ویژه کنکور

چه سوالاتی از مشاور کنکور بپرسیم؟

مشاورتحصیلی کیست؟

مشاور تحصیلی فردی است که در ارتباط با مشاوره صحیح دانش آموزان برای ارتقاء سطح علمی آنها در جهت موفقیت در آزمون‌های مهم و سرنوشت ساز دانش اموز مانند ازمون سراسری کنکوری یا دیگر ازمون های علمی سطح بالا به آنها کمک میکنند تا از وقت، استعداد و منابع در دسترس خود به نحو احسنت استفاده کنند و به نتیجه مورد نظر خود برسند.مشاور تحصیلی در مرحله اول مطابق با شرایط زندگی و منابع در زمان معین برای دانش آموز برنامه ریزی تدارک می بیند و در مراحل بعدی تلاش و برنامه اش را طوری مدیریت و اجرا می کند تا در زمان مشخص دانش‌آموز را به موفقیت دلخواهش برساند و در مسیر پیشرفت تحصیلی به دانش اموز کمک کند.

برنامه های یک مشاور تحصیلی باید چگونه باشد؟

یک دانش آموز باید با مشاوری هم قدم شود که صلاح او را بخواهد و طبق اصولی درست پیش رود و وقت او را درگیر برنامه‌های بدرد نخور نکند.برخی از مشاوران تحصیلی برای افزایش سود خود برنامه هایی که ضرورتی برای دانش‌آموزان ندارند، تدارک می بینند و دانش آموز را ملزم به انجام و شرکت در آن فعالیت ها می کنند. به طور مثال بسیاری از مشاور ها شرط پیشرفت دانش آموز را در خرید یک سری از محصولات، پکیجهای آموزشی گران قیمت یا کتابها و یا جزوه های گوناگون می‌کنند که در این میان دانش آموز نیاز واقعی به آن جزوه ها و تشکیلات ندارد و فقط هزینه اضافی برای خانواده دانش آموز در بر خواهد داشت و وقت دانش‌آموز را هدر می دهد. از طرف دیگر آن قدر دانش آموز مشغول این پیچیدگی‌ها خواهد شد که از هدف اصلی باز می ماند و نمی تواند در کنکور موفق شود. پس مشاور تحصیلی واقعی کسی است که بتواند با یک منابع خوب و ساده دانش آموزان را به موفقیت برساند و آنها را درگیر حاشیه های آزمون سراسری و چندگانگی محصولات نکند.

چرا ما به مشاوره تحصیلی نیاز داریم؟

ما برای شروع هر کاری و موفقیت بیشتر نیاز به آگاهی و رهنما داریم . واقعیت این است که مشاوران آموزشی هم مانند یک رهنما در مسیر آموزشی  نقش بسیار مهمی در زندگی دانش آموزان دارند.مشاوران آموزشی نقش مهمی به عنوان اعضا و رهبران تیم آموزش ایفا می کنند. مهم نیست که این برنامه برای یک دبیرستان یا دانشکده باشد، مشاوران آموزش راهنمائی هایی را برای دانش آموزان در سطوح مهم مانند پیشرفت تحصیلی و حتی پیشرفت شغلی فراهم می کنند. علاوه بر این برای ایجاد یک محیط یادگیری قابل هدایت، مشاوران آموزشی غالباً در کنار اعضای هیئت علمی و رهبران ارشد مدرسه یا دانشگاهی که در آن مشغول به کار هستند فعالیت می کنند و نقش مهمی در سیستم آموزشی بازی می کنند. بدون  مشاوره تحصیلی، دانشجویان و اعضای هیئت علمی بدون داشتن منبع حرفه ای که می توانند به آن اعتماد کنند تنها خواهند ماند.  مشاوران آموزشی، متخصص در زمینه خود هستند، آنها مهارت و دانش لازم را برای تهیه راه حلهای مؤثر آموزشی دارند. این راه حل کمک به دانش آموز است تا بتواند بهترین دانشکده را که برای تحصیل آنها مناسب تر است، تعیین کند یا جهت کمک به یک مشکل دانشجویی  ایجاد شده به خاطر یک مسئله رفتاری، مشاوران آموزشی حاضر به کمک هستند. این افراد واقعاً کار در حال تغییر زندگی را انجام می دهند. مشاوران آموزشی تأثیر باورنکردنی بر دانش آموزان در یک لحظه دارند.

یک مشاوره تحصیلی چه مواردی را به دانش آموز یا داوطلب ارائه می دهد؟

یک مشاور تحصیلی باید برای داوطلب یا دانش آموز خود  برنامه ای را پی ریزی کند که یک سری فرمول ها را ارائه می دهد و نیازهایی را در آنها برطرف می سازد . از جمله موارد زیر که به آن ها اشاره می کنیم :

  •  تقویت حافظه
  •  روش های یادگیری
  •  انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان
  • انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه
  •  افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی
  •  مدیریت زمان
  •  کاهش استرس
  •  افزایش هوش
  •  تنظیم خواب
  •  افزایش اعتماد بنفس
  •  یادگیری گروهی
  •  روش های خلاصه برداری
  •  تند خوانی
  •  برنامه تحصیلی
  •  آموزش دروس سخت
  •  اصلاح تغذیه
  •  تجویز دارو برای تقویت حافظه
  •  افزایش فهم و درک کلامی
  •  افزایش فهم و درک ریاضی
  •  درمان اختلالات یادگیری
  •  درمان فراموشی
  •  روش های آموزش زبان های خارجی
  •  ارتباط صحیح با معلمان
  •  ارتباط صحیح با همکلاسی ها
  •  معرفی کتاب های کمک درسی
  •  انتخاب محل تحصیل
  •  اصلاح مکان مطالعه
  •  درمان اضطراب امتحان
  •  درمان کمال طلبی

وظایف یک مشاور پشتیبان تحصیلی چیست؟

  • بررسی دفتر برنامه ریزی درسی هر دو هفته یکبار
  • پیگیری امور تحصیلی و برنامه ریزی درسی
  • بررسی و تحلیل عملکرد و کارنامه دانش آموزان
  • بررسی ضعف درسی دانش آموزان
  • ارتقاء کیفی آموزشی
  • برگزاری جلسات دیدار با اولیای دانش آموزان
  • نشست فردی یا نیمه گروهی با دانش آموزان
  • نظارت دور و نزدیک بر دانش آموزان
  • پیگیری های داخل مدرسه و ارتباط تلفنی با منزل
  • و……

نکات مهم در انتخاب یک مشاور تحصیلی خوب

برای انتخاب یک مشاور تحصیلی مناسب و با تجربه باید به نکاتی مهم توجه داشته باشید تا طبق همان معیارها بتوانید انتخاب خود را انجام دهید . در زیر به چند نمونه از این معیارها اشاره می کنیم :

1.صرفه جویی در هزینه

بسیاری از خانواده‌ ها و دانش آموزان، مشاوره تحصیلی را در واقع هزینه ای بیهوده می‌ پندارند و فکر می‌ کنند این زیاد درس خواندن است که موفقیت را در پی دارد .در صورتی که یکی از ویژگی های داشتن یک مشاور تحصیلی مناسب این می باشد که دانش آموز را از سرگردانی در میان انبوهی از تبلیغات محصولات و کلاس‌ های آموزشی بیرون آورد .در واقع باعث می شود تا دانش آموز در انتخاب منابع عملکرد درستی داشته باشد و از صرف هزینه های اضافی و گیر افتادن در دام کسانی که هدفشان تنها سود جویی و کسب فروش بیشتر محصولات است نیفتد .

2.عدم برنامه درسی مشترک

یک مشاور تحصیلی مناسب کسی است که به تمامی دانش آموزانش برنامه‌ یکسانی ندهد .در صورتی که این طور باشد مشخص می شود که مشاور شما برای شما زمان کافی را نمیگذارد . در واقع حتی اگر در ابتدای کار برنامه ها مشترک بود بعد از گذشت مدتی از زمان مشاوره نباید برنامه های اشخاص با یکدیگر یکسان باشد .

3.پیگیری مداوم

سعی کنید با مشاور تحصیلی کار کنید که حداقل در بازه های زمانی کوتاه با شما در تماس باشد و شما را فراموش نکند و پیگیر روند اجرایی در برنامه  مطالعاتی شما باشد. مشاور خوب کسی است که از شرایط های فردی تک تک دانش آموزانش آگاهی داشته باشد .

4.برنامه درسی کوتاه مدت

یک مشاور نباید یک برنامه درسی برای مدت زمان طولانی برای داوطلب یا دانش آموز پیریزی کند زیرا برنامه های درسی بلند مدت می دهند باعث می شود که ارتباط بین مشاور و دانش آموز از بین برود و این موضوع به شدت در نتیجه دانش آموز تاثیر گذار است  یک برنامه ریزی مناسب باید بر اساس شرایط دانش آموز و زمان بندی او با نزدیک شدن به امتحانات، کنکور و… متغیر باشد .مشاور شما باید در دسترس باشد که در صورتی که شما به مشکلی برخورد کردید بهترین راهکار را به شما بدهد . اگر این اتفاق بیفتد دانش آموز می تواند با کیفیت مطالعه کند .

5.تسلط کامل به مباحث انگیزشی

دادن امید و انگیزه برای ادامه‌ کار به دانش آموز یکی از مهم‌ ترین مهارت‌ های مشاور تحصیلی است . در صورتی که دانش آموز از لحاظ انگیزشی دچار مشکل شد مشاور باید بتواند بر روی دانش آموز تاثیر بگذارد و بتواند انگیزه ادامه‌ کار را در دانش آموز ایجاد کند .

مشاور تحصیلی چه کاری انجام می دهد؟

بخش علمی شغل تنها نیمی از آنچه مشاوران آموزشی با آن روبرو می شوند است.  نیمی از وظایف اصلی کمک به دانش آموز در مسائل اجتماعی است که بر عملکرد آنها در مدرسه و همچنین زندگی کلی آنها تأثیر می گذارد. مشاوران آموزشی با دانش آموزان در تمام سنین در مورد موضوعات خاص موفقیت علمی ، شغلی و حرفه ای خود همکاری می کنند. در حالی که بسیاری از مشاوران جوان و مددکاران اجتماعی در مدارس مشغول به کار هستند، این متخصصان بر موضوعات مختلفی تمرکز می کنند. مشاوران آموزشی از اطلاعات دقیق و تخصصی تری برخوردار هستند. آنها موانع موفقیت بسیاری از دانش آموزان را درک می کنند. ناتوانی در یادگیری، عدم انگیزه، موانع زبانی، عدم پاسخگویی، اضطراب امتحان و موارد بیشماری که دانش آموزان را از دستیابی به پتانسیل تحصیلی خود باز می دارد. آنها همچنین به طور معمول دانش دقیقی از معلمان، موضوعات و منابع خاص در دسترس جهت کمک به پیشرفت دانش آموزان دارند.مشاوران آموزشی به طور کلی آموزش داده می شوند تا مسائل را در رفتار یک شخص مشاهده کنند. مشاور تحصیلی مسئول ارائه برنامه ها و اجرای برنامه ها برای کمک به دانش آموز در رفع مشکلات است.مشاوران آموزشی به طور معمول حمایت عاطفی یا روانی فراتر از همدردی استاندارد و تأیید عوامل استرس زا مربوط به زندگی دانشگاهی ارائه نمی دهند. مشاوران آموزشی ممکن است در کنار سایر مشاوران و متخصصان بهداشت روان کار کنند اما تمرکز اصلی آنها بر موفقیت تحصیلی و شغلی دانش آموزان است نه بهبود عاطفی آنها.

الزامات دانشگاهی برای تبدیل شدن به یک  مشاور تحصیلی چیست؟

از آنجا که مشاور تحصیلی می تواند به تعدادی از تخصص های مختلف مشاوره اشاره کند، الزامات دانشگاهی بسته به تخصص آن متفاوت خواهد بود.مشاوران تحصیلی باید فارغ از موقعیت خاص خود تحصیلات تکمیلی و کارشناسی را گذرانده باشند. کسب یک مدرک دانشگاهی چهار ساله اولین قدم در آموزش شما برای تبدیل شدن به یک مشاور مدرسه است. لیسانس در آموزش، روانشناسی یا جامعه شناسی به بهترین وجه شما را برای کار در مدرسه تحصیلات تکمیلی شما آماده می کند، اما اگر قبلاً لیسانس دیگری را نیز در رشته دیگری کسب کرده اید، اشکالی ندارد.در مقطع کارشناسی، مشاوران آموزشی عمده تمرکز مطالعات خود را بر روی الزامات عمومی آموزش و همچنین دروس اختصاصی رشته خودشان دارند.به عنوان مثال اگر  رشته انها به عنوان یک کارشناس روانشناسی هست، تقریباً نیمی از دوره ها، کلاس های عمومی و نیمی دیگر مربوط به مطالعه روانشناسی خواهد بود. این دوره ها معمولاً شامل روانشناسی عمومی، آمار، پیشرفت طول عمر و تاریخ روانشناسی است.در سطح کارشناسی ارشد، مشاوران آموزشی مطالعات خود را در مورد اصول روانشناختی به همراه کلاس هایی که مخصوص مشاوره و آموزش است، ادامه می دهند.

جلسات مشاوره تحصیلی چگونه است؟

معمولاً مشاوران تحصیلی جلسات مشاوره را به گونه‌ ای تنظیم می‌ کنند که هم با مراجعه کننده ( دانش آموز و دانشجو ) و هم با خانواده آن ها به صورت خصوصی صحبت کنند و به عمق مشکلات پی ببرند و سپس با در نظر گرفتن همه موارد جزئی یا کل مشکلات را حل کنند .

چرا مشاوره تحصیلی آنلاین؟

 

بعضی از افراد فکر می‌کنند برای گرفتن مشاوره‌ی درست ومفید و تاثیر گذار، باید حتما به مشاوره حضوری مراجعه کنند. اما این تصور دیگر در دنیای امروزی، درست نیست و زمان کرونا هم ثابت شد. امروز دیگر ساده‌ترین کارها و برنامه‌ ها هم آنلاین شدند . مشاوره تحصیلی آنلاین هم جدیدا طرفدارهای مخصوص خودش را پیدا کرده است و به رقیب بزرگی برای مشاوره تحصیلی حضوری تبدیل شده است.

آنلاین بودن مشاوره تحصیلی قبل از هر چیز در صرفه‌جویی هزینه‌های داوطلبان و دانش آموزان خیلی تاثیر گذار است. مشاوره آنلاین بخاطر کم شدن هزینه‌های رفت و آمد و حضور ثابت در دفتر و کم شدن هزینه‌‌های دیگر، گزینه‌ی اررزانتر به حساب می آید. جدای از بحث هزینه، در دسترس بودن هم از مزایای دیگر مشاوره تحصیلی آنلاین می باشد. شاید خیلی وقت‌ها در ساعاتی نیاز به مشاوره داشته باشید که مشاوره‌ی حضوری در دسترس نباشد یا روز تعطیل باشد و امکان مراجعه حضوری وجود نداشته باشد.به طور کلی مزایای مشاوره تحصیلی آنلاین نسبت به مشاوره تحصیلی حضوری چندین برابر است.

چت با مشاور تحصیلی آنلاین

تا همین چند سال پیش هم امکانات خاصی برای چت با مشاور تحصیلی برای دانش‌آموزها وجود نداشت. از طریق آنلاین به راحتی و به وسیله ی تلگرام، واتساپ یا هر اپلیکیشن در دسترس میتوانید با کل جهان و منابع برتر و حتی بهترین اساتید ارتباط برقرار کنید.شما هر لحظه اراده کنید میتوانید اطلاعاتی که در مورد درس و کنکور لازم دارید به دست بیارید و حتی میتوانید با مشاور متخصص مورد نظرت خود چت کنید یا تماس بگیرید و صحبت کنید.

چت با مشاور تحصیلی رایگان دراپلیکیشن روبیکا:

چت با مشاور تحصیلی رایگان در روبیکا یک پلتفرم مفید برای ارتباط با مشاوران تحصیلی مجرب است که به شما این امکان را می‌دهد تا درباره مسائل تحصیلی خود با افرادی با تجربه صحبت کنید. از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.دسترسی به مشاوران مجرب:

چت با مشاور تحصیلی رایگان در روبیکا به شما این امکان را می‌دهد تا با مشاوران با تجربه در زمینه تحصیلی ارتباط برقرار کنید. این مشاوران توانایی ارائه نصایح و راهنمایی‌های مفید را دارند.

2.پرسش سوالات تحصیلی :

با استفاده از این پلتفرم، شما می‌توانید سوالات و مشکلات خود در مورد انتخاب رشته تحصیلی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، و مسائل مرتبط با تحصیل را مطرح کنید. مشاوران در دسترس هستند تا به شما پاسخ دهند.

3.مشاوره شخصی‌شده :

مشاوران تحصیلی می‌توانند با تحلیل علایق و استعدادهای شما، راهنمایی شخصی‌شده ارائه دهند. آن‌ها می‌توانند رشته‌ها و مسیرهایی را پیشنهاد دهند که با شما سازگاری دارند.

4.ارتقاء مهارت‌های تصمیم‌گیری :

چت بامشاور تحصیلی رایگان در روبیکا به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های تصمیم‌گیری خود را در زمینه تحصیلی تقویت کنید. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد تا با اطلاعات بیشتری تصمیمات بهتری بگیرید.

چه سوالاتی را از مشاور کنکور بپرسیم؟

این سوالات آنقدر دامنه‌دار است که گاهی ممکن است برای دانش‌آموزان وسواس و مضطرب، به قیمت هفته‌ها تحقیق و بررسی تمام شود و در نهایت نیز انتخاب درستی نداشته باشند!رایج ترین سوالات مشاوره ای کنکور عبارتند از:

  1. برای موفقیت و افزایش درصد در دروس تخصصی چه کارهایی باید انجام دهیم؟
  2. آیا کنار گذاشتن یک درس که در آن ضعیف هستیم و حذف آن در کنکور کار منطقی است؟
  3. آیا باید تفریحات خود را در دوران کنکور به صفر برسانیم؟
  4. چطور برای کنکور برنامه بریزیم؟
  5. چگونه میتوانیم در دوران کنکور بازدهی مطالعاتی بیشتری داشته باشیم
  6. دانش آموزانی که درس‌ها را به صورت پراکنده مطالعه کرده‌اند در دوران جمع‌بندی چه کاری باید انجام دهند؟
  7. برای رشد ساعات مطالعه چه پیشنهادی دارید؟
  8. چرا زمانی که درسی را خوب خوانده‌ایم باز در همان درس تراز کمتری به دست می آوریم؟
  9. با توجه به مفهومی شدن سوالات کنکور در سال‌های اخیر چگونه باید یک درس را به صورت مفهومی مطالعه کنیم؟
  10. مرور کردن دروس در دوران جمع‌بندی چگونه باید صورت گیرد؟
  11. در خانه مطالعه بهتر می‌تواند پاسخگو نیازهای یک دانش آموز کنکوری باشد یا کتابخانه؟
  12. اصول یک برنامه‌ریزی خوب درسی در دوران کنکور چیست؟
  13. چگونه هدف گذاری کنیم ؟
  14. چگونه رفع اشکال کنیم ؟

سخن پایانی

در این مقاله با جایگاه، وظایف، عملکرد یک مشاور تحصیلی آشنا شدید و اینکه چرا ما به یک مشاور احتیاج داریم و چه فوایدی برای ما دارد و می توانیم چه کمکهایی را از او درخواست کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *