ویژه کنکور

برنامه ریزی کنکور برای افراد شاغل یا متاهلی که میخواهد در کنکور موفق شوند

داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری از انواع گروههای سنی وحتی تحصیلی و شغلی هستند در میان یک میلیون و اندی نفر که در کنکور سراسری در گروه های آزمایشی مختلف شرکت میکنند . قطعا بسیاری از داوطلبین و فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی هستند که با وجود اشتغال یا تاهل بعد از سال ها تصمیم به شرکت مجدد در کنکور سراسری دارند. بدیهی است برنامه ریزی کنکور برای افراد شاغل و متاهل کمی متفاوت تر از دیگر داوطلبان است که دانش آموز و یا مجرد هستند .

آیا افراد متاهل و شاغل توانایی موفق شدن در کنکور را دارند؟

اگر واقع بینانه به آمار کنکور در سال های اخیر نگاه کنیم به این حقیقت دست پیدا میکنیم که قبولی در رشته های پرطرفدار به طور کلی حتی برای دانش اموزان نسبت به سال های اخیر دشوار تر شده است. پس اینکه مسیری دشوار را پیش رو دارید شکی در آن نیست و مشخص است.ولی در عین حال اگر به آمار نگاه کنیم متوجه میشویم که تعداد قابل توجهی از داوطلبان پذیرفته شده در رشته های پرطرفدار دانشگاهی از افراد فارغ التحصیل و متاهل هستند. پس این مسیر دشوار را بسیاری از افراد با شرایط تاهل و شاغل بودن پشت سر گذاشته اند.

مسیر موفقیت در کنکور برای افراد شاغل و متاهل

در درجه اول برای موفقیت در کنکور باید یک مسیر را ترسیم کنیم.  این مسیر تنها برای افراد شاغل و متاهل نمی باشد. هر کسی که قصد موفقیت در کنکور را دارد باید این مسیر را طی کند.اما دانستن این مسیر به شما کمک میکند که در همین اول راه بتوانید تصمیم آگاهانه ای بگیرید. ممکن است با دیدن این مسیر حتی به این نتیجه برسید که اصلا شانسی برای موفقیت در کنکور ندارید.

افراد شاغل و متاهل برای موفقیت در کنکور سراسری باید مسیر زیر را طی کنند:

1_برنامه ریزی کنکور 2_انتخاب منابع مناسب3- عمل به برنامه  4- پر کردن دفتر برنامه ریزی (ارسال گزارش کار)  5- روش صحیح مطالعه  6- شرکت در آزمون  7- مهارت های آزمون دادن  8- تحلیل کارنامه آزمون  9- تحلیل آزمون

ترتیب این مراحل مهم است چرا که اگر شما برنامه ریزی نداشته باشید، عمل به برنامه معنایی ندارد. همچنین شما باید در تمامی این مراحل به خوبی و با آگاهی تمام عمل کنید.

برنامه ریزی کنکور برای شاغلین

موفقیت اتفاقی نیست، در واقع موفقیت ترکیبی از اقدامات برنامه‌ریزی شده است که با جدیت دنبال، عملی و اجرا می‌شود. احتمال دارد افرادی که شاغل، متاهل یا به نحوی درگیر زندگی شده‌اند تصمیم گرفته باشند که در کنکور سراسری شرکت کنند. و یا اینکه قبلا در رشته ای فارغ التحصیل شده اند و اکنون برای رسیدن به موقعیت اجتماعی بهتر و درامد بالاتر و‌ یا حتی ارزویی که از دوران جوانی در ذهن خود داشته اند تصمیم به شرکت در آزمون سراسری میگیرند‌ .اگرجز افراد شاغل هستید و بعد از چند سال فاصله از محیط درس و مدرسه تصمیم گرفته‌اید که در کنکور سراسری شرکت کنید، در ابتدا نیاز دارید برای خود یک برنامه‌ی‌ اصولی تهیه کنید. اما بهتر است پیش از آنکه بخواهید یک برنامه برای خود طراحی کنید، حداقل 1 الی 2 هفته را به مطالعه کردن و درس خواندن اختصاص دهید ومطالعه جدی داشته باشید تا به این نتیجه برسید که آیا واقعا توان و کشش درس خواندن برای کنکور را دارید یا خیر، و بعد از آن برنامه‌ریزی کنید. برای برنامه ریزی اصولی می‌توانید از یک مشاور مجرب کمک بگیرید.به طور کلی شرایط تحصیل و کلیات مسیر برای دانش اموزان و داوطلبان شاغل یا متاهل تفاوت چندانی نمیکند و یک سری اصول کلی برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید رعایت شود .

نحوه برنامه ریزی کنکوربرای افراد شاغل و متاهل

در 7 گام  برنامه ریزی کنکور را برای افراد شاغل و متاهل در زیر بیان می کنیم:

گام اول :

با تمرکز و بدون رویا پردازی میزان ساعت قابل استفاده برای مطالعه در طول شبانه روز تعین شود. بهتر است ساعت مطالعه را هفتگی در نظر بگیرید و تمامی موارد را لحاظ کنید حتی ساعت خواب و بیدار شدن و غذا خوردن!یادتان باشد که نیاز است برای پیش روی درست در برنامه ریزی سعی کنید ساعت مطالعه هفتگی به هر نحوی که شده کمتر از 50 ساعت نشود تا بتوان در برنامه ریزی همه چیز را در نظر گرفت .

گام دوم :

اگر جز افرادی هستیدکه فاصله از درس داشتید، چنانچه نیاز است جهت آموزش از معلم خصوصی یا کلاس های آموزشی استفاده کنید در غیر این صورت خودتان میتوانید از پس دروس بر بیایید.

گام سوم :

پیشنهاد میکنم قبل از شروع کار از مشاور متخصص در زمینه کنکور تمامی قوانین جدید کنکور و نحوه محاسبه نمره یا بودجه بندی سوالات کنکور را جویا شوید تا با دیدی باز سراغ کنکور بروید. قطعا یک جلسه صحبت با مشاور شما را به روز خواهد کرد.اگر در برنامه ریزی و انتخاب منابع یا انتخاب آزمون های آزمایشی دچار مشکل هستید استفاده از مشاور و پشتیبانی که تا کنکور همراه شما باشد اصلا ایرادی ندارد و شاید با کمی هزینه لازم نباشد چندین بار اشتباه و خطلا کنید و زمان از دست بدید.

گام چهارم :

باید برنامه ریزی دقیق داشته باشید برنامه ریزی شامل:

  • ساعات مطالعه و ترتیب دروس در طول هفته
  • تعیین زمانی برای مرور و تکرار مباحث خوانده شده
  • تعیین زمانی برای زدن تست های آموزشی و زمان دار
  • در نظر گرفتن تایم استراحت ،خواب و بیدار شدن و البته غذا خوردن

گام پنجم :

باید منابع کمک آموزشی مناسب خودتان را انتخاب کنید در واقع منابعی که مناسب سطح شما است باید استفاده شود. منابع کنکور برای افراد ضعیف و قوی قطعا متفاوت خواهد بود. برای انتخاب منابع مناسب میشود از روش تعیین سطح استفاده کرد یا از مشاورتان کمک بگیرید.

گام ششم :

شرکت در آزمون های آزمایشی وشبیه ساز کنکور. انتخاب آزمون مناسب یکی از بهترین کارهایی است که میتوان انجام داد و برنامه ریزی را درست اجرا کرد سعی کنید در آزمونی ثبت نام کنید که از هر لحاظ مناسب شما باشد.

گام هفتم :

با حداکثر امید و انگیزه و با تمام قدرت و تلاش استارت بزنید و شروع کنید و در کنکور موفق شوید. شما قرار نیست ریسک بزرگی کنید و بخشی از عمر و مال و سرمایه تان از بین برود فقط میخواهید یکبار دیگر شانستان را در شرایط متفاوت امتحان کنید.پس شروع کنید.

تفاوت مطالعه و برنامه ریزی کنکور افراد شاغل و متاهل با بقیه داوطلبان

میشود شاغلین و متاهلین را در دو دسته جدا بررسی کرد چون ممکناست شخصی متاهل باشد اما شاغل خیر.این موضوع بیشتر برای خانم ها صدق می کند که تعدادشان در کنکور کم هم نیست. آقایانی هم که هم شاغل هستند و هم متاهل طبیعتا شرایط سخت تری را برای شرکت در کنکور تجربه میکنند.اگر خانم یا آقایی متاهل هستید طبیعی است که زندگی شما با زندگی دوران مجردی متفاوت است.ممکن است بچه دار شده باشید و چه بسا فرزند شما کوچک باشد که طبیعتا زمان زیادی از شما میگیرد.یا در خانواده شلوغی قرار گرفته باشید و بر اساس رسم و رسوم خیلی از جاهای از کشور رفت و آمد و مهمانی رفتن زیاد است.پس ممکن است رفت و آمد در منزل شما زیاد باشد که بازهم طبیعی است در این شلوغی نمیشود براحتی درس خواند و زمان زیادی را برای درس خواندن اختصاص داد.حتی ممکن است همسر شما بنا به هر دلیلی دوست نداشته باشد شما در کنکور شرکت کنید و میخواهد همچنان مثل قبل حداکثر توجه شما روی خودش باشد که در اینصورت احتمالا زمانی که همسرتان خانه است نمیتوانید درس بخوانید.از طرفی دیگر اگر شاغل باشید چه خانم باشید و چه آقا لازم است حداقل 8 ساعت سرکار باشید البته باید در نظر داشته باشید رفت و آمد هم به این 8 ساعت اضافه کنید.در بعضی از شغل ها کار بصورت شیفتی است مثلا شغل پرستاری یا آتشنشانی که در زمان حضور در شیفت امکان درس خواندن نیست البته شرایط افرادی که شغل های شیفتی دارند نسبت به بقیه بهتر است.شغل های بسیار دیگری هم وجود دارد که ساعت کار متفاوت دارد یا شغل بصورت دورکاری است در هر صورت زمانی که سرکار هستید از 24 ساعت شبانه روز کسر میشود و اگر 8 ساعت خواب و زمان استراحت و غذا خوردن هم در نظر بگیریم شاید کمتر از 5 ساعت زمان برای اکثر افراد شاغل باقی بماند.این ها تنها بخشی از مشکلات زمانی افراد شاغل است که میخواهند در کنکور شرکت کنند.اما در نهایت  میتوان گفت خواستن توانستن و خلق کردن است و همه چیز به شما بستگی دارد. قبول شدن در رشته های تاپ برای تمام داوطبان کنکور سخت و این موضوع برای همه یکسان است.انگیزه و هدف و تلاش شما است که نتیجه را میسازد .حالا چه متاهل باشید و چه شاغل و چه داوطلب کنکوری که حتی مدرسه نمیرود و تمام وقتش آزاد است. هیچ نتیجه ای از قبل نوشته نشده است و میتوان با بررسی کنکور چند سال اخیر افراد شاغل و متاهل زیادی را دید که با وجود سال ها دوری از کنکور توانسته اند موفق شوند و در بهترین رشته و دانشگاه ها مورد پذیرش قرار گیرند.

موانعی که بر سر راه موفقیت در کنکور افراد شاغل و متاهل است

بر اساس تجربه ای که در طی سالها در برنامه کنکور برای افراد شاغل و متاهل داشته ایم به این نتیجه رسیده ایم که چهار عامل مانع موفقیت این افراد در کنکور سراسری میشود.

1.کمبود زمان :

طبیعی و بدیهی است، افرادی که شاغل و متاهل هستند نسبت به رقبای خود که دانش آموز هستند و کاری جز درس خواندن ندارند، زمان کمتری دارند.بنابراین کار افرادی که شاغل و متاهل هستند خیلی سخت است و باید از مدت زمانی که برای مطالعه در اختیار دارند به نحو احسن استفاده کنند. داوطلب شاغل به علت مشغله‌ی بیشتر و زمان کمتر نسبت به سایر داوطلبان، باید تلاش کند از کمترین زمان بیشترین بهره را ببرد. بهتر است 70 تا 80 درصد زمان باقی‌مانده را به مطالعه اختصاص دهد.برای مثال شخصی که ساعت 8 باید در محیط کار خود حاضر باشد، می‌تواند ساعت 5 بیدار شود و مطالعه خود را در زمان پیش از رفتن به محیط کار آغاز کند. در اینجا داوطلب می‌تواند حدودا 2.30 الی 3 ساعت برای مطالعه‌ی خود زمان صرف کند.

2.عدم آشنایی با پیش نیازها :

افرادی که شاغل و متاهل هستند معمولا فارغ التحصیل نظام قدیم هستند و خیلی با مباحث نظام جدید آشنایی ندارند و در برنامه ریزی خود به علت اینکه پیش نیازها را نمی شناسند به مشکل میخورند.

3.نداشتن انگیزه کافی :

طبق تجربه ما، افرادی که شاغل و متاهل هستند وقتی تصمیم میگیرند که در کنکور سراسری شرکت کنند معمولا یک الی سه ماه اول را خوب و با برنامه ریزی مطالعه میکنند. اما عده زیادی از آنها بعد از این مدت انگیزه خود را از دست میدهند و کلا بیخیال کنکور و اهدافشان میشوند.پیشنهادی که برای افراد شاغل و متاهل داریم این است که برای حل این سه مشکل از کمک های یک مشاور کنکور استفاده کنید.شما اگر بخواهید خودتان اصولی برنامه ریزی کنید باید زمان زیادی را به این موضوع اختصاص دهید و از آنجایی که شما با مشکل زمان روبه رو هستید کار مشکل میشود. بنابراین میتوانید این کار را به مشاور کنکور محول کنید.همچنین مشاور کنکور به دلیل علم و تجربه ای که دارد با پیش نیازهای رشته شما کاملا آشنا است و میتواند تمامی این پیش نیازها را در برنامه ریزی کنکور شما رعایت کند که شما به مشکل  برنخورید.حتی قهرمان های المپیک هم از کمک های یک مربی استفاده میکنند. همه افراد ممکن است در زندگی ناامید شوند و تصمیم بگیرند که تسلیم شوند. اما اگر یک مربی دلسوز کنار شما باشد شما را از این کار منصرف میکند.

4.تحت تاثیر حرف‌های ناامید کننده قرار گرفتن :

انسان موجودی تغییرپذیر است، یعنی تحت تاثیر حرف دیگران قرار می‌گیرد. گاهی این تاثیرات منفی است. افراد توانمند بسیاری، تنها به دلیل منفی بافی‌های اطرافیان خود از ادامه‌ی مسیری که می‌توانست برای آن‌ها موفقیت‌های بزرگ و قطعی را به همراه داشته باشد، بازمانده‌اند.

نکات مهمی که در برنامه ریزی کنکور برای شاغلین باید رعایت شود:

1.فردی باشد

هر فرد متناسب با سبک زندگی، شرایط، توانمندی، اهداف، نقاط ضعف و نقاط قوت خود نیاز به یک برنامه‌ریزی جداگانه و شخصی دارد. برنامه‌ریزی یک شخص لزوما برای شخص دیگری مناسب نیست. برای دانش آموزان برنامه ریزی کنکور با مدرسه متفاوت از برنامه ی شاغلین است . شاغلین می توانند از طریق سایت برنامه ریزی درسی رایگان  یک برنامه ریزی مختص به خود را بچینند و یا با داشتن مشاور و کمک گرفتن از آن برنامه مختص به خود را پیدا  و اجرا کنند .

2.تعادل و تنوع درسی داشته باشد

یکی از مهمترین اصول برنامه ریزی برای کنکور تنوع درسی می‌باشد. این اصل برای شاغلین از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا ممکن است چندین سال از فضای درس و مدرسه دور مانده باشند، اگر در این صورت یک درس را 5  یا 6 ساعت بدون وقفه مطالعه کنند بعد از مدت کوتاهی داوطلب خسته و دلزده می‌شود. در برنامه خود حتما تنوع را رعایت کنید.

3.مطالعه کتاب‌های درسی فراموش نشود

صرف‌نظر از اینکه روش درست مطالعه چیست، داوطلب باید کتاب‌های درسی هر رشته‌ای که قرار است در آزمون کنکور آن شرکت کند، تهیه و حداقل روزی 2 ساعت مطالعه کند. سبک کتاب‌های پایه‌ی یازدهم و دوازدهم که مربوط به نظام جدید هستند، متفاوت از رفرنس‌های دانشگاهی و نظام قدیم، نگارش و چاپ می‌شوند. خوب است با این سبک آشنا باشید و پس از آشنایی کلی، مطالعه جدی را شروع کند.

4. پیش‌نیازها رعایت شوند

اکثر افراد شاغلی که تصمیم می‌گیرند در کنکور سراسری شرکت کنند باید از صفرشروع به مطالعه کنند. در نتیجه رعایت پیش‌نیازهای هر مبحث برای افراد شاغل مهم تر از سایر داوطلبان است زیرا این افراد دور از درس و فضای آن بوده‌اند و ممکن است یک فصل یا مبحث را فراموش کرده باشند در نتیجه متوجه مبحثی که آن را مطالعه می‌کنند، نمی‌شوند در نتیجه اکثر تست‌ها را اشتباه می‌زنند و وقتی تست‌ها را اشتباه بزنند دلسرد می‌شوند، احساس ناتوانی می‌کنند، برنامه را رها می‌کنند و گمان می‌کنند که نمی‌توانند موفق شوند در صورتی که روش مطالعه آن‌ها اشتباه است.

5.تستهای آموزشی بزنید

در واقع قسمت زیادی از آموزش در مرحله تست زنی اتقاق می‌افتد. اگر تست زنی همراه با درس خواندن باشد، داوطلب می‌تواند نقاط ضعف و نقاط قوت خود را به راحتی تشخیص دهد. این موضوع برای شاغلین پررنگ تر است زیرا افراد شاغل محدودیت زمانی دارند و به نسبت سایر داوطلبان کمتر امکان مرور مطالب را خواهند داشت.

6.از منابع کمک آموزشی مناسب استفاده کنید

انتخاب و خرید منابع کمک آموزشی، یک اصل مهم برای موفقیت در کنکور است. البته به این موضوع توجه داشته باشید که یک منبع مطلق خوب وجود ندارد، پس بهتر است با توجه به شرایط خود بهترین منبعی که فکرمی‌کنید مناسب است را تهیه کنید. آن منبع ممکن است DVD ، کتاب کمک آموزشی، کلاس آنلاین و یا حضوری باشد.

7.خواب کافی و مناسب داشته باشید

خواب کافی و مناسب از دو جهت بر یادگیری و حافظه فرد تاثیر میگذارد:

  • پایین آمدن سطح تمرکز و توانایی یاد گیری به دلیل کمبود خواب
  • ضعیف شدن حافظه و ناتوانی در به خاطر سپردن و یادآوری مطالب

مشکلات شرکت در کنکور برای افراد شاغل و متاهل

داوطلبان شاغل و متاهل  به دلیل فاصله ی زمانی که از کنکور گرفته اند مشکلات مختص به خود را دارند و بایستی  این مشکلات در نحوه برنامه ریزی کنکور برای افراد شاغل، گنجانده شود. از جمله اصلی ترین مشکلات این افراد می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

1.تفاوت منابع نظام قدیم و نظام قدیم :

از آنجایی که دروس مطالعه شده این افراد در نظام قدیم تفاوت بسیاری با دروس نظام جدید دارد، در انتخاب منابع، نحوه مطالعه دروس و پاسخ به سوالات کنکور دچار مشکل خواهند بود. راه حل این موضوع، معرفی بهترین منابع آموزشی و کمک آموزشی است تا این خلاها پوشش داده شود. افراد اگر انتخاب نادرستی داشته باشند، تنها زمان خود را به هدر خواهند داد.

2.نحوه مطالعه دروس :

بیشتر افراد متاهل و شاغلدر نحوه مطالعه دروس دچار مشکل هستند و ممکن است تعادل را بین ساعات مطالعه، ساعات تست زنی، نحوه مرور و… نتوانند برقرار کنند. این موضوع نیز در برنامه ریزی کنکور برای افراد شاغل و برنامه ریزی کنکور افراد متاهل باید در نظر گرفته شود.

 3.داشتن استرس و نگرانی :

به دلیل فاصله بسیاری که این افراد از تحصیل داشته اند رخ می دهد.داشتن استرس و نگرانی طبیعی است. پس این افراد باید توسط مشاوره به آرامش دعوت شده و با روش های کاهش استرس آشنا شوند.

برنامه برای افراد متاهل و شاغل جهت قبولی در پزشکی

رشته پزشکی برای باغلب از داوطلبان کنکور تجربی مانند یک رویاست  وگاهی هم دست نیافتنی. حتی اگر این افراد در کنکور نیز پذیرفته نشوند بعد از سال ها هنوز هم با دیدن کتاب های کنکور تجربی به این فکر می افتند که یک بار دیگر در کنکور برای قبولی در رشته پزشکی، شرکت کنند. این تصمیم برای برخی در حد یک رویاپردازی بچه گانه است و برای برخی تبدیل به مهم ترین تصمیم زندگی می شود. روی صحبت ما با افرادی است که با وجود متاهل و شاغل بودن، تصمیم به قبولی در رشته پزشکی می گیرند. در ابتدا به این افراد می گوییم که هیچ چیز غیر ممکنی در این دنیا وجود ندارد و هستند افرادی که حتی با وجود داشتن فرزند، در کنکور تجربی شرکت کرده و موفق به کسب نتایج خارق العاده شده اند. اما قبل از هر چیز حتماً باید از نحوه برنامه ریزی کنکور افراد متاهل آگاه باشید. بهترین راه برای آگاهی از نحوه  برنامه ریزی کنکور برای افراد شاغل، کمک گرفتن از مشاوران خبره است. مشاوران گاماس20در این زمینه به شما کمک خواهند کرد که از آسان ترین راه ممکن به هدف تان برسید. فراموش نکنید هر کاری شیوه و اصولی دارد پس اگر سال ها است از درس و تحصیل فاصله گرفته اید، خودتان در این باره به تنهایی تصمیم گیری نکنید و از مشاوران در خصوص جدول برنامه ریزی مخصوص شاغلین و افراد متاهل کمک بگیرید.

سخن پایانی

برنامه ریزی کنکور برای افراد شاغل و متاهل  موضوع مورد بحث ما در این مطلب بود. در صورتی که شاغل و متاهل هستید و به ادامه تحصیل علاقه مند هستید، لازم است در رابطه با برنامه ریزی کنکور افراد متاهل اطلاعات لازم را کسب نمایید که ما در این مطلب سعی کردیم تا جای ممکن در این زمینه به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *