسید.

4. برای شرکت در کنکور دوم در تیرماه رنامه‌ریزی کنید

برای کنکور تیر تقریبا 4 ماه فرصت مطالعه دارید و زمان بیشتری هم به نسبت کنکور اردیبهشت دارید اما این دلیل نخواهد بود که شما زمانتان را هدر دهید. با توجه به آماده‌تر بودن داوطلبان به نسبت کنکور اردیبهشت شما باید در این بازه زمانی مطالعه مباحث بیشتری را انجام دهید تا بتوانید تعداد سوال بیشتری را در کنکور پاسخ دهید تا به درصد بهتری هم برسید.

5.به مرور و بازخوانی در برنامه‌ریزی خود اهمیت دهید

مرور، جزئی از مراحل یادگیری است و حتما باید در برنامه درسی گنجانده شود. یکی از مهمترین قسمت های برنامه‌ریزی شما، مرور است که بخش اعظم یادگیری نیز به آن مربوط می شود.بدون مرور، مطالب خوانده شده نه در مغز تثبیت می شوند و نه قابل استفاده می مانند چون به فراموشی سپرده می شوند. شما با مرور می‌توانید از فراموشی مطالب و دوباره‌خوانی جلوگیری کنید و در زمان خودصرفه جویی کنید.

6.تهیه بهترین، قوی ترین و معتبرترین منابع مطالعاتی

انتخاب بهترین منابع مطالعاتی یکی از چالش های داوطلبان کنکور سراسری است. توصیه می‌کنیم که در ماه‌های پایانی از منابع سنگین و حجیم استفاده نکنید زیرا باعث نگرانی شما از بابت به اتمام رساندن کتاب می‌شود و بهتر است انتخاب منابع، هوشمندانه و با شناخت از سطح علمی خود باشد. همچنین علاوه بر مطالعه کتاب های تست، می‌توانید از سوالات پرتکرارکنکور سال‌های اخیر نیز استفاده کنید. پس از اتمام مباحث موردنظر، حال می‌توانید از کتاب‎‌های جمع‌بندی نیز استفاده کنید.

7.شرکت در آزمون های آزمایشی شبیه ساز کنکور

شرکت در آزمون‌های آزمایشی یکی از روش‌ها برای ارزیابی شماست و به شما کمک می‌کند تا متوجه نقاط قوت و ضعف خود شوید وبعد مهمتر از آن  سوالات را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

8.کنکوری خواندن

بین کنکوری خوانی و تشریحی خوانی تفاوت چشمگیری وجود دارد. در کنکوری خوانی مطالب حفظ نمی شوند بلکه بایستی با مفهومی و عمیق خواندن مطالب را به خاطر بسپارید . یک کنکوری هنگام مطالعه، حاشیه نویسی می‌کند، خلاصه نویسی می‌کند و همچنین برای فهم بهتر مطالب مفهومی، از انیمیشن هم استفاده می‌کند.به همین دلیل باید کنکوری خواندن را یاد بگیرید.

9.از جمع‌بندی مطالب برای کنکور استفاده کنید

شرکت در کلاس های جمع‌بندی، بازخوانی خلاصه هایی که در این دوران نوشته اید، مرور تستهای علامت دار، سوالات تالیفی و تستهای پر تکرار کنکورهای گذشته از جمله روشهای جمع بنی محسوب می شوند.

سخن پایانی

مهم نیست الان چه موقع از سال است. مهم این است آیا می خواهید برای کنکور خواندن شروع کنید یا نه؟ حتی اگر به فکر پشت کنکور ماندن هم هستید، از این زمانی که تا کنکور مانده را هم استفاده کنید. اگر از الان برای کنکور شروع کنید می توانید رتبه نسبتا خوبی را بدست آورید. کسی که قدر 4 ماه تا کنکور را نمی داند، حتمالا قدر 12 ماه بعدی را نخواهد دانست.

 

1 فکر در مورد “ از الان برای کنکور شروع کنم می رسم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *