ویژه کنکور

صفر تا صد جمع بندی کنکور در دوران عید نوروز 1403

اهمیت جمع بندی در ایام عید نوروز

دوران جمع بندی نوروز به باور بسیاری از مشاوران خوب کشور و اساتید برتر، دورانی با اهمیتی بالا وتعیین کننده از جنبه درس خواندن است. خیلی ازداوطلبان که تجربه ناموفقی در کنکور داشته اند، یکی از گره های کار خود را در تعطیلات عید و روند درس خواندن خود در این مدت مهم و تاثیرگذار می دانند. بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان مشکل خود را اینگونه  بیان می کنند که تا قبل از عید با پشتکار بالا برای کنکور مطالعه می کرده اند؛ اما تعطیلات عید به جای سکوی پرش، تبدیل به نقطه تنزل ، افت و  ضعف آنها و از دست رفتن فرصت بسیار مفید مطالعه برای داوطلبان شده است. هر داوطلبی نیازمند برنامه ریزی صحیح  مختص به خود برای جمع بندی عید است و باید با حساسیت بالا و وسواس به این دوران توجه کرد.

ضرورت برنامه جمع بندی عید و مسائل انگیزشی

علت اینکه در روزهای جمع بندی در عید، اکثر داوطلبان دچار سستی و بی انگیزگی شده و توان و انگیزه سابق خود برای مطالعه را ندارند وجود رفت و آمد ها، دید و بازدید ها، سریال ها و مجموعه های تلویزیونی ، سرو صداها، به هم ریختن برنامه ها در منزل وایجاد وضعیت جدید در این مدت برای دانش آموزان است که هر چقدر هم شرایط برای یک دانش آموز فراهم و ایزوله باشد، همچنان شاهد تاثیر رفت و آمد ها و سایر مسائل در کوتاهی دانش آموزان و از دست دادن فرصت جمع بندی در عید خواهیم بود.این موضوع متاسفانه تبدیل به معضل بزرگی برای دانش آموزان، مدارس، مشاوران تحصیلی و دبیران شده است.مورد بعدی این است که دانش آموزان به مدت زیادی از محیط تحصیل خود، اساتید و مشاوران تحصیلی دور هستند و از آنجایی که کلاس ها برقرار نیستند، بسیاری از دانش آموزان در مدیریت زمان جمع و بندی در عید برای کنکور ناتوان هستند؛ در نتیجه از این زمان برای استراحت خود استفاده می کنند و اهمیت جمع بندی در عید و تاثیر جمع بندی را نمی دانند. به وضوح می توان ادعا کرد که این عوامل تاثیر چشم گیری در پسرفت بسیاری از دانش آموزان خواهد داشت.

اهمیت داشتن برنامه ی اصولی در زمان جمع بندی

از آنجایی که دانش آموزان زمان آزاد زیادی دارند، اگر برنامه ای دقیق و اصولی نداشته باشند؛ ممکن است که دچار چند برنامه گی شوند. به این صورت که مباحث مختلف را مطالعه کنند، اما در هیچکدام به تسلط ایده آل و کافی دست نیابند.

دوران عید، دوران جمع بندی

طبق پیشنهاد رتبه های برتر کنکوری توصیه می شود داوطلبان در این دوران به مطالعه ی مطالب جدید نپردازند، مطالب قبلی مرور شود، مجددا تست ها بررسی شود، خلاصه نویسی شود، نکته برداری و مطالب به صورت کلی جمع شود. خواندن مطالب جدید موجب سردرگمی دانش آموز شده و باعث می شود از برنامه خود عقب بمانند، از مسائل مهم به شکل سطحی گذر کنند و عملکرد آنها آن کیفیت مناسب را نداشته باشد و در نهایت موجب کاهش بازدهی و کارایی دانش آموزان خواهد شد.

بهترین تکنیک جمع بندی کنکوری درعید نوروز

1.تکنیک جمع بندی عید برای دانش آموزان قوی

  • در این مرحله به دانش آموزان قوی توصیه اکید می شود که ابتدا :
  • یک بار به مرور خلاصه ها بپردازند
  • اگر در درسی ضعف دارند، مجددا جزواتشان را به طور کامل مطالعه کنند.
  • به تست های هایلایت و نشانه دار خود رجوع کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند .
  • در آخر، کتاب تست جدیدی را شروع کنند که این کتاب باید یک پله سنگین تر و سخت تر از منابع قبلی باشد که مشاوران تحصیلی حرفه ای باید از سطح بندی این منابع آگاه باشد.

2.تکنیک جمع بندی عید برای دانش آموزان ضعیف تا متوسط

برای  این گروه از دانش آموزانی در دوران جمع بندی عید، توصیه می شود با مشورت گرفتن از مشاورین برتر کنکور، یک سری از درس ها را حذف کنند و لزومی وجود ندارد که همه درس ها مطالعه شوند. فقط مطالعه دقیق برای تعدادی از درس ها در فرصت مطالعاتی عید می تواند به نتیجه قابل توجهی منجر شود. این دانش آموزان می توانند در ایام عید به کتب و جزوات و منابع معرفی شده از طرف مشاوران تحصیلی رجوع بکنند و با یک برنامه مشخص برای نتیجه مناسب در کنکور هدایت شوند.

نحوه ی جمع بندی دروس در دوران عید

جمع بندی سه تا بخش اصلی دارد:

1.طبقه بندی مباحثی که تا به حال خونده اید.

2.تثبیت و مرور مطالبی که روی آنها تسلط کامل را دارید.

3.رفع اشکال کردن وتقویت مطالب دروسی که درآنها ضعیف هستید.

اهمیت جمع بندی دروس در دوران عید 1403

درس خواندن برای کنکور بدون جمع بندی، مثل این است که شما یک ماشین عالی و زیبا بسازید ولی موتور نداشته باشد. درسته که شاید با هول دادن بتوانیم مسیری کوتاه را با آن طی کنیم اما در آخر فایده ی چندانی برای ما نخواهد داشت. دوران جمع بندی یک فرصت طلایی برای کنکوری هاست و این دوران در عید نوروز واقع است.آن دسته از داوطلبانی که درست و اصولی طبق برنامه پیش رفته اند در این تقریبا 20 روز تعطیلات که نزدیک به 3 هفته است به یک جمع بندی کلی می توانند برسند.نقاط مثبت این دوران یکی  این است که به دلیل تعطیل بودن مدارس دانش آموزان سال آخر وقت آزاد بیشتری برای مطالعه و جمع بندی خواهند داشت و مورد بعدی این است که  چون بیشتر داوطلبان در این دوران از محیط درس و مدرسه دوراند و حواس پرتی ها و از جو درس خواندن خارج شدن ،باعث افت و پسرفت کردن در این گروه می شود درنتیجه در مقابل اگر دانش آموزی بتواند در این دوران طبق برنامه ای اصولی درس بخواند و جمع بندی کند باعث می شود تا حد زیادی فاصله اش را با گروه قبلی رقبا زیاد کند و پیشی گیرد. پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ عنوان، تاکید می کنم، به هیچ عنوان، دوران جمع بندی راکنار نگذارید، حتی اگه زمان شما کم بود برای این کار، باز هم ازآن غافل نشوید وحتما انجامش بدهید.

نکات طلایی برای جمع بندی دروس در دوران عید نوروز

  • داوطلبان ، بایستی بدانید و آگاه باشید که درایام عید قرار نیست کل درس ها را به صورت کامل و عمیق مطالعه کنید چون واضح است که همچین وقتی ندارید. متاسفانه خیلی از داوطلبای کنکور با این تصورات کمال گرایانه بخش زیادی از فرصت های مطالعاتی خود را در این ایام از دست می دهند. برای خود مشخص کنین که قرار نیست کل مباحث را مطالعه کنید بلکه در این ایام می‌خواهید که نقاط ضعف خودرا تقویت کنید تا در ادامه مسیر بتوانید با دید بهتری حرکت کنید و باور داشته باشید که از این دوران بهترین استفاده را میکنید.
  • یک برنامه ی انعطاف پذیر برای خود تنظیم کنیدو حتما در بین پارت های مطالعه، استراحت کنید. از مطالعه ی فشرده درس ها دوری کنید تا بتوانید همیشه پر انرژی به درس خواندن خود ادامه بدهید.
  • مباحث پرتکرار کنکور را بشناسید. به خصوص سوالات پرتکرار درس هایی که ضریب بیشتری دارند و سعی کنید تعداد تست‌های بیشتری را در این مباحث کار کنید.
  • به خود انگیزه و امید بدهید که حتما موفق می شوید. وقتی که بقیه به فکر درس خواندن نیستند شما در حال تلاش هستید پس دلیلی برای عدم موفقیت و پیشرفت شما وجود نخواهد داشت.

 بهترین روش‌های جمع بندی کنکور در ایام عید نوروز

روش‌های مختلفی برای جمع‌بندی کنکور در یک ماه مانده به کنکور وجود دارد. دانش‌آموزان و داوطلبان با استفاده از این روش‌ها می‌توانند به بهترین شکل در کنکور شرکت کنند و تراز بالایی در هر درسی کسب کنند. اما جمع بندی کنکور، روش‌ها و متدهای خاص خود را دارد. ما در این قسمت، مهم‌ترین ترفندهای جمع‌بندی کنکور را معرفی می‌کنیم:

1. خلاصه‌نویسی

اولین و مهم‌ترین فاکتور در جمع بندی کنکور، خلاصه‌نویسی است. خلاصه‌نویسی نقش مهمی در جمع بندی و کنکور دارد. این موضوع بسیار مهم است و نقش مهمی در تراز نهایی داوطلب دارد. هر درس باید خلاصه‌نویسی‌های مخصوص به خود را داشته باشد تا در یک ماه تا کنکور بررسی شود.

2. عدم یادگیری نکات و مطالب جدید

داوطلبان نباید در این زمان به یادگیری مطالب جدید بپردازند. این موضوع موجب می‌شود که شما نه تنها مطلب را یاد نگیرید بلکه مطالب قبلی را نیز فراموش کنید. در در این زمان فقط مطالب قبلی را بررسی و جمع بندی کنید.

3. آزمون‌های شبیه ساز کنکور و تحلیل آن

آزمون‌های شبیه ساز کنکور بهترین روش برای جمع بندی و مرور درس‌های تخصصی در کنکور است .داوطلبان می‌توانند از آزمون‌های شبیه سازی استفاده کنند که سوالات و زمان کنکور را دقیقا شبیه سازی می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود که داوطلب در حال و هوای آزمون کنکور قرار بگیرید و استرس کمتری نیز در زمان کنکور واقعی داشته باشید .بعد از هر آزمون به سراغ تحلیل آزمون بروید. این موضوع نقش بسیار مهمی در موفقیت داوطلبان دارد.

4. از بین بردن نقاط ضعف

جمع بندی کنکور با توجه به روش‌ها و ترفندهای اصولی بسیار آسان است. داوطلبان فقط باید با توجه به ترفندهای این مطلب عمل کنند و اصولی مباحث را جمع بندی کنند. شما بعد از دسته بندی سوالات باید به سراغ سوالاتی بروید که پاسخ آن‌ها را اشتباه زده‌اید. این سوالات نقاط ضعف شما هستند و موجب می‌شوند شما تراز پایینی کسب کنید. بنابراین در مدت زمان باقی مانده باید این نقاط ضعف را بهبود دهید. هر سوالی را که پاسخ آن را اشتباه زده‌اید را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید. به سراغ مفاهیم این سوال‌ها بروید و آن‌ها را دوباره مرور کنید. مرور و مطالعه را تا جایی ادامه دهید که متوجه پاسخ اشتباه خود شوید و آن را به درستی حل کنید.

5. تسلط بر نقاط مثبت

سوالاتی را که در آزمون‌های شبیه ساز کنکور به درستی پاسخ می‌دهید یا سوالات تست‌های کنکور که جواب آن‌ها را می‌دانید، نقاط قوت داوطلب محسوب می‌شوند. این بدین معنی است که شما تسلط کافی بر این موضوع دارید و تمامی سوالات مربوط به آن را می‌توانید به درستی پاسخ دهید. شما تنها باید پس از حل کردن سوال دوباره مفاهیم آن را مرور کنید و نکات مهم را یادداشت کنید.

6. بررسی تست‌های بدون پاسخ

سوالات آزمون به سه دسته تقسیم می شوند : سوالاتی که پاسخ درست زدید ، سوالاتی که پاسخ اشتباه زدید و سوالاتی که پاسخ ندادید. سوالاتی که شما جواب آن‌ها را نمی‌دانید به توجه و بررسی بیشتری نیاز دارند زیرا شما نتوانسته‌اید به آن‌ها پاسخ دهید. داوطلبان باید این سوالات را با دقت بسیار زیادی تجزیه و تحلیل کنند. بایستی دوباره به سراغ مفاهیم اولیه این سوالات بروید. آن‌ها را با دقت مطالعه کنید. ندانستن پاسخ یک سوال یعنی در درک این سوال با مشکلی مواجه هستید. آن‌ها را با دقت بخوانید و تمرکز بیشتری برای یاد گرفتن آن‌ها داشته باشید.

7. بررسی سوالات مهم در جمع بندی کنکور

یکی دیگر از مراحل جمع بندی کنکور، بررسی سوالات مهم است. سوالاتی در کنکور هستند که همیشه از اهمیت زیادی برخوردار هستند. دانش‌آموزان باید این سوالات را تجزیه و تحلیل کنند و آن‌ها را شناسایی کنند. بررسی سوالات مهم و شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند که یک قدم جلوتر از سایر دانش‌آموزان باشید.

8. مرور و بررسی خلاصه‌نویسی

آخرین مرحله جمع بندی کنکور، مرور و بررسی خلاصه‌نویسی‌های این 7مرحله است. دانش‌آموزان باید در مرحله آخر به سراغ مرور خلاصه نویسی پس از آزمون شبیه ساز و تست‌های کنکور بروند. این بررسی باید چند روز مانده به کنکورنیز انجام شود تا داوطلب تسلط بیشتری در روز آزمون داشته باشد.

بهترین منابع برای جمع بندی در ایام نوروز

برای جمع­بندی در عید نوروز باید از منابعی استفاده کنید که هم بتواند اشکال درسی شما را رفع کند و هم به تست­ زدن بپردازد. موسسات آموزشی زیادی برای دوران جمع­ بندی، منابع کمک ­درسی تهیه کرده ­اند. با کمک گرفتن از مشاوران باتجربه میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید و در کنار آن هم از خلاصه های خود به عنوان جمع بندی استفاده کنید.

کلام آخر

تعطیلات عید بهترین فرصت است که داوطلبان می‌توانند در آن به مطالعه و جمع بندی درس هایی که تا به حال خواندند بپردازند و از آن به عنوان یک سکوی پرش به سمت موفقیت استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *