اخبار کنکور

ایا معدل نوبت اول در کنکور تاثیر دارد؟

ایا معدل نوبت اول در کنکور تاثیر دارد

داوطلبانی که قصد ثبت نام کنکور سراسری را دارند بهتر است قبل از اقدام به ثبت نام ، از تمام شرایط و قوانین مربوط به این آزمون با خبر شوند. یکی از قوانین مهم کنکور سراسری ، تاثیر معدل و سوابق تحصیلی است که برای کنکور 1401 در نظر گرفته شده که میزان تاثیر سوابق تحصیلی 40 درصد باشد و مابقی نمره را رتبه کنکور تشکیل خواهد داد.

در پاسخ به این سوال که آیا معدل نوبت اول در کنکور تاثیر دارد لازم است بدانید که برای کنکور فقط نمرات کسب شده در امتحانات کتبی نهایی سال دوازدهم داوطلبان نظام جدید و نمرات کسب شده در امتحانات کتبی نهایی سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی داوطلبان نظام قدیم ملاک قرار می گیرد و نمرات نوبت اول در کنکور تاثیری نخواهد داشت.

بنابراین اگر در امتحانات ترم اول نمرات خوبی را کسب نکرده اید نگران اعمال این نمرات در کنکور نباشید و برای شرکت در امتحانات نهایی دوازدهم برنامه ریزی کنید.

تاثیر معدل در کنکور:

در کنکور 1401 تاثیر معدل به میزان 40 درصد خواهد بود که نسبت به کنکور دو سال قبل 10 درصد افزایش پیدا کرده است. دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید دوازدهم و همچنین داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را بعد از سال 91 و مدرک دیپلم خود را بعد از سال 84 دریافت کرده اند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1401 به میزان 40 درصد خواهند بود.

تاثیر معدل در کنکور

برای کنکور 1402 تصمیم بر آن شد که میزان تاثیر سوابق تحصیلی 60 درصد باشد و 40 درصد از نمره نهایی را رتبه کنکور تشکیل خواهد بود. برای کنکور 1402 نیز فقط معدل کتبی سال آخر تاثیر گذار خواهد بود و نمراتی که در امتحانات نوبت اول دهم ، یازدهم و دوازدهم کسب کرده اید هیچ تاثیری بر نمره آزمون شما نخواهند گذاشت.

ترمیم معدل برای کنکور:

اگر در امتحانات نهایی موفق به کسب نمرات بالایی نشده اید می توانید در آزمون ترمیم نمره شرکت کنید. امتحانات ترمیم نمره چند بار در سال برگزار می شود و داوطلبان کنکوری با شرکت در این امتحانات شانس ارتقاء نمرات خود را دارند و برای هر نمره ای که کمتر از 20 ، امکان شرکت در امتحان ترمیم نمره وجود دارد.

بعد از شرکت در امتحانات ترمیم نمره اگر نمره جدیدی که کسب شد پایین تر از نمره قبلی باشد ، نمره قبلی برای سوابق تحصیلی در نظر گرفته خواهد شد و اگر نمره بالاتری کسب کنید ، نمرات جدید به صورت سیستمی از سوی سازمان آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارسال خواهند شد تا برای تاثیر سوابق تحصیلی محاسبه شوند.

چه کسانی باید از قطعی بودن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نگران شوند ؟

همان طور که همه می دانیم، رقابت در کنکور سراسری خیلی سنگین تر از امتحانات نهایی است. به طوری که هر سال داوطلبان زیادی هستند که در دروس مختلف امتحانات نهایی نمره 20 آوردند، ولی داوطلبان خیلی کمی هستند که می توانند به 100 درصد سوالات یک درس در کنکور سراسری جواب درست بدهند.

از آن جایی که در کنکور سراسری برای هر داوطلب نمره تراز شده محاسبه می شود ، پس معدل 20 در امتحانات نهایی به معنی تضمین موفقیت داوطلب در کنکور نیست. همچنین طبق آمار منتشر شده از طرف آموزش پرورش میانگین معدل امتحانات نهایی چیزی حدود 12.5 تا 14.5 در رشته ریاضی، 11.5 تا 13.5 در تجربی و 8.5 تا 11.5 در رشته انسانی است.

 

راهکار افزایش معدل کتبی داوطلبان کنکور:

از دو سال پیش وزارت آموزش و پرورش به داوطلبانی که نگران پایین بودن معدل خود در امتحانات نهایی و آسیب آن به نتیجه کنکور سراسری خود بودند پیشنهاد طرح ترمیم معدل را داد. داوطلبان با شرکت در این طرح می توانند در دروسی که نمره نهایی پایینی کسب نموده اند امتحان مجدد بدهند و درصورت کسب نمره بالاتر نمره جدید ملاک سازمان سنجش در تاثیر سوابق تحصیلی خواهد بود.

چه کسانی باید از قطعی بودن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نگران شوند ؟

پس داشتن معدل بالای 14 هم به معنی جلو افتادن از تقریبا نصف داوطلب های کنکور سراسری می باشد، البته اگر به تاثیر 60درصدی دروس کنکور در نمره نهایی آزمون سراسری و میانگین درصد دروس در کنکور سراسری توجه کنیم بازهم، داوطلبانی که برای درصد بالای 50 در درس های عمومی و بالای 40 درصد در دروس اختصاصی کنکور سراسری برنامه ریزی می کنند، بنابراین بهتر است برای تاثیر قطعی معدل، دنبال راهکارهای افزایش معدل باشند.

1 فکر در مورد “ ایا معدل نوبت اول در کنکور تاثیر دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *