ویژه کنکور

بهترین روتین صبح گاهی برای کنکوری ها

 اهمیت  روتین صبحگاهی  برای دانش آموزان و داوطلبان کنکوری

به قول یک ضرب‌المثل ایتالیایی؛ یک شروع خوب یک پایان خوب به همراه دارد.شروع یک روز خوب به چگونه سپری شدن صبح آن بر می‌گردد. همواره توصیه رتبه‌های برتر؛ صبح زود بیدار شدن و شروع به کار کردن در ساعات اولیه روزاست. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کار‌هایی که در ساعات اولیه روز انجام می‌دهیم به شدت بر کل روز تاثیر می‌گذارد. یک ساعت اول پس از بیداری یکی از مهم‌ترین زمان‌هایی است که باید برنامه‌ریزی درستی برای آن داشته باشید؛ دلیل تاکید رتبه‌های برتر و مشاوران بر روتین صبحگاهی کنکوری نیز همین است که شما می‌توانید کیفیت و بازدهی بیشتری در این ساعات داشته باشید.برای یک برنامه‌ریزی اصولی، یک کنکوری باید روتین‌های خوبی داشته باشد. شاید بگویید من نمی‌توانم چنین کارهایی را انجام بدهم یا عادت به چنین کارهایی ندارم پس در نتیجه برایم سخت است؛ اما باید به شما یادآور شویم که روتین به معنای عادت نیست بلکه به معنای نظم و ترتیب انجام کار‌هاست. عادت‌ها حاصل تکرار هستند ولی روتین‌ها از جنس ترتیب! این شما هستید که باید روتین صبحگاهی یا شبانه خود را بسازید و سپس با تکرار و استمرار، آن را به عادت تبدیل کنید. پس در نتیجه کار سختی نیست و همه می‌توانند آن را تجربه کنند، البته اگر راه و روش درست را بدانند.از آنجایی که به عنوان یک داوطلب کنکوری باید بتوانید در طول روز انرژی جسمانی و ذهنی خود را در سطح بالایی نگه دارید، لازم است آغاز روزتان را با یک روتین صبحگاهی کنکوری استارت بزنید. امتحانش ضرری ندارد، یک روز صبح به جای خداحافظی سخت و تلخ با رختخواب، غر زدن و چرت زدن روی کتاب‌تان، در حد چند دقیقه وقت بگذارید و روتین صبحگاهی کنکوری‌تان را اجرا کنید تا نتیجه آن در تمام طول روز شما را شگفت‌زده کند!

اصلی‌ترین هدف روتین صبحگاهی کنکوریها

هدف اصلی ما از داشتن روتین و برنامه صبحگاهی کنکوری، آماده کردن ذهن و جسم  داوطلب با انرژی بالا  برای ادامه روز است. یادتان باشد که در شب گذشته جسم شما برای حدود 7 ساعت در بی‌حرکت‌ترین حالت خود بوده است و ممکن است در زمان بیدار شدن از خواب بخواهد همچنان همان حالت را حفظ کند. برای آماده سازی جسمتان دو عادت نرمش کردن و انجام حرکات کششی ساده ( در حد 5 دقیقه ) و دوش گرفتن سریع را امتحان کنید. می‌توانید با نوشتن برنامه روزانه و تهیه چک لیست کارهای آن روز، مدیتیشن کردن، تصویر سازی ذهنی هدفتان یا تکرار جملات تلقینی مثبت، ذهنتان را هم برای آغاز یک روز عالی و پرانرژی آماده کنید.

8عادت مهم در روتین برنامه صبحگاهی

1. شروع برنامه صبحگاهی با مدیتیشن

مدیتیشن کردن به معنای انجام یک پروسه سخت و پیچیده نیست؛ بلکه کافی است هر روز 5 دقیقه در یک محیط آرام و راحت بنشینید و روی تنفس‌تان تمرکز کنید و سعی کنید( سه ثانیه دم و دو ثانیه بازدم)  به هیچ چیز دیگری فکر نکنید. این کار ذهن شما را آرام می‌کند، به آن نظم می‌دهد و تنش‌ها و استرس‌ها را از شما دور می‌کند؛ پس می‌توانید هر زمان از شبانه روز که نیاز به آرامش داشتید مدیتیشن کنید و این کار فقط محدود به روتین صبحگاهی کنکوری نیست.

2. بکارگیری  جملات تلقینی مثبت در برنامه صبحگاهی

هیچ وقت اجازه ندهید کلمات منفی ذهنتان را اشغال کنند . ذهنتان را عادت دهید صبح بیشتر روی نقاط مثبت‌تان تمرکز کند و جملات مثبت تلقینی را هم در ذهنتان تکرار کنید و هم روی کاغذ بنویسید. اصلا چشمانتان را ببندید و آن اوضاع ایده‌آلی که می‌خواهید را تصور کنید و بعد آن را در قالب جملات تاکیدی روی کاغذ بنویسید. گنجاندن این عادت در برنامه صبحگاهی‌تان کمک می‌کند که در تمام طول روز گفتگوی ذهنی مثبتی و پر انگیزه با خودتان داشته باشید.

3. ایجاد تصویر سازی ذهنی در برنامه صبحگاهی

این کار عادت صبگاهی بیشتر افراد موفق و حتی ورزشکاران حرفه ای است. کار سختی لازم نیست انجام بدهید کافی ست هر روز صبح چند دقیقه بنشینید و خودتان را در حال انجام موفقیت‌آمیز کارهایتان یا رسیدن به اهدافتان تصور کنید. هر چقدر دقیق‌تر تصویر سازی کنید، سطح انرژی و انگیزه شما برای ادامه کارها بیشتر خواهد شد. برخی از ورزشکاران بزرگ دنیا قبل از برگزاری مسابقات، یک بار در ذهنشان با حریف مسابقه می‌دهند و در ذهنشان او را شکست می‌دهند، به این ترتیب احتمال موفقیتشان در دنیای واقعی هم بیشتر می‌شود.

4. انجام نرمش و ورزش‌های سبک صبحگاهی

بعد شستن صورت و مسواک زدن بهتر است نرمش و ورزش‌های سبک انجام دهید.بدن ما بعد از سپری کردن ساعات طولانی در خواب و بی‌حرکت بودن نیاز به فعالیت دارد تا شادابی جایگزین کرختی شود. این نرمش‌ها نهایتا 15 دقیقه زمان می‌برد اما می‌تواند انرژی زیادی تا شب به شما هدیه کند. در حین نرمش کردن عمیق و درست نفس بکشید و با هر دم و بازدم همه استرس، خستگی و رخوت و سستی‌تان را بیرون بریزید همین انجام چند حرکت ساده ورزشی باعث ترشح هورمون‌های خاصی می‌شود که نتیجه آن سرحال شدن و رهایی از خواب‌آلودگی است.

5. نوشتن موضوعات برنامه ی صبحگاهی خود

این نوشتن می‌تواند شامل موضوعات مختلفی باشد؛ برای مثال می‌توانید برنامه صبحگاهی کنکوری‌تان را با نوشتن لیست کارهای روزانه، اهداف آن روز، دستاوردهای روز گذشته یا حتی جملات مثبت و انرژی بخش آغاز کنید. هر روز برای خودتان یک هدف روزانه و کوتاه مدت تعیین کنید و حتما آن را روی کاغذ بیاورید؛  داشتن اهداف و برنامه‌ها در ذهن کافی نیست باید حتما دست به قلم شوید و روی کاغذ بیاورید.

6. داشتن یک صبحانه ی سالم و مقوی

اهمیت ندادن به وعده ی صبحانه اشتباه بزرگی ست که کل روزتان را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در طول شبانه‌روز، صبحانه است. 25 درصد از انرژی و پروتئین دریافتی ما از طریق صبحانه تامین می‌شود. وعده صبحانه باعث افزایش تمرکز و بازدهی، تقویت و بهبود متابولیسم بدن، کاهش استرس و… می‌شود. بهتر است در این وعده غذایی از غلات، میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید. اکثر دانش آموزان برای بیشتر خوابیدن این وعده را حذف می‌کنند یا به چای و مواد قندی ساده بسنده می‌کنند. پس عادت کنید که وعده ی مفید صبحانه را میل کنید.

7. آماده بودن فضای مطالعه ایده‌آل در صبح

حتما رعایت کنید که فضایی را که قرار است در آن مطالعه کنید به بهترین نحو آماده و مناسب مطالعه باشد. این کار از حواس‌پرتی‌های بی‌موقع و ناشی از بی‌نظمی‌ جلوگیری می‌کند و همچنین حس خوبی برای شروع به همراه می‌آورد.سعی کنید در مکانی که می‌خوابید درس نخوانید؛ اما اگر مکان دیگری وجود ندارد بهتر است طوری مکان مطالعه را بچینید که تختخواب در معرض دید شما نباشد. دما و نور اتاق را چک کنید و ترجیحا به نور خورشید اجازه دهید تا فضا را روشن کند. همه چیز را کاملا مرتب کنید، دروسی که قرار است امروز بخوانید را مشخص کنید و سپس کتاب‌های درسی و منابع تست آن را نزدیک خود بچینید.

8. نه بگویید !

کلمه ی نه، واژه ی قدرتمندی است که می تواند لحظه های با ارزش صبح شما را حفاظت کند. زمانی که وقت “نه” گفتن فرا می رسد، از گفتن عبارت هایی مثل “فکر نمی کنم بتوانم” یا “مطمئن نیستم” پرهیز کنید. رد درخواست های دیگران به منزله ی احترام گذاشتن به وظایفی است که در حال حاضر به عهده دارید؛ علاوه بر این ، فرصتی را در اختیار شما قرار می دهد که با موفقیت آنها را به سرانجام برسانید . تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیای سان فرانسیکو نشان می دهد که هرچقدر با گفتن کلمه ی “نه” مشکل داشته باشید، به همان اندازه نیز استرس را تجربه خواهید کرد که حتی گاهی اوقات به افسردگی نیز منجر می شود . “نه” گفتن را یاد بگیرید، چرا که علاوه بر بهره وری ، روحیه ی شما را نیز تقویت می کند .

منظور از روتین شبانه یک کنکوری چیست؟

روتین شبانه یعنی سلسله اعمالی که داوطلب هر شب قبل از خواب انجام می دهد. بنابر تحقیقات صورت گرفته بنظر می رسد مغز انسان از ساعت 22 تا 3 به بازیابی اطلاعات می پردازد؛ با آگاهی از این ویژگی می توان فواید زیادی از نظر درسی برای داشتن روتین قبل از خواب در نظر گرفت. در کنار این ها، کیفیت خواب شما نیز در این قسمت حائز اهمیت است. چراکه علاوه بر تاثیر بر عمل بازیابی شبانه اطلاعات، میتواند موجب افزایش کیفیت عملکردتان در روز پیش رو نیز بشود.

روتین شبانه دروس تخصصی کنکور تجربی

معمولا رقابت داوطلبان گروه آزمایشی تجربی روی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی باعث می‌شود، رقابت سنگینی روی ترازها وجود داشته باشد. از طرفی دست طراحان کنکور برای تست‌های مفهومی و ترکیبی در درس‌های زیست و شیمی بسیار باز است و در سال‌های اخیر این سوالات، داوطلبان را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده‌اند.در یک روتین شبانه کنکوری استاندارد، داوطلبی که در سطح متوسط قرار دارد باید هر شب قبل از خواب ده الی پانزده تست زیست‌شناسی بزند، نکات مربوط به یکی از ستون‌های جدول تناوبی را مرور کند، فرمول‌های پایه‌ای فیزیک و ریاضی را بخواند و فرمول‌های فرعی را با تمرین به دست آورد و در نهایت همه مطالبی که در طول روز مطالعه کرده است را بازخوانی و مرور کند. این یک روتین شبانه ی پیش رونده در مسیر رشد و موفقیت یک داوطلب تجربی است.

چگونه به روتین صبحگاهی خود پایبند باشیم؟

در هر کاری کافی است به انجام دادن آن عادت کنید تا بعدها به صورت ناخودآگاه و بدون هیچ سختی آن را انجام دهید. تحقیقات ثابت کرده‌اند برای ایجاد هر عادتی شما به سه هفته مداومت و استمرار نیاز دارید؛ پس کافی است بعد از طراحی روتین صبحگاهی کنکوری مخصوص به خودتان، آن را هر روز به مدت سه هفته انجام دهید. همچنین می‌توانید از دوستانتان  ویا مشاوران باتجربه کمک بگیرید تا انگیزه و انرژی‌تان برای انجام این کار بیشتر شود و بتوانید به انجام آن متعهد و پایبند باشید؛ پیشنهاد می‌کنم که با چند نفر از دوستان کنکوری‌تان یک گروه تشکیل دهید و با هم یک چالش 21 روزه روتین صبحگاهی کنکوری را آغاز کنید.

روتین صبحگاهی کنکوری شخصی سازی شده

اگرچه ما در این مقاله به 8 عادت جادویی برنامه صبحگاهی اشاره کردیم؛ اما با این حال یادتان باشد که هر کسی باید روتین صبحگاهی مخصوص به خودش را داشته باشد. می‌توانید از توصیه‌های موجود در این مقاله و مقالات مشابه ایده بگیرید و در نهایت با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و فردی خودتان، هدفتان و نیز شرایط و سبک زندگی‌تان یک برنامه صبحگاهی کنکوری شخصی سازی شده برای خودتان طراحی کنید. هیچ اشکالی ندارد که مدتی آزمون و خطا کنید تا به نتیجه برسید که کدام برنامه بهترین و مناسب‌ترین برنامه برای شما است؛ همچنین فراموش نکنید که اگرچه داشتن روتین صبحگاهی امری واجب و مهم است؛ اما مهم‌تر از آن پایبندی به برنامه‌هایتان و داشتن استمرار و تداوم است.

سوالات متداول

1.دلیل تاکید بر روتین صبحگاهی کنکوری چیست؟

روتین صبحگاهی می‌تواند تضمین‌کننده مطالعه درست و مفید شما در ادامه روز باشد. اگر شما روز خود را درست، اصولی و بر پایه نظم شروع کنید مسلما نتیجه بهتری خواهید گرفت. روتین صبحگاهی همواره جزو توصیه‌های رتبه برتر‌ها بوده است.

2.چطور بازدهی بیشتری در مطالعه صبحگاهی داشته باشم؟

بازدهی به عوامل زیادی بستگی دارد. در قدم اول سعی کنید تمامی‌مواردی که در بالا گفته شد را انجام دهید. حتی می‌توانید این روش‌ها را شخصی سازی کنید و به سبک خودتان انجام بدهید. در قدم بعدی استمرار داشته باشید و صبوری کنید تا نتیجه فوق العاده آن را در طی زمان ببینید.

3.روتین‌ها را معمولا نوسانی انجام می‌دهم و انجام آن‌ها همیشگی نیست؛ راه حل این مشکل چیست؟

شما باید هر طور شده در انجام روتین استمرار داشته باشید تا بتوانید آن را تبدیل به عادت کنید. روتین‌ها قبلا جزوی از زندگی شما نبوده‌اند و به‌طور طبیعی شما در مقابل آنها مقاومت می‌کنید. اما باید صبوری کنید تا به مرور روتین صبحگاهی کنکور در برنامه شما نهادینه شود.

4.چه داوطلبی باید روتین شبانه کنکوری را جزو برنامه‌ریزی خود قرار دهد؟

همه دانش‌آموزان چه در مقطع دوازدهم یا پشت کنکور باشند، باید از یک روتین منظم پیروی کنید. این نظم برای داوطلبانی که در برخی دروس ضعف دارند بیشتر تاکید می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *